Gå til innhold
Hundesonen.no

Kupering

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Norden er kupering ikke tillatt. Også flere steder i europa. Er ikke sikker hvilke land i europa som er tillatt, men tror russland, polen og borti der er lov (hehe, vet ikke navnet på alle stedene der) Øst Europa tror jeg flere steder er lov. Og Spania er lov, siden Calinas hund er derifra. Asia og USA er lov.

Skrevet
Sverige da? Så mange hunder i Härliga Hund (senste nummeret) med kupert hale..

Import. :wink: Mange kuperte dobermenn her i landet, enda det ikke er lovlig. Disse er import.

Skrevet
I England är väl kupering tillåtet?

Halekupering utført av veterinær er tillatt, men det er helt klart en omdiskutert praksis der også. Noen veterinærer nekter å gjøre det, og det er sterke krefter i sving for å få et totalforbud der også.

Skrevet

O.T

Hva er egentlig vitsen med kupering av bare halen?? Vet jo hvorfor folk ønsker en helkupert hund, men synes ærlig talt ikke Dobermann blir skumlere uten hale.. :? Generelt liker jeg ikke kupering, men bare lurer.. :thumbs:

Skrevet
O.T

Hva er egentlig vitsen med kupering av bare halen?? Vet jo hvorfor folk ønsker en helkupert hund, men synes ærlig talt ikke Dobermann blir skumlere uten hale.. :? Generelt liker jeg ikke kupering, men bare lurer.. :thumbs:

fordi halen er meget upassende anlagt (i bordhøyde). :)

Skrevet

Dobermann halen er en lang tynn hard pisk som ødelegger det meste i dens vei. Den er mest bare iveien og det gjør veldig vondt å få en logrende hale på seg, familier vil unngå dette med små barn også. Og så er halen så pinglete at den lett kan skades. Jeg kunne fint ha klart meg uten denne halen ja.

Skrevet

Jo a... Men jeg synes nå det er synd å klippe av noe så naturlig som en hale..

Men så har jeg selv angst mot kutting, piercing, tatto, you name it.. :thumbs:

Skrevet

Ei venninne av meg har en dalmis som er så utrolig happy at halen hans til stadighet er rød på tuppen pga den blir "pisket" opp.

Jeg ville da heller hatt den kupert og sluppet blod opp etter veggen hver gang det slår opp halen, det må jo svi veldig for hunden også :thumbs: , for ikke å snakke om bandasje som holder seg på i ett sekund.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...