Gå til innhold
Hundesonen.no

Dimme belønning før stevne?


Hellhounds
 Share

Recommended Posts

Ja, nei, nå har det seg sånn at vi plutselig skal kaste oss ut i virkelige stevner i juni, og jeg ligger nattevåken og tenker på det (allerede). Får tilnærmet dødsangst av disse greiene her.

Min største bekymring er: Hvordan kommer Tikaani til å greie seg uten godbiter? Hun liker å herje, men da ikke slik at jeg føler jeg kan benytte det i ringen, pluss at det ligger på en 1'er på en belønningsskala fra 1-10 der 10 er best. Det er jo en husky jeg har, så det er ikke snakk om å jobbe i all evighet uten godis, altså!

Derfor må jeg være steinsmart så jeg greier å komme opp med en taktikk før stevnet som gjør at hun greier seg (tenkte å baklengskjede de siste øvelsene, men burde strengt tatt ha noe som holder opp motivasjonen allerede fra lineføringa, som er den dølleste øvelsen i verden, ifølge dyret mitt).

Jeg har tro på at hun greier et helt lydighetsprogram, men jeg tror også at uten en belønningsplan som funker for henne mellom øvelsene, så kommer konkurransen til å være ren avlæring (noe jeg har hørt at det dessverre ofte er).

Så, er det noen som har noen tips og erfaringer å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å variere når ho får godbitane? Godbit etter 3 øvelsar, 6 øvelsar, 1 øvelse, 4 øvelsar, osv... Så veit ho aldri når godbitane kjem, og (forhåpentlegvis) økar motivasjonen sidan ho veit at dei kjem, men aldri når. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du jobbet med helhetstrening? Dvs, strekke strikken og trene lenger enn vanlig før hunden får belønning - også belønne svært mye og lenge! Slik at hun lærer seg at jo lenger hun må jobbe uten belønning, jo større blir belønningen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp min gradvis med forventningen om at på utsiden av ringen lå belønningen, vi løp alltid ut og spiste en boks med boksmat/leverpostei (matvrak hund) (og kamplek ble for tøft i den settingen). Som vi bygde opp på trening med å legge godiset i stolen, gå inn i ringen, gjøre en øvelse og gå ut og belønne osv. trente hele settingen på trening.

Har du ikke en hund som er en arbeidsmaskin og gjør alt for deg må du finne ut hva den motiveres for.

Min hund gikk aldri så bra som den dagen leverpostei boksen stod på toppen av ridevantet i to timer før vi gikk inn i ringen :P for da hadde hun hypet seg så opp på den boksen.

Jeg var aldri nok belønning for min hund, men hun viste så utrolig godt hvordan avstandsbelønning fungerte så om jeg la noe ut jobbet hun tusen ganger bedre for det :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo prøve deg fram på hva som fungerer best. Jeg har ingen veldig gode råd, ettersom jeg vet du har en vanskelig hund å belønne. :P

Men med Odin så kjører jeg masse belønning rett før stevnet, for å få opp motivasjonen. Helt fram til det punktet rett før vi går inn i ringen så er det maks av superbelønninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å variere når ho får godbitane? Godbit etter 3 øvelsar, 6 øvelsar, 1 øvelse, 4 øvelsar, osv... Så veit ho aldri når godbitane kjem, og (forhåpentlegvis) økar motivasjonen sidan ho veit at dei kjem, men aldri når. :)

Jeg gir godbit etter hver øvelse, stort sett, men vi driver på med mye pirkearbeid der hun får godbit inne i øvelsene også for å få opp motivasjon og forsterke delmomenter :)

Har du jobbet med helhetstrening? Dvs, strekke strikken og trene lenger enn vanlig før hunden får belønning - også belønne svært mye og lenge! Slik at hun lærer seg at jo lenger hun må jobbe uten belønning, jo større blir belønningen etterpå.

Nei, har ikke jobbet mye med dette, men hadde tenkt å jobbe med det nå fram til stevnene. Greia er at vi mangler å få på plass hopp over hinder og BRA lineføring (lineføring er jo kjedelig, synes hun), så vi må uansett jobbe en del med momenter fram til stevnene.

Kjørte opp min gradvis med forventningen om at på utsiden av ringen lå belønningen, vi løp alltid ut og spiste en boks med boksmat/leverpostei (matvrak hund) (og kamplek ble for tøft i den settingen). Som vi bygde opp på trening med å legge godiset i stolen, gå inn i ringen, gjøre en øvelse og gå ut og belønne osv. trente hele settingen på trening.

Har du ikke en hund som er en arbeidsmaskin og gjør alt for deg må du finne ut hva den motiveres for.

Min hund gikk aldri så bra som den dagen leverpostei boksen stod på toppen av ridevantet i to timer før vi gikk inn i ringen :P for da hadde hun hypet seg så opp på den boksen.

Jeg var aldri nok belønning for min hund, men hun viste så utrolig godt hvordan avstandsbelønning fungerte så om jeg la noe ut jobbet hun tusen ganger bedre for det :P

Det går jo an å prøve, hun jobber gjerne bedre for avstandsbelønning under stå under marsj, f.eks. :)

Du må jo prøve deg fram på hva som fungerer best. Jeg har ingen veldig gode råd, ettersom jeg vet du har en vanskelig hund å belønne. :P

Men med Odin så kjører jeg masse belønning rett før stevnet, for å få opp motivasjonen. Helt fram til det punktet rett før vi går inn i ringen så er det maks av superbelønninga.

Dette er dritskummelt, vi har jo ingen rutine før vi går i ringen, ettersom vi bare har deltatt på 2/4 LP-cuper enda. Det virker som om jeg må roe henne ned endel før vi går inn i ringen, hun er jo veldig høyt oppe når vi ankommer trening/cup, og sutrer mot alle hunder hun ser fram til vi er inne i ringen. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det, men det AnetteH sa om avstandsbelønning burde funke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo tid til å prøve litt forskjellig fram til stevnet, så dette går helt sikkert bra! :D

Det som fungerer ypperlig for oss (og som jeg også tror hadde fungert med polarhunden jeg hadde tidligere), er at vi har et helt belønningsrituale før hun får leke/godbit. Enkelt og greit betyr det at vi herjer en stund (slik du sier at hunden din liker også) før hun får godbiter/leke.

Altså, når jeg skal belønne henne, så går jeg ikke rett til å gi godbit eller leke. I stedet kaster jeg hendene i været og jubler, og løper bakover mens jeg inviterer henne til å hoppe på meg, hopper og spretter, klapper i hendene og fekter og kaver; hva enn det er som får henne til å ta av litt. Du vet sikkert best hva slags herjing hunden din setter mest pris på :) Ofte løper vi et lite stykke sammen også. Etter 5-20 sekunder finner vi fram godbiter og/eller leke. Vi startet i det små med bare jubling og litt hoppe-sprett i et par sekunder før vi fant fram leke/godbit, mens nå kan vi dra den sosiale belønningen i opp til et halvt minutt - og målet er også at den skal kunne vare en stund, og at hunden skal bli glad og få en slags utblåsning i denne delen av belønningen. Jeg kaller den delen av belønningen min for sosial belønning. Godbit/leke er på en måte bare avslutningen, selv om hunden kanskje gleder seg aller mest til det :)

Når hun hadde vent seg til denne måten å få belønning på, begynte jeg å eksperimentere med å holde tilbake godbit/leke og starte rett på ny øvelse/repetisjon etter den sosiale belønningen, og det virket som om hun nesten ikke merket at hun hadde gått glipp av den "egentlige" belønningen. På stevnet gjorde den sosiale belønningen at hun fikk en belønning etter hver øvelse, selv om jeg ikke kunne bruke godbiter og leker. Da hadde hun selvfølgelig flere ganger erfart å ikke få leke/godbit etter den sosiale belønningen, selv om hun som regel fikk det på trening. Da vi var ferdige med programmet, stormet vi ut av ringen sammen (og det er jo en del av belønningsritualet!), hvor vi fant leken og godbitene :)

Det viktigste når du og hunden din skal gå din første konkurranse, er at dere har det morsomt sammen i ringen. Hvis du fokuserer på at dere skal leke og ha det gøy i konkurransen (i stedet for å tenke på å få gode poeng og gjøre ting rett - det syns jeg man heller kan bruke treninger til å tenke på), så har dere begge to minner om hvor gøy det er å gå konkurranse, som vil gjøre det enklere og morsommere å konkurrere neste gang.

Konkurranse er morsomt, nemlig, for da blir alt rett uansett og man har det bare gøy :D Det kan i alle fall gjerne hunden tenke ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dritskummelt, vi har jo ingen rutine før vi går i ringen, ettersom vi bare har deltatt på 2/4 LP-cuper enda. Det virker som om jeg må roe henne ned endel før vi går inn i ringen, hun er jo veldig høyt oppe når vi ankommer trening/cup, og sutrer mot alle hunder hun ser fram til vi er inne i ringen. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det, men det AnetteH sa om avstandsbelønning burde funke :P

Rutine er jo nettopp noe man får av å konkurrere flere ganger. ;) Og de første gangene ville jeg ikke vært så himla opptatt av de enkelte øvelsene, men nettopp heller slike ting som hva som er ideell måte å belønne for å holde motivasjonen til hunden oppe i ringen, om det fungerer best med å være i bur/bil lengst mulig før eller om hun trenger å være ute og bli vant til miljøet, om hun trenger en rolig dag dagen før for å ha nok energi eller om hun trenger en tomils tur rett før dere drar til stevnet. Alt sånt er viktig for helhten i konkurransen.

For Odin sin del har han helt fri dagen før stevnet. Han får halv frokost. Luftes godt før stevnet så jeg er sikker på han får gjort fra seg, men ingen tur. Hvile i bilen fram til konkurransen. En halvtime før trener vi på øvelser med svakheter i for å ha dem "forrest i hodet". Så er det bare rolig og kontakt fram til vi skal starte, da er det full kontakt og morsomme øvelser fem minutter (ekvipasjen før oss) før vi skal inn.

Men vi har brukt noen stevner på å komme så langt. Og nå er han akkurat der jeg vil ha ham. :)

Så bruk et stevne eller to på å finne ut av dette, så har dere mye å ta med dere videre. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det viktigste er jo at ting på konkurranse er så nært trening som mulig. Likt blir det aldri, men om du alltid trener momenter og belønner hyppig på trening og så skal gå et helt program uten belønning på konk, så går det skeis. Kanskje ikke første konk, men det avslører de fort. Momenttrening er viktig, men du må også jobbe med hele øvelser og innom gå flere øvelser uten belønning. Jeg går så godt som aldri hele program uten belønning på trening, men varierer mellom å belønne etter moment, hel øvelse og hvor mange øvelser det tar før belønning kommer. De fleste hunder finner en spenning i å hele tida håpe også. Kommer den nå? Nå da? Eller nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra tips her! :D Jeg må tenke litt på dette, og prøve meg fram som best jeg kan, dette med å ha ei belønningsrutine virker veldig smart!

Snusmumrikken: Det er det jeg tenker mye på, vi er liksom ikke helt klare enda, og nå har selvsagt dyret fått løpetid, og mesteparten av konsentrasjonen går med på å tenke ut hvilken retning vinden kommer fra, og om det snart er på tide å vaske glufsa igjen (virker det som). Vanskelig å få noe mer utav henne når hun er sånn, så jeg må senke kravene ytterligere for at hun skal henge med litt, og nå er hun også i en "jeg er ikke noen valp lenger!"periode, så nå er alle former for sosial belønning utenom kos bare dritt, synes hun. Forsåvidt helt greit om kos er favorittbelønning fram til stevnet, da får jeg jo belønna tilstrekkelig, men det virker som om hun søker mer trøst enn at det er belønning.

Jeg satser ikke på å konkurrere med dyret mitt i all evighet, målet vårt er "så enkelt" som 2. plass i klasse 2, så tar jeg det derfra om hun liker konkurranse så godt at hun vil fortsette, eller om jeg ender opp med å pensjonere henne fra konkurranser der, og evt. skaffe en annen, mer førerorientert rase. Men dit må vi nesten komme, pga instruktørutdannelse, og jeg har hverken tid eller råd til en annen hund nå :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fungerer ypperlig for oss (og som jeg også tror hadde fungert med polarhunden jeg hadde tidligere), er at vi har et helt belønningsrituale før hun får leke/godbit. Enkelt og greit betyr det at vi herjer en stund (slik du sier at hunden din liker også) før hun får godbiter/leke.

Det samme gjør jeg med Blondie. Ikke en polarhund, men heller ikke en arbeidshund. Vi har alltid hopp og lek og kos på trening før den ekte godbit eller leke belønningen kommer, med mindre jeg ønsker å belønne noe hvor jeg må putte godbiten rett i munnen hennes. Vi har startet 6 lydighetskonkurranser så langt (inkludert uoffisielle), og det funker bra :) På slutten løper vi som deg ut av ringen, hun får masse belønning, også stikker vi fort avgårde i skogen og går tur som belønning med masse godbiter her også :ahappy: Det er nemlig Blondie sin største belønning. Heldigvis er det ofte skog rundt konkurranseområdet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...