Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til å få kontakt under turer


MissHeike
 Share

Recommended Posts

Ja tittelen sier jo egentlig det jeg vil fram til.

Under turer er det som Keiron er helt mekanisk nærmest, han er nær umulig å få noe som helst kontakt med og har lenge brukt å prøve å få noe som helst kontakt med han, får ett lite splitt sekund så er det vekke, han er litt bedre, men skal det fortsette sånn så kommer vi jo ikke noen veier før han er gammel å grå føles det som.

Pipeleker fungerer veldig bra, men jeg vil jo kunne snakke med han å trene han ute også, han lukker alt sammen ute, fokuserer kun på å dra oss framover. Kommer inn her så er han helt syk på kontakt og kos og klapp. Skikkelig lydig, kommer alltid når jeg sier navnet hans og er ivrig på å både trene eller egentlig bare sitte å bli pratet til.

Jeg skjønner ikke dette her noe særlig og vil jo kunne prate til han og sånn ute også. Jeg syns ikke det holder å kun få kontakt når jeg har pipeleke, da hører han jo fremdeles ikke etter, bare ser leken som han vil leke med, og jeg bruker den som belønning for å høre på meg, men ofte står han bare der å stirrer på leken eller hopper etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med kontakt her (100% kontakt hele turen, eller er det nok at han reagerer når du sier navnet hans feks?), men jeg antar at du mener generelt mer oppmerksom/lettere å få kontakt med. Hvor gammel er hunden, forresten? Og hvor går dere når han er umulig å få kontakt med?

Hvis du har litt tid på deg så kan det hjelpe å starte kontakttreningen på vei hjem når han er ferdigsnust. Når man begynner å nærme seg huset så går det an å legge inn en liten spontan leke- og/eller treningsøkt. Etterhvert, hvis dette er morsomt for hunden, så vil den nok begynne å forvente denne treningsøkten eller iallfall ville være med på den når du tar initiativ til å trene. Og så er det bare å begynne tidligere og tidligere på turen.

Selv om du kanskje ikke vil få 100% kontakt hele turen (og ønsker du egentlig det?), så vil du nok få en generelt mer oppmerksom hund på tur - en som er klar for en liten økt innimellom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med Ozu og kontakt på tur. Jeg har gjort det ved hjelp av godbiter - masse godbiter. Godbit når han er løs og melder inn til meg av seg selv, godbit når han tilbyr to skritt fvf, godbit når han bare ser på meg osv. Hvis han ser noe eller noen som han får "stirra" på, så venter jeg til han har "stirret fra seg" (snakker ikke om hvis han ser en hund og stresser seg opp), og gir godbit når han av seg selv snur seg og ser på meg.'

I tillegg så trener jeg også mye på tur. Ikke lange økter, men noen få skritt fvf her, et frivillig dekk der - kanskje må han gjøre en fingertarget når han melder inn før han får godbiten osv. Jeg belønner også på ulike måter - kaster godbiten i luften til ham, strør en liten neve på bakken for godbitsøk, gir ham bare direkte fra hånden, løper og leker med ham for å få godbiten osv.

Alt dette til sammen har gjort at jeg veldig god kontakt på tur. Selvsagt ikke at han skal ha kontakt hele tiden, tur er jo vel så mye for at han skal få snuse og stulle i eget tempo for seg selv - og det gjør han. Men han vil svært ofte ta kontakt av seg selv, og hvis det ikke er noe spesielt så er han veldig lett for meg å få kontakt med på tur med denne måten. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir 9mnd på neste fredag, jeg ønsker jo at han skal reagere når jeg sier navnet hans osv. Jeg vet jo at han er i den verste tulle alderen, men dette er nesten litt latterlig, han er helt mekanisk nærmest, det er eneste måten jeg kan beskrive det på.

Han er trenbar rett utenfor leiligheten, men går vi lengre unna blir det over på denne lukkede ører, skal bare dra framover. Jeg stopper å får til ett dekk her og der da, bruker godbiten og fører opp mot nesa så han skal se meg i øynene og belønner for det, jeg har alltid godbit i lomma og joda, mot slutten av turene i det siste kan han snu seg å se forventningsfullt. Om jeg er heldig kommer han helt til meg.

Han kan ikke gå løs fordi han ikke kommer overhode på innkalling, pluss at det er båndtvang og reinen er kommet på øya allerede, bebyggelsen er inn gjerdet, men det er snøskavler over gjerdet flere steder enda, så det er nok noen av dem som kommer på innsiden ganske snart som de gjør hvert eneste år.

Jeg også kaster litt på bakken og han elsker å bruke nesen sin, leker litt med den, kaste den mot han virker ikke ute, da reagerer han ikke, og så får han så klart enkelt bare rett fra hånda.

Jeg skal prøve å ta en litt mer spontan trenings økt eller leke stund når vi kommer nærmere hjemme, for da er han lettere å få kontakt med, han elsker å trene, spesielt når han får til, han elsker å mestre det jeg vil, så det kan vi utnytte litt.

@Tabris, når du trener spontant med litt dekk og sånn under tur, bruker du klikker da? Det er sånn du beskriver dine turer med Ozu at jeg gjerne vil ha med Keiron, tur skal han jo få snuse å dille litt også, men jeg vil gjerne kunne snakke til han å få en respons i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sørget for å alltid ha masse godbiter tilgjengelig og være oppmerksom på hunden din. Belønn de gode valgene den tar, men ha lave krav i begynnelsen. Bruk klikker eller bare belønnings-ord. Ser han opp på deg, belønn for det. Lær hunden å koble deg med godt/gøy så kommer ofte kontakten etterhvert.

Jeg bygde kontakt mest gjennom lek (se link), det er ofte lettere å nå gjennom til læring gjennom lek hvis du har en hund som er flink til å belønne seg selv :)

http://lillebartemann.wordpress.com/2014/04/04/lek/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sørget for å alltid ha masse godbiter tilgjengelig og være oppmerksom på hunden din. Belønn de gode valgene den tar, men ha lave krav i begynnelsen. Bruk klikker eller bare belønnings-ord. Ser han opp på deg, belønn for det. Lær hunden å koble deg med godt/gøy så kommer ofte kontakten etterhvert.

Jeg bygde kontakt mest gjennom lek (se link), det er ofte lettere å nå gjennom til læring gjennom lek hvis du har en hund som er flink til å belønne seg selv :)

http://lillebartemann.wordpress.com/2014/04/04/lek/

Takk for tips.

Ja, har alltid ett lass godbiter i lomma, jeg :P Skal prøve noe av dette her på neste tur :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MissHeike - noen ganger bruker jeg klikker, andre ganger ikke. Kommer an på om jeg har den klar eller i det hele tatt har den med meg osv.

Du kan også plutseligt bare stoppe midt på turen. La ham dra, snuse, sette seg, kjede seg osv - i det øyeblikket han snur seg og ser på deg så kan du klikke (om du bruker klikker) belønne og umiddelbart gå videre. Så bygger du opp forventning til at det skjer noe gøy når han gir deg oppmerksomhet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...