Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som angriper


bianka
 Share

Recommended Posts

Har en tispe rundt tre år som siden i fjor sommer har vist uheldig utvikling. Hun angriper valper selv om de ligger på ryggen og selv om valpen underkaster seg og hyler. Vi har aldri opplevd slik agressiv adferd før på andre hunder. I tillegg har hun begynt å knurre på oss hun bor sammen med som regel i forbindelse med mat. I noen tilfeller biter hun og holder armene våres fast i munnen sin. Bittene har ikke vært så veldig alvorlig men i noen tilfeller har det gått gjennom huden. Hun viser ikke slik oppførsel ovenfor fremmende, kun med de hun bor sammen med og de andre hundene vi bor sammen med derav en valp på 10 uker. Vi har også en hund på litt over ett år og en hund på fem år og ingen av disse oppfører seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje stress?

Ville begynt å gitt henne fred under fôring, gjerne vekk fra de andre hundene og resten av familien. Ikke la henne boltre seg rundt valpen (det er ganske tydelig at hun ikke takler valpeoppførsel) - og det er ikke helt bra at hun får være så hard mot en liten valp.

I tillegg bør dere ta en tur til vetrinæren for å sjekke at alt er i orden, og at hun ikke går rundt med smerter eller andre kroppslige ubehag.

det at hun kun biter mennesker i familen burde være varsko..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

vern damen mot valpen og valpen mot dame. Alts når det er mest hektisk og valpen er mest elektrisk kan det være lurt at dem er hver for seg. Med maten så er det gjerne å gi henne mat i ro og eter hvert hiv godbiter oppi matenså det komemr godt fra deres hender. Sjekk resursforsver. Men forresten hviken rase er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Om dette er en ny atferd så hadde jeg dratt til veterinær og tatt en ordentlig helssjekk.

Er rasen spesiellt utsatt feks for øyesykdommer så kan det være en veiledninge på hvor man kan begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvorfor bør jeg ta den med til vetrinær når all agresjon er det når det er mat tilstede? Kan en hund være fysisk syk kun når det er noe å spise?

Forgje uke var vi på ett badested og hunden begynte å spise på noen rester noen har kasta fra seg. Jeg visste ikke hvadet var og det kunne vært bein fra koteletter eller kyllingbein som var stekt ol. Jeg hadde heller ikke for hånden noe som var godt sånn at vi kunne bytte godis. Jeg måtte åpne munnen hennes og da tok hun hardt med kjeften rundt håndleddet mitt og knurra og var illsint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør jeg ta den med til vetrinær når all agresjon er det når det er mat tilstede? Kan en hund være fysisk syk kun når det er noe å spise?

Forgje uke var vi på ett badested og hunden begynte å spise på noen rester noen har kasta fra seg. Jeg visste ikke hvadet var og det kunne vært bein fra koteletter eller kyllingbein som var stekt ol. Jeg hadde heller ikke for hånden noe som var godt sånn at vi kunne bytte godis. Jeg måtte åpne munnen hennes og da tok hun hardt med kjeften rundt håndleddet mitt og knurra og var illsint.

All endring i atferd kan være sykdom. Min ble ekstremt sint da han sov, men bare i perioder han hadde vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært gjennom den siste kjønnsmodningen og er blitt voksen. Slett ikke alle voksne tisper syns valper har egen lisens. Det er jo ingen trivelig situasjon, men ikke helt uvanlig. Hold henne unna de situasjonene der dette skjer så godt det lar seg gjøre. hun skal ikke få lov å holde på slik.

Hva slags rase er det?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er den første hunden min og var da to år før jeg fikk valpen. Det var akkurat da hun forandra atferd. Er litt rart om hun plutselig blir syk akkurat når valpen kom? Jeg antar heller at hunden ikke hadde noen annen konkurranse om maten siden da den var alenehund og med en gang hund nummer to kom så hadde den jo en som kunne stjele maten hennes. Og at hun da måtte forsvare maten sin. "Den er min, ikke prøv deg på den. Da blir jeg sinna og jeg biter og knurrer fordi du må holde deg unna maten som jeg har" :P

Spesielt vanskelig er dette om hunden finner noe mat rundt i skogen eller i parker eller på stranda eller rundt boligfeltet av folk som kaster søppel. Da må jeg jo si "Takk" Men hunden nekter å slippe og da må jeg fysisk åpne hundens munn for å ta det ut. Det kan jo være livsfarlig for hunden det den har funnet så jeg føler jeg ikke har noe annet valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine er alltid i bur når de får mat ja og godbiter som feks. grisehale ol. Da slipper de å måtte passe på maten og at de forsvarer maten sin mot de andre hundene. I tillegg er det kjekt å ha maten i hvert bur som jeg låser døra på fordi da vet jeg om de spiser eller ikke. Og siden de bruker forskjellige fór typer og mengde er det lettest å gjøre det sånn. Da får også hundene ro når de skal spise og slipper å bruke ressursforsvaret sitt. Det er ikke dette som er det værste problemet.

Problemet ligger i når de stjeler mat ute som feks. bakken og det er mye søppel overallt føler jeg da hunden tror den er søppelplukker av mat. LOL.

De andre hundene mine kan jeg gjerne ta de fra stjælt mat uten at de er blir sinna på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hundene mine er alltid i bur når de får mat ja og godbiter som feks. grisehale ol. Da slipper de å måtte passe på maten og at de forsvarer maten sin mot de andre hundene. I tillegg er det kjekt å ha maten i hvert bur som jeg låser døra på fordi da vet jeg om de spiser eller ikke. Og siden de bruker forskjellige fór typer og mengde er det lettest å gjøre det sånn. Da får også hundene ro når de skal spise og slipper å bruke ressursforsvaret sitt. Det er ikke dette som er det værste problemet.

Problemet ligger i når de stjeler mat ute som feks. bakken og det er mye søppel overallt føler jeg da hunden tror den er søppelplukker av mat. LOL.

De andre hundene mine kan jeg gjerne ta de fra stjælt mat uten at de er blir sinna på meg.

Kanskje hun rett og slett synes det for MANGE hunder rundt henne, at hun blir understimulert som følge av at det er for mange som skal ha sitt?

Ikke alle hunder trives i flerhunderier og noen ganger så må man bare innse det.

Har selv hatt hunder som ikke har trivdes i flokk og adferden har da endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden var "sær :P" også før de andre hundene kom. Hunden er grinete på meg om jeg gjør noe som hun ikke vil. Feks. når hun må vaskes med shampoo så er hun sur og lager grinete lyder mot meg og nekter å komme og gjemmer seg. Enten så må jeg bære henne ned trappa selv om hun er veldig stor eller sette henne på kobbel for å nesten dra henne forsiktig ned trappa. Hun hater å dusje. Om jeg må børste henne så grynter henne og hun har så stor vilje at er det noe hun ikke vil setter hun seg på bakbeina. :P LOL.

Hunden er veldig glad i alle som kommer på besøk og hun digger å kose seg med alle vennene mine og da er jeg luft for henne. Hun vil ikke ha noe med meg å gjøre fordi jeg er "slem" som vasker henne i dusjen eller klipper neglene hennes og oppdrar henne. Hun har aldri knurra eller vært grinete eller bitt noen av vennenne mine. Hun har kun bitt meg, grynta surt, brummer grinete ol. Vennene mine vet ikke noe om det og hadde jeg spurt vennene mine om hvilken av hundene de liker best hadde det uten tvil vært denne hunden jeg skriver om nå fordi hunden koser seg med folk som kun er snille som ikke dusjer henne ol. :P LOL. Hunden er litt morsom også da og har mye personlighet og jeg er veldig glad i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei :-) For meg virker det som om denne hunden kanskje kan føle seg som sjefen i huset/flokken. Har merket samme tendenser hos min 3-årige omplasserte pinscher-tispe,inntil jeg strammet inn disiplinen kraftig.Det ble nok altfor mye kjærlighet og "stakkars-deg-som-har-flyttet-så-mye",og altfor lite dressur :-/ Hun bet min sønn en gang,riktignok provosert,men likevel ikke akseptabelt. I tillegg ønsker hun veldig å spise naboens lille yorkshire-terriervalp til lunsj,trenger vel ikke å si hvor ubehagelig det er for alle parter... Løsningen for oss ser ut til å være å gjøre rangordningen i huset veldig klar for henne. Dvs. Hunden alltid sist gjennom alle dører,ned alle trapper og gjennom alle porter. Hun må alltid sitte og vente på klarsignal før hun får forsyne seg av maten sin. Sitter hun i godstolen sammen med meg og noen av mine barn kommer bort til meg,må hun gå ned på gulvet. Når vi går tur og passerer andre hunder,prøver jeg å hindre henne i å fokusere på dem,avbryter henne med et kort napp i båndet eller et lite klyp i lysken,det funker NESTEN alltid ;-) Min erfaring er at det å få en trivelig hund,iallfall av en "sterk" rase,krever daglig grunnleggende disiplin,og iallfall for min frøken:nok mosjon. Når det er på plass,kommer kosen :-) Opplever å ha fått en mye mer balansert og lydig hund så lenge jeg vedlikeholder dette,nå kan vi nyte hundeholdet sånn som det skal være :-) Når alt dette er sagt,må jeg si meg enig i at en veterinærsjekk er lurt,for å utelukke fysiske plager. Lykke til,håper det løser seg for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev det første innlegget for to måneder siden. Har du sjekket henne hos veterinær? Det er nå en gang sånn at hvis en hund viser plutselige atferdsendringer -selv om det "bare" er ressursforsvar, eller uhensiktsmessig oppførsel mot valper - er det lurt å la en veterinær utelukke fysiske plager før man setter i gang med noen atferdsendrende tiltak. Det har kanskje gått seg til, siden du ikke har vært så aktiv her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært seriøst. Hund som angriper er alvorlig,da må det settes inn seriøse tiltak,hvis man ønsker å beholde den. Håper det ikke blir tolket sånn at vi kjører "kadaverdisiplin" hele dagen - dette er enkle tiltak som kjapt er blitt en innarbeidet vane hos hunden,og som ser ut til å gjøre henne roligere og tryggere i hverdagen. Så får det heller være at jeg til tider føler mer for å kose og klappe enn å holde på disiplinen. Sikkert hundehold må komme før mine personlige følelser ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært seriøst. Hund som angriper er alvorlig,da må det settes inn seriøse tiltak,hvis man ønsker å beholde den. Håper det ikke blir tolket sånn at vi kjører "kadaverdisiplin" hele dagen - dette er enkle tiltak som kjapt er blitt en innarbeidet vane hos hunden,og som ser ut til å gjøre henne roligere og tryggere i hverdagen. Så får det heller være at jeg til tider føler mer for å kose og klappe enn å holde på disiplinen. Sikkert hundehold må komme før mine personlige følelser ;-)

Å klype hunden i lysken er faktisk dyremishandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...