Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp ned fra sofaen?


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Valpen vår er 10 uker og vi har hatt henne i én uke nå. Har alltid sett for oss at hunden skal få lov å være med oss i sofaen, men dumme som vi var så tenkte vi ikke på å vente med dette til hun var blitt husren... Er det for sent å vende henne til å være på gulvet nå som vi har hatt henne i sofaen én uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok verst for dere ;) Jeg er ikke det spøtt bedre da, jeg vil egentlig ikke ha hund i senga men har ikke hjerte til å pælme henne ut - det eeer jo litt koselig og :innocent: Ikke fullt så koselig for partnere alltid :innocent::P:icon_redface:

Men bare ha litt tålmodighet og vær konsekvente, hold ut masingen og sutringen som mest sannsynlig kommer, og inviter firbenten oppi igjen når den er husren om dere fortsatt vil ha hund i sofaen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Neida, det går nok bra, men hun vil nok mase litt.

Her kom hunden seg aldri ut av hverken senga eller sofaen, og nå er han to år.

Kanskje du er mindre bløthjerta enn meg, og får det til i praksis:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen tisser ute, for så å tisse rett etter at hun har kommet inn igjen, eller reiser seg opp direkte fra søvn for så å tisse med en gang, så ville jeg også sjekket for uvi eller skjedekatarr - ta med valpen og en urinprøve til vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å rydde opp litt :P

* På én uke har hun tisset tre ganger i sofaen. På to av disse tisset hun rett etter at hun har våknet. Ellers har hun ikke tisset rett etter at hun har våknet.

* Hun har hele uken vært flink til å tisse ute når vi har luftet henne.

* Idag: hun har på flere tisseturer tisset ute, og da har hun ikke tisset inne rett etterpå. Det har da gått en stund før hun har tisset igjen. Men, på ca 4-5 tisseturer idag som har hatt en lenge på 15min-1,5time, har hun ikke tisset ute, men tisset på gulvet når hun har komt inn. Det var dette jeg lurte på om var vanlig valpeatferd?

Håper dette ga mer mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å rydde opp litt :P

* På én uke har hun tisset tre ganger i sofaen. På to av disse tisset hun rett etter at hun har våknet. Ellers har hun ikke tisset rett etter at hun har våknet.

* Hun har hele uken vært flink til å tisse ute når vi har luftet henne.

* Idag: hun har på flere tisseturer tisset ute, og da har hun ikke tisset inne rett etterpå. Det har da gått en stund før hun har tisset igjen. Men, på ca 4-5 tisseturer idag som har hatt en lenge på 15min-1,5time, har hun ikke tisset ute, men tisset på gulvet når hun har komt inn. Det var dette jeg lurte på om var vanlig valpeatferd?

Håper dette ga mer mening :)

Ja, det kan være helt normalt at en valp som har vært lenge ute uten å tisse, tisser når den kommer inn - hvis det skjer for mye spennende ute, glemmer de å tisse, og gjør det når de kommer til et trygt, kjent og mer kjedelig sted - også kjent som stuegulvet. Noen ganger kan det være lettere å få en valp til å tisse ved å stå passiv på samme stedet, så valpen må tenke seg om når den går tom for distraksjoner.

Yngste her har vært i sofaen siden hun klarte å komme seg oppi - jeg tror hun var en syv uker da hun begynte å kravle oppi (hun er født her), men har aldri tisset i sofaen, så det går an å kombinere.

Men om dere ser at valpen våkner - gå ut med den med en gang. Ikke la den sove på sofaen alene uten oppsyn, hvis den da kan tisse mens dere gjør noe annet.

Jeg har personlig ingen erfaring med det selv, men jeg vet andre har hatt valper som ikke vil tisse på ukjente steder (mine har alltid tisset når de må tisse, uansett om vi er på nytt valpeshowområde, hjemme på egen gårdsplass, i en ny skog, eller der vi som regel går tur) - så det kan være at din valp ikke har funnet "sitt" toalett ute enda, og derfor velger å gjøre det inne. Er det mulig for dere å oppsøke ett fast "tissested" ute som etter gjentatte ganger kan vende valpen til at det er greit å tisse ute?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det kan være helt normalt at en valp som har vært lenge ute uten å tisse, tisser når den kommer inn - hvis det skjer for mye spennende ute, glemmer de å tisse, og gjør det når de kommer til et trygt, kjent og mer kjedelig sted - også kjent som stuegulvet. Noen ganger kan det være lettere å få en valp til å tisse ved å stå passiv på samme stedet, så valpen må tenke seg om når den går tom for distraksjoner.

 

Yngste her har vært i sofaen siden hun klarte å komme seg oppi - jeg tror hun var en syv uker da hun begynte å kravle oppi (hun er født her), men har aldri tisset i sofaen, så det går an å kombinere.

Men om dere ser at valpen våkner - gå ut med den med en gang. Ikke la den sove på sofaen alene uten oppsyn, hvis den da kan tisse mens dere gjør noe annet.

 

Jeg har personlig ingen erfaring med det selv, men jeg vet andre har hatt valper som ikke vil tisse på ukjente steder (mine har alltid tisset når de må tisse, uansett om vi er på nytt valpeshowområde, hjemme på egen gårdsplass, i en ny skog, eller der vi som regel går tur) - så det kan være at din valp ikke har funnet "sitt" toalett ute enda, og derfor velger å gjøre det inne. Er det mulig for dere å oppsøke ett fast "tissested" ute som etter gjentatte ganger kan vende valpen til at det er greit å tisse ute?

Takk for utfyllende svar! :)

Vi har laget en liten inngjerding utforbi som vi bruker til tisseturene, så sånn sett har hun en fast plass å gå på do. Men virker allikevel som hun "glemmer å gå på do" som du sier.

Idag har hun tisset inne én eller to ganger (samboer var usikker), og ute to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vår valp blir fire mnd 23. og ble akkurat stueren på tissing for en uke siden. Dvs han begynte pipe, og om nødvendig bjeffe. Føler meg litt dreven på stuerentrening, men han her var treg! Han tåler litt, er robust, så vi sa fyyyy når han ble litt større og tisset på gulvet. Og braaaa når han tisset ute.

Hvis valpen din får lov å være i sofaen igjen, - under tilsyn(!) ville jeg sovet i noen gamle t skjorter, og lagt over sofaputene ;-)

Enviado desde mi iPhone con Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...