Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund biter mann i hodet


Justisia
 Share

Recommended Posts

Blir bitt i hodet (film)

Får fyren skylde seg selv som forsøker reise seg når bikkja står rett foran han, klar til å angripe?
Spør fordi jeg har sett et par som mener nettopp det.
Andre igjen mener det er dårlig kontroll på hunden og at den kanskje er hakket for heit siden den ikke reagerer på "slipp" en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke fyren som blir arrestert sin feil what so ever, dette handler om skikkelig dårlig kontroll. Dette er fører av hunden sitt ansvar. Skjønner ikke helt at noen kan mene noe annet

Veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere dømme denne situasjonen av å kun se et kort klipp? Dere vet ingen ting om hva mannen har gjort på forhånd som har ført til pågripelsen, dere vet ingen ting om mannen f eks har et våpen i bukselinninga, om han har truet med våpen, har utført grov vold på forhånd osv. Jeg regner med at mannen er kommandert ned av politiet for å få kontroll på situasjonen, og at han etter hvert ikke etter kommer politiets pålegg, men velger å forsøke å reise seg opp. Da forstå jeg som selv har vært i mange lignende situasjoner, at man bruker tjenestehunden til å få kontroll på mannen.

Jeg tror at grunnen til de innleggene som er skrevet her skyldes at dere ikke har noen erfaring som gjør at dere kan sette dere inn i situasjonen, og forstå hvorfor. Når det skrives: "De forsøker jo ikke engang og kontrollere hunden, hundefører slipper jo hunden rett bort -----" Ja, nettopp, slik jeg ser klippet så er dette en villet handling fra hundeførers side hvor han bevisst bruker hunden til det den er trent for.

Det er helt vanlig at politihunder benyttes på denne måten. Det er en del av jobben deres. Jeg har mer enn en gang vært sjeleglad for at politihunder har utført lignende handlinger.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette synes jeg er helt greit jeg. Fyren får beskjed om å ligge nede og velger å reise seg. Synd for han. At hundefører ikke får hunden til å slippe er det mest ugreie her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det der virker svært så "spesielt"... Det står faktisk en politimann rett BAK fyren som ligger på bakken, de lar hunden stå der og "brøle" og hisse seg opp mot fyren (som joda, virker rimelig provoserende mot hund og politimann).

Men det å la hunden gå fram og glefse tak i fyr'en vil jeg si er like ille som om de hadde skutt mannen. Politimannen bak kunne utmerket gått fram, satt et kne i ryggen på fyren og satt på han håndjern.

Men nei, det virker som om politiet faktisk provoserer fram dette selv - og det er IKKE greit, uansett hvor bråtøff, dum, dopa eller drita han fyren er, synes jeg.

Politiet, eller deres hunder, skal ikke straffe folk på gaten for ting de evt. har gjort, truer med å gjøre eller kunne ha gjort. De skal få kontroll på situasjonen og sørge for sikkerhet for alle.

Og ja - man burde som hundefører kunne få hunden til å slippe "byttet" uten å dra så hardt at du sleper en voksen mann gatelangs først...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Politimannen bak kunne utmerket gått fram, satt et kne i ryggen på fyren og satt på han håndjern.

Du snakker av erfaring som politikvinne antar jeg, det er dagligdags for deg alene å sette håndjern på folk som motsetter seg det?

Noen har sett for mye film. Velkommen til virkeligheten,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Du snakker av erfaring som politikvinne antar jeg, det er dagligdags for deg alene å sette håndjern på folk som motsetter seg det?

En overstadig rusa mann som ligger halvnaken på fortauet? Da er det jammen flott at du har den erfaringen. Som politimann mener jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det der virker svært så "spesielt"... Det står faktisk en politimann rett BAK fyren som ligger på bakken, de lar hunden stå der og "brøle" og hisse seg opp mot fyren (som joda, virker rimelig provoserende mot hund og politimann).

Men det å la hunden gå fram og glefse tak i fyr'en vil jeg si er like ille som om de hadde skutt mannen.

Politimannen bak kunne utmerket gått fram, satt et kne i ryggen på fyren og satt på han håndjern.

Men nei, det virker som om politiet faktisk provoserer fram dette selv - og det er IKKE greit, uansett hvor bråtøff, dum, dopa eller drita han fyren er, synes jeg.

Politiet, eller deres hunder, skal ikke straffe folk på gaten for ting de evt. har gjort, truer med å gjøre eller kunne ha gjort. De skal få kontroll på situasjonen og sørge for sikkerhet for alle.

Og ja - man burde som hundefører kunne få hunden til å slippe "byttet" uten å dra så hardt at du sleper en voksen mann gatelangs først...

Susanne

Nå bekreftet du nettopp det jeg skrev.... Totalt uvitenhet om slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

En overstadig rusa mann som ligger halvnaken på fortauet? Da er det jammen flott at du har den erfaringen. Som politimann mener jeg :P

Nei men jeg har da vært ung og dum og flere opp til og med 4 poltimenn / kvinner har hatt problemer med å få på meg jerna når jeg har vært vill.. Og jeg er ellers hverken noe fysisk sterk av meg eller slåsskjempe. At fyren er overstadig rusa er jo bare mot alle odds å gå på alene. Ingen andre enn han selv vet hva han er rusa på. Er pollitimannens liv mindre verdt enn alle andres som skal risikere liv og helse for å pågribe en sånn tulling? At politimannen kanskje har en familie som forventer at han kommer hjem betyr ikke noe? I USA hadde fyren risikert å blitt skutt, jeg ville nå foretrukket å bli bitt av ei bikkje jeg da men. Kommentaren er det mest tøvete jeg har lest på nettet denne uka, men hey det er jo fortsatt en dag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nei men jeg har da vært ung og dum og flere opp til og med 4 poltimenn / kvinner har hatt problemer med å få på meg jerna når jeg har vært vill.. Og jeg er ellers hverken noe fysisk sterk av meg eller slåsskjempe. At fyren er overstadig rusa er jo bare mot alle odds å gå på alene. Ingen andre enn han selv vet hva han er rusa på. Er pollitimannens liv mindre verdt enn alle andres som skal risikere liv og helse for å pågribe en sånn tulling? At politimannen kanskje har en familie som forventer at han kommer hjem betyr ikke noe? I USA hadde fyren risikert å blitt skutt, jeg ville nå foretrukket å bli bitt av ei bikkje jeg da men. Kommentaren er det mest tøvete jeg har lest på nettet denne uka, men hey det er jo fortsatt en dag igjen.

Med minst en politimann bak? At fyren løfter hodet og halve overkroppen betinger helt klart et angrep fra ei bikkje med en politimann på slep. My bad at jeg ikke forsto det med en gang. Slett reaksjon på kommando er kanskje noe man bør forvente av politihunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Med minst en politimann bak? At fyren løfter hodet og halve overkroppen betinger helt klart et angrep fra ei bikkje med en politimann på slep. My bad at jeg ikke forsto det med en gang. Slett reaksjon på kommando er kanskje noe man bør forvente av politihunder.

Slippe er vel ikke den viktigste jobben de gjør, jeg forventer ikke at det er noe IPO-WC standard på de slippene med hundeshow for fulle briter på nattestid.

Med minst en politimann bak? Han holder da bikkja, hva som skjer hvis han ikke holder den ser vi jo, hva mener du han sku gjort om kollegaen ble angrepet, latt bikkja få velge 1 av 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med minst en politimann bak? At fyren løfter hodet og halve overkroppen betinger helt klart et angrep fra ei bikkje med en politimann på slep. My bad at jeg ikke forsto det med en gang. Slett reaksjon på kommando er kanskje noe man bør forvente av politihunder.

Nok en gang; vet du bakgrunnen for oppdraget? Vet du hva denne personen har gjort? Kanskje har han rett forut for pågripelsen utført en handling som er av en slik karakter at de ikke tar sjansen på at han får reist seg opp på beina, og at det er på sin plass å bruke hunden. Vet du hvordan det er å stå overfor visse type personer - selv om man er utdannet og trenet tj.m.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi vet ikke hele situasjonen, det er greit, jeg skal ikke påstå at jeg vet hvorfor, men utifra det som vises her så ser det ikke bra ut. At hunden er der er greit, det er også greit at de tar den nærmere om vedkomende ikke er helt medgjørlig, men det bør være litt høyere terskel for å slippe hunden enn en mann som rører litt på seg (i rolige bevegelser og i den posisjonen han er i). Og ta hunden nærmere hadde antagelig vært mer enn nok. Som noen sa lengre opp, det er jo ikke greit at politiet løsner skudd i tide å utide heller, eller bruker andre våpen uten grenser. Så jeg gjentar, slik det ser ut her så ser det ikke bra ut. Det kan være tilfellet (det ville jo ikke vært første gang) eller kanskje situasjonen var veldig alvorlig (da får vi sikkert høre det etterhvert).

EDIT: Forøvrig ser det veldig ut som at mannen rører seg(trekker seg unna) fordi hunden kommer nærmere, selv om vedkomende ligger i ro. Noe som vell ville vært en naturlig refleks for de fleste av oss med en glefsende patruljehund 1 m fra ansiktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi vet ikke hele situasjonen, det er greit, jeg skal ikke påstå at jeg vet hvorfor, men utifra det som vises her så ser det ikke bra ut. At hunden er der er greit, det er også greit at de tar den nærmere om vedkomende ikke er helt medgjørlig, men det bør være litt høyere terskel for å slippe hunden enn en mann som rører litt på seg (i rolige bevegelser og i den posisjonen han er i). Og ta hunden nærmere hadde antagelig vært mer enn nok. Som noen sa lengre opp, det er jo ikke greit at politiet løsner skudd i tide å utide heller, eller bruker andre våpen uten grenser. Så jeg gjentar, slik det ser ut her så ser det ikke bra ut. Det kan være tilfellet (det ville jo ikke vært første gang) eller kanskje situasjonen var veldig alvorlig (da får vi sikkert høre det etterhvert).

Jeg skjønner at dere som ikke besitter den nødvendige erfaringen til å vurdere dette reagerer som dere gjør. Men du bommer helt når du skriver bl.a. dette: "--- det bør være litt høyere terskel for å slippe hunden enn en mann som rører litt på seg osv.---" Du skal ikke uttale deg på den måten da du åpenbart ikke vet hva du uttaler deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dere som ikke besitter den nødvendige erfaringen til å vurdere dette reagerer som dere gjør. Men du bommer helt når du skriver bl.a. dette: "--- det bør være litt høyere terskel for å slippe hunden enn en mann som rører litt på seg osv.---" Du skal ikke uttale deg på den måten da du åpenbart ikke vet hva du uttaler deg om.

Men det gjør sikkert du, bare fordi du mener at ingen andre gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Nok en gang; vet du bakgrunnen for oppdraget? Vet du hva denne personen har gjort? Kanskje har han rett forut for pågripelsen utført en handling som er av en slik karakter at de ikke tar sjansen på at han får reist seg opp på beina, og at det er på sin plass å bruke hunden. Vet du hvordan det er å stå overfor visse type personer - selv om man er utdannet og trenet tj.m.?

Dette er vel rene spekulasjoner og antakelser på linje med de som ikke synes det er greit at en godkjent tjenestehund biter seg fast i halsen på en etter sigende ruset person som til overmål ligger på bakken med en tjenestemann bak seg. Ut fra videoene som følger er det åpenbart at politiet ønsker nærmere opplysninger om hendelsen for å vurdere nødvendigheten av dette brutale angrepet mot en liggende person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette er vel rene spekulasjoner og antakelser på linje med de som ikke synes det er greit at en godkjent tjenestehund biter seg fast i halsen på en etter sigende ruset person som til overmål ligger på bakken med en tjenestemann bak seg. Ut fra videoene som følger er det åpenbart at politiet ønsker nærmere opplysninger om hendelsen for å vurdere nødvendigheten av dette brutale angrepet mot en liggende person.

Tror du skal se klippet en gang til jeg. Han er i ferd med å reise seg når han blir angrepet. Og det er vel ikke bare rene spekulasjoner å kalle det hele for truende atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel rene spekulasjoner og antakelser på linje med de som ikke synes det er greit at en godkjent tjenestehund biter seg fast i halsen på en etter sigende ruset person som til overmål ligger på bakken med en tjenestemann bak seg. Ut fra videoene som følger er det åpenbart at politiet ønsker nærmere opplysninger om hendelsen for å vurdere nødvendigheten av dette brutale angrepet mot en liggende person.

Ja, selvsagt er det rene spekulasjoner når det gjelder hva som har skjedd forut. Jeg prøver bare å forklare folk som ikke besitter den nødvendige erfaringen om hvorfor dette kan være en helt nødvendig, og legitim bruk av hunden. I stedet for å ukritisk kaste seg på hylekoret bør man kanskje tenke over at det kan være en meget god grunn til at hunden brukes. Dette i stedet for å skrive at "politiet kan jo bare sette et kne i ryggen på mannen og sette på jern." Og selvsagt vil politiet undersøke nødvendigheten så lenge dette får oppmerksomhet i media på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tror du skal se klippet en gang til jeg. Han er i ferd med å reise seg når han blir angrepet. Og det er vel ikke bare rene spekulasjoner å kalle det hele for truende atferd.

Ser vi samme video mon tro? At tjenestemannens overordnede søker vitner til hendelsen tyder vel på at det ikke er så opplagt at hundeangrepet var så nødvendig som du mener det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ser vi samme video mon tro? At tjenestemannens overordnede søker vitner til hendelsen tyder vel på at det ikke er så opplagt at hundeangrepet var så nødvendig som du mener det var?

Som spot skriver, ser ingen grunn til å lage noe mer styr av ingenting. Politihunder gjør jobben sin hver eneste dag, eneste forskjellen her er at noen filmet det og fikk med akkurat de sekundene som trengtes for å få det til å se kritikkverdig ut blant sauene som leser agurknytt. I mine øyne viser filmen en virkelig hendelse av hva som skjer når du oppfører deg dust i fylla/rusa tilstand. Akkurat som Northug har fått sitt å slite med siste uka for å oppføre seg dust i fylla. Konsekvenser er ett ord for sånt.

Og selvsagt vil politiet undersøke nødvendigheten så lenge dette får oppmerksomhet i media på denne måten.

Selvfølgelig, alt annet ville vært rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Stille det ble her da.

Apropo spekulasjoner og påstander om at han blir bitt av huet..

A spokesman for Avon and Somerset Police said the man had received medical treatment for a shoulder injury but had since been released from hospital.

Kilde, BBC News

Oversatt til norsk uten ytterligere spekulasjoner og frie tolkninger i affekt ble han altså behandlet for en skade i skulderen og skrevet ut av sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...