Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen har vært borti eller kjenner til Spansk Vannhund?

Er en av rasene jeg sitter og vurderer. Skal se på en valp som bor på Stord en av dagene og prøver derfor å "utdanne" meg så mye som mulig om rasen. Oppdretteren var kjempe hyggelig og vi hadde en lang samtale om rasen og valpene deres :).

Skrevet

Vær iallefall innmari OBS på mentaldelen… Har hittil møtt 9 stk spanske vannhunder fra forskjellige linjer (spanske, norske og svenske) og alle har hatt mentale brister langt over det jeg godtar på en hund. Alt fra fullstendig angst for barn, sykler, biler til folk generelt. Veldig mye lyd, varsler på alt mulig.

Skrevet

Jeg er nabo med en. Vurderer å putte et bjeffehalsbånd anonymt i postkassa deres. Det er seriøst den mest grufulle, høyfrekvente bjeffinga jeg noensinne har hørt. Den er over året, og jeg trudde den lettere hysteriske valpebjeffinga skulle gi seg, men nei.

Når det er sagt, så kjenner jeg til en oppdretter av perroer i Akershus som jeg har tilbragt ganske mange timer i bil sammen med. De hundene lagde ikke en lyd, var hyggelige, høflige og lekne, og hun fortalte om et supert forhold innad i rasemiljøet og om alt hva valpene hennes blei brukt til. Sjøl er hun på ganske høyt nivå innen agility. DE hundene var supre, mens den ved siden av her er helt utålelig.

Skrevet

Det at det er mye lyd vil være et minus. Tror ikke hun jeg leier hos ville ha likt en hund som bjeffer hele tiden :P . Nå bor jeg slik at ingen går forbi huset, men kan høre hun som bor over meg. Ellers ikke noe å bjeffe på (håper jeg).

Ja, oppdretteren nevnte det med det mentale. Hun hadde hatt en hannhund som var veldig vanskelig og hun ønsket ingen en slik hund. Disse valpene var visst veldig kosete og lekne, og var veldig fornøyd med med dem (de er 6 mnd nå).

Hvordan er de ellers i lunne? gode førstegangshunder? Mot andre hunder?

Skrevet

Jeg så litt på rasen for endel år siden, om ting har endret seg til nå vet jeg ikke. Jeg opplevde rasen som veldig uhomogen ift mentalitet, og det var litt bingolotto hva man fikk.

Skrevet

Vær iallefall innmari OBS på mentaldelen Har hittil møtt 9 stk spanske vannhunder fra forskjellige linjer (spanske, norske og svenske) og alle har hatt mentale brister langt over det jeg godtar på en hund. Alt fra fullstendig angst for barn, sykler, biler til folk generelt. Veldig mye lyd, varsler på alt mulig.

Samme som min erfaring :-/ Har møtt 5 stk, alle usikre på folk/hunder eller begge deler :-/ vært veldig skvetne av seg!

på utstilling har jeg sett mange, og de virker generelt usikre syner jeg :-/ Har sett et par trygge!

ville heller gått for portugisisk vannhund :-)

Skrevet

Bortsett fra at de ikke er noe særlig å se på, så kan jeg vel også melde om at gemyttet er så som så, og de jeg har vært borti har i tillegg hatt underbitt og HD. Kanskje ikke det du ønsker å høre, men portugiser skriver jeg også under på :)

Skrevet

Bortsett fra at de ikke er noe særlig å se på, så kan jeg vel også melde om at gemyttet er så som så, og de jeg har vært borti har i tillegg hatt underbitt og HD. Kanskje ikke det du ønsker å høre, men portugiser skriver jeg også under på :)

Ja det har du rett i ang HD, 3 av de 9 jeg har vært borti har blitt avlivet pga HD (men om noen av de kanskje egentlig ble avlivet pga gemytt skal jeg ikke si høyt… :P )

Skrevet

Hvilke andre hunder er verdt å undersøke når det gjelder lite røyting og allergivennlige?

Portugisisk vannhund :-) Evnt puddel!

• Like 1
Skrevet

Puli_Dog_280_475281a.jpg

For en herlig hund, hahah! (måtte søke dem opp)

De er herlige :)

Og friske.

Har ei på 9 uker nå, sambo hadde ei når vi møttes.

Skrevet

Vanskelig å få tak i Norge? Fant ingen på finn.no (måtte selvfølgelig også søke dem opp der ).

Kennel Rosenhjorth parrer kanskje nå i sommer. Det er vel det eneste kullet i Norge på en stund tror jeg.

Mye bra oppdrettere i Sverige da :)

• Like 1
Skrevet

Irish Softcoated Wheaten Terrier har kanskje bedre gemytt? De var også nydelige!

Har møtt mange trygge og fine wheaten terriere :-) :-) Det er en terrier, men føler ikke de er så voldsomt terrier. hehe

Skrevet

ja, sikkert veldig lurt ja :P .

En mellomstor hund med et middels aktivitetsnivå som er lettrent og passer som førstegangshund. En hund som blir lett med på turer, men samtidig kan koble av når den kommer inn. God helse (selvfølgelig). Går mye i stall så hund som tåler litt vær (merk: bor i Bergen) og møkk uten at den "dør" av kulde

Skrevet

ja, sikkert veldig lurt ja :P .

En mellomstor hund med et middels aktivitetsnivå som er lettrent og passer som førstegangshund. En hund som blir lett med på turer, men samtidig kan koble av når den kommer inn. God helse (selvfølgelig). Går mye i stall så hund som tåler litt vær (merk: bor i Bergen) og møkk uten at den "dør" av kulde

Jeg har en venninne med wheaten i Bergen, samt bor det en oppdretter av wheaten i Bergen :-) anbefaler deg å dra å hilse på noen individer!

jeg opplever portisen som mer krevende med tanke på aktivitetsnivå enn wheaten :-)

Skrevet

Jeg har en venninne med wheaten i Bergen, samt bor det en oppdretter av wheaten i Bergen :-) anbefaler deg å dra å hilse på noen individer!

jeg opplever portisen som mer krevende med tanke på aktivitetsnivå enn wheaten :-)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49113822&searchclickthrough=true&searchQuery=allergivennlig

Kanskje denne? Sendte henne en e-post for å høre litt mer. Jobber på Nesttun så det hadde vært perfekt å reise dit etter jobb! :P

Skrevet

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=49113822&searchclickthrough=true&searchQuery=allergivennlig

Kanskje denne? Sendte henne en e-post for å høre litt mer. Jobber på Nesttun så det hadde vært perfekt å reise dit etter jobb! :P

Jeg tenkte på hun her

www.angelpollentia.com/

men du kan jo hilse på flere :-D da får du sett flere individer!

• Like 1
Skrevet

Grunnen til at hunden må røyte minst mulig og helst være allergivennlig er pga huseier. Hun har en voksen sønn (flyttet ut for lengst og fått egne barn) som er veldig allergisk mot dyr, og dermed er det eneste jeg har lov til å ha en allergivennlig hund (hun er veldig glad i hund). Alt annet av dyr er ikke lov og det var hun veldig tydlig på :P .

Skrevet

Du trenger jo ikke disse rare pels-rasene for å få en hund som røyter lite sånn sett.

En kjekk liten kar er Manchester Terriern :) Den har så tynn pels at den er omtrent som å ta på hud, og er dritkule hunder. Krever sin oppdragelse, men hvis man gir den det blir de aktive og kanonfine hunder. Som en Retriever i terrier-innpakning.

10314024_10152060994191301_5040509929087

Dette er en 7 år gammel tispe :)

Ellers har du jo også dvergschnauzern som er kule små hunder som ikke røyter :) Litt mer pels også.