Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking?!


Guest irKaroline
 Share

Recommended Posts

Guest irKaroline

Vi har en hannhund på 15 mnd som aldri har pleid å jokke før. Men denne uka har han vist mer og mer tegn til stress og uro før det tok helt av på torsdag og vi skjønte at her var det løpetid i nabolaget! Han jokket da bare i lufta, spesielt rundt meg.

Fredag tok vi han med oss til feriehuset langt ut på landet, her stortrives han, og slappet av med en gang. Puster rolig, sover dypt, og spiser normalt.

Men! Han jokker helt sinnsykt mye på meg! Holder meg fast, og når jeg prøver rolig å si nei, ned, slipper han meg i noen sekunder før håan "kjører på" igjen, samme om jeg fysisk fjerner han fra meg. Må holde på noen runder før han slutter helt, prøver å forholde meg rolig i fal det skyldes stress, men noen ganger holder han så hardt fast at det gjør vondt.

Dette har skjedd både etter lek, etter å ha blitt børstet (under børstinga lå han og halvsov), mens jeg fyrte i ovnen (han hadde sovet en stund før det) og etter å ha sittet rolig i gresset og kost ( begynte jokkinga da jeg reiste meg rolig for å gå inn).

Han har gjort dette både på dager der vi ikke har gjort så mye, og dager når jeg har hatt godbitsøk med han og annen hjernetrim. Han virker ellers helt rolig, og det er bare meg han jokker på (nå kom nettop bestefaren min på besøk som han er utrolig glad i og ikke har sett på lenge, han fikk seg også noen voldsomme runder)

Kan det være stress som sitter igjen fra løpetids stresset ( er første gang han har opplevd det)? Hvordan skal jeg få han til å slutte? Hvorfor er det bare meg og ikke samboeren min?

Ble langt innlegg, men håper noen har tips å komme med, synes jo synd i gutten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ida..... Gi han grei beskjed om at sånn ikke er tillat! Han er midt i puberteten og har nok masse hormoner i omløp. Gi han gjerne litt mentaltrening også, ikke bare tur. Det var det som funka best på min når han var i den alderen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset mer på mentaltrening, samt også rotrening, enn røsking og kjefting. Slik jokking er vel ofte tegn på stress og hormontroll, og man blir vel ikke mindre stresset av å få kjeft. Hvis du gir ham det han trenger av både fysisk og mental trening, samt også trener ro inne, så vil jeg tro det kan hjelpe. :)

For å forhindre jokkingen der og da så kan du jo ha et bånd festet inne i stua på plassen der han skal ligge. Begynner han og jokke så kan du, uten kjeft og styr, bare sette ham i det båndet og gå og sette deg igjen. Vær rolig og ignorer ham. Når han legger seg ned og finner roen så kan du rose ham rolig og ta av båndet igjen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset mer på mentaltrening, samt også rotrening, enn røsking og kjefting. Slik jokking er vel ofte tegn på stress og hormontroll, og man blir vel ikke mindre stresset av å få kjeft. Hvis du gir ham det han trenger av både fysisk og mental trening, samt også trener ro inne, så vil jeg tro det kan hjelpe. :)

For å forhindre jokkingen der og da så kan du jo ha et bånd festet inne i stua på plassen der han skal ligge. Begynner han og jokke så kan du, uten kjeft og styr, bare sette ham i det båndet og gå og sette deg igjen. Vær rolig og ignorer ham. Når han legger seg ned og finner roen så kan du rose ham rolig og ta av båndet igjen.

Ingen har sagt noe om kjeft, men innimellom må man sette svært tydelige grenser og jukking er en av disse gangene.

Edit: Kan utdype litt. Jukking er utløst av og opprettholdt av hormoner og herligheter som ikke har noe med sosial forsterkning å gjøre. Det hjelper ikke å fjerne sosiale forsterkere fra atferd som ikke er opprettholdt av sådanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt noe om kjeft, men innimellom må man sette svært tydelige grenser og jukking er en av disse gangene.

Edit: Kan utdype litt. Jukking er utløst av og opprettholdt av hormoner og herligheter som ikke har noe med sosial forsterkning å gjøre. Det hjelper ikke å fjerne sosiale forsterkere fra atferd som ikke er opprettholdt av sådanne.

Tenkte bare og gi TS en alternativ måte og se det på, og flere metoder og spille på. Mitt forslag er også en måte hvor man sier fra hva som ikke er lov og setter klare grenser, bare på en annen måte. Så kan TS bestemme selv hva han/hun ønsker å gjøre. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare med at det hjelper å sette hunden i bånd/holde den i selen (sånn jeg gjør) om hormontrollet føler for å jokke.

Hunden er stresset/jokker -> hunden blir rolig holdt fast i selen (uten ord/stønning/noe annet) og blir sluppet når den er rolig.

Dette fungerer veldig bra, og de fleste hunder synes ikke at det er noe gøy å bli holdt fast og friheten blir borte (det skal ikke gjøre vondt for hunden å bli holdt fast).

Og nei, hunden vegrer seg ikke når jeg tar han i selen ved andre anledninger (feks for å gå og hente han) :-)

Edit: vi hadde også en periode med jokking, og den gikk over på 2-4 uker, men vi holdt oss bare konsekvente (og lærte opp eventuelle "barnepassere" om at de skulle gi han time out).

Det fungerte veldig bra, og problemet ble borte. Såklart kan han ha tilbakefall (en gang på 2 mnd nå), men så er han bare litt over 11 mnd.

Kan trøste deg med at stresset/jokkingen gikk over for oss;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset mer på mentaltrening, samt også rotrening, enn røsking og kjefting. Slik jokking er vel ofte tegn på stress og hormontroll, og man blir vel ikke mindre stresset av å få kjeft. Hvis du gir ham det han trenger av både fysisk og mental trening, samt også trener ro inne, så vil jeg tro det kan hjelpe. :)

For å forhindre jokkingen der og da så kan du jo ha et bånd festet inne i stua på plassen der han skal ligge. Begynner han og jokke så kan du, uten kjeft og styr, bare sette ham i det båndet og gå og sette deg igjen. Vær rolig og ignorer ham. Når han legger seg ned og finner roen så kan du rose ham rolig og ta av båndet igjen.

prøvde det forøvrig, hunden la seg da der den ble bundet og jukket til den kom.. så var enklere for meg å si nei, kutt ut og ta og gå en tur så han gikk av seg stresset som utløste jokkingen enn å binde. Ikke alle klarer å roe seg av å bli bindt fast.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare og gi TS en alternativ måte og se det på, og flere metoder og spille på. Mitt forslag er også en måte hvor man sier fra hva som ikke er lov og setter klare grenser, bare på en annen måte. Så kan TS bestemme selv hva han/hun ønsker å gjøre. :)

Ja, det er ofte fint med flere metoder å velge mellom. Men har du prøvd metoden du anbefaler på jukking? Kan du si at dette er den mest effektive og greie metoden for å nå målet "ikke jukke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte fint med flere metoder å velge mellom. Men har du prøvd metoden du anbefaler på jukking? Kan du si at dette er den mest effektive og greie metoden for å nå målet "ikke jukke"?

Jeg har ikke hatt en hund som jukker. Men her i tråden ser vi at det er folk hvor den metoden jeg skrev har hjulpet, og folk hvor den ikke har hjulpet. Alle metoder hjelper ikke på alle, og da kan det være en fordel og ha flere og velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest irKaroline

Tusen takk for svar!

Han roet seg iløpet av noen dager! :w00t:

Nå er det ny tispe i området med løpetid (skulle vært et kart med oversikt over tisper og hanhunder! ;) ), og vi har justert opp mentaltreningen, noe som har gjort han mye roligere inne, han jokker fortsatt av og til, men da enten ber jeg han rolig, eller fører han rolig på plassen hans, der han heldigvis legger seg rett ned. Så nå går det veldig bra her, utenom trekking på tur for å finne drømmedama, men det ordner seg vel når løpetiden er over :)

Igjen, takk for svar, var litt satt ut av at det kom så plutselig, er helt nytt for oss!

Edit: I tilfelle noen lurer, så avbrytes jokkinga tvert ved å gjøre dette, han får ikke muligheten til å holde på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre da jeg er ny på dette forumet, men jeg har akkurat overtatt en alaska husky på 3 år. Han jokker på absolutt alt og alle. Noen som faktisk gjør meg forbanna når han gjør det på meg. For jeg har nemlig blitt fortalt at han gjør det for å prøve å dominere meg. Jeg ble også fortalt at jeg skal ta han i nakken å legge han i bakken når han forsøker å jokke på meg. Men siden jeg ikke kjenner hunden spesielt godt (hatt han i 2 dager nå) så er jeg redd for at han kan bli agressiv mot meg. Hvordan kan jeg vise han hvem som er skjef (flokk leder) uten å være fysisk, eventuelt hvilke fysiske tiltak som må til? Og hva i alle dager gjør jeg om han biter, eller rennner på meg?

Ps: Jeg går 3-4 timer tur med han hver dag. Men om jeg leker med han eller koseprater og gir snop så begynner han å jokke igjen.

Hjeeeelp? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å spørre da jeg er ny på dette forumet, men jeg har akkurat overtatt en alaska husky på 3 år. Han jokker på absolutt alt og alle. Noen som faktisk gjør meg forbanna når han gjør det på meg. For jeg har nemlig blitt fortalt at han gjør det for å prøve å dominere meg. Jeg ble også fortalt at jeg skal ta han i nakken å legge han i bakken når han forsøker å jokke på meg. Men siden jeg ikke kjenner hunden spesielt godt (hatt han i 2 dager nå) så er jeg redd for at han kan bli agressiv mot meg. Hvordan kan jeg vise han hvem som er skjef (flokk leder) uten å være fysisk, eventuelt hvilke fysiske tiltak som må til? Og hva i alle dager gjør jeg om han biter, eller rennner på meg?

Ps: Jeg går 3-4 timer tur med han hver dag. Men om jeg leker med han eller koseprater og gir snop så begynner han å jokke igjen.

Hjeeeelp? :P

Hva gjør dere de timene dere er på tur? Får han brukt seg litt, eller er det bare rolig rusling i bånd? En AH trenger nok å få brukt seg en del, f.eks med sykling eller kjettingtrekk? Tenker det kan skyldes stress, så å slite han ut litt vil nok hjelpe. Evt. lære han å være rolig inne, om det er det som er problemet.

Kanskje benytte seg av timeout for å få slutt på jokkingen? Ha f.eks et bånd du binder han i når han jokker. Så får han komme løs igjen når han er rolig.

Tenker også at om du har hatt han kort tid kan det også være grunn til jokkingen. Mye nye inntrykk, som nok kan føre til litt stress. Vil nok gi han litt tid. Ikke nødvendig å ta han i nakkeskinnet, etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst kan du glemme alt som har å gjøre med dominans og sjef, det er utgått informasjon og er ikke lenger relevant for forholdet mellom eier og hund.

Jokking kommer ofte av stress, og siden han nettopp har flyttet så er det ikke umulig at han er stresset av den grunn.

Ellers kan du følge de rådene som er nevnt tidligere i denne tråden - gi ham en kort time-out uten kjefting og annet negativt når han jokker. Finn også måter du kan redusere stresset på, f.eks ikke driv for mye med aktiviter som er stressende (intens lek, ballkasting osv), og forsøk også og roe ham ned etter tur før dere går inn. Kanskje f.eks med godbitsøk i hagen.

Overaktivisering kan føre til stress vel så mye som underaktivisering, og jeg vil tro at 3-4 timers tur kombinert med nytt sted kan stresse ut hvem som helst. Jeg ville roet ned litt, lær ham og finne roen, bli kjent, stresse ned. Noen hunder trenger hjelp til dette. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere de timene dere er på tur? Får han brukt seg litt, eller er det bare rolig rusling i bånd? En AH trenger nok å få brukt seg en del, f.eks med sykling eller kjettingtrekk? Tenker det kan skyldes stress, så å slite han ut litt vil nok hjelpe. Evt. lære han å være rolig inne, om det er det som er problemet.

Kanskje benytte seg av timeout for å få slutt på jokkingen? Ha f.eks et bånd du binder han i når han jokker. Så får han komme løs igjen når han er rolig.

Tenker også at om du har hatt han kort tid kan det også være grunn til jokkingen. Mye nye inntrykk, som nok kan føre til litt stress. Vil nok gi han litt tid. Ikke nødvendig å ta han i nakkeskinnet, etter min mening!

Han trekker no grusom når vi går tur så han sliter ut både meg å seg selv. Jeg har vurdert dekk trekking og sykkling, men det virker som at han er ganske sliten etter de to timene vi går på formiddagen og etter de to timene på kvelden sover han bare. Jokkingen på meg skjer som regel ute når jeg skal låse opp døren eller ta av ham halsbåndet. Når vi er inne er det skjeldent han gjør det. Bare når jeg står ved kjøkkenbenken egentlig. Men de jeg får besøk av får gjennomgå. Prøver han å dominere meg? Hvordan kan jeg få han til å respektere meg å forstå at jeg er "flokk lederen". I naturen tar de jo hverandre i nakken for å vise dominans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trekker no grusom når vi går tur så han sliter ut både meg å seg selv. Jeg har vurdert dekk trekking og sykkling, men det virker som at han er ganske sliten etter de to timene vi går på formiddagen og etter de to timene på kvelden sover han bare. Jokkingen på meg skjer som regel ute når jeg skal låse opp døren eller ta av ham halsbåndet. Når vi er inne er det skjeldent han gjør det. Bare når jeg står ved kjøkkenbenken egentlig. Men de jeg får besøk av får gjennomgå. Prøver han å dominere meg? Hvordan kan jeg få han til å respektere meg å forstå at jeg er "flokk lederen". I naturen tar de jo hverandre i nakken for å vise dominans?

Høres mest ut som det skjer i situasjoner der han blir stresset, håper på mat ved kjøkkenbenken, når du kommer hjem (hvis det er da du låser opp døren), når du får besøk osv. Har en som jokker på meg når jeg kler på meg turklærne og da får han beskjed om å sitte, får en godbit når han setter seg. Så avleder jeg ved å strø noen godbiter på gulvet som han spiser mens jeg kler på meg resten av klærne. Så slipper jeg å lage en situasjon av det der stresset eskalerer (hos oss begge to) :) Han prøver ikke å dominere deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trekker no grusom når vi går tur så han sliter ut både meg å seg selv. Jeg har vurdert dekk trekking og sykkling, men det virker som at han er ganske sliten etter de to timene vi går på formiddagen og etter de to timene på kvelden sover han bare. Jokkingen på meg skjer som regel ute når jeg skal låse opp døren eller ta av ham halsbåndet. Når vi er inne er det skjeldent han gjør det. Bare når jeg står ved kjøkkenbenken egentlig. Men de jeg får besøk av får gjennomgå. Prøver han å dominere meg? Hvordan kan jeg få han til å respektere meg å forstå at jeg er "flokk lederen". I naturen tar de jo hverandre i nakken for å vise dominans?

Jeg tror ikke han prøver å dominere deg. Vanskelig å si uten å se hunden, men jeg tenker den jokker fordi den blir oppspilt osv. Har tidligere eier sagt noe om jokking, eller er det noe som er kommet etter han flyttet?

Istedet for å vise at du er sjefen ved å ta hunden i nakken anbefaler jeg at du lærer hunden på en grei måte hvordan du vil at den skal oppføre seg. Kanskje den roer seg av seg selv når den har blitt vandt til sitt nye hjem. Men det er mange måter å lære av hunden jokking. Nyttig å vite hvorfor den jokker så du kan ta tak i problemet fra bunnen.

Som jeg nevnte istad: timeout i bånd. Eller hver gang den jokker ber du den gå i senga si. Viktig å være konsekvent: ta den bort hver gang den jokker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mest ut som det skjer i situasjoner der han blir stresset, håper på mat ved kjøkkenbenken, når du kommer hjem (hvis det er da du låser opp døren), når du får besøk osv. Har en som jokker på meg når jeg kler på meg turklærne og da får han beskjed om å sitte, får en godbit når han setter seg. Så avleder jeg ved å strø noen godbiter på gulvet som han spiser mens jeg kler på meg resten av klærne. Så slipper jeg å lage en situasjon av det der stresset eskalerer (hos oss begge to) :) Han prøver ikke å dominere deg.

Okay, det er godt å høre, og godt tips. Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...