Gå til innhold
Hundesonen.no

halting


Recommended Posts

hei.

hunden min har i det siste begynt og halte (goldenhanne, 10 mnd)

eller, vil ikke kalle det halting heller, men han går rart på ene baklabben sin. han viser ingen tegn til smerte heller. Idag når vi gikk på tur studerte jeg han når vi gikk, og la merke til at han siger litt med rompa avogtil. er bare i ett sekund liksom, så går han normalt i ett kvarter før han går noen skritt merkelig igjen.

For meg virker det som om noe er for "stramt" rundt hoftepartiet, eller at han rett og slett ikke "får med seg" baklabben.

skal ringe vetrinæren på mandag og få time når sambo kommer hjem og kan kjøre oss på fredag.

lurer på om noen har opplevd dette med sin hund og hva som feilte den?

eventuelt berolige meg, for jeg har litt panikk nå! :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok tatt røngten ja, men er vel ikke vetrinær som leser de av når det gjelder HD?

regner med det blir røngten så er derfor jeg må vente til fredag da sambo kommer hjem og kan kjøre =) har ikke sjangs til å bære 45 kilo sedert hund på ferga :innocent:

dårlig og dårlig, ikke noe som hemmer han, han oppfører seg helt normalt, og som sagt viser han ikke noe ubehag heller.

Jeg er jo mer av den paranoide typen, som alltid tror det verste, og freaker litt ut, og HD er mitt største mareritt! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddsdysplasi kan røntges for før 1 års alder ja. Det er kun for NKK's offisielle register at det er en viss aldersgrense. Veterinærene kan lese av bildene for sykdom og forkalkning, helt uten at du trenger å sende de inn en gang.

Viktig å få tatt slikt tidlig - hvis det er HD eller korsbåndsskade så er det viktig å behandle så fort som mulig for å få så mange som mulig gode år med hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja =)

Det som skremmer meg er at oppdretter snakket om at hvis han har HD C eller mer (tror jeg ) skulle han tilbake til oppdretter og jeg skulle få en ny hund. sto ikke mye om det i kontrakten da. og er 8 måneder siden så husker ikke nøyaktig.

Jeg vil ikke ha ny hund! jeg vil ha Odin min jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja =)

Det som skremmer meg er at oppdretter snakket om at hvis han har HD C eller mer (tror jeg ) skulle han tilbake til oppdretter og jeg skulle få en ny hund. sto ikke mye om det i kontrakten da. og er 8 måneder siden så husker ikke nøyaktig.

Jeg vil ikke ha ny hund! jeg vil ha Odin min jeg.

Det høres ut som en misforståelse eller en veldig useriøs oppdretter. Har du kjøpt hunden gjennom retrieverklubbens godkjente oppdrettere? Listen finnes her: http://www.retrieverklubben.no/index.cfm?id=254923 (men virker bare å få 404-feil på den siden nå, dessverre!).

Irrelevant av det, du skreiv vel under en standard kjøpekontrakt fra NKK når du kjøpte hunden? :) Med mindre det står ordrett det du skreiv her er det ingen som kan kreve hunden din tatt vekk fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

standard kjøpekontrakt ja, men hun la til xtra på punkt 3 om reklamasjon, at jeg fikk ny hund. veninnen min som var med husker at hun sa det og. men jeg blir ikke å klage, så da kan hun ikke kreve han tilbake?

fikk og feil på siden, så jeg kan ikke svare på det, men føler det er useriøst ja.. moren ble tatt vekk fra ungene ved 5 ukers alder..

dumt av meg og ikke si nei til henne.. at jeg ikke fikk hund fra en annen oppdretter.. :hmm:

men elsker hunden min og ville heller ikke byttet han ut med noen andre :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vil tippe oppdretter er av det seriøse slaget som tilbyr seg å bytte den syke hunden i Jenny valp som forhåpentligvis blir frisk jeg :) Hun kommer nok ikke til å komme å hente unghunden og bytte den i en annen hund om du ikke vil :) Og om hun hadde villet det, så har hun ikke lov når hunden er kjøpt :)

Men ikke mal helt fanden på veggen for at hunden trekker litt på beinet innimellom da. Det kan være veldig mye som er årsaken til det, og mye ufarlig. Vent med å tro det er HD til vet har sett på det og evt røndking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir nok tatt røngten ja, men er vel ikke vetrinær som leser de av når det gjelder HD?

regner med det blir røngten så er derfor jeg må vente til fredag da sambo kommer hjem og kan kjøre =) har ikke sjangs til å bære 45 kilo sedert hund på ferga :innocent:

dårlig og dårlig, ikke noe som hemmer han, han oppfører seg helt normalt, og som sagt viser han ikke noe ubehag heller.

Jeg er jo mer av den paranoide typen, som alltid tror det verste, og freaker litt ut, og HD er mitt største mareritt! :shocked:

eller misforsto jeg kanskje? kan de HD røngtes før 1 år?

De kan HD røntges før 1 år, men du får ikke offisiell avlesning til NKK, så det må du da gjøre på nytt igjen senere. Før et år er det evnt bare for å sjekke om det er noe galt. Går han merkelig kan det være tegn på noe galt, selv om det ikke er veldig vondt, enda, og da kan det være greit å sjekke det ut slik at du tidligst mulig kan begynne forebygging og behandling :)

ja =)

Det som skremmer meg er at oppdretter snakket om at hvis han har HD C eller mer (tror jeg ) skulle han tilbake til oppdretter og jeg skulle få en ny hund. sto ikke mye om det i kontrakten da. og er 8 måneder siden så husker ikke nøyaktig.

Jeg vil ikke ha ny hund! jeg vil ha Odin min jeg.

Jeg er rimelig sikker på at det er oppdretter som tilbyr seg og ta tilbake hunden (eller gi deg en ny valp gratis/redusert pris fra et annet kull), viss du vill. Ikke noe du må. :) Det er det som er vanlig ihvertfall, en garanti. Og viss ikke så kan ingen ta fra deg hunden din så lenge du har betalt full pris for den og den står i ditt navn, uansett hva som står i avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være at hun mente det ja, og at jeg misforsto.

Men jeg reagerte også litt på at moren ble tatt fra valpene når de var 5 uker og da.. men ser ikke ut som han har tatt skade av det sann sett =)

vet at jeg ikke skal male fanden på veggen, men er litt overnervøs ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi vært hos vetrinæren.. han har HD ja..

min største skrekk! vetrinær var ikke sikker på hvilken grad det var, men det var ganske sterk grad..

fikk beskjed om å ikke gå lange og/eller tunge turer, og fikk smertestillende han kunne få ved behov..

noen andre som har erfaring med HD og kan fortelle meg hva mer jeg kan gjøre? er det noe fór som er bedre for ledd?

er villig til å endre allt som er for å gjøre livet lettere for han.. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja har hatt med forkalkinger som blir noe av det samme og da blir det vekt på hunden, en god omega3 olje som selolje, og noe til som jeg ikke husker nå.

Ville også mosjonert jevnt så han har muskler å støtte seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at han har HD, det var selvsagt ikke det du ønsket. Når det er sagt så kan han ha et godt liv likevel. :) Det er flere ting som er viktige når det gjelder hunder med leddproblemer:

1. De må holdes slanke. Dette er selvsagt viktig for alle hunder, men ekstra viktig for hunder med leddproblemer for å unngå ekstra belastning på leddene.

2. Mosjon. Det er viktig at de får mosjon for å opprettholde støttemusklatur, men det bør holdes jevnt. Altså at du ikke går en luftetur i nabolaget en dag, for å så gå en lang fjelltur neste dag. Men ikke vær redd for å ta ham på tur. :) Svømmetrening er kjempefin trening for hunder med HD.

3. Smertestillende har dere jo fått. Bruk dette ved behov.

Det er mange som benytter seg av kosttilskudd og spesialdietter. Mange mener f.eks. at Hills j/d(fås kjøpt hos veterinær) har god effekt på deres hunder. Dette kan du jo eventuelt undersøke nærmere.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en HD hund og hills jd fôret er ikke mye vits. Det er ikke så mye glucosamin i det. Jeg fortsatte og fore på vom og hundemat og ga glucosamin tillegg. I tillegg ga jeg fiske olje.

Med min hund ble det etterhvert aktuelt med cartrophen injeksjoner for å smertelindre. Dette fungerte fint på min og vi slapp å gi smertestillende hver dag. Det er flere tråder ang cartrophen på forumet.

Men viktigste er å holde de slanke og i god form. Svømming er Tipp topp! Men obs. Helst i temperert vann type 25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal se etter selolje :-) skal mosjonere han jevnlig ja, og heldigvis har han en god del muskler og :-) må vel bare prøve meg frem å se hvor mye som er nok for han! veldig synd da han eeelsker og gå tur! :-( må vel og holde meg mest mulig unna asfalten...

har hørt at det kan være lurt og bruke varmedekken på vinteren for å holde dem varme?

hadde gledet meg såå til fjellturer og greier nå når det er så fint vær, men han får vondt etter en tur på ca 1 time han.. 50-50 skog og asfalt..

stakkars Odin :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah.. akkurat snakket med oppdretter.. hun mente jeg først skulle vente på svar fra nkk, og om han fikk dårlig resultat der skulle jeg avlive han :icon_cry:

skulle få ny hund av henne da.. tøff beskjed og få :-(

Skjønner jo hva hun mener da.. er jo ikke verdig liv hvis han må gå på smertestillende resten av livet når han ikke er ett år engang.. men uansett.. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah.. akkurat snakket med oppdretter.. hun mente jeg først skulle vente på svar fra nkk, og om han fikk dårlig resultat der skulle jeg avlive han :icon_cry:

skulle få ny hund av henne da.. tøff beskjed og få :-(

Skjønner jo hva hun mener da.. er jo ikke verdig liv hvis han må gå på smertestillende resten av livet når han ikke er ett år engang.. men uansett.. :icon_cry:

Det må jo bli opp til deg når du vil avslutte hundens liv. Du får jo bare se an hva slags livskvalitet han har, og når han evt. blir så påvirket at han ikke lenger har et verdig liv. Så regner jeg med du får en ny hund av oppdretter NÅR du anser at nok er nok :hug:

Nå har jeg ikke noe erfaring med HD hunder, men har en med store forkalkninger i ene albuen. (offisiell grad er D, men et år etter første røntgen snakker vi nok minst H :P Og vet. mente bikkja måtte gå fast på smertestillende, og neppe ville ha grei livskvalitet året ut. Det er ca 6 år siden nå, og boksen med smertestillende står fortsatt i hylla. Så det er variasjoner :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah.. akkurat snakket med oppdretter.. hun mente jeg først skulle vente på svar fra nkk, og om han fikk dårlig resultat der skulle jeg avlive han :icon_cry:

skulle få ny hund av henne da.. tøff beskjed og få :-(

Skjønner jo hva hun mener da.. er jo ikke verdig liv hvis han må gå på smertestillende resten av livet når han ikke er ett år engang.. men uansett.. :icon_cry:

Nå er dette din hund, ikke oppdretterens. Jeg er enig i at hvis han har mye smerter og ikke fungerer i hverdagen så kan det være det rette å avlive ham. Det er også lov å tenke litt på seg selv også. Hvis det er en stor belastning for deg å ha en hund med HD så er det lov å gi seg mens leken er god. At han har smerter allerede nå er jo ikke et godt tegn. Men husk at graden fra NKK tross alt bare er en bokstav, det er du som må se på din egen hund og bestemme deg for når nok er nok.

:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, han har ikke smerter, eller, han halter jo, så er nok tegn til smerter.. merker stor forskjell på hele hunden nå når han får smertestillende. mye roligere og "fornøyd"

ønsker ikke ny valp, har heller ikke tid til det siden jeg er i ny jobb og er evigheter til jeg kan ta ferie...

kommer heller ikke til å pine hunden for at JEG ikke vil miste han.. har heller ikke behov for en hund som er tipp topp.. endrer allt så lenge det hjelper han!

men dette var en sjokkbeskjed som jeg egentlig visste om selv, men ikke lot meg selv tenke på.. skjærer i hjertet :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...