Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Skal sende ut nabovarsel på at vi ønsker å bygge gjerde. Har fått naboliste. Men klør oss i hodet på selve utfyllinga... Hjelp!

http://byggesoknad.no/wp-content/uploads/2012/10/5154-Nabovarsel.pdf

Det er snakk om gjerde rundt tomta, 80 cm høyt, så skal ikke trenge å søke kommunen. Sameiet har ingen regler.

"Det varsles herved om" nybygg, innhegning mot veg eller annet?

"Dispensasjon" hvilken lov..?

"Arealdisponering" ??

Skrevet

Har aldri hørt at man trenger nabovarsel for å sette opp et gjerde... Du kan jo sette opp en garasje på inntil 15 kvm uten å søke. Men for høflighetens skyld kan man jo si i fra til de nærmeste om planene.

Skrevet

Jeg lurer også på hvorfor du skal sende ut nabovarsel. Om det bare er for å være grei holder det jo bare med en lapp der det står at dere skal sette opp gjerde i den tidsperioden.

Skrevet

Kan ikke du bare spørre kommunen? Og så klistre svaret inn her, så vet jeg når jeg skal sette opp mitt ;) siden vi bor i samme kommune og alt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Kan ikke du bare spørre kommunen? Og så klistre svaret inn her, så vet jeg når jeg skal sette opp mitt ;) siden vi bor i samme kommune og alt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi har jo snakket med de og ble ikke noe klokere, derfor jeg spurte her :lol:

Skrevet

Vi har jo snakket med de og ble ikke noe klokere, derfor jeg spurte her :lol:

Siden jeg er så søt, så har jeg nå snakket med kommunen :aww:

Først må du sjekke om reguleringsplanen for området der du bor forteller noe om gjerder. Nyere reguleringsplaner så gjør det ikke, mellomgamle sier at det er opp til plan- og byggesaksavdelingen til kommunen og gamle kan ha noen formaninger :aww:

Hvis det ikke står noe som gjerder i reguleringsplanen, så gjelder den generelle loven om grandergjerder du finner på lovdata. Kort sagt så betyr dette at du trenger ikke å søke om gjerder hos kommunen så lenge gjerdet er under 1,5 m høyt og ikke grenser imot noe vei. Grenser du imot en vei, gjelder det litt andre krav pga siktet osv.

Du trenger heller ikke å slenge ut noen nabovarsel eller lignende, men det er krav at du skal kunne vedlikeholde gjerdet ditt uten lempe for naboen. Dette betyr i praksis at du skal kunne gå på andre siden av gjerdet og male det uten å gå på eiendommen til naboen. Men sett gjerdet opp en liten halvmeter innenfor tomtegrensa, så går dette fint. Man skal heller ikke sette opp gjerder midt på tomtegrensen, men på din del av tomta, hvis du skulle kjøpe noe vedlikeholdsfritt.

Så er det jo litt generelle krav om at et gjerde skal ikke utgjøre noe fare for mennesker og husdyr. Det vil si at det skal ikke være mulig for feks hunder å sette fast hodet sitt i gjerdet, eller unger for den del osv. Man må også ta hensyn til farger og slikt, slik at det ikke skiller seg for mye ut. Det skal passe til omgivelsene..

  • Like 1
Skrevet

Siden jeg er så søt, så har jeg nå snakket med kommunen :aww:

Først må du sjekke om reguleringsplanen for området der du bor forteller noe om gjerder. Nyere reguleringsplaner så gjør det ikke, mellomgamle sier at det er opp til plan- og byggesaksavdelingen til kommunen og gamle kan ha noen formaninger :aww:

Hvis det ikke står noe som gjerder i reguleringsplanen, så gjelder den generelle loven om grandergjerder du finner på lovdata. Kort sagt så betyr dette at du trenger ikke å søke om gjerder hos kommunen så lenge gjerdet er under 1,5 m høyt og ikke grenser imot noe vei. Grenser du imot en vei, gjelder det litt andre krav pga siktet osv.

Du trenger heller ikke å slenge ut noen nabovarsel eller lignende, men det er krav at du skal kunne vedlikeholde gjerdet ditt uten lempe for naboen. Dette betyr i praksis at du skal kunne gå på andre siden av gjerdet og male det uten å gå på eiendommen til naboen. Men sett gjerdet opp en liten halvmeter innenfor tomtegrensa, så går dette fint. Man skal heller ikke sette opp gjerder midt på tomtegrensen, men på din del av tomta, hvis du skulle kjøpe noe vedlikeholdsfritt.

Så er det jo litt generelle krav om at et gjerde skal ikke utgjøre noe fare for mennesker og husdyr. Det vil si at det skal ikke være mulig for feks hunder å sette fast hodet sitt i gjerdet, eller unger for den del osv. Man må også ta hensyn til farger og slikt, slik at det ikke skiller seg for mye ut. Det skal passe til omgivelsene..

Det var et mye mer logisk svar enn vi fikk :D Vi grenser til vei da, men er ingen innkjørsler å ta hensyn til så det BØR ikke bli noe problem. Thanks :D

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...