Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbere ned hund- negativt?


Ane
 Share

Recommended Posts

Hvorfor velger man hunder med lang pels når man bare skal klippe den av med en gang fordi det er lettvint?

Jeg forstår de hundene som er direkte plaget av varmen og det ikke hjelper med skikkelig gjennombørsting ofte, men bare fordi skjønner jeg ikke helt

Spør meg spør meg, jeg vet det jeg jeg vet det.... wave.gif Fordi det er ufattelig mer praktisk med Lhasa nedklippet/barbert enn frisyren med pelskåpe som skal subbe helt nedi bakken. 34 cm høy og med pels som sleper når en stort sett går i skog og bakkar og berg - nei. Men absolutt alt annet med rasen tiltaler meg. Derfor har jeg til og med to. imatroll.gif

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare for å ha det på det rene, jeg bruker furminator mye på begge mine. Barbering var ikke for å slippe arbeid, men fordi jeg trodde det kunne bli bedre for henne. Men til slutt blir det jo bare ren g

Spør meg spør meg, jeg vet det jeg jeg vet det.... Fordi det er ufattelig mer praktisk med Lhasa nedklippet/barbert enn frisyren med pelskåpe som skal subbe helt nedi bakken. 34 cm høy og med pels

Double-coated closed breeds have noticeably longer guard hairs, which lay down over the undercoat, like a blanket. While the outer, or guard hairs get wet, the undercoat works to keep the dogs skin dr

Det har jeg :)

De skal nappes på hodet og ryggen for å være i korrekt utstillingskondisjon, men det er på korrekt pelsa cockere. Hvis de ikke er interessert i å stille, er det vel neppe noe stress at bikkja får krøller/bølger i pelsen, men det er det samme problemet der som når man barberer ned f.eks en terv, at dekkhårene vokser saktere enn underpelsen, så pelsen blir for myk og floker seg fortere.

Jeg vet hvordan de skal stelles for å holdes i utstillingskondisjon, men nå er det sjelden den vanlige cockereiers intensjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør meg spør meg, jeg vet det jeg jeg vet det.... wave.gif Fordi det er ufattelig mer praktisk med Lhasa nedklippet/barbert enn frisyren med pelskåpe som skal subbe helt nedi bakken. 34 cm høy og med pels som sleper når en stort sett går i skog og bakkar og berg - nei. Men absolutt alt annet med rasen tiltaler meg. Derfor har jeg til og med to. imatroll.gif

Klart det er praktisk, noen hunder har jo så ufattelig mye pels pga avl at jeg skjønner det. Men når man f,eks skal kjøpe seg hund og det finnes to versjoner av den. Så velger man den med pels for så å klippe den så godt som helt ned, da skjønner jeg ikke helt poenget liksom. Jeg har lyst på langhåret schæfer, men orker ikke pelsstellet, neivel da barberer vi ned bikkja da. Da lurer jeg litt på en måte, hvorfor ikke bare kjøpe seg normalhår da?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er interessant dette med å barbere/ikke barbere. I fjor slet Angus veldig i varmen til det punktet hvor han ikke orket gjøre en dritt. I år (og det er ganske så varmt ute nå om jeg får si det selv) er han mer seg selv, men litt daffere når det er varmt ute. Jeg trodde han virkelig slet med varmen til jeg fikk Alice.. For øyeblikket er hun totalt nedrøytet, hun ser ut som en litt rikhåret kelpie/malle uten underull. Man skulle jo derfor kanskje tro at hun ville takle varmen bedre? Hun har jo kort pels og ikke noe underull? Hun sliter virkelig om dagene. Etter tisseturer på 5-10 min ligger hun rett ut i LANG tid for å kjøle seg ned og peser så hun høres ut som en båtmotor. Angus peser moderat (det er jo varmt liksom), men er ellers seg selv. Sparer dog energi vil jeg si. Kaldt vann, kaldtish gulv og kaldtvåte håndkler er det som må til for å hjelpe henne. Vi kan virkelig ikke gjøre noen ting ute før hun har blitt mer vandt til varmen.

Uansett så kommer ikke jeg til å barbere ned hund. Alice er allerede blitt korthåret naturlig og Angus sliter ikke så ille som jeg først trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor velger man hunder med lang pels når man bare skal klippe den av med en gang fordi det er lettvint?

Jeg forstår de hundene som er direkte plaget av varmen og det ikke hjelper med skikkelig gjennombørsting ofte, men bare fordi skjønner jeg ikke helt

Det er det mest tåpelige argumentet jeg ser, og har lagt merke til at det brukes ofte her på sonen.

Fordi det ikke finnes korthårede cc'er

En naken er noe annet enn korthåret, iallefall for oss her nord.

Jeg barberer også vinterpelsen på fjordingen, hvorfor ikke kjøpe en tynnpelset varmblodshest? Jo fordi det ikke er en fjordhest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det mest tåpelige argumentet jeg ser, og har lagt merke til at det brukes ofte her på sonen.

Akkurat den type argumenstasjon som gjør oss alle så mye klokere. Hva vil du med slike utsagn?

Sier som tollerne våre jeg. "Nei, nå er jeg heit, så jeg legger meg her. Vil du at jeg skal gå lenger nå, får du bære meg. Fem kilometer hjem, sier du? Dumt for deg at det ikke er et j*vla vann å bade i på veien, da. Da kunne jeg vurdert å slepe meg dit. Kanskje." :lol: Men altså, barbert toller :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den type argumenstasjon som gjør oss alle så mye klokere. Hva vil du med slike utsagn?

 

Sier som tollerne våre jeg. "Nei, nå er jeg heit, så jeg legger meg her. Vil du at jeg skal gå lenger nå, får du bære meg. Fem kilometer hjem, sier du? Dumt for deg at det ikke er et j*vla vann å bade i på veien, da. Da kunne jeg vurdert å slepe meg dit. Kanskje." :lol: Men altså, barbert toller :teehe:

Hvorfor barbere pudler i ansiktet? Er det ikke bare å kjøpe en hund som allerede er korthåret i ansiktet?

Hvorfor nappe snauzerne, er det ikke bare å kjøpe en hund som en hund som er korthåret?

Hvorfor barbere vannhunden bak? Er det ikke bare å kjøpe en hund som er korthåret bak?

Osv osv

Tåpelige utsagn, hva?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den type argumenstasjon som gjør oss alle så mye klokere. Hva vil du med slike utsagn?

Sier som tollerne våre jeg. "Nei, nå er jeg heit, så jeg legger meg her. Vil du at jeg skal gå lenger nå, får du bære meg. Fem kilometer hjem, sier du? Dumt for deg at det ikke er et j*vla vann å bade i på veien, da. Da kunne jeg vurdert å slepe meg dit. Kanskje." :lol: Men altså, barbert toller :teehe:

Prøver desperat å overtale venninnen min til å la meg barbere tolleren hennes, bare fordi det hadde vært gøy :lol:

Skjønner forøvrig godt det med ccpp, naken er ikke det samme som korthåret akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor barbere pudler i ansiktet? Er det ikke bare å kjøpe en hund som allerede er korthåret i ansiktet?

Hvorfor nappe snauzerne, er det ikke bare å kjøpe en hund som en hund som er korthåret?

Hvorfor barbere vannhunden bak? Er det ikke bare å kjøpe en hund som er korthåret bak?

Osv osv

Tåpelige utsagn, hva?!

Hjelpes så barnslige svar. Pudler, snusere, vannhunder er raser som i utgangspunktet skal klippes, barberes eller nappes ned. Skjønner ikke helt hvorfor du fyrer slik over ett lite spørsmål fra meg. Må jo gå an å svare på en skikkelig måte?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor barbere pudler i ansiktet? Er det ikke bare å kjøpe en hund som allerede er korthåret i ansiktet?

Hvorfor nappe snauzerne, er det ikke bare å kjøpe en hund som en hund som er korthåret?

Hvorfor barbere vannhunden bak? Er det ikke bare å kjøpe en hund som er korthåret bak?

Osv osv

Tåpelige utsagn, hva?!

Du skal få cred for å være stanhaftig iallfall :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hjelpes så barnslige svar. Pudler, snusere, vannhunder er raser som i utgangspunktet skal klippes, barberes eller nappes ned. Skjønner ikke helt hvorfor du fyrer slik over ett lite spørsmål fra meg. Må jo gå an å svare på en skikkelig måte?

Hvorfor skal de i utgangspunktet det, hva er grunnene som gjør det mer legitimt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de i utgangspunktet det, hva er grunnene som gjør det mer legitimt i dag?

Diskusjonen dreier seg om å barbere ned pelsraser (underforstått: Raser som ikke er ment å klippe eller nappe). Det er fullt mulig å lage en diskusjon om man i det hele tatt burde stelle pelsen på hunder med noe annet enn en børste, men det var altså ikke det vi snakket om i dag.

Hvem som kommer med tåpelige utsagn, kan vi jo være uenige om. Selvfølgelig blir jo jeg nysgjerrig på hvor du stadig ser tåpelige argumenter om klipping av hund, så fint om du linker, i steden for å slenge ut av deg relativt stygge meldinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen dreier seg om å barbere ned pelsraser (underforstått: Raser som ikke er ment å klippe eller nappe). Det er fullt mulig å lage en diskusjon om man i det hele tatt burde stelle pelsen på hunder med noe annet enn en børste, men det var altså ikke det vi snakket om i dag.

 

Hvem som kommer med tåpelige utsagn, kan vi jo være uenige om. Selvfølgelig blir jo jeg nysgjerrig på hvor du stadig ser tåpelige argumenter om klipping av hund, så fint om du linker, i steden for å slenge ut av deg relativt stygge meldinger.

Hvilke raser er ment for å klippes/nappes, uten at det er en menneskebestemt handling pga utseende og tradisjon fra gammelt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser er ment for å klippes/nappes, uten at det er en menneskebestemt handling pga utseende og tradisjon fra gammelt av?

Det er ikke det denne diskusjonen handler om. Start en ny, da vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det denne diskusjonen handler om. Start en ny, da vel :)

Kom ikke på noen du heller?

Hva som er årsaken til at man klipper ned/barberer hunder, er ikke mer legitimt om det er grunnet tradisjon eller av praktiske årsaker.

Mener man at alle de som holder pudler og klipper disse kort, heller burde kjøpe seg en korthåret rase istedenfor? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ikke på noen du heller?

Hva som er årsaken til at man klipper ned/barberer hunder, er ikke mer legitimt om det er grunnet tradisjon eller av praktiske årsaker.

Mener man at alle de som holder pudler og klipper disse kort, heller burde kjøpe seg en korthåret rase istedenfor? Neppe.

Du kan slenge med leppa til den blir blå, men jeg ønsker virkelig at du starter en egen tråd hvis du ønsker å snakke om noe helt annet enn det tråden handler om. Mine kunnskaper om pelshunder og pelsstell vet du ingenting om. Kanskje jeg vil dele med deg om du klarer å være saklig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på raser der pelsen vokser og vokser på hele kroppen (de må jo klippes/barberes/nappes for at ikke pelsen skal bli laaaaaaaaaaaaaang) og raser der pelsen vokser til en lengde og ferdig med det.

Ja samme som på ccpp, som vokser til gulvet. Om man ikke klipper en slik pelshund, så vil den ikke vokse til det uendelige, hårsekker har en viss voksetid før håret stopper veksten for så å falle av. Derfor vil ikke en røytfri hund være 100% røytfri. Den vil fremdeles slippe hår, bare med et langt større intervall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan slenge med leppa til den blir blå, men jeg ønsker virkelig at du starter en egen tråd hvis du ønsker å snakke om noe helt annet, enn det tråden handler om. Mine kunnskaper om pelshunder og pelsstell vet du ingenting om. Kanskje jeg vil dele med deg om du klarer å være saklig.

Irriterende noen ganger, når diskusjonen ikke tar den vendingen man selv ville, det kan jeg godt forstå. Men det betyr ikke at du kan bestemme at diskusjonen er feil.

Du spurte hvor jeg ville med utsagnet mitt om at det er et tåpelig argument å si at de som vil ha hunden sin klippet kort, heller bør kjøpe en korthåret rase.

Og denne påstanden fra meg om at det er et tåpelig utsagn, forklarte jeg da i de neste innleggene. Ønsker man ikke vite hvorfor, er det ok å ikke spørre i utgangspunktet

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt de som klipper ned hundene som har "hår" som kineseren har,men med dobbelpels er ikke da en coat king feks et mye bedre alternativ? Hunder BLIR varme,så lenge de ikke svetter sånn er det liksom bare. Men teoretisk: Om man klipper ned en hund nå på denne tiden (mine røyter nå) vil du ikke da stimulere til en overdreven vekst på helt feil årstid? Vil ikke kroppen jobbe på for å produsere mere pels på helt feil tid av året om dette gjøres hver vår/sommer? På hest ødelegger man sommerpelsen og dens funksjon helt om man klipper nå ihvertfall og de blir pelset året rundt - ergo man må fortsette å klippe om sommeren og sommerpelsen blir ikke sommerpels igjen. Kroppen "husker" fra år til år. Men det er kanskje noe annet med hund? Fordi jeg lurer altså :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min et litt spesielt tilfelle kanskje. Han er blandingshund, mix av bichon havanaise (lang glatt pels), dvergpuddel (krølltopp) og jack russel (strihåret). Han er 3 in 1, og får helt håpløs pels. Vi barberer han derfor med jevne mellomrom, og han blir mye mer energisk og happy uten lang og vanskelig pels. Gjør det ikke spesielt pga. sommervarmen. Han bruker regndekken og varmedekken ved behov, han er veldig tydelig på når han fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...