Gå til innhold
Hundesonen.no

Saue kurs?


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Vi retester våre fuglehunder hvert annet år. Både fordi det kreves når vi stiller på konkurranser og når vi skal kjøpe jaktkort.

Nå til sommeren skal yngste man ha sitt første møte med sau. Litt vondt i mammahjerte når de får støtet, men det er verdt det.

Det er en ekstra sikkerhet (noen garanti har man aldri, husk det). Og det går fort over.

Før så slapp de hunden inn til en sint søye og den fikk juling, da kunne hunden bli skadet. Nå har man full kontroll og det er fort over. Som regel skvetter hunden like mye av overraskelse som av smerte (det er ikke såååå vondt).

Ja må nok gjøre det! Men foreløbig skal vi nyte vapetiden! Hvor gammel er hundene dine når de først tar de på test?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorstehhundklubben Hordaland arrangerer slike kurs her i Bergen om du er interessert. Ta kontakt med dem. Min far er en av dem som er godkjent instruktør der. Det er ikke noe ille synes jeg. Jeg og min søster var med pappa på kursene når vi var liten. Kan ikke huske å ha sett noe "forferdelig" :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så bra! Skal ta kontakt der når tiden nærmer seg jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irsksetterklubben i Hordaland og Vestlandets Fuglehundklubb arrangerer også, så det skal ikke mangle på kurs. Men det blir jo ikke aktuelt før neste år da tenker jeg. Han er jo bare valpen. :)

Så bra! Godt å ha litt å velge i!

Nei er det er en god stund til han skal på noe kurs enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må nok gjøre det! Men foreløbig skal vi nyte vapetiden! Hvor gammel er hundene dine når de først tar de på test?

Våre er ca 1 år når vi tar det

Yngste man nå er 1,5 år

Nå bor vi ikke i saueområde, så ikke noe stress for vår del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er jo greit å strømme på sau som en ekstra sikkerthet i tillegg til bånd, men der er ikke en garanti for at hunden ikke vil jage og drepe sau om den får gå løs. Jeg har selv sett naboens hund drepe sau. De trodde ikke dem utgjorde noen fare siden den hadde sauerenhetsbevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde gjennomført ett sånt kurs når han blir over året! Får lese, og evt besøke og se hvordan dette fungerer. Før jeg prøver dette på min hund, har jo trossalt veldig god tid på oss. Takker for masse gode svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...