Gå til innhold
Hundesonen.no

Saue kurs?


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Møtte en mann med en Vorsteh her i marken for noen dager siden, han hadde hunden løs. Jeg hadde min i bånd pga sauer som beiter i marken. Han snakket om at han hadde hatt hunden på sauekurs noen ganger? Derfor hadde han den løst i marken med sauene, så jo selv at hunden ikke reagerte på sauene.

Tenkte ikke mer på det før jeg kom hjem, her er alle markene fylt med både villsau som er ute hele året, eller vanlig sau som er ute fra nå til september. Har sett at min hund gjerne ville løpt etter sauene litt, gjerne bare for å leke, men allikevell. Så da tenkte jeg det kunne vært noe å gått på ett sånt sauekurs. Noen som har vært på noe sånt? Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med mindre du er i treningsområde som er godkjent for løsslipp i båndtvangsperioden så gjelder båndtvangen like mye tiltross for sauerenhetskurs.

Båndtvangen er for å beskytte alt av vilt inkludert beitedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes saueaverssjonskurs, men den mannen du traff i marken brøt båndtvangen. Det er jo ikke slik at det er fritt frem for å slippe hunder, selv om de har sauerenhetsbevis.

På saueaversjonskurs får hunden på seg et strømhalsbånd og slippes løs med en flokk sauer. Hvis hunden løper etter sauene så får den støt(instruktør gir støt med en fjernkontroll). Det er især mange med fuglehund som tar hundene sine på slike kurs, dette fordi hunden må ha sauerenhetsbevis i forbindelse med jaktprøver og jakt i områder med sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

HAr vært mange ganger. huff begynner vel å bli voken elelr hatt noen hunder.

Det er avesjosdressur det heter.

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=67336

Det gjør det gjerne lettere å få kalt inn huden når det er sau i området. Men du må ta resten av kontrollen på dressur Det er da mye anent vilt i kskogen nå som yngler og han ikke tar ensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å slippe min løs nå når det er båndtvang, tenkte mer på når båndtvangen er over og man kan slippe hundene løs igjen. Hadde jeg hatt ett saueaverssjonskurs, kunne jeg hatt han løs ute i marken ellers om året, uten å gjøre bøndene sinte her. Kjenner de godt, og regner med de hadde syntes det hadde vært greit, så lenge jeg hadde hatt kurs, og kusk på hunden.

Men støt? Nå ble jeg litt usikker...Skader dette hunden? Lest mye om de bjeffehalsbåndene, og kan ikke si jeg er så begeistret over de.

Her er det bare villsau og sau som beiter, og masse fugler. Ikke annet vilt. Hjortene holder seg på andre siden av broen, og der er det ikke lov å slippe hunden løs selv utenom båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hunden skal ikke være løs i beiteområde. Vil tro det fins ett kommunalt vedtak på båndtvang hele året i det område om det er helårsbeite (ser du bor i Bergen og mange områder er helårsbeite der og dermed også båndtvang hele året)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal ikke være løs i beiteområde. Vil tro det fins ett kommunalt vedtak på båndtvang hele året i det område om det er helårsbeite (ser du bor i Bergen og mange områder er helårsbeite der og dermed også båndtvang hele året)

Det var jeg ikke klar over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal ikke være løs i beiteområde. Vil tro det fins ett kommunalt vedtak på båndtvang hele året i det område om det er helårsbeite (ser du bor i Bergen og mange områder er helårsbeite der og dermed også båndtvang hele året)

Med mindre det er jakthund/ettersøk/politi/redningshunder med sauerenhetsbevis og godkjenning fra grunneier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Med mindre det er jakthund/ettersøk/politi/redningshunder med sauerenhetsbevis og godkjenning fra grunneier.

Som jeg skrev i første innlegg. :) godkjent treningsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bruker strømhalsbånd på disse saueaversjonskursene.

Som JeanetteH sier så spiller det ingen rolle om det er båndtvangstid eller ikke når det gjelder beitedyr. Hunden skal være i bånd i slike områder.

Var ikke klar over det var båndtvang hele året på slike områder, men det sier jo seg selv nå når jeg tenker over det ;-) Tenkte siden han hadde sin hund løs der, det var en pensjonert jakthund, at kanskje han fulgte reglene.

Hvordan blir det når det ene beitet i marken bare blir brukt mellom Juni- Sept? Ellers er det ikke sauer der, men villsauer på de andre beitene, men er avskilt med sauegjerde. Vil båndtvangen gjelde på det beitet, etter sauene ikke er der? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bare kommunen evt grunneier svare på :)

Oki, skal finne ut av det. Vet vi selv eier noen områder der ute, men er ikke sikker på hvilke. Har avtale med den ene bonden at han har sauer på våres marker og utmarker. Skal finne ut og høre med han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det jeg tenker :)

På de kursene, det er ikke sånn de får støt sånn at de blir redd?

Jo. Det er litt forskjellig hvordan de reagerer. De fleste hyler til(de skvetter jo) og slutter å løpe etter sauene. Noen enser det neste ikke, andre styrter til eier mens de klynker. Poenget er jo at de skal forbinde det å jage sau med et ubehag slik at de ikke løper etter sauer hvis de skulle komme i kontakt med sau på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Det er litt forskjellig hvordan de reagerer. De fleste hyler til(de skvetter jo) og slutter å løpe etter sauene. Noen enser det neste ikke, andre styrter til eier mens de klynker. Poenget er jo at de skal forbinde det å jage sau med et ubehag slik at de ikke løper etter sauer hvis de skulle komme i kontakt med sau på et senere tidspunkt.

Dette må nok være noe sambo må gå med han på, tror ikke mitt mammahjerte hadde klart å se og vente på at de skulle gitt han støt stakkers. Men det hadde vært veldig praktisk her ute hos oss med ett sånt kurs. Er det ett engangs kurs eller trenger de fleste å "freshe up" hukomelsene med ett nytt kurs etter en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må nok være noe sambo må gå med han på, tror ikke mitt mammahjerte hadde klart å se og vente på at de skulle gitt han støt stakkers. Men det hadde vært veldig praktisk her ute hos oss med ett sånt kurs. Er det ett engangs kurs eller trenger de fleste å "freshe up" hukomelsene med ett nytt kurs etter en stund?

Det som er vanlig er at man går minst to ganger med noen ukers mellomrom. Første gang får hunden støt hvis den viser interesse for sauen(er ikke hunden interessert så får den heller ikke støt), gang nummer to så tester man på nytt om hunden viser interesse for sau. De fleste vil da huske at forrige gang så fikk de støt da de løp etter sauene, og holder seg langt unna. Da får de ikke støt, og får godkjent bevis. Noen hunder vil vise interesse for sau også gang nummer to, og må komme igjen noen uker senere for å teste på nytt før de kan få bevis. Tror man må reteste årlig(?) for å opprettholde beviset.

For noen så vil nok et slikt kurs kunne oppleves som litt dramatisk. Jeg har selv hatt mine hunder på kurs og synes at det var helt greit. Liten pris å betale for å forsikre seg mot saueangrep. Jeg har hytte i et område med mye sau, og for meg så gir det en liten ekstra trygghet i tilfelle hunden skulle løpe ut døren i et ubevoktet øyeblikk. Når det er sagt så er det noen hunder som det ikke virker på. Instinktene er rett og slett for sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må nok være noe sambo må gå med han på, tror ikke mitt mammahjerte hadde klart å se og vente på at de skulle gitt han støt stakkers. Men det hadde vært veldig praktisk her ute hos oss med ett sånt kurs. Er det ett engangs kurs eller trenger de fleste å "freshe up" hukomelsene med ett nytt kurs etter en stund?

Kommer annpå hva grunneier forlanger. De fleste vil ha nyere bevis enn 2 år.

Hunden strømmes ikke om den ikke jager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanlig er at man går minst to ganger. Første gang får hunden støt hvis den viser interesse for sauen(er ikke hunden interessert så får den heller ikke støt), gang nummer to så tester man på nytt om hunden viser interesse for sau. De fleste vil da huske at forrige gang så fikk de støt da de løp etter sauene, og holder seg langt unna. Da får de ikke støt, og får godkjent bevis. Noen hunder vil vise interesse for sau også gang nummer to, og må komme igjen noen uker senere for å teste på nytt før de kan få bevis. Tror man må reteste årlig(?) for å opprettholde beviset.

For noen så vil nok et slikt kurs kunne oppleves som litt dramatisk. Jeg har selv hatt mine hunder på kurs og synes at det var helt greit. Liten pris å betale for å forsikre seg mot saueangrep. Jeg har hytte i et område med mye sau, og for meg så gir det en liten ekstra trygghet i tilfelle hunden skulle løpe ut døren i et ubevoktet øyeblikk. Når det er sagt så er det noen hunder som det ikke virker på. Instinktene er rett og slett for sterke.

Hadde vært en sikkerhet ja, er jo sau overalt her. Så om hunden en gang hadde stukket av, så kunne jeg iallefall vært trygg på at han ikke jaget sauene.

Er du inne hvert år, eller er du fornøyd så lenge du ikke ser at hunden jager sauene?

Kaja: Skal høre med bøndene her hva de synes, og så finne ut hvor vi eier der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært en sikkerhet ja, er jo sau overalt her. Så om hunden en gang hadde stukket av, så kunne jeg iallefall vært trygg på at han ikke jaget sauene.

Er du inne hvert år, eller er du fornøyd så lenge du ikke ser at hunden jager sauene?

På eldstemann så har vi ikke behov for bevis, og han ville ikke drømt om å løpe etter en sau, en ku, en høne, en kanin eller en katt så der er ikke behovet så stort. (Onkel, jaktinstinkt? For noe tull. :teehe: )

Yngstemann er av typen som i utgangspunktet måtte komme tilbake en ekstra gang fordi han var så tent på sau, og vil bli retestet igjen. Han kommer jeg aldri til å føle meg trygg på i nærheten av sau. Ville heller aldri drømt om å slippe han i områder med sau, selv om han i utgangspunktet har beviset på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På eldstemann så har vi ikke behov for bevis, og han ville ikke drømt om å løpe etter en sau, en ku, en høne, en kanin eller en katt så der er ikke behovet så stort. (Onkel, jaktinstinkt? For noe tull. :teehe: )

Yngstemann er av typen som i utgangspunktet måtte komme tilbake en ekstra gang fordi han var så tent på sau, og vil bli retestet igjen. Han kommer jeg aldri til å føle meg trygg på i nærheten av sau. Ville heller aldri drømt om å slippe han i områder med sau, selv om han i utgangspunktet har beviset på plass.

Tiko jager her kattene når han får sjangsen, og ser ut som at han ville løpt etter sauene og, han er iallefall veldig nyserrig på dem. Får ta ett kurs på han når han blir større, for sikkerhets skyld! Er greit å ha ett sikkerhetsnett i tilfelle rottefelle og han stikker av. Skal ikke kunne løpe mange meterene før han møter sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi retester våre fuglehunder hvert annet år. Både fordi det kreves når vi stiller på konkurranser og når vi skal kjøpe jaktkort.

Nå til sommeren skal yngste man ha sitt første møte med sau. Litt vondt i mammahjerte når de får støtet, men det er verdt det.

Det er en ekstra sikkerhet (noen garanti har man aldri, husk det). Og det går fort over.

Før så slapp de hunden inn til en sint søye og den fikk juling, da kunne hunden bli skadet. Nå har man full kontroll og det er fort over. Som regel skvetter hunden like mye av overraskelse som av smerte (det er ikke såååå vondt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorstehhundklubben Hordaland arrangerer slike kurs her i Bergen om du er interessert. Ta kontakt med dem. Min far er en av dem som er godkjent instruktør der. Det er ikke noe ille synes jeg. Jeg og min søster var med pappa på kursene når vi var liten. Kan ikke huske å ha sett noe "forferdelig" :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...