Gå til innhold
Hundesonen.no

Normal unghund, eller stress?


Ragnhild
 Share

Recommended Posts

Hei!

Usikker på om dette berre er bekymra førstegangseier-tanker eller noko eg skal ta seriøst, så eg tenkte eg kunne lufte det her som det er så mange med erfaring her :)

Unghunden vår (Wheaten terrier, 9mnd) er heeeeilt rolig inne, ligge stortsett og søve og slappa av. Når vi går ut, særlig ettermiddagsturen, er han heeeilt bananas ofte (han kan imponere med å gå så og sei fot og stirre oss i senk, så det varierer). Men når han er sånn er han supergira og skal lukte på alt, finn han tispelukt begynner han å skumme den i munnen sin og klistrer seg til bakken så vi må løfte han med oss. Stopper vi opp er det piping og klaging, sånn var han ikkje før. Når han oppfører seg sånn, altså piping og stressing, så stopper vi heilt opp og går ikkje før han har satt seg ned foran oss og er stille. Er han veldig på å bykse framover går vi andre veien, sånne vanlige tips og triks. Og skulle vi møte en annen hund låser han blikket i den, klistrer seg ofte til bakken i tillegg, så det ender opp med at vi enten ber han ligge til hunden har passert eller så drar vi han med oss(halvveis løfter han med). Han er sååå klistra til bakken nemlig :P

Vi går en kort morgentur i nabolaget/hagen, ca 15 min ute, der han får gjort sitt og søkt litt etter godbiter, trener litt innkalling/andre ting i hagen evt også.

Inne og slapper av til vi tar en lengre tur mellom 14-16, alt etter når vi stod opp/når han sist var ute.

Så en kveldtur i 21-tiden, kanskje 15-20 min der og, vanskelig å sei. Er ute og rusler litt, tar det rolig.

Av og til får han såklart fjelltur eller rolig/kort joggetur i stedet for langturen.

Kan fint leve med han sånn, sålenge det er normalt for alderen. Er berre redd han er under/overstimulert, er så vanskelig å vite. Trur egentlig han får passe mosjon og mental stimulering(han får meir hjernetrim enn på den lille morgenturen altså!) :)

Av mental stimulering er det alt fra å sette oss på en benk der det er menneske/biler/ting å sjå på og sitte og følge med, rotrening ute altså. Dette er han flink til, begynner ikkje pipe og stresse i sånne situasjoner. Han kan få godbitsøk ute og inne, søk etter favorittleike inne/av og til ute. Søk etter meg/samboer ute/inne. Innlæring av triks/lydighet.

Uff, dette blei rotete, hadde ikkje heilt tida til å formulere meg godt, var berre tankar eg måtte få ut her eg sitt med eksamenslesinga mi :) Håper eg kan få litt beroligande svar på at han er heilt normal, og evt tips viss dette er noko eg må jobbe med. Som sagt prøver vi å trene på ro ute og gå fint i bånd o.l., men vil ikkje stille for store krav til han viss dette faktisk er normalt for en unghund og at det er vanskelig for han å konsentrere seg pga hormon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt :) Men jeg ville prøvd å gi han mer fysisk aktivitet :) Fungerer på hormontrollet her (11 mnd gammel vorsteh hann)

Herlig! Tenker egentlig å jogge litt oftare med han, for då blir han så fokusert på det og rekk ikkje snuse opp alle tisper i nabolaget. Føler han blir lit oppgira av alle tispeluktene, eller noke anna han lukta. For når vi jogga så er han perfekt, rett på sida av meg/litt foran og lykkelig :D

Men så er det alt det med HD og greier. Alle i hans stamtavle har HD-A, så han er vel ganske safe der, men siden eg er førstegangseier er eg jo redd for å gjere feil i alle situasjonar :P Så har jogga maks 1 gang i veka fra han var ca 8 mnd. Men han trives med det!

I tillegg så får han løpe løst med en fast kompis 1-2 ganger i veka, også går vi av og til tur sammen med den hunden. Då bruker han lang tid på å roe seg siden han er forbinder den hunden med leik og moro, men ser på det som god trening for han siden han faktisk klarer å roe seg og gå normalt (til en viss grad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mitt tips er å skille på "tissetur" og på vanlig tur - jeg går 20-30 minutter med mine om morgenen, da får de "lese avisen" og få med seg siste nytt - å ruse seg på tispeflekker er imidlertid IKKE lov, så da blir de bare dratt videre.

Samme gjentar vi på kveldsturen eller lufteturen når jeg kommer fra jobb.

Når jeg skal gå dagens hovedtur så får de snuse og ordne de første fem minuttene - deretter så går vi tur, da får de ikke snuse og tisse overalt - da går vi, og så etter en halvtimes tid - om vi er på egnet plass - så sier jeg "vær så god" og så får de lese litt til aviser.

Jeg gjør dette fra de er ganske unge - skiller på tissetur og vanlig tur. Jeg orker ikke bikkjer som går å snuser hele tiden og stopper og ordner.

Fungerer fint :)

Mine skiller på "tissetur" og vanlig tur og jeg hjelper til ved å bruke flexiline når vi er på tissetur - jeg stopper aldri, men da har de 16 meter å snuse på (8 meter bak og 8 meter frem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å skille på "tissetur" og på vanlig tur - jeg går 20-30 minutter med mine om morgenen, da får de "lese avisen" og få med seg siste nytt - å ruse seg på tispeflekker er imidlertid IKKE lov, så da blir de bare dratt videre.

Samme gjentar vi på kveldsturen eller lufteturen når jeg kommer fra jobb.

Når jeg skal gå dagens hovedtur så får de snuse og ordne de første fem minuttene - deretter så går vi tur, da får de ikke snuse og tisse overalt - da går vi, og så etter en halvtimes tid - om vi er på egnet plass - så sier jeg "vær så god" og så får de lese litt til aviser.

Jeg gjør dette fra de er ganske unge - skiller på tissetur og vanlig tur. Jeg orker ikke bikkjer som går å snuser hele tiden og stopper og ordner.

Fungerer fint :)

Mine skiller på "tissetur" og vanlig tur og jeg hjelper til ved å bruke flexiline når vi er på tissetur - jeg stopper aldri, men da har de 16 meter å snuse på (8 meter bak og 8 meter frem).

Takk for tips, høres smart ut! Har hørt før at flexiline er fy-fy (siden det kan ødelegge båndtreninga), men til det formålet må det jo vere bra. Trur eg skal begynne med det! Har igrunn tenkt innimellom at det hadde vert greit med flexiline til ulike situasjoner, slik som kanskje dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for tips, høres smart ut! Har hørt før at flexiline er fy-fy (siden det kan ødelegge båndtreninga), men til det formålet må det jo vere bra. Trur eg skal begynne med det! Har igrunn tenkt innimellom at det hadde vert greit med flexiline til ulike situasjoner, slik som kanskje dette :)

Fordelen med det er jo at du kan bare gå, og når lina er stram så er den stram og er han ikke ferdig på flekken da - vel, synd for han for da drar du han bare videre. De lærer fort hvor lang tid de har på seg.

Som sagt - så bruker jeg ikke flexi på vanlig tur, da er det vanlig bånd og gjerne sele og de skiller godt på det i heimen hos meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...