Gå til innhold
Hundesonen.no

Rotrening!


HangingTree
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en 15 uker gammel BC valp som (naturligvis) er spinnvill! :D En kjempelettlært liten sak som elsker å leke! Men jeg har da startet med rotrening for å lære den lille at man må kunne være rolig i hus. Jobber med dette etter tur/lek/trening. Jeg har forsøkt et par ting; sitte i sofaen og gi håndsignal for dekk (men sier "legg deg" istenden for "dekk") slik at han legger seg foran føttene mine, og belønner ham for å bli liggende. Problemet er når han reiser seg.. Da er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, burde jeg ignorere ham fremtil han legger seg ned igjen og dermed belønne? Problemet her er at han begynner å skrape og gnake på gulvet og sofaen.. Skal jeg gi signalet for dekk på nytt og starte ovenfra? Er litt redd for at han skal begynne å ikke ville roe seg fordi han heller vil ha oppmerksomheten min..

Det andre jeg har forsøkt er å holde ham i fanget til han roer seg og dermed slippe ham. Han roer seg fortere og fortere i armene mine, men blir ganske raskt vill igjen når jeg slipper ham..

Jeg har vurdert å ha et bånd i stuen og binne ham til bordet eller noe og kun slippe ham når han er rolig, men her oppstår det samme problemet (biter og skraper på gulv, bord, dører og teppe..)

Så ja, endel av problemene kommer jo fra typiske valpeting, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal håndere det i disse sammenhengene, så blir veldig takknemlig for hjelp! :) Andre tips til rotrening vil også bli satt stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det timeout i buret til han roet seg som var basen på rotreninga til min BC valp. Nå gir jeg han alternativ å roe seg ved pulten min hvor jeg sitter å tegner, er han så loppete og urolig at han ikke roer seg der, så har jeg han i buret for timeout til han roer seg ordentlig, så får han komme ut igjen.

Jeg har ikke latt han få gnage eller skrape, han skal ligge i ro og har bare bedt han kutte ut og ligge rolig. Men det er kjedelig å være i ro, og ikke minst veldig vanskelig for mange BC som jeg har fått med meg, men dog så viktig.

Jeg har flott ro på gutten min nå, han er nettopp fylt 10mnd og når han stresser opp ute så er det lett å få han rolig. Da skal han "på plass" som er ved foten min, han skal helst sitte, men jeg lar han legge seg om det er en veldig vanskelig situasjon for han.

Det med å bruke bånd å ha han i som timeout kan funke, det gjorde ikke det her for da tygget han enten på gulvet eller båndet. Og nei, jeg aner ikke hvordan gutten greide tygge på gulvet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!! Jeg kan jo absolutt prøve å bruke buret til dette også! :)

Når du sier at du ikke har latt ham gnage eller skrape, hvordan har du sagt ifra at det ikke er greit? Har du puttet ham inn i buret igjen da eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å bare styre med ditt og overse valpen? Bare hold et halvt øye med den og følg med om den skvetter, begynner å gnage på noe ulovlig etc. Begynner den med noe sånt så få den over på noe annet som den kan gnage på og som er lovlig.

Det behøver ikke skje noe hele tiden og man må ikke bruke bur for at hunden skal være rolig inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg føler absolutt at dette er viktig! :) Men problemet er vel at han ikke roer seg selv da. Lekene blir han lei av etterhvert og begynner å gnage på alt mulig (er ikke så stort problem å avlede her da), og han zoomer mye frem og tilbake over alt uten å kunne legge seg ned for å slappe av. Skjønner jo at det er en valp, men spesielt med tanke på at det er en BC (har jo ikke hatt dette før!) er jeg litt redd for stress og at det skal bli mangel på av-knapp ved mindre jeg legger vekt på å trene på å være rolig og å slappe av fra starten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare satt han i normal dekk og sagt ro ned.

Når han blir helt vill og ikke greier å roe seg, så har jeg brukt buret fordi jeg vil ikke ha stress og rasing inne her, rase kan han gjøre ute og stressing jobber vi med å få bort, terskelen er mye høyere nå. Men for all del, folk skal gjerne ha 20kg hund rasende rundt inne, men det vil ikke jeg ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk :) Er så enig med deg.. Helt topp at han er aktiv ute, og han vil absolutt få mosjon, men som deg ønsker jeg ikke å ha en 20 kg hund rasende rundt innendørs!

Når begynte du med å trene på denne måten? Og hvordan reagerte han på treningen i starten? Håper ikke jeg gnåler for mye nå, er bare litt nysgjerrig på hva som er normalt - spesielt i starten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border er mye hund og med min på 10mnd, ja det er jo dobbelt så ille når en BC slår på turboen i stua. Nei, det er ikke lov, han kan ikke bare ødelegge ting her inne, men han kan også skade seg selv, meg eller katta. Nei vi tuller å fjaser ute, inne koser vi oss og er rolige og han takler det fint nå. Men han er unghund, lopper i rumpa, så er litt vanskelig å huske på alt sammen da :P hehe. Er bare å gi klare regler og grenser, stå for dem og ha mye tålmodighet, det kommer etterhvert, plutselig en dag har du sittet å styrt i en halvtime og hunden har lugget å slappet av på gulvet, uten å gnage eller noen ting. Det skjedde plutselig for oss ihvertfall.

Ofte kan jeg variere ro trening med å gi han bein eller noe annet å tygge på, da er han jo også rolig. Når han tygger på ting han ikke får tygge på har jeg ikke gjort noe oppstyr, bare gitt han noe han får lov å tygge på. Roterer på lekene han har ute ect.

Men der igjen, han får ikke lov å leke ved å løpe rundt som en tulling, er lov å flytte litt å kaste den litt, men når han begynner å renne tulling så er det stopp og ro trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt godbiter og laget en "trening" ut av det. Da klarer de ikke alltid å slappe av.

Ha en plass som er hunden sin, legg den der og vær superkonsekvent. Hver gang den reiser seg og forlater plassen sin leder du den bestemt tilbake uten å si noe. Etterhvert forstår de :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har timeout metode :ahappy: Den går bedre for vær gang.Det vi gjør er å ha ett bur, med ett teppe inni og gjerne en leke som han kan ligge å bite på og roe seg ned med.Når han har sluttet å mase så tar jeg han ut, blir det mas så er det inn igjen :icon_redface: Men nå har vi gjort dette en stund og han roer seg raskt som regel.Vi prøver å gjøre buret til ett OK sted å være, med lek,kos,kontakt og ett sted det er stille for han. Noe som går supert, han går frivillig inn om natten og sovner der. Prøver vi å sovne med han i senga nå så går han selv ut :teehe: . anbefaler å prøve timout metoden og husk å gi han masse å tygge på :D:innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei Jeg har en hund på snart 2 år og en valp på 10 uker. Valpen er selvfølgelig veldig leken og er som valper flest. Valpen synes det er veldig gøy å leke med den eldre hunden ved å gå etter bein og hale, også normalt, men hunden min på snart 2 år sier aldri ifra når hun har fått nok. Ser på hele kroppsspråket hennes at hun synes det er slitsomt, men hun sier aldri noe, bare prøver å løpe unna. Da blir det jeg som må steppe inn å «redde» henne og få valpen unna. Når den 2 år gamle hunden var valp og var voldsom mot eldre hunder ble hun satt på plass på en fin måte og dette skapte fine læringsøyeblikk. Har dere noen tips?
    • Tror jeg må slutte å følge denne tråden jeg...noe så nyyyydelig❤❤❤
    • Godt å høre han er over det! Voksne buller må få lov å være litt DQ😄
    • Jeg bor i borettslag med hund. Tidligere måtte man søke, men fikk det trolig alltid innvilget. Nå må man ikke søke lenger. Det er veldig mange med både hund og katt i området  Jeg tenker normal folkeskikk og å ta hensyn til naboer, så går det fint. Håper de også har litt toleranse, spesielt i en periode nå som jeg har valp. Han må dessverre lære seg hvordan han skal oppføre seg. 
    • Ikke bare min som er drama queen når det gjelder potene altså 😅
×
×
  • Opprett ny...