Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke reserverte hunderaser


bianka
 Share

Recommended Posts

Hvilke raser er "ikke reservert for fremmede mennensker og hunder"? Gjerne bare nevne noen raser hvis dere vet om noen. Bare morro å ha en slags oversikt :P

Det står jo ofte i rasestandaren at en hunderase "kan være reserverte mot fremmende", men motsatt står det ikke? Er de hundene som det ikke står er reserverte som hilser på alle og enhver?

Vet dette er mye mere individuellt innen samme rase men lurte bare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår rasestandard står det faktisk "Vennlig. Ikke nervøs eller aggressiv. " og kortisen " Glad og Vennlig. Ikke nervøs eller aggressiv. " På engelsk står det i FCI standaren "BEHAVIOUR / TEMPERAMENT: Friendly disposition with no trace of nervousness or aggressiveness. A great companion dog, friendly, happy and active, good with children and other dogs."

Desverre er ikke alle slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår rasestandard står det faktisk "Vennlig. Ikke nervøs eller aggressiv. " og kortisen " Glad og Vennlig. Ikke nervøs eller aggressiv. " På engelsk står det i FCI standaren "BEHAVIOUR / TEMPERAMENT: Friendly disposition with no trace of nervousness or aggressiveness. A great companion dog, friendly, happy and active, good with children and other dogs."

Desverre er ikke alle slik.

Men de aller fleste er heldigvis ikke reserverte :) Jeg kan telle på en finger eller to de kortiser jeg har truffet som har vært reserverte. Alle de andre - dvs ganske mange - er så glad i folk at det til tider kan bli litt mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre truffet endel faktisk. Og ps, jeg har to raser ;) Jeg snakket om begge, men spesielt langhårscollien som er den populær... Men desverre finnes det endel av kortisen som ikke er så utadvendt som man skulle ønske. Jo flere man treffer i større kortis land som Sverige og Finland, jo mer ser man det. Har funnet ut hvilken linjer jeg ikke skal ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På AK står det:

Meget våken, arbeidsvillig, meget intelligent, vennlig, lettlært og med nesten utrettelig energi. Lojal og pliktoppfyllende overfor sine oppgaver. har medfødt instinkt for å gjete sauer, både i innhegninger og på åpen mark.

Fra den utvidete rasestandarden:

The Kelpie is extremely alert, eager and highly intelligent, with a mild, tractable disposition and an almost inexhaustible energy, with marked loyalty and devotion to duty. It has a natural instinct and aptitude in the working of sheep, both in open country and in the yard. Any defect of structure or temperament foreign to a working dog must be regarded as uncharacteristic.

He should be outgoing and friendly and should not show any cowardly traits.

SERIOUS FAULTS

Not being able to get on with fellow companions. Stud dogs sometimes will be aggressive if there are bitches on heat.

Biting is a serious fault and foreign to the breed.

(desverre ser jeg utstillingsdommere ta veldig lett på dette. Og istedet for å evt sende hunder ut med KIP for å ikke kunne håndteres så blir de bedømt og får premiering. :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har whippet, rasestandarden sier følgende:

"En ideell ledsager. Tilpasser seg meget godt i både hjemlige

og sportslige omgivelser. Vennlig, hengiven og stabil."

Noen beskriver whippeten som reservert, men mine erfaringer (både første- og "andrehånds") tilsier det motsatte. De elsker mennesker, men i varierende grad. Noen vil bli med deg hjem fra det øyeblikket du ser på dem (som min), mens andre gjerne kryper opp i fanget ditt – men bare dersom du gir dem en godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunderasene er ikke reserverte. Også er det en ganske stor variasjon innenfor de som ikke er reserverte, fra de som er overlykkelige og "overfaller" folk til de som er snille og glade, dog litt mer behersket :P

Så spørs det jo også hva folk legger i reservert. Jeg vet mange tenker at reservert er det samme som en hund som ikke liker/er redd for fremmede og i noen tilfeller så er det gjerne blitt litt slik også, at folk avler "drittbikkjer" med nerver og gjemmer seg bak at det står reservert i rasestandarden. Jeg for min del mener at reservert er mer som uinteressert. Ikke redd, usikker eller utrygg, bare uinteressert i fremmede folk. Men slike hunder kan også være glade i folk, når de bare har kommet inn i varmen, men de trenger ikke løpe bort for å hilse på gud og hvermann de møter på sin vei.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

De aller fleste hunderasene er ikke reserverte. Også er det en ganske stor variasjon innenfor de som ikke er reserverte, fra de som er overlykkelige og "overfaller" folk til de som er snille og glade, dog litt mer behersket :P

Så spørs det jo også hva folk legger i reservert. Jeg vet mange tenker at reservert er det samme som en hund som ikke liker/er redd for fremmede og i noen tilfeller så er det gjerne blitt litt slik også, at folk avler "drittbikkjer" med nerver og gjemmer seg bak at det står reservert i rasestandarden. Jeg for min del mener at reservert er mer som uinteressert. Ikke redd, usikker eller utrygg, bare uinteressert i fremmede folk. Men slike hunder kan også være glade i folk, når de bare har kommet inn i varmen, men de trenger ikke løpe bort for å hilse på gud og hvermann de møter på sin vei.

Jeg legger det samme i ordet reservert som deg, og ser på det som for meg en veldig positiv egenskap hos en hund.

Er glad i type "Labradorlykke" også altså, men bare ikke noe jeg personlig helst ville hatt i en hund, heller en som er mer uinteressert i fremmede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I standarden til bull terrier står det "Adferd/temperament: Modig og temperamentsfull, full av livsglede. Avbalansert, lærenem,sta, utpreget vennlig mot mennesker."

Så ja, det er vel en typisk rase som er det motsatte av reservert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabijhouns kan være litt reserverte i starten; de løper gjerne ikke bort til alle og enhver for å hilse. Dvs. det endrer seg når de blir kjent med deg, da kan de være litt for mye av det gode :) :)

Dette sier rasestandarden:

"Hengiven, myk og vennlig som selskapshund, intelligent, lydig og lettlært. God vakthund, men ikke aggressiv eller bisk"

Den utvidede rasestandarden sier dessuten:

"The stabij is obidient but you don`t get that for free. Patience and concequences are very important. The stabij can be mischievous and independent. He likes to do things on his own. The stabij can be a little shy in the beginning, but when he knows you, you`re forever in his heart".

Dette er veldig logisk når man vet forhistorien til rasen; de måtte ofte klare seg selv og skaffe egen mat osv (de er kjente mattyver) og på det viset ble de streetsmart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg inn for å sjekke hva som står i rasestandarden for boxeren. Jeg har aldri møtt en fremmed boxer som ikke holder på å dø av lykke så snart jeg sier hei, og hvis jeg var ute etter en vakthund så er det nok ikke den første rasen jeg ville sett på! Her i huset går den gamle spøken om at eneste måten boxeren kunne ha stoppet en innbruddstyv var ved å rive han overende i ren lykke og drukne tyven i sikkel.

Men rasestandarden sier altså at boxeren skal være "avventende overfor fremmende." Og jeg som tenkte rasen ville passe så fint inn her! Så feil kan man ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den hunderasen som slår meg som supersosial samme hva og hvor ifra, er Flat :lol:

Helt enig etter to sanne så gikk jeg over til strihåret vorstehhund og jagu det var forskjell. Flaten luktet mennesker på lja lang avstand og skulle bort ditttt. Vorsteh kikket på menneskene og gikk og satte seg mellom baeina mine for det var der hun hørte hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie leser jeg både at den ikke skal være reservert og andre steder at den kan være noe reservert. Har nok dessverre funnet at meste parten av de jeg har møtt er noe reservert.

Keiron er ikke reservert, som @Tabris sin Ozu, er Keiron også usikker. Gi han litt tid å kjefte å tenke litt, så er han fort i fanget å gir deg våte kyss all over - helst i ansiktet, men får han ikke lov så er han ikke så nøye om det er en skulder, en hånd eller kneet, så lenge han kan få kysse på deg.

Endret av MissHeike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min Chihuahua liker å se an folk. LIker han deg, fordi han synes du behandler han med den respekten han vil ha er det topp stemning, trikset er strekke fram hånda, og la han snuse, til han finner ut hva han synes,men synes han at du er for brå og for voldsom, rygger han unna, snur rumpa til, og går.

Andre Chi jeg kjenner til, vil snakke med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...