Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbere ned hund- negativt?


Ane
 Share

Recommended Posts

Guest Jonna

Altså man endrer jo ikke genetikken selv om man barberer.

Hunden vil ha mykere pels lenge pga dekkhårene vokser saktere og må bli lengre enn underpelsen før strukturen blir normal. Men strukturen blir normal når dekkhårene kommer ut til sin normale lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare for å ha det på det rene, jeg bruker furminator mye på begge mine. Barbering var ikke for å slippe arbeid, men fordi jeg trodde det kunne bli bedre for henne. Men til slutt blir det jo bare ren g

Spør meg spør meg, jeg vet det jeg jeg vet det.... Fordi det er ufattelig mer praktisk med Lhasa nedklippet/barbert enn frisyren med pelskåpe som skal subbe helt nedi bakken. 34 cm høy og med pels

Double-coated closed breeds have noticeably longer guard hairs, which lay down over the undercoat, like a blanket. While the outer, or guard hairs get wet, the undercoat works to keep the dogs skin dr

Altså man endrer jo ikke genetikken selv om man barberer.

Hunden vil ha mykere pels lenge pga dekkhårene vokser saktere og må bli lengre enn underpelsen før strukturen blir normal. Men strukturen blir normal når dekkhårene kommer ut til sin normale lengde.

Godt å se at det er flere enn meg som stusser på logikken bak at pelsen angivelig endrer seg etter barbering :lol:

Enkelte hunder kan nok bruke lang tid på å få tilbake rett pelsstruktur, og da skjønner jeg at man får følelsen av pelsstrukturen endrer seg. Men det er ingenting som tilsier at det skal skje. Pels, inkl hårsekker og hele sulamitten, faller av med jevne mellomrom og erstattes av nye hårsekker med ny pels. Det er genene som styrer hvordan pelsen vokser, ikke i hvilken grad vi eventuelt har forkortet de døde hårstråene før hårsekkene rakk å løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lyra ble barbert pga av jerveangrep, og hun vil nok ikke oppnå en god pelskvalitet på veldig veldig lenge. Hadde jeg gjort det med Oliver feks, soble med masse pels som jeg la ut pelsen av hadde det nok blitt forferdelig å prøve å børste og holde det både velstelt og holde huden ok mens pelsen vokste. Han tenker jeg det ville ta opptill to - to og halvt år før pelsen hadde oppnådd korrekt struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjetter jeg bare, men jeg kan se for meg at de som sier at hunden "aldri fikk tilbake sin gamle pels", kanskje ga opp og barberte igjen til neste sommer. Og da får pelsen aldri tid til å gro ut helt.

Og da har man heller ikke en ordentlig fungerende pels. Jeg barberer ikke Ozu for noen få varme sommeruker for dermed og måtte bruke dekken og greier om vinteren fordi pelsen hans da ikke fungerer slik den skal fordi den ikke har vokst ut skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var meg. Men jeg har bare en aussie. Den andre er søstra mi sin(skal omplasseres)

Alså, folk sier jo at de blir lettere solbrente. Men om det stemmer er jeg ikke sikker på, har ikke sett det på Jatzy. Og ikke Obi heller. Jeg har brukt, og bruker U.V spray på hundene. KW Minkoljespray med solfilter.

Første gangen tok vi 5 mm.

470379_10150756069525091_1873192307_o.jp

Andre gangen tok vi 1,6 mm.

1009342_10151651342420091_321431082_o.jp

Hahah, så morsomt med den fluffy pelsen på halen :lol: Andre gangen så hun nesten ut som en korthåret collie på en måte :P Ikke i hodet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså man endrer jo ikke genetikken selv om man barberer.

Hunden vil ha mykere pels lenge pga dekkhårene vokser saktere og må bli lengre enn underpelsen før strukturen blir normal. Men strukturen blir normal når dekkhårene kommer ut til sin normale lengde.

Og i perioden mens dekkhårene vokser ut igjen til full lengde, vil pelsen være et herk å holde flokefri og rein. Det er ikke noe folk flest tenker over, tror jeg, at det er mer jobb med en en nedbarbert pels som vokser ut igjen, enn en pels som bare er gjennombørstet så all løs underull er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel får nesten krøller etter barbering. I hvert fall de jeg har sett. På ører og hode i hvert fall.

Jeg har sett flere barberte og klipte cockere, og jeg kan ikke huske at pelsen endret seg drastisk egentlig. Så det er kanskje forskjell fra hund til hund... Men, spiller det uansett noen rolle om de får annerledes pels etter barbering? Og varer endringen til evig tid, eller til pelsen har "byttet seg ut"?

Det sies jo om mennesker også at man får mer hår av å klippe seg kort eller mer striere hårvekst av å barbere leggene, men min erfaring er at det er midlertide endringer fordi hårene blir kuttet og får annerledes ender. (Jeg har også (såvidt) krøller hvis jeg klipper meg i "rett" lengde. Hvis jeg klipper meg kortere eller lar håret vokse så blir det like glatt som det pleier å være.

For min del ville hensynet til hunden kommet først, og senere pelskvalitet på siste plass. Og jeg synes fokuset på pelskvalitet er overdrevet. (Uten at jeg beskylder deg for det, @Martine , jeg ser at du bare forteller om din erfaring :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ville hensynet til hunden kommet først, og senere pelskvalitet på siste plass. Og jeg synes fokuset på pelskvalitet er overdrevet. (Uten at jeg beskylder deg for det, @Martine , jeg ser at du bare forteller om din erfaring :-) )

Tror du det bare er estetikken som ligger bak ønsket om korrekt pelskvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det bare er estetikken som ligger bak ønsket om korrekt pelskvalitet?

Jeg tenkte akkurat det samme. Ozu er ikke en utstillingshund eller en avlshund. Jeg blåser i om han har "riktig" pels i forhold til rasen - men det er viktig for meg at han har en velfungerende pels. Her på det forblåste vestland er det mye vind, regn og generelt gufsevær. Jeg trenger en hund som har pels som tåler dette uten at jeg må styre med og kle på hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det bare er estetikken som ligger bak ønsket om korrekt pelskvalitet?

Nei, selvsagt ikke. Men som jeg skrev: "For min del ville hensynet til hunden kommet først, og senere pelskvalitet på siste plass". Hensyn til hunden og pelskvalitet er ikke nødvendigvis gjensidig utelukkende, men kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Men som jeg skrev: "For min del ville hensynet til hunden kommet først, og senere pelskvalitet på siste plass". Hensyn til hunden og pelskvalitet er ikke nødvendigvis gjensidig utelukkende, men kan være det.

Det var denne setningen som fikk meg til å spørre: Og jeg synes fokuset på pelskvalitet er overdrevet.

Hva eksakt er det som gjør at fokuset på pelskvalitet er overdrevet?

Min erfaring er at folk er for dårlige til å stelle pelsen på hundene sine. Noe så enkelt som å børste ut all løs underull, sånn at det blir luft i pelsen og død underull ikke ligger som et lokk over huden, er noe folk flest ikke tenker over. Det ser også ut som at det er en misoppfatning av at barbert pels er vedlikeholdsfritt, når det er ikke er mer jobb å børste pels enn å holde den nedbarbert.

Jeg veit ikke helt om "hensynet til hunden" kommer først, når man nevner det at bikkja ruller seg i shit og blir møkkete som en av grunnene til å barbere den ned - bikkja kommer fortsatt til å rulle seg i shit, og den kommer fortsatt til å bli møkkete, selv om man barberer de ned.

En korrekt pelskvalitet beskytter hunden mot vær og føre, det er greit å gjøre folk oppmerksomme på det. En hund som ikke har pels, vil som før nevnt i tråden her, være mer utsatt for rifter og skrammer i huden enn hva en hund som har pels er. De vil bli fortere solbrente, og om det blir kaldt og vått (noe det er langt oftere i Norge enn omvendt) så fryser de fortere. Så for min del, så har ikke motviljen mot å barbere ned pels noe med estetikk å gjøre, det har noe med at det faktisk ikke er så mye enklere for eier eller bedre for hunden å være nedbarbert å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det var denne setningen som fikk meg til å spørre: Og jeg synes fokuset på pelskvalitet er overdrevet.

Hva eksakt er det som gjør at fokuset på pelskvalitet er overdrevet?

Min erfaring er at folk er for dårlige til å stelle pelsen på hundene sine. Noe så enkelt som å børste ut all løs underull, sånn at det blir luft i pelsen og død underull ikke ligger som et lokk over huden, er noe folk flest ikke tenker over. Det ser også ut som at det er en misoppfatning av at barbert pels er vedlikeholdsfritt, når det er ikke er mer jobb å børste pels enn å holde den nedbarbert.

Jeg veit ikke helt om "hensynet til hunden" kommer først, når man nevner det at bikkja ruller seg i shit og blir møkkete som en av grunnene til å barbere den ned - bikkja kommer fortsatt til å rulle seg i shit, og den kommer fortsatt til å bli møkkete, selv om man barberer de ned.

En korrekt pelskvalitet beskytter hunden mot vær og føre, det er greit å gjøre folk oppmerksomme på det. En hund som ikke har pels, vil som før nevnt i tråden her, være mer utsatt for rifter og skrammer i huden enn hva en hund som har pels er. De vil bli fortere solbrente, og om det blir kaldt og vått (noe det er langt oftere i Norge enn omvendt) så fryser de fortere. Så for min del, så har ikke motviljen mot å barbere ned pels noe med estetikk å gjøre, det har noe med at det faktisk ikke er så mye enklere for eier eller bedre for hunden å være nedbarbert å gjøre.

Men noen hunder har så ekstremt tjukk pels at det ikke hjelper å børste ut løs underull. Den må være løs for å kunne børstes ut. Er det helt utenkelig at en del velstelte hunder har det bedre uten den absurd tjukke pelsen? Jeg kjenner flere som har hatt god erfaring med å klippe pelsen, til tross for at de har vært flinke med pelsstellet og børsa ut tett død pels. Kanskje er det verdt det ekstra pelsstellet utover høsten når den vokser ut igjen, om man får en gladere hund som orker å bevege seg på sommern? Ingen av dem har blitt solbrente, ingen veldig opprispa og skada når de løper i skogen (man kan jo la det være igjen noen mm med pels), men alle har hatt en litt håpløs pels en stund mens den vokser ut igjen og blir klissvåte når det regner.

Edit: og hva som er korrekt pelskvalitet varierer fra rase til rase. Det er ikke på noen måte sånn at alle rasers "korrekte" pels er funksjonell og praktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen hunder har så ekstremt tjukk pels at det ikke hjelper å børste ut løs underull. Den må være løs for å kunne børstes ut. Er det helt utenkelig at en del velstelte hunder har det bedre uten den absurd tjukke pelsen? Jeg kjenner flere som har hatt god erfaring med å klippe pelsen, til tross for at de har vært flinke med pelsstellet og børsa ut tett død pels. Kanskje er det verdt det ekstra pelsstellet utover høsten når den vokser ut igjen, om man får en gladere hund som orker å bevege seg på sommern? Ingen av dem har blitt solbrente, ingen veldig opprispa og skada når de løper i skogen (man kan jo la det være igjen noen mm med pels), men alle har hatt en litt håpløs pels en stund mens den vokser ut igjen og blir klissvåte når det regner.

Edit: og hva som er korrekt pelskvalitet varierer fra rase til rase. Det er ikke på noen måte sånn at alle rasers "korrekte" pels er funksjonell og praktisk...

Jeg går ut fra at vi snakker om BC, aussie, belger og andre raser som skal ha dekkhår og underull, som faktisk har den pelsen de har fordi de skal tåle vær.

Hva er "absurde mengder pels"? Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er pelsmengden som er problemet. Jeg er forholdsvis sikker på at Ane sin Nora ikke har "absurde mengder pels", BC er vel neppe en rase som avles for pelsmengde heller.

Når blir varmen et reelt problem for hunder? Hva for slags temperaturer er det vi snakker om at plager bikkjene så fælt at de knapt orker å bevege seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne setningen som fikk meg til å spørre: Og jeg synes fokuset på pelskvalitet er overdrevet.

Hva eksakt er det som gjør at fokuset på pelskvalitet er overdrevet?

Min erfaring er at folk er for dårlige til å stelle pelsen på hundene sine. Noe så enkelt som å børste ut all løs underull, sånn at det blir luft i pelsen og død underull ikke ligger som et lokk over huden, er noe folk flest ikke tenker over. Det ser også ut som at det er en misoppfatning av at barbert pels er vedlikeholdsfritt, når det er ikke er mer jobb å børste pels enn å holde den nedbarbert.

Jeg veit ikke helt om "hensynet til hunden" kommer først, når man nevner det at bikkja ruller seg i shit og blir møkkete som en av grunnene til å barbere den ned - bikkja kommer fortsatt til å rulle seg i shit, og den kommer fortsatt til å bli møkkete, selv om man barberer de ned.

En korrekt pelskvalitet beskytter hunden mot vær og føre, det er greit å gjøre folk oppmerksomme på det. En hund som ikke har pels, vil som før nevnt i tråden her, være mer utsatt for rifter og skrammer i huden enn hva en hund som har pels er. De vil bli fortere solbrente, og om det blir kaldt og vått (noe det er langt oftere i Norge enn omvendt) så fryser de fortere. Så for min del, så har ikke motviljen mot å barbere ned pels noe med estetikk å gjøre, det har noe med at det faktisk ikke er så mye enklere for eier eller bedre for hunden å være nedbarbert å gjøre.

Jeg er ikke uenig, men tvert imot ganske enig, i det du skriver her :-) Spesielt det som er uthevet er viktig.

Men for å svare på spørsmålet: Med fokus på "endret pelskvalitet" så virker det som det i stor grad handler om å ikke ødelegge utseendet på hunden. Ja, jeg ser hva du og flere skriver om at pelsen blir vanskeligere å holde i orden/trekker til seg kvist og kvast lettere med feks krøller i motsetning til tidligere, og det kan tenkes at dette stemmer for mange, men på meg virker det altså som mange finner på argumenter mot å klippe/barbere hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel får nesten krøller etter barbering. I hvert fall de jeg har sett. På ører og hode i hvert fall.

Det har jeg aldri opplevd. Har faste kunder med cocker spaniel i min salong. Er én hund med krøllete pels, men han har hatt krøller siden jeg begynte å barbere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig, men tvert imot ganske enig, i det du skriver her :-) Spesielt det som er uthevet er viktig.

Men for å svare på spørsmålet: Med fokus på "endret pelskvalitet" så virker det som det i stor grad handler om å ikke ødelegge utseendet på hunden. Ja, jeg ser hva du og flere skriver om at pelsen blir vanskeligere å holde i orden/trekker til seg kvist og kvast lettere med feks krøller i motsetning til tidligere, og det kan tenkes at dette stemmer for mange, men på meg virker det altså som mange finner på argumenter mot å klippe/barbere hunden.

Mens jeg derimot syns at mange finner på argumenter for å klippe/barbere hunden :)

Det har jeg aldri opplevd. Har faste kunder med cocker spaniel i min salong. Er én hund med krøllete pels, men han har hatt krøller siden jeg begynte å barbere.

Det har jeg :)

De skal nappes på hodet og ryggen for å være i korrekt utstillingskondisjon, men det er på korrekt pelsa cockere. Hvis de ikke er interessert i å stille, er det vel neppe noe stress at bikkja får krøller/bølger i pelsen, men det er det samme problemet der som når man barberer ned f.eks en terv, at dekkhårene vokser saktere enn underpelsen, så pelsen blir for myk og floker seg fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at vi snakker om BC, aussie, belger og andre raser som skal ha dekkhår og underull, som faktisk har den pelsen de har fordi de skal tåle vær.

Hva er "absurde mengder pels"? Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er pelsmengden som er problemet. Jeg er forholdsvis sikker på at Ane sin Nora ikke har "absurde mengder pels", BC er vel neppe en rase som avles for pelsmengde heller.

Når blir varmen et reelt problem for hunder? Hva for slags temperaturer er det vi snakker om at plager bikkjene så fælt at de knapt orker å bevege seg?

Japaneren kan vel nesten sies og ha "absurde mengder pels". Vel, kanskje det var og ta litt hardt i, men de trenger virkelig ikke den mengden de har for å klare seg i ruskevær.

Angående når det blir et problem: Ozu legger inn årene når det er ca 23 grader, stekende sol og vindstille. Er det mye vind og svalende skygge, så kan han gå tur i 25 grader, men han er fortsatt varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japaneren kan vel nesten sies og ha "absurde mengder pels". Vel, kanskje det var og ta litt hardt i, men de trenger virkelig ikke den mengden de har for å klare seg i ruskevær.

Ozu legger inn årene når det er ca 23 grader, stekende sol og vindstille.

Ikke for å være frekk, men japaneren er vel heller ingen brukshund som er avlet for å tåle vær og vind?

Gjør alle japanere det? Og hva for slags aktiviteter vil han ikke være med på når det er 23 grader, stekende sol og vindstille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men japaneren er vel heller ingen brukshund som er avlet for å tåle vær og vind?

Gjør alle japanere det? Og hva for slags aktiviteter vil han ikke være med på når det er 23 grader, stekende sol og vindstille?

Nei, de er selskapshunder. Tråden handlet vel om hunder generelt, og japaneren er et eksempel på en rase som har mer pels enn de behøver for å tåle ruskevær.

Noen tåler varmen like lite som Ozu, andre tåler mer, det varierer litt. Aktiviteter han ikke kan være med på i 23 grader og vindstille er vanlig tur.

Edit: Men som jeg var inne på tidligere, så ser jeg ikke bort fra at jeg ikke var flink nok til å få bort underulla i fjor. Jeg er mer bevisst på det i år, og har også en bedre børste som virkelig tar hauger og lass av underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er selskapshunder. Tråden handlet vel om hunder generelt, og japaneren er et eksempel på en rase som har mer pels enn de behøver for å tåle ruskevær.

Noen tåler varmen like lite som Ozu, andre tåler mer, det varierer litt. Aktiviteter han ikke kan være med på i 23 grader og vindstille er vanlig tur.

Ja, det gjør den, men jeg har uttalt meg om raser som burde være avlet for å tåle vær og vind fordi de jobber ute, og å ha en gjeterhund som konker ut fordi det blir over 20 grader slår meg som lite brukervennlig, om du skjønner hva jeg mener? Puddelen, som opprinnelig var en vannapporterende hund, har ikke nødvendigvis fått mer pels, men de har avlet på pels som tørker saktere (for at de skal ha tid til å blåse tørr og rette ut pelsen), jeg er forholdsvis sikker på at en saktetørkende hund som brukes i vannarbeid ikke er spesielt brukervennlig heller :) Det er mange av selskapshundene som er avlet uten tanke for funksjon, jeg håper jo ikke at en korrekt brukshundpels er dysfunksjonell :)

Å gå tur i 23 grader burde alle hunder tåle, men jobb, sykkelturer eller harde mosjonsturer ville jeg og kviet meg for når det er så varmt uavhengig av pelsmengde og pelslengde. Jeg har dyp respekt for overoppheting, det er noe som sitter i en hundekropp lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser hva du mener. Jeg kommenterte mer det Snusmumrikk nevnte om at det er hunder/raser som har for kraftig eller for mye pels til at det og bare gre ut underulla er nok.

Jeg tar også varmen alvorlig. Den gang Ozu la seg i grøfta i skyggen på turen i 23 grader, så lot jeg ham ligge en stund og kjøle seg ned før vi tuslet rolig hjem igjen. Går jeg tur om sommeren og det er varmt, så forsøker jeg alltid og legge turen til et vann eller en bekk hvor han kan ta seg en dukkert. Og jeg er selv ikke så glad i varme, så det gjør meg ikke så mye at jeg ikke kan gå tur på de varmeste dagene - da vil heller ikke jeg annet enn bare og ligge i skyggen, og jeg har ingen pels. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annen type pels da, men omplasserings snauzeren til mamma hadde bare blitt barbert ned hos de som hadde han før. Mamma har hatt han i litt over 1 år og pelsen hans er laaaaaangt unna slik den skal være. Mamma har aldri barbert han. Han er 5 år nå.

Edit: på han fester også alt av kvist og kvast seg som borrelåser, og han får helt ekstremt med snøklumper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ccpp (langhåret). Disse holder jeg hele tiden nedklippet da vi er mye ute.

Alt er lettere med nedklippete hunder: mindre skitten, tørker raskt bare for å nevne det åpenbare. Lar det være ca en fingertykkelse med pels, og klipper de hver 2-3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ccpp (langhåret). Disse holder jeg hele tiden nedklippet da vi er mye ute.

Alt er lettere med nedklippete hunder: mindre skitten, tørker raskt bare for å nevne det åpenbare. Lar det være ca en fingertykkelse med pels, og klipper de hver 2-3 mnd.

Hvorfor velger man hunder med lang pels når man bare skal klippe den av med en gang fordi det er lettvint?

Jeg forstår de hundene som er direkte plaget av varmen og det ikke hjelper med skikkelig gjennombørsting ofte, men bare fordi skjønner jeg ikke helt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...