Gå til innhold
Hundesonen.no

Solarium


lucy
 Share

Recommended Posts

Jeg skal sørover i midten av juli, og har så sykt lyst på litt farge før jeg reiser. Er supertravelt på jobb fremover, så jeg har minimalt med sjanse til å utnytte evt sol her hjemme, og risikerer å snøblinde hele Madrid om jeg viser meg i sommerkjole sånn jeg ser ut nå :D

Jeg har veldig lite erfaring med solarium, så lurer på hvor mye/lenge/ofte jeg bør ta, hvilken solfaktor jeg bør bruke osv.

Jeg er lys (mellomblond) med "normal" skandinavisk hud, blir ikke instant solbrent, men tåler ikke allverdens med sol heller. Er veldig blek for tiden. Bruker lang tid på å få farge, og har ikke hatt særlig farge på mange år (pleier å dra på storbyferie e.l fremfor strandferie). Er 3 gr i uken greit om jeg begynner nå? Hvor lenge av gangen i begynnelsen, og hvor sterk solfaktor? Når kan jeg evt øke tiden jeg er i solariumet?

Disclaimer: jeg vet solarium kan være farlig og alt dette her, men tenker et par mndr går fint om jeg er forsiktig og tar det gradvis. Har ikke tenkt å bli solariumsjunkie ;)

Har tenkt på selvbruning, har brukt det litt før, men synes ikke det blir fint om man tar mer enn bare littegrann, og vil gjerne ha mer en bare littegrann farge før jeg reiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro ut ifra beskrivelsen at jeg har samme hudtype som deg, og jeg syntes 3 ganger i uke hørtes mye ut! Nå soler ikke jeg meg for noen ferie ellernoe, men jeg tar sol ca 12 minutter annenhver mnd ellernoe, bare for å ha litt "glød" i huden og ikke se så likbleik ut som jeg ellers ville gjort om vinteren. Ville kanskje holdt meg til 1 dag pr uke? Eventuelt flere ganger, men ikke så lenge av gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det stod noe om at det en anbefalt å ta sol annen hver dag frem til ønsket resultat så opprettholde det med gjerne 1 gang i uken når jeg tok sol sist, men synes det hørtes bedre ut med 2-3 ganger i uken ja :)

Jeg anbefaler deg med å begynne men en gang og ta 10min. Kjenn hvordan det føles ut og gå ut i fra det. Noen tåler mer og andre tåler mindre. Jeg pleier å gå å få sol av og til men langt i fra gjevnt og har ofte med ei veninne eller 2. De fleste av oss tar sol i 20min(som er max det solariumet) og ingen av oss blir brendt men det er stor variasjon i hvor mye farge vi får ut i fra soltype. Nå er alle oss vandt med å ta sol og alle har vell begynt litt forsiktig for å se hvor mye vi tåler. Jeg tar sol så ugjevnt at jeg jukser med de kremene de selger. Tar jeg sol 3ganger i uken har jeg fått en meget sterkt brunfarge og den varer i et par mnd uten vedlikehold hos meg. :)

Føler du de 10minuttene ikke ga effekt og du ikke merker noenting på hunden så øk til 15. Det er også lov å gå ut av solsengen før solingen er ferdig skal det blir helt gale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir 12 minutter tre ganger i uken for mye. (på vinterblek hud)
Så da jeg skulle sole meg litt frem til "sydentur" i fjor sommer begynte jeg på 6 minutter tre ganger i uken, og etter to uker økte jeg til 12 minutter tre ganger i uken. Så det kan være stor variasjon på hva den enkelte tåler :) Prøv deg fram, og heller litt for lite enn for mye, solariumsforbrenning er voooondt :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den breke typen som blir brent bare jeg ser solen omtrent. Jeg begynte med 6 minutter og økte noen minutter hver gang til jeg kom til et punkt der jeg kjente at nå begynner jeg å bli brent så gikk jeg ned 2 minutter på den tiden.

Jeg brukte ikke solkrem så kunne solt meg lengre om jeg gjorde det :P

Hudleger anbefaler faktor 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke bruke solfaktor (med mindre du har et utsatt sted), du skal ikke ligge så lenge i solariumet at du blir brent. Ta heller kortere tid i solariumet. :)

Ville startet lavt, mellom 6 og 10 min. Økt med 1-3 min hver gang dersom du ikke har antydning til å ha blitt solbrent. :)

Kan være greit å bruke samme solariumstype hver gang, i og med at de kan variere litt i styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha begynt med for kort tid enn for lang, så sånn ca. 6 minutt tror jeg er bra og begynne på. Helst ikke oftere enn annen hver dag.

Ellers har jeg hørt mye bra om selvbruningsmerket sunspa, ser at du skrev at du ikke ville ha spraytan, men bare nevner det i tilfelle noen andre kan være interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet solsenter for endel år siden :)

Det som kan være problemet er at noen kan si at det gikk bra med feks 15min, mens andre ble veldig brent på 15min, det kommer helt ann på STYRKEN det er på rørene på de forskjellige stedene.

Hud fargen din har alt å si, men du kan ikke høre så mye på hva andre har tatt av tid så lenge dere ikke går på samme solstudio og har nesten lik hudtone ;)

Kunne du satt inn et bilde av deg? Evt sendt meg et på PM, da kan jeg kanskje hjelpe deg litt bedre, når jeg ser hudtonen din.

Du kan bruke solfaktor i solarium, men det anbefales mest å bruke på arr eller noen steder du vet at du blir veldig mye fortere brent.

Feks, jeg får fort "solflekker" rett ovenfor kinnbeina mine, så jeg bruker faktor 15 i solarium og 30 ute, for jeg er mye ute.

Blir det varmt i sengen så vil ikke det si at du blir brent, mange nye tror det.

Og når du kommer ut av sengen så er det riktig at fargen din ser litt "rar" ut i begynnelsen, det demper seg i løpet av ca 15min, rødhet i huden kan også komme av at du har blitt varm i solariet, så ikke få panikk før huden har fått temperert seg.

Vet ikke hvor mange som har kommet stormende ut til meg i resepsjonen i kun trusa fulle av sjokk siden de er så røde, da så jeg fort at det kun var fordi de har blitt varme, ba de smøre seg med bodylotion og slappe av, så blir huden fortere kald.

Når du er ferdig med soltimen så smør deg GODT inn med en god bodylotion, det forhindrer huden å bli tørr og fargen holder lenger, smør deg også inn etter hver dusj for å opprettholde fuktigheten i huden ;)

Du får bare spørre om det er noe jeg har glemt, men som sagt så er det ikke lett å si noe om tid så lenge jeg ikke har sett huden din.

Ved første soltime så kan man gå ut fra at de har gode rør der du skal sole deg og ta litt mindre tid, også kan du ta lenger tid etterhvert når du ser hvor mye du tåler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg frem du, det er forskjell på solarium også så det er liksom vanskelig å si. Ta på deg solfaktor som du normalt ville brukt på sommeren, start med 10-15 min å se hva resultatet blir. Personlig ville jeg holdt meg til 2 ganger i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg frem du, det er forskjell på solarium også så det er liksom vanskelig å si. Ta på deg solfaktor som du normalt ville brukt på sommeren, start med 10-15 min å se hva resultatet blir. Personlig ville jeg holdt meg til 2 ganger i uken

Solfaktor i solarium er å kaste penger ut vindu, man skal ikke ligge så lenge i solarium at man blir solbrent uansett. Eneste solfaktor fører til er at man må ligge lenger for å få samme resultat - skru derfor heller ned tiden på solingen og dropp solfaktor.

Eneste grunnen til å bruke solfaktor er dersom man har sensitive steder på kroppen, som kan være kortere i solen enn resten av huden, f.eks ansiktet og halsen, arr, steder man lett får soleksem, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med 6 minutter, og tok sol 3 x uka frem til jeg hadde litt farge. Økte ca 1 minutt for hver gang, for jeg blir rød med en gang. Nå har jeg jevn og fin farge, men er ikke veldig brun, men har et grunnlag :) Reiser til syden om 2 uker.

Hvor lenge er det siden du begynte å ta sol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfaktor i solarium er å kaste penger ut vindu, man skal ikke ligge så lenge i solarium at man blir solbrent uansett. Eneste solfaktor fører til er at man må ligge lenger for å få samme resultat - skru derfor heller ned tiden på solingen og dropp solfaktor.

Eneste grunnen til å bruke solfaktor er dersom man har sensitive steder på kroppen, som kan være kortere i solen enn resten av huden, f.eks ansiktet og halsen, arr, steder man lett får soleksem, osv.

Nja, ikke så enkelt, solfaktor beskytter å pleier huden, ikke bare fra å bli solbrent, men fra slitasje, aldring, farlig stråling osv. Men klart, man trenger ikke bruke sunblock liksom, men feks lav faktor(6-8), da beskytter man mot det som er skadelig uten å ødelegge nevneverdig for brunfargen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet solsenter for endel år siden :)

Hvor får man solfaktor for solarium? kan jeg som har så mye nye arr og sår i hodet ta sol? skulle gjerne hatt litt brunfarge til bryllupet men er redd for alle arrene osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden du begynte å ta sol?

Først i april, dvs. nesten to mnd. Det høres veldig mye ut, men jeg blir altså veldig rød veldig fort, så har tatt det ekstremt forsiktig, i tillegg til at jeg har endel arr etter operasjoner i beina samt soleksem. Hoi, skulle nesten tro jeg ikke burde ut i sola, men nå er jeg lett brun :)

Ang. arr: jeg har endel operasjonsarr (nyeste er vel noen år) på beina/knærne, og både lege og hudlege har sagt at det funker helt fint med solarium. Når jeg er i syden bør jeg smøre meg med ekstra faktor der, men var ikke så farlig med solarium sa de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man solfaktor for solarium? kan jeg som har så mye nye arr og sår i hodet ta sol? skulle gjerne hatt litt brunfarge til bryllupet men er redd for alle arrene osv..

Ja, du kan ta sol :)

Jeg ville kjøpt solblock eller den sterkeste solfaktoren du finner til å ha på arrene dine.

Bruker selv spf 50 på arrene jeg har etter operasjonene i magen ;)

Det fins solfaktorer for solarium på noen av solstudioene man soler seg, men jeg har merket meg at de aldri er høye nok i spf.

Solarium har kun UV-a stråler, de fleste solkremer inneholder beskyttelse for både UV-a og UV-b.

Det er derfor produsentene av solariumkremer sier at man KUN kan bruke dems solfaktor siden den kun beskytter mot UV-a (de fleste, noen kan også inneholde beskyttelse mot UV-b og kan da brukes ute).

Så du kan bruke samme solfaktor i solarium som du bruker ute.

Husk å sjekke om du kan ta solarium med de medisinene du går på, hvis du går på noen nå, selv går jeg på kortison hele tiden og må være litt mer forsiktig med solarium enn vanlig fordi jeg har litt tynnere hund enn det som jeg normalt har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere googlet helserisikoen ved solarium jenter? Jeg tror det snart blir forbudt, men det er nå meg. (Klarte ikke å la være å si det da jeg så denne tråden).

Alt med måte. All soling medfører potensiell helserisiko. Det er ikke nødvendigvis farlig å sole seg i solarium noen ganger per år, dersom den totale mengden sol ikke blir enorm. Man må altså se på den totale mengden solstråler, og klart, for de fleste vil soiariumstimene komme i tillegg til annen soleksponering - og derfor bidra til økt fare for hudkreft.

Jeg tar solarium 3-10 ganger i året. Vi har hudkreft i familien, og jeg har derfor tatt opp solariumsbruken med hudlege, og fått klarsignal på dette. Det gjelder da min situasjon :)

Solarium har kun UV-a stråler, de fleste solkremer inneholder beskyttelse for både UV-a og UV-b.

Nye solarier har både uva og uvb.

Veldig mange av solkremene til solarium har ikke solfaktor i det hele tatt, men stoffer som gjør at man blir raskere brun.

Nja, ikke så enkelt, solfaktor beskytter å pleier huden, ikke bare fra å bli solbrent, men fra slitasje, aldring, farlig stråling osv. Men klart, man trenger ikke bruke sunblock liksom, men feks lav faktor(6-8), da beskytter man mot det som er skadelig uten å ødelegge nevneverdig for brunfargen.

Ikke enig. De skadelige effektene kommer først og fremst om man blir solbrent. Det unngår man ved å ikke sole seg for lenge. Solfaktor vil i alle tilfeller gjøre at det tar lengre tid før man blir brun, altså man må sole seg lenger.

Solfaktor (i alle fall en med kjemisk filter) er i seg selv ikke spesielt sunt å ha på huden (fordeler/ulemper osv). Derfor følger jeg rådene om å heller kutte ned på solingstid fremfor å smøre meg inn med noe som bare forlenger soltiden.

Bruker selvfølgelig solkrem i situasjoner der det er sjans for at jeg blir brent, f.eks i syden, på stranden, osv.

Her er enkel og grei lesning :)

http://tjomlid.com/2014/04/14/alt-du-ikke-visste-om-solkrem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte. All soling medfører potensiell helserisiko. Det er ikke nødvendigvis farlig å sole seg i solarium noen ganger per år, dersom den totale mengden sol ikke blir enorm. Man må altså se på den totale mengden solstråler, og klart, for de fleste vil soiariumstimene komme i tillegg til annen soleksponering - og derfor bidra til økt fare for hudkreft.

Jeg tar solarium 3-10 ganger i året. Vi har hudkreft i familien, og jeg har derfor tatt opp solariumsbruken med hudlege, og fått klarsignal på dette. Det gjelder da min situasjon :)

Nye solarier har både uva og uvb.

Da jeg drev var det kun UV-a, men det er over 12år siden.

Veldig mange av solkremene til solarium har ikke solfaktor i det hele tatt, men stoffer som gjør at man blir raskere brun.

Det vet jeg da ;) Det var ikke snakk om solkremer uten spf, men MED spf ;)

Ikke enig. De skadelige effektene kommer først og fremst om man blir solbrent. Det unngår man ved å ikke sole seg for lenge. Solfaktor vil i alle tilfeller gjøre at det tar lengre tid før man blir brun, altså man må sole seg lenger.

Solfaktor (i alle fall en med kjemisk filter) er i seg selv ikke spesielt sunt å ha på huden (fordeler/ulemper osv). Derfor følger jeg rådene om å heller kutte ned på solingstid fremfor å smøre meg inn med noe som bare forlenger soltiden.

Bruker selvfølgelig solkrem i situasjoner der det er sjans for at jeg blir brent, f.eks i syden, på stranden, osv.

Her er enkel og grei lesning :)

http://tjomlid.com/2014/04/14/alt-du-ikke-visste-om-solkrem/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg drev var det kun UV-a, men det er over 12år siden.

Bare nevnte det siden det virket som du snakket om solarier i dag ;)

Det vet jeg da ;) Det var ikke snakk om solkremer uten spf, men MED spf ;)

Hehe, regnet med at du visste det. Men tenkte det var viktig å nevne, slik at ikke folk smørte seg inn med de kremene i god tro om at det er solfaktor i dem :)

Det er såvidt jeg ser på siden ingen av solkremene brun og blid selger som inneholder solfaktor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nevnte det siden det virket som du snakket om solarier i dag ;)

Hehe, regnet med at du visste det. Men tenkte det var viktig å nevne, slik at ikke folk smørte seg inn med de kremene i god tro om at det er solfaktor i dem :)

Det er såvidt jeg ser på siden ingen av solkremene brun og blid selger som inneholder solfaktor :P

Jeg skjønner at du vil advare andre, men da kan du kanskje gjør det i en litt annen setning enn hvor du forteller meg at det finnes solkremer uten solfaktor?

Brun og blid hadde solfaktoren til California Sun før, om de har kuttet den avtalen vet jeg ikke, i fjor så jeg at de hadde en krem med faktor 10 i automaten, men det kan være at de tar det inn lokalt og at nettsiden ikke tar det inn fordi det går veldig lite av dem.

Det gikk ikke mye solkrem med solfaktor som jeg hadde inne heller, de er rå dyre og folk kjøper heller solfaktor andre steder, og det skjønner jeg godt.

HER er solfaktorene som både jeg og brun og blid hadde inne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du vil advare andre, men da kan du kanskje gjør det i en litt annen setning enn hvor du forteller meg at det finnes solkremer uten solfaktor?

Du nevnte solariumssolkremer, jeg kom med en tilleggsopplysning... Får være måte på hvor mye som skal være et problem. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...