Gå til innhold
Hundesonen.no

Koreansk Jindo


tmp
 Share

Recommended Posts

Ser det er valper annonsert på finn av denne rasen. Har aldri hørt om eller sett før og ble nysgjerrig ;-) Leser at den er i slekt med de japanske spisshundene og ser jo at det er mye likhet.

Er det noen som har kjennskap til rasen? Og finnes det flere i landet tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utdrag fra wikipedia:

Koreansk jindo (FCI #334) er en urgammel landrase som stammer fra sørkoreanske øya Jindo, sørvest for den koreanske halvøya i Øst-Asia. Den hører til de asiatiske spisshundene og er trolig svært gammel av opprinnelse. Hunderasen regnes som en nasjonalskatt i Sør-Korea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen bli bedømt på utstillinger i utlandet, men meg bekjent finnes det ingen i Norge, så den annonsen må jeg sjekke ut.

Jindoen minner veldig om de mellomstore nasjonalrasene i Japan, da spesielt kishu, og er nok mye mer en jakthund med mye urpreg enn noe annet. Jeg vil nok hevde at dette er en rase for spesielt interesserte, og ikke noe som egner seg spesielt godt som feks familiehund i et hektisk samfunn med mange andre hunder og folk (omtrent det samme som jeg ville sagt om feks shikoku og kishu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...