Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe ned nå eller senere?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Etter kastreringen har Blondie fått en helt ekstremt dårlig pelskvalitet. Hun er rett og slett som en støvmopp i skogen og suger med seg alt fra skogbunnen i pelsen sin. I tillegg kan noe så lite som en mosebit lage en stor floke helt inn til huden hennes så det ser ut som hun er en gatehund som aldri har fått stelt pelsen sin.

Jeg skal klippe henne ned uansett på et tidspunkt, men jeg syns også hun ser veldig fin ut med den pelsen og jeg tror hun kan gjøre det bra på utstilling. Forrige utstilling fikk hun very good fordi hun var feit, og det er kjipt å avslutte karrièren slik. Jeg gjør alt jeg kan for at pelsen ikke skal plage henne, jeg klipper de verste flokene bort (hun har så mye pels at man ser ikke at jeg har gjort det), sprayer med show shine i pelsen hennes hver dag/annen hver dag om vi skal gå tur i skogen.

Men er det likevel greit å la henne gå slik i noen måneder til bare for at hun skal stilles ut en gang eller to til? Eller burde jeg bare bite i det sure eple og gjøre det som er best for hunden min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klipppet henne ned nå som det er god temp ute, så kan du evnt vurdere over nyttår om du vil ha henne i utstillingspels igjen eller om du vil holde henne kortklipt :)

Tanken er om jeg venter til senere når det er kaldere ute, at jeg ikke barberer henne ned, men bare klipper lengden. Det tror jeg ikke gjør noe forskjell på vinteren når det gjelder temperaturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er om jeg venter til senere når det er kaldere ute, at jeg ikke barberer henne ned, men bare klipper lengden. Det tror jeg ikke gjør noe forskjell på vinteren når det gjelder temperaturen :)

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig, men vil ikke pelsen være vanskelig også på en "halvlengde"?

Ser for meg en sånn borrelås effekt om det spares noen cm.

Og fordi om du klipper henne nå (eller i sept) så er jo ikke karrieren hennes over i ringen. Pinjo ble helt kortklipt etter operasjon for en del år siden. Ca ti mnd senere var hun i utstillingskondisjon igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å synes det er så deilig når du har klippet henne at du ikke lar pelsen vokse ut igjen til utstillingslengde ;) Så jeg ville ha ventet. Mvh meg som klippet ned havanaisen med intensjonen om å la pelsen vokse ut igjen. For fire år siden og den er fortsatt kort :P

Høres ut som du steller veldig godt med henne så hun har nok ingen fare! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg forstår deg helt riktig, men vil ikke pelsen være vanskelig også på en "halvlengde"?

Ser for meg en sånn borrelås effekt om det spares noen cm.

Og fordi om du klipper henne nå (eller i sept) så er jo ikke karrieren hennes over i ringen. Pinjo ble helt kortklipt etter operasjon for en del år siden. Ca ti mnd senere var hun i utstillingskondisjon igjen :)

Nja, jeg klippet jo henne ned "halveis" for et år siden, og det funket kjempe bra. Nå er jeg usikker på hvordan kvaliteten er verre nå enn i fjor, men jeg tenker at desto kortere pels, desto mindre sannsynlighet for at ting fester seg og fester seg godt. Det verste problemet nå er at pinnene tvinner seg inn i pelsen.

Det som er da, er at det er Nordisk og Norsk vinner utstilling i år på Lillestrøm, og det er jo litt moro å være med på! Neste år er jo det ikke begge deler i Norge.

Du kommer til å synes det er så deilig når du har klippet henne at du ikke lar pelsen vokse ut igjen til utstillingslengde ;) Så jeg ville ha ventet. Mvh meg som klippet ned havanaisen med intensjonen om å la pelsen vokse ut igjen. For fire år siden og den er fortsatt kort :P

Høres ut som du steller veldig godt med henne så hun har nok ingen fare! :)

Haha :lol: Hun ble klippet ned i fjor fordi hun allerede var veldig klippet av veterinæren etter operasjon. Hun er jo tilbake i utstillingskondisjon nå :P Så jeg tror jeg kan klare å la den vokse om jeg ønsker det. Men det var jo den Norsk vinner og nordisk vinner utstillingen da :whistle: Og takk, jeg trenger å høre noe slikt. Føler meg skikkelig egoistisk som skal spare den bare for noen "tulle utstillinger"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å holde henne i pels så lenge som mulig jeg. Det er jo noen utfordringer med kortklipte hunder også :)

Hvilke utfordringer da? Har du klippet ned noen av dine papilloner?

Hun skal aldri bli helt barbert over alt. Jeg tenker kun der hvor det er lengst pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har noen klipte, og de må jo for det første smøres med solkrem, og for det andre floker det seg sånn når det vokser ut - så når det førstes er klippet tror jeg det er best å fortsette...

Sent fra min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har noen klipte, og de må jo for det første smøres med solkrem, og for det andre floker det seg sånn når det vokser ut - så når det førstes er klippet tror jeg det er best å fortsette...

Sent fra min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk

Ja, jeg kommer som sagt ikke til å klippe henne så kort at solkrem er noe som trengs. På ryggen skal alt være like langt, for det skaper ingen problemer. Det er skjørtet hennes og fanene som skaper krøll. Klippet henne og barberte henne litt ned i fjor som sagt, og det ble en del floker der hvor jeg barberte ihvertfall som jeg i ettertid alltid har måttet klippet bort. Så jeg skjønner hva du mener. Kanskje jeg får holde ut noen måneder til, stilt henne ut litt til, også ryker den pelsen :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp faner og skjørt med effileringssaks, så ser det rimelig greit ut :) Eventuelt kan du barbere henne fullstendig på magen der det ikke synes :)

Takk for tips :) Spørsmålet er bare når. Nei, jeg får prøve å vente litt til med å klippe henne.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)Spørsmålet er bare når. Nei, jeg får prøve å vente litt til med å klippe henne.

*klippet, bokstavli talt!* :P

Men er det likevel greit å la henne gå slik i noen måneder til bare for at hun skal stilles ut en gang eller to til? Eller burde jeg bare bite i det sure eple og gjøre det som er best for hunden min?

Slik jeg tolker det her, så mener du at hun vil få det bedre kortklipt. Om jeg forstår rett :)

Bør ikke da livskvalitet komme før utstilling?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker det her, så mener du at hun vil få det bedre kortklipt. Om jeg forstår rett :)

Bør ikke da livskvalitet komme før utstilling?

Jo, det er jo det jeg sitter et spørsmålstegn ved her. Men som jeg sa i dag da vi var på tur med @Wachita , så ser hun ikke ut til å være så veldig påvirket av at hun sleper med seg alt skogen inneholder. Hadde det vært meg så ser jeg for meg at det hadde sett ut som jeg hadde det litt mer ubehagelig ut. Hun løper rundt og virker ganske upåvirket av det. Jeg klippet som sagt bort de verste flokene, så jeg piner ikke henne gjennom timesvis med vond børsting, og hun blir ikke så ekstremt full i kvister om jeg husker å sprayte henne med show shine før tur.

Kan du stusse henne litt, slik at pelsen ikke drar i bakken? Hadde jeg vært deg ville jeg syntes det var dritkjipt å gå glipp av Nordisk/NV. Hvordan er pelsen om du bader henne oftere og bruker balsam?

Ja, jeg syns også det er kjipt å gå glipp av det :P Om jeg stusser den kan jeg like godt klippe alt. Hun vil ikke se noe bra ut om jeg stusser litt, og hun vil likevel få masse busker i seg. Jeg har ikke prøvd å bade henne ofte med balsam, men vil tenke meg det ikke har noe særlig annen effekt enn å spraye henne med show shine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere puddelfolk som bruker olje i pelsen til sine pudler, for å spare dem for floker og at ting fester seg i pelsen. Denne f.eks

331-0-100258-gliss-kur-taegliches-oel-el

er visst veldig populær.

Problemet med å bruke olje, er at den kan gjøre hvit pels gulere, og at de må bades oftere, det blir både fettete og støvete i pels med olje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere puddelfolk som bruker olje i pelsen til sine pudler, for å spare dem for floker og at ting fester seg i pelsen. Denne f.eks

331-0-100258-gliss-kur-taegliches-oel-el

er visst veldig populær.

Problemet med å bruke olje, er at den kan gjøre hvit pels gulere, og at de må bades oftere, det blir både fettete og støvete i pels med olje :)

Jeg bruker hårolje på min hund. Tar det i etter vask og før vi grer. Hjelper veldig mye! Synes ikke det har noe effekt å ta det i hvis hunden allerede er full av skitt, men det floker seg mindre ved bruk etter vask :)

Hmm, det er jo verdt å prøve. Ikke så kult at hun blir gul da :P Hvor ofte bruker puddelfolkene dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er jo verdt å prøve. Ikke så kult at hun blir gul da :P Hvor ofte bruker puddelfolkene dette?

Etter bading og show :P Altså, det skal ikke være olje i showpelsen, for da blir den for myk og tung, og man har den i når hunden er nybadet, sånn som mushi skriver :) Men du må nok bade henne en gang i uka for at olja ikke skal bli ekkel og møkkete, om du bruker den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter bading og show :P Altså, det skal ikke være olje i showpelsen, for da blir den for myk og tung, og man har den i når hunden er nybadet, sånn som mushi skriver :) Men du må nok bade henne en gang i uka for at olja ikke skal bli ekkel og møkkete, om du bruker den :)

Haha, æsj! Men vi kan jo prøve :P Ellers funker showshine bedre med at pelsen ikke blir gul, men den ser oljete ut som du sier, og jeg kan ikke ta den på før utstilling. Men jeg har ikke merket at den blir møkkete da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, æsj! Men vi kan jo prøve :P Ellers funker showshine bedre med at pelsen ikke blir gul, men den ser oljete ut som du sier, og jeg kan ikke ta den på før utstilling. Men jeg har ikke merket at den blir møkkete da.

Det kommer sikkert litt an på hvor tykk olja er, Gliss er forholdsvis tykk og klissete, og da fester støv og grus og sånt seg lettere i olja, og da blir olja og pelsen møkkete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har jeg badet Blondie :) Jeg skal ta noen fine siste bilder av henne med pelsen, så er det stor sannsynlighet for at den ryker i nærmeste fremtid.

I går var vi i en park, og etter bare å ha gått i en park, 1 dag etter at jeg sprayet med show shine, ble hun full av små busker i pelsen. Jeg klipper stadig vekk floker og busker som ser ut som hun har hatt i flere uker (da har hun hatt de i pelsen på en tur bare) men man kan ikke se at jeg har klippet henne.

Surt å gi seg, men jeg tror ikke jeg orker lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...