Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden, en puli


Maya&Hunden
 Share

Recommended Posts

Her får Hunden få sin egen tråd ;)

Hunden er en ungarsk puli, og kom til oss når ho var ca 1 år gammel gjennom omplassering. Vi skulle fostre dyret inntil ho fikk en ny familie, og nå 3,5 år senere så er ho fortsatt her...

Det hele started jo med klare regler, som ingen hund i sofaen, ingen hund på soverommet..

Dag 2.. kommer hjem og finner samboer i sofaen med hunden..

1 uke.. samboer flytter hunden inn på soverommet...

og jeg antar at allerede der var slaget tapt, selvom jeg sto imot i en måneds tid til før jeg ga etter for å adoptere dyret ;)

Hunden er, iallefall for oss, et helt fantastisk dyr, som gir oss så mye glede hver dag, og på ekte klisjevis, livet ville ikke vært det samme uten ;)

Veit ikke hvor jeg skal begynne å fortelle, så jeg prøver å ta det fra starten av

En novemberkveld fikk vi noe som så ut som lambi lammet levert på døra, kritthvitt og litt skremt etter å ha stått på kennel, for så å bli nedklipt hos groomern.

Tok et par dager før ho tina opp, og fant seg til rette. Vi lærte fort at når man får en puli i hus, så blir det pulien sitt hus..

Første snøen kom.. gjett om det ble harabalder!

En dag satt ho seg ned på fortauet, løfta framlabben oppunder øret og hylte, jepp, hylte! Skjønte ingenting, for etter hva jeg visste hadde det ikke skjedd noe.. prøvde jo å sjekke labben da, for å se om ho hadde tråkka på noe eller noe sånt.. men fant ingenting.. utenom ETT SNØKORN under labben.. jepp, det var grunnen for spetakkelet..

Litt senere, jeg og samboer var ute å gikk igjen.. dyret tisser oppetter et tre, og får snø under TO labber.. på samme side! halting blir fort litt vanskelig.. hva gjør man da? jo, man legger seg på rygg og hyler.. vi knakk sammen i latter, og folk kom og lurte på om alt var bra..

Enden på visa.. samboer må bære dyret hjem, for ho kan ikke gå selv!

og så var standaren satt for primadonnaen!

Snikete er ho og. Hadde spist helgrilla kylling en dag, og satt den på kjøkkenet ferdigspist, godt inne på benken..

Plutselig ser vi ho komme luskende gjennom gangen (hadde lang gang mellom kjøkken og stue) med noe i munn, veldig sakte. Når ho kommer til døråpningen i stua så sprinter ho over gulvet og hiver seg ned forran bordet og begynner å spise.. reiser meg opp og snakker til ho, og vips lå ho med det mest uskyldige ansiktet i verden på plassen sin, på andre sida rommet..

Søppelbøtta er heldigvis noe ho holder seg unna, kan vel telle på en hånd hvor mange ganger ho har tømt den.

Ting Hunden liker

Kos, når ho vil

Alenetid, ho er vant å være hjemme aleine på dagen og når jeg går fra å være på skolen, til å være hjemme å lese blir ho misfornøyd, snøfter og legger seg konsekvent i et annet rom.

Kjøre bil

Godbiter, men bare når de er virkelig gode, som ost og kjøtt

Kjøre bil, må kjøre bil Norge-Ungarn for ho får panikk på fly

Tur

Snø, løpe og kaste seg sidelengs bortover

Nevnte jeg kjøre bil??

Potetgull, chilinøtter og is

Ting Hunden ikke liker

Tordenvær, gjemmer seg på do/badet

Fyrverkeri, også do/badet

Bade, da er badet det verste sted på jord

Grooming, begynner å streike allerede når ho kjenner igjen gata

Fly, full panikk. Derfor kjører vi bil hjem i ferier...

Selektiv på mennesker

Frukt og grønt

Klippe negler

Hunden i møte med andre hunder

Når ho er i bånd er ho en komplett tulling, bjeffer, knurrer, hopper og skaper seg

Er ho løs, da er de kjedelige og ho gidder knapt hilse, foretrekker å styre med sitt.

Leking skjønne ho ikke mye av. men om de andre er veldig tydelige og litt pågående så blir ho med på leken etterhvert :)

Hunden gjør som Hunden vil, ho sover i senga, i sofaen og overalt. Ho har dyne, pute, buret sitt, hula si og tepper. Sove på trange plasser er helt topp, under en stol eller en seng..

Ikke så glad i nærhet, som å sitte på fanget. Ligge vedsidenav er ok, men helst bare like ved og ikke inntil.

Ho er veldig lettlært, og liker å lære nye triks og andre artige ting.

Begynner å bli langt nok, så sier bare "bilder sier mer enn ord"

og som ungarerne sier.. "Det er ingen hund, det er en puli"

post-13328-0-11969200-1401923310_thumb.j

post-13328-0-86555200-1401923347_thumb.j

post-13328-0-06850200-1401923359_thumb.j

post-13328-0-83715700-1401923370_thumb.j

post-13328-0-72192000-1401923399_thumb.j

post-13328-0-96627100-1401923411_thumb.j

post-13328-0-69014100-1401923420_thumb.j

post-13328-0-72070300-1401923433_thumb.j

post-13328-0-51173100-1401923454_thumb.j

post-13328-0-03544800-1401923462_thumb.j

post-13328-0-08478100-1401923479_thumb.j

post-13328-0-02701000-1401923512_thumb.j

post-13328-0-35870800-1401923532_thumb.j

post-13328-0-62542300-1401923568_thumb.j

post-13328-0-31286000-1401923600_thumb.j

post-13328-0-70705500-1401923618_thumb.j

post-13328-0-43932500-1401923710_thumb.j

post-13328-0-12654300-1401923730_thumb.j

post-13328-0-79830300-1401923742_thumb.j

post-13328-0-07254500-1401923821_thumb.j

post-13328-0-28948000-1401923864_thumb.j

post-13328-0-88644500-1401923941_thumb.j

post-13328-0-54921400-1401923960_thumb.j

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her får Hunden få sin egen tråd Hunden er en ungarsk puli, og kom til oss når ho var ca 1 år gammel gjennom omplassering. Vi skulle fostre dyret inntil ho fikk en ny familie, og nå 3,5 år senere

Vi hadde også en liten skade på gang her, hadde en liten diskusjon med ei hunde"venninne" når vi var der på overnattingsbesøk Det er ingen som er så skada som en puli... Ho fikk en liten rift i hude

Vår lille dramaqueen fikk sympati i bøtter og spann Sku sett når vi kom hjem dagen etterpå til far i huset.. og han var selvfølgelig heeeelt på hennes parti.. Ho satt så fint hos han og fikk masse g

Posted Images

ntawww tusen takk for alle de fine kommentarene! :D

Vi har aldri en kjedelig dag med detta dyret i hus, det er helt sikkert ;)

Oii på Kongsberg!! Så artig! :D Må absolutt prøve å få til å møtes da :D
Vi kommer hjem i midten av juli og blir mer eller mindre hjemme fram til jul, så skulle være mulighet for å få noe til å klaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ntawww tusen takk for alle de fine kommentarene! :D

Vi har aldri en kjedelig dag med detta dyret i hus, det er helt sikkert ;)

Oii på Kongsberg! Så artig! :D Må absolutt prøve å få til å møtes da :D

Vi kommer hjem i midten av juli og blir mer eller mindre hjemme fram til jul, så skulle være mulighet for å få noe til å klaffe :)

Og vi er sannsynligvis i Kongsberg de 3 siste ukene i juli :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi hadde også en liten skade på gang her, hadde en liten diskusjon med ei hunde"venninne" når vi var der på overnattingsbesøk

Det er ingen som er så skada som en puli...

Ho fikk en liten rift i huden, men ho oppførte seg som om foten var brukket..

Inne gikk ho på 3 bein og så ut som om ho var døden nær.. Hinka halta ned trappa på 3 ben.. kom ut på gata og skulle gå tur.. hmm.. det var jammen ikke så vondt allikevel og trippa bortover på alle 4... kom inn igjen... AUUUU kan ikke gå på labben!! seeee på meg da! jeg døøør her ikke sant!?!?!

Fikk på badasje i noen dager, og passa på å halte veeeldig når vi så på ho.. om ho trode ho gikk ubemerka over gulvet så var visst labben heeelt okey ;)

post-13328-0-34810200-1403378609_thumb.j

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille dramaqueen fikk sympati i bøtter og spann ;)

Sku sett når vi kom hjem dagen etterpå til far i huset.. og han var selvfølgelig heeeelt på hennes parti.. Ho satt så fint hos han og fikk masse godord og kos og klapp.. og sendte meg med jevne mellomrom DE blikka, som om jeg hadde mishandla ho til døde og det som verre var...

Vi fikk oss noen gode lattere de dagene ho holdt på ja :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en dag det har vært for en stakkars puli......

Måtte ut å gå tur i regnet..

Gikk i 45 minutter i lett yr, og ble sååå våt på labbene.. Skulle på kafe og møte tante Marita nemlig..

På veien var vi innom dyrebutikken, kjøpte 3 av favorittgnagebeina til Hunden, og beggin strips (og exspot, men det veit ho ikke ennå)

På kafeen så måtte ho furte litt, etter å ha prøvd å hoppe opp i sofaen.. La seg med hue bak sofaen og gadd ikke komme fram med det første.. gnagebein pøh..

hjalp litt med kos fra de som jobba der ;)

Endte opp med å få en bit vaniljedonut.. mmmm... litt blidere da ;) helt til vi skulle GÅ hele veien hjem igjen!

Nå er ho furten og varierer fra å ligge furten på do, eller være tulling med å gni og rulle seg overalt ;)

post-13328-0-74977400-1403625662_thumb.j

post-13328-0-32659100-1403625665_thumb.j

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempemishandling av Hunden idag..det er helt sikkert!

Ho har fortsatt ikke "snakka" til meg siden vi kom hjem.. men far i huset er helt toppers!

Hjalp ikke at jeg dryppa ny runde exspot på isted, så nå ligger ho krølla sammen på dogulvet og nekter å komme ut...

Hennes pulivenner fra rundt om i verden har anbefalt å ringe "pulicen" for å få en slutt på mishandlinga... :P

post-13328-0-62450100-1403641238_thumb.j

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...