Gå til innhold
Hundesonen.no

Korsbåndskade


Recommended Posts

Kom nettopp hjem fra veterinær med røket korsbånd på 7åringen, Så lurer jeg litt på metoder og rehablitering.

Veterinæren virket veldig kunnskapsrik og ville mest sannsynlig bruke TTO?TTA? Husker ikke helt men hvordan er disse metodene sammenlignet med TPLO? Han snakket iaff om at metoden han skulle bruke gjorde at hunden kom fortere tilbake enn ved TPLO. Så mulig noen som kan det veit hvilken metode der er snakk om :P


Leverer hunden i morgen og føler meg som ett nervevrak, ufff.... Heldigvis ville han anslå at 85-90% blir helt fine igjen, Noen fikk mindre plager og svært få gikk det dårligere med. HELDIGVIS så sa veterinæren at han fikk inn masse staffluser med røket korsbånd, Og at han operer ca 3 hunder i uka, Så han satt på masse erfaring :) Heldigvis hadde gullet minimalt med forkalkninger, Han hadde litt på det ene beinet men det var ikke noe stort jeg skulle tenke på, For det var så lite :ahappy:


Er bare desperat etter info og erfaringer nå, Også står det så mye forskjellig fra side til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTA-operasjon ja. Det har jeg og bikkja mi gått igjennom, + en påfølgende meniskoperasjon (menisken var helt fin under første TTA-operasjon, 6 mnd senere var hun halt igjen, da var det menisk + forkalkninger). Etter dette har hun vært helt haltefri, men vi har plagdes med mye forkalkninger pga årsaken til skaden (beinbrudd = betennelse i ledd = forkalkninger).

Jeg anser metoden som kanonbra og rehabilitering gikk fort for vår del - selv med en tung rase. Lykke til, bare spør om det er noe annet! Vær raus med smertestillende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh var godt å høre @Kangerlussuaq ! Veterinæren snakket mye om menisken, Så han forklarte godt rundt det. Men når menisken var problemet, Ble det dekket av forsikringen?

Heldigvis var det ikke særlig snakk om noe forkalkninger her fra før av. Men det kommer vell alltids litt etter slike skader. Han regnet med at hunden kom til å leve akkurat som før uten smertestillende når rehabliteringen var over som de aller fleste gjorde.




Nå ble timen uansett flyttet til Fredag, Så da har jeg noen dager på å bli enda mer hysterisk på :blink: Fikk også bekreftet at det var TTA han mest sannsynlig ville gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh var godt å høre @Kangerlussuaq ! Veterinæren snakket mye om menisken, Så han forklarte godt rundt det. Men når menisken var problemet, Ble det dekket av forsikringen?

Heldigvis var det ikke særlig snakk om noe forkalkninger her fra før av. Men det kommer vell alltids litt etter slike skader. Han regnet med at hunden kom til å leve akkurat som før uten smertestillende når rehabliteringen var over som de aller fleste gjorde.

Nå ble timen uansett flyttet til Fredag, Så da har jeg noen dager på å bli enda mer hysterisk på :blink: Fikk også bekreftet at det var TTA han mest sannsynlig ville gå for.

Jepp - både TTA, menisk og alt av medisiner (også cartrophen når de ble aktuell) ble dekket av Agria. Aldri hatt noen problemer med dem :) Har hatt hunden helforsikret siden før 4 mnd da, så da er jeg jækla innafor uansett hva de sier (endog setter de jo opp forsikringspremien noe sinnsykt for tiden, men digresjon nå...).

Så lenge du ikke lar hunden børne gærning gjennom hus, skog og mark innen de første 6-12 månedene så er du nok innafor ifht evt komplikasjoner. Det tar tid for leddet til å stabilisere seg og bygge nye muskler, men man har jo så lyst å la de løpe. Krysser fingrene for at det blir en kjapp progresjon og null behov for fortsatt medisinering etterpå!

Og ang angst, I feel you…. Lite å gjøre med det annet enn å gå turer og høre musikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund røyk korsbåndet for en uke siden. Jeg fikk inntrykk av at korsbåndoperasjonene er relativt OK å gjøre, men min hund hadde flere andre helserelaterte problemer, som gjorde at vi valgte å avslutte det hele. Han ble 9,5 år. Godt å høre at det ser bedre ut for dere, det virker som det pleier å gå bra for de fleste andre :) Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTA er et mindre inngrep enn TPLO. Kun korsbåndet erstattes, med nylontråd eller lignende. Såret gror, og "arret" holder kneet på plass. Ved TPLO kutter man i beina og setter inn metall, nytt ledd mer eller mindre.

Har whippet som er operert med TTA. Ingen tegn på senskader eller plager tre og et halvt år etter. Menisken var helt fin da ulykken skjedde, og han hadde ingen forkalkninger. Jeg er forberedt på at dette kan komme på hans eldre dager, men per i dag er han som en hvilken som helst hund, svært aktiv. Vi holder han igjen på enkelte ting (LC for eksempel, men han har deltatt på LC-treninger etter skade/operasjon), men det er ikke mye. Han løper løs med andre hunder i ulendt terreng, og får lov til å være hund.

De første fem-seks månedene etter operasjon er viktig. Vår løp løs første gang fem måneder etter operasjon. Vi er nøye på at han får godt fôr, er i god form, ikke for tjukk (kanskje ikke største problemet med en whippet, men hadde han fått lov til å spise seg tjukk hadde han gjort det), og unngår at han fryser på vinteren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTA er et mindre inngrep enn TPLO. Kun korsbåndet erstattes, med nylontråd eller lignende. Såret gror, og "arret" holder kneet på plass. Ved TPLO kutter man i beina og setter inn metall, nytt ledd mer eller mindre.

Hm, nei, TTA er et ingrep hvor korsbåndet fjernes, en del av beinet sages av og "flyttes ut" vha. en titan-kloss. Så skrur man fast titankossen i beinbiten, og beinbiten festes med en titan-skinne til skinnbeinet. På dette viset flytter man hele trykket på beinet fra korsbåndet til trans-something-ligamentet i kneet. Det er ingen nylontråder eller arr som holder kneet på plass ved TTA, det er tvert i mot ved TTA at man kutter i beina og setter inn metall… :P

TTA-After.jpg

http://www.blueskyanimalhospital.com/site/view/206112_TTA.pml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse info :) Sendte mail til agria for sikkerhetskyld og spurte litt rundt meniskskade siden jeg ikke finner noe om det i vilkårene, Men jeg regner kanskje med at det går under korsbåndskader om det har blitt skader på det relatert til korsbåndskaden? Hunden var desverre ikke dekket før 4mnd så greit å vite.


Fått ett veldig bra inntrykk av det veterinæren og det jeg leser om TTA, Forsåvidt kunne han også fått TPLO tror jeg, Men veterinæren mente at han hadde best erfaring generelt med TTA på Staffer, Men som han sa, Han må se nærmere først.

Nå gjelder det å finne ut hvordan jeg skal få han til å ta livet med ro da... Han bruker jo etterbrenner dagen lang... :drool:

Min hund røyk korsbåndet for en uke siden. Jeg fikk inntrykk av at korsbåndoperasjonene er relativt OK å gjøre, men min hund hadde flere andre helserelaterte problemer, som gjorde at vi valgte å avslutte det hele. Han ble 9,5 år. Godt å høre at det ser bedre ut for dere, det virker som det pleier å gå bra for de fleste andre :) Lykke til!

Uff, kondolerer :( 9,5år er jo ikke dårlig bare det! Dessverre mange hunder som ikke engang får snuse på den alderen.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten blandingshund (ligner på bichon frise), som en gang i tiden røk korsbåndet. På den tiden hadde vi ikke forsikring, og ikke 10 000 kr å legge ut for en operasjon.. Så vi tok hunden med hjem, og forberedte oss på at han straks måtte avlives. Men trur du jaggu ikke at han begynte å bruke foten igjen, og ble haltfri - uten noe som helst behandling. Nå er det jo slik at han er en liten og lett hund (opp til 7 kilo), og de klarer fint å bruke kun 3 ben frem til det siste benet har leget seg. Dette skjedde når han var ca 5-6 år kanskje - og han er nå 14 år om en måned ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse info :) Sendte mail til agria for sikkerhetskyld og spurte litt rundt meniskskade siden jeg ikke finner noe om det i vilkårene, Men jeg regner kanskje med at det går under korsbåndskader om det har blitt skader på det relatert til korsbåndskaden? Hunden var desverre ikke dekket før 4mnd så greit å vite.

Går veldig fint å ringe de og, herregud som jeg har ringt og mast på de :D De har null kø og svarer kort og konsist på det man lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk og være kjempe nøye med rehabiliteringen.

Ikke lengre turer enn det dere får beskjed om, den skal gå pent i båndet, ikke mase seg fremover og heller ikke gå i raskt tempo.

Slippe løs er ikke bra før etter ca 5mnd.

Har rehabilitert flere staffer og de kan bli litt "mye" under rehabiliteringen, men fall ALDRI for fristelsen å la den få gå litt løs osv, da kan beinet ryke og du har ødelagt alt...

Glatte gulv er heller ikke bra, mange lager "stier" i huset sitt med sklisikre tepper dersom de har glatte gulv, dersom hunden sklir og vrir beinet så kan det være fatalt.

Du høres ut som en veldig reflektert eier som er nysgjerrig på det meste rundt skaden og da regner jeg med at du er like flink med hunden under rehabiliteringen.

For å trøste deg litt så syntes mange det kan være litt slitsomt de første dagene til de blir vant med å ha en pasient i hjemmet, men etter det syntes de fleste det går ganske lett, flere sa ofte til meg at de trodde det skulle være mye verre å få hunden rehabilitert enn det som var tilfelle.

Så tenk på det de første dagene hvor det kanskje virker litt slitsomt, det blir MYYE bedre etterhvert.

Du må gjerne sende meg PM hvis du lurer på noe etterhvert, er utdannet hundefysioterapaut ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fyldige tilbakemeldinger!

Jeg kommer nok til å spørre om noe som kan roe hunden ned i hvertfall den aller mest kritiske perioden. Han klarer jo ikke ligge stille mer enn 5 minutter og da skal han hive seg rundt, opp og ned av sofa og senger, Liksom ikke måte på... Skulle nesten tro tur i bånd var bedre, Men neida, Han elsker trekke så han legger seg i selen og begynner trekke men hører til nød når jeg sier plass MEN Ser han en hannhund så er det :dog_running: etterfulgt av :argue: Så det kan bli...Interessant...


Tror nok det blir mye lufting med bånd i hagen den første tiden, Han får bare synes det er litt kjedelig, Men bedre at han blir litt fornærma enn masse skader...

Har heldigvis en liten strand vi kan kjøre til som svært få benytter seg av, Svømming og vassing er vell alltids en slager under rehablitering av de fleste skader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på mye svømming i sommer, hvis hunden din liker det. Så turer i mykt, men kompakt terreng (ikke løs grunn). Barskogstier er perfekte :) Ta det gradvis hele veien, mot mer ulendt terreng hvor hunden får bruke flere av de små musklene i kroppen sin. Viktig med god kjernemuskulatur (vibrasjonstrening kan anbefales om dere vil legge litt penger i det, i tillegg til svømming i basseng) og hunden er i god hold (ikke overvektig) i årene fremover. Jeg har også brukt Stride (glukosamin, kondroitin, MSM, c-vitamin) over kosten, spesielt i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er hunden hjemme etter operasjon :)

Alt gikk akkurat slik veterinæren ønsket det og kom på totalt i underkant av 22.000 for alt :) + kontroller da.

Han fikk MMP/MMT, Slik jeg forsto det var det noe basert på TTA men er mindre omfattende og la mer opp til en kjappere rehablitering og mer " naturlig" oppbygging ved at de ikke gjør så mye med beinet.

Så nå er det kontroll om to uker, Intill da skulle han holdes helt i ro og skulle ikke bevege seg noe utenom dolufting på 3-5min :)

Det kan hende jeg har forstått noe feil, Men det var slik jeg oppfattet det :)

MMP (Modified Maquet Procedure)
Dette er et relativt nytt inngrep hvor biomekanikken i kneleddet endres ved å forskyve festepunktet for senen fra kneskålen og ned på skinnebenet fremover. På denne måten vil kreftene fra de store lårmusklene hindre ustabiliteten. Etter at den aktuelle delen av skinnebenet er forskjøvet fremover stabiliseres delen ved hjelp av en porøs titankile hvis bredde bestemmes utfra røntgenbilder. Prognosen etter MMP ser ut til å være den samme som for TPLO men rekonvalesensen ser ut til å være noe kortere.

post-12516-0-33320300-1401559104.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har vi vært på kontroll nr.1 :D

Alt så helt perfekt ut, Måtte mønstre litt og så skulle han fjerne sting og gå over beinet, Alt virket fint og han la heldigvis godt med tyngde på beinet sitt så han ikke belastet det andre for mye.

Så nå skulle jeg begynne med minst 3 turer daglig, gjerne også 4-5 på 10 minutter, Så kunne jeg øke til 15-20 minutter om ca 2 uker også blir det jo noen tisserunder i hagen mellom der. Tenker jeg begynner med 3 turer nå de første dagene for å ikke overbelaste han da han trekker ekstremt mye og er veldig overalt på en gang. Så er det tilbake til kontroll om 4 uker hvor han skulle ta nye bilder :)


Tror jeg holder han i bur minst 1-2 uker til for å være sikker, Han kan bli veldig intens når han er løs så jeg får heller bare føle meg som verdens dummeste eier en stund til :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Vår toller på 7 år rev av korsbåndet idag og vi har blitt anbefalt både MMP, TTA og TPLO. Vi syns MMP høres mest fornuftig ut Mtp at det skal være en mindre omfattende operasjon og kortere rekonvalenstid. Hvordan går det med din hund idag? Ser at du har betalt 22000,-, var dette inkludert alt inkl kontroll? Vi har nemlig blitt tilbudt en ganske stivere pris (35000). Hvor ble hunden din operert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har svart deg mer utfyllende på PM :)

TPLO på en så liten hund hørtes veldig rart ut mtp at de andre teknikkene er aktuelle også.


Synes absolutt TTAMMP er veien og gå om hunden ikke trenger noe større inngrep enn det. Eller forhøre deg om Tightrope eller Swivel-lock er aktuelt for din hund.

Men Veterinæren skal kunne fastslå den beste metoden for din hund når de ser omfanget av skaden, Som oftest holder røntgen.


Det aller viktigste er uansett at Veterinæren som operer har mye erfaring innenfor den metoden de velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...