Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Vil det være best å ta det opp med fastlegen min, eller burde jeg kontakte studentpsykolog? Jeg skal bestille meg en rådgivningstime :)

Jeg vil anbefale deg å kontakte fastlegen din først. Jeg er enig med de andre om at de mulige årsakene du nevner til at du avlegger eksamen i færre studiepoeng enn planlagt godt kan danne grunnlaget for en legeattest på sykdom - du vil å så fall ha forsinkelse som skyldes sykdom. Fastlegen er rette person å henvende seg med tanke på dette i første omgang.

Dokumentasjon på sykdom er imidlertid ikke nødvendigvis viktig for deg nå, ettersom du, som tidligere nevnt, vil fortsette å få full støtte med mindre du ligger etter med 60 poeng eller mer (som ikke skyldes sykdom, funksjonshemming eller barn), jf. utdanningsstøtteforskriften § 9-2.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Trippelposting fordi jeg kan :lol:

Vet noen hva sensurfristen er på fag som har gått i augustblokka?

Vet ikke hva eller hvor du studerer (beklager at jeg ikke har gått gjennom tråden), men hovedregelen etter uhl. § 3-9 fjerde ledd er at sensuren skal foreligge innen tre uker. Etter kommentarene til bestemmelsen, åpnes det kun for tre unntak:

1) Unntak ved enkelteksamener (dette skal være "uforutsette krisesituasjoner").

2) Unntak i forskrift for avhandlinger og tilsvarende større arbeider.

3) Midlertidig generelt unntak i forskrift.

Nummer tre kan du sjekke selv i forskriften for ditt universitet/din høyskole for ditt emne/program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Vet ikke hva eller hvor du studerer (beklager at jeg ikke har gått gjennom tråden), men hovedregelen etter uhl. § 3-9 fjerde ledd er at sensuren skal foreligge innen tre uker. Etter kommentarene til bestemmelsen, åpnes det kun for tre unntak:

1) Unntak ved enkelteksamener (dette skal være "uforutsette krisesituasjoner").

2) Unntak i forskrift for avhandlinger og tilsvarende større arbeider.

3) Midlertidig generelt unntak i forskrift.

Nummer tre kan du sjekke selv i forskriften for ditt universitet/din høyskole for ditt emne/program.

Skulle kanskje ha skrevet det :P Studerer ved NMBU. Ok, fristen er 3 uker, dette er en helt vanlig eksamen sånn sett :) Håper bare de retter min eksamen først så jeg får sendt forespørsel om lån til lånekassa kjapt :P

Denne gangen var forresten lånekassa kjappe! Sendte søknad i går og fikk svar i natt :| Ikke vant til sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje ha skrevet det :P Studerer ved NMBU. Ok, fristen er 3 uker, dette er en helt vanlig eksamen sånn sett :) Håper bare de retter min eksamen først så jeg får sendt forespørsel om lån til lånekassa kjapt :P

Denne gangen var forresten lånekassa kjappe! Sendte søknad i går og fikk svar i natt :| Ikke vant til sånt!

Kan i så fall bekrefte at sensuren skal foreligge innen 3 uker (15 arbeidsdager), jf. forskrift om opptak, studier og eksamen ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet § 42-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg et sted å bo :D Er bare frem til nyttår da, for jeg får ikke ha hund her. Heldigvis skal mamma ha Odin fram til da, så får jeg litt bedre tid til å finne et bra sted til både meg og Odin nå i høst. Men de som bor her er superhyggelige, så tror vi skal få det gøy de neste månedene.

Stor lettelse å endelig ha funnet noe. Ble så utrolig sliten av å sjonglere usikkerheten med hvor jeg skulle bo med visninger, opplæring på jobb, skole og dele hotellrom med ei som ikke snakka norsk. Føler jeg henger etter med skolen allerede, men tenker at det ordner seg nå som jeg har fått mye av presset bort fra skuldrene mine. Ah, for en glede :blissysmile:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så kjedelig. Bare å mure seg inne på lesesalen da.. :hmm:

Normal arbeidstid er kl. 07.00 – 17.00, med avvik. Så vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jeg ikke hatt hundene hadde det vært enklere, men ja...

Får se om vi kanskje får leid noe annet i perioden :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal arbeidstid er kl. 07.00 – 17.00, med avvik. Så vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jeg ikke hatt hundene hadde det vært enklere, men ja...

Får se om vi kanskje får leid noe annet i perioden :/

Det var jo satt opp flere uker, så det går jo an å høre med dem om det er mulig å påvirke hvilken pulje dere er i? Verste som skjer er at dere får et nei liksom, men da har man iallefall prøvd. I sånne situasjoner er det rett og slett upraktisk med hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo satt opp flere uker, så det går jo an å høre med dem om det er mulig å påvirke hvilken pulje dere er i? Verste som skjer er at dere får et nei liksom, men da har man iallefall prøvd. I sånne situasjoner er det rett og slett upraktisk med hund..

Ja, det er akkurat vår leilighet som er i den puljen som går over de fire ukene. Er omfattende rehabilitering, så det tar tid :hmm: Vi var helt sikre på at det var i slutten av 2015, men har de har endret rekkefølgen... Bråket fra blokkene rundt har vært ganske høyt i perioder når vi har gått forbi utenfor, så det spiller liksom ikke så stor rolle om de utsetter kun vår leilighet - kommer ikke til å være mulig å sitte her å lese uansett.... Gaaah...

MEN snakket med mormor, og det er mulig vi får lånt leiligheten hennes de siste ukene. Og så kan vi reise på hytten i noen uker også. Tror det skal løse seg, bare stress... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal arbeidstid er kl. 07.00 17.00, med avvik. Så vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Hadde jeg ikke hatt hundene hadde det vært enklere, men ja...

Får se om vi kanskje får leid noe annet i perioden :/

Men det er da mulig å løse...? Stå opp sju, dra hjemmefra åtte, sitte på lesesalen hele dagen, komme hjem fire/fem og så lese på kvelden (når det er stille) om du trenger det. Da er jo ikke hundene alene hjemme mer enn en normal arbeidsdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da mulig å løse...? Stå opp sju, dra hjemmefra åtte, sitte på lesesalen hele dagen, komme hjem fire/fem og så lese på kvelden (når det er stille) om du trenger det. Da er jo ikke hundene alene hjemme mer enn en normal arbeidsdag?

Å la hundene være aleine i 10 timer i fullt bråk og med fremmede personer i hele leiligheten (alt av vann og rør skal legges om, så bad, kjøkken og soverom er berørt, det vil i praksis si hele leiligheten) er ikke et alternativ (uansett ikke mulig, da jeg har hund med separasjonsangst).

Vi har fått beskjed om å dekke til mest mulig, det vil bli støv over alt, men leilighetene vil være beboelige etter den første uken...

I tillegg leser jeg best hjemme, og til helt andre tider enn dette. Jeg er mest produktiv fra 16-03 i eksamensperioden, så å skulle legge om dette (tid og sted) medfører en skikkelig ulempe for meg. Dessverre.

Virker sikkert fryktelig negatv nå, men jeg var bare ikke forberedt på dette i det hele tatt... Men ja, det er mulig å løse :) Det blir nok hytten de første 2 ukene, og så håper jeg å få låne leiligheten til mormor de siste 2 ukene hvor vi har eksamen.

Positive, vi får nytt bad :P Slutt på bomberommet vi har nå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hundene være aleine i 10 timer i fullt bråk og med fremmede personer i hele leiligheten (alt av vann og rør skal legges om, så bad, kjøkken og soverom er berørt, det vil i praksis si hele leiligheten) er ikke et alternativ (uansett ikke mulig, da jeg har hund med separasjonsangst).

Vi har fått beskjed om å dekke til mest mulig, det vil bli støv over alt, men leilighetene vil være beboelige etter den første uken...

I tillegg leser jeg best hjemme, og til helt andre tider enn dette. Jeg er mest produktiv fra 16-03 i eksamensperioden, så å skulle legge om dette (tid og sted) medfører en skikkelig ulempe for meg. Dessverre.

Virker sikkert fryktelig negatv nå, men jeg var bare ikke forberedt på dette i det hele tatt... Men ja, det er mulig å løse :) Det blir nok hytten de første 2 ukene, og så håper jeg å få låne leiligheten til mormor de siste 2 ukene hvor vi har eksamen.

Positive, vi får nytt bad :P Slutt på bomberommet vi har nå.. :P

Jeg antar at du leier? I så fall er det slett ikke sikkert at du må finne deg i arbeidet. Etter husll. § 5-4 må leieren "finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren". Ellers kreves det samtykke av leieren, og det skal ikke mye til før forandringer krever samtykke. Oppussing av bad i fem uker krever uten tvil samtykke. Hovedregelen i § 5-2 er nemlig at utleier plikter å holde "vanlig ro og orden i eiendommen".

Husk at du også kan kreve avslag i leien etter § 5-6 annet ledd annet punktum, jf. § 2-11 annet ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det flere enn meg som sliter med å komme i gang etter sommeren eller? Jeg har NULL motivasjon, enda jeg elsker studiet.

Klarer.bare.ikke.å.få.ut.fingeren! :frantics:

Jepp! Har ikke lest noe.

Har nå bestemt meg for å endre litt på studieløpet mitt, ref. det jeg skrev her tidligere. Så nå blir det sånn her:

Høst 2014: 15 stp

Vår 2015: 30 stp

Høst 2015: 15 stp

Vår 2016: 30 stp

Har studierett hele veien, ender opp med 45 stp forsinkelse, og tar da bacheloren min ved UiB på tre år istedet for to som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gå skikkelig til verks for å lære meg pensum i år og ikke superstresse de siste tre ukene før eksamen. Noe som funka supert første året jeg studerte var å tapetsere den ene stueveggen med pensumstoff jeg selv laget på plakater. Da hadde jeg økonomi og det var for det meste diagrammer, formler og figurer jeg tegnet. Nå har jeg omtrent kun tekstfag og lurer litt på hvordan jeg skal angripe de på plakatmåten. Er tankekart en god ide? Er jo ikke noe vits å henge opp masse ark med bare skrift tenker jeg, lese stoffet kan jeg jo gjøre i bøkene, dette skal være en måte å få litt oversikten på.

Tenker et kart for hvert tema vi har, også tankebobler ut derfra med undertemaer. Og figurer der vi har figurer som beskriver temaet godt da, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gå skikkelig til verks for å lære meg pensum i år og ikke superstresse de siste tre ukene før eksamen. Noe som funka supert første året jeg studerte var å tapetsere den ene stueveggen med pensumstoff jeg selv laget på plakater. Da hadde jeg økonomi og det var for det meste diagrammer, formler og figurer jeg tegnet. Nå har jeg omtrent kun tekstfag og lurer litt på hvordan jeg skal angripe de på plakatmåten. Er tankekart en god ide? Er jo ikke noe vits å henge opp masse ark med bare skrift tenker jeg, lese stoffet kan jeg jo gjøre i bøkene, dette skal være en måte å få litt oversikten på.

Tenker et kart for hvert tema vi har, også tankebobler ut derfra med undertemaer. Og figurer der vi har figurer som beskriver temaet godt da, selvsagt.

Det der har jeg alltid tenkt at er lurt, men aner ikke hvordan jeg skulle fått det til.. Som du sier, en ting er diagrammer og figurer, men tekst? Nytter ikke å henge opp et A3-ark om hjertefeil eller kreftformer liksom :huh:

Si gjerne ifra om du får til en god ordning med tankekart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gå skikkelig til verks for å lære meg pensum i år og ikke superstresse de siste tre ukene før eksamen. Noe som funka supert første året jeg studerte var å tapetsere den ene stueveggen med pensumstoff jeg selv laget på plakater. Da hadde jeg økonomi og det var for det meste diagrammer, formler og figurer jeg tegnet. Nå har jeg omtrent kun tekstfag og lurer litt på hvordan jeg skal angripe de på plakatmåten. Er tankekart en god ide? Er jo ikke noe vits å henge opp masse ark med bare skrift tenker jeg, lese stoffet kan jeg jo gjøre i bøkene, dette skal være en måte å få litt oversikten på.

Tenker et kart for hvert tema vi har, også tankebobler ut derfra med undertemaer. Og figurer der vi har figurer som beskriver temaet godt da, selvsagt.

Man husker ofte bedre når man kan koble stoffet til bilder. For eksempel kan man huske arealformålene i pbl §11-7 ved å se for seg at man går langs en vei hvor det først dukker opp en boligblokk, så en flyplass, deretter en park, så en militærleir osv. Akkurat det er et litt dårlig eksempel ettersom man faktisk får lov til å ta med lovboka på juss-eksamener, men knepet er like fullt det samme. Om du for eksempel kan skrive ut et bilde som på en god måte representerer temaet ditt, og så lager tankestreker ut fra det bildet med stikkord om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...