Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsesertifikat


Recommended Posts

Tenkte spørre Sonen-oraklet om dette...

Jeg planlegger et par ukers campingferie i Sverige/Danmark i sommer. Jeg har 6 hunder, og ser ikke helt at jeg vil sette igjen noen hjemme, eller hos venner/kjente. Ergo tenkte jeg ta med alle sammen på ferie.

Så... Mattilsynets regler krever "helsesertifikat" for de som reiser med mer enn 5 hunder - greit nok.

Er det noen som vet med sikkerhet at dette helsesertifikatet (jeg vet hvor man finner det) kan signeres av min "vanlige" veterinær - eller om det også må signeres av en veterinær med spesialtillatelse fra Mattilsynet/distriktsveterinær?

Dette gjøres i så fall før man reiser, ikke sant - må ikke gjøres i utlandet?

Har "kontroll" på ormekurer (de skal få to stk med 28 d. mellomrom før ferien + èn etterpå), og rabiesvaksinene er i orden på 5 av dem - den 6 får sin nå i god tid før ferien.

Tusen takk for evt. svar!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og ja jeg har sett det som står + skjemaet på siden til Mattilsynet. Men det jeg egentlig lurer på er hva forskjellen er på en offentlig og en autorisert veterinær er..

I teksten som Mattilsynet skriver står det: "Helsesertifikatet skal være utsted av en offentlig veterinær. For å få utstedt et helsesertifikat må dyret bli undersøkt av en autorisert veterinær i løpet av 24 timer før veterinæren utsteder helsesertifikatet."

Jeg mistenker det betyr at man må innom en distriktsveterinær eller noe for å få stemplet/signert dette skjemaet - selv om "min" veterinær har foretatt undersøkelsen/sjekk av ID og alt det der...

Men det store spørsmålet er vel da hva en toller skulle si om det kun er signert av en "vanlig" veterinær...

Men, på den annen side - tror kanskje jeg dropper den problematikken, jeg - reiser jo i følge med andre, så da får man bare passe på og fordele hunder og folk i de forskjellige bilene, så alle har færre en 5 hunder "med seg"..

Eller, såklart, å få noen til å komme på grensen og hente et par stk før man passerer..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...