Gå til innhold
Hundesonen.no

Væremåten 6 mnd etter PL-operasjonen


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Nå er det 6 mnd siden PL-operasjonen, og beinet til junior er ikke helt bra.

Han hopper fortsatt mye rundt på 3 bein, han har begynt å legge seg ned når jeg prøver å gjøre øvelser, litt for ofte i det siste har han begynt å stoppe opp på tur, av og til bare står han der, andre ganger snur han seg og kikker bakover mot det opererte beinet. Har også observert at han velger å snu seg og legge seg på den opererte siden når noen nærmer seg det opererte beinet, slik at ingen kan ta der.

Dette sier meg at det virker som at han har vondt.

Jeg har bestilt time til ny kontroll av beinet hos ortopeden som opererte han i morgen.

Jeg er vant til at de sier at grunnen til at han hopper på 3 bein er fordi det sitter i hodet på han. Sist kontroll kjentes alt vel ut i beinet.

Jeg er litt lei av å høre det, jeg synes det virker som om han har vondt, og han hadde vel ikke oppført seg slik om det bare satt i hodet?

Vi er mye på lange turer, og det virker som om han setter pris på det, men så er det disse små tegnene da...Jeg er usikker på hvor mye tur jeg bør gå hvis han har vondt.

Samtidig så hopper og løper han rundt, og bruker også beinet en god del.

Bortsett fra disse små tegnene jeg har observert, er det umulig å se at han kan ha vondt.

Men, det var det forsåvidt også før operasjonen, hvor han hadde PL grad 2, og røket korsbånd, så han der er god på å skjule smerte.

Jeg lurer på om noen har noen tilbakemeldinger jeg kan komme med til ortopeden, hvis jeg igjen får beskjed om at dette sitter i hodet på han.

Kan jeg stole på det?

Jeg kunne tenkt meg å gitt han smertestillende, men det er vel ikke bra i lengden det heller.

Nå vet jeg snart ikke hva godt jeg kan gjøre for han, det må da gå an å gi stakkaren et liv uten smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har noen tilbakemeldinger jeg kan komme med til ortopeden, hvis jeg igjen får beskjed om at dette sitter i hodet på han.

Kan jeg stole på det?

Jeg kunne tenkt meg å gitt han smertestillende, men det er vel ikke bra i lengden det heller.

Jeg har ingen gode løsninger å komme med, men jeg ville også forsøkt med smertestillende midler en periode - om ikke annet for å se OM dette "sitter i hodet" eller er reelle smerter (forutsatt at smertestillende faktisk tar smerten hans om han har smerter).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg syntes det virket som om han hadde mye smerter da han gikk med morfinplaster, og ellers også da han fikk smertestillende i tiden etter operasjonen.

Jeg tror det var Rimadyl han da fikk. Det er mulig han var veldig redd og stresset, men han var i hvertfall veldig sint.

Han er ikke sint nå, men jeg finner ingen god forklaring på denne oppførselen hans, annet enn at det kan være smerter.

Sist vi var på kontroll før vi begynte med rehabilitering, var alt bare velstand i beinet, og han gjorde så store fremskritt på rehabiliteringen at vi bare trengte å benytte oss av halvparten av de tiltenkte gangene på tredemølla.

Han går jo på beinet mer enn før operasjonen, og da vi var hos ortopeden sist gang før jul, så sa han at det kunne jo hende han merket litt til beinet fortsatt, og at det var derfor han hoppet endel på tre bein.

Men, å legge seg ned når vi gjør øvelser, snu seg og legge seg på den opererte siden, og å stoppe og se bakover mot det opererte beinet, det har han ikke gjort på samme måte før.

Hvis ikke smertestillende hjelper, så vet jeg ikke hva som gjør det.

Det virker som om det er ok hvis jeg undersøker han selv, men han blir stresset og prøver å slippe unna.

Jeg klarer ikke tolke hva han prøver å si, og jeg vet ikke om ortopeden greier det heller, jeg føler jeg kjenner hunden min best, og noe er merkelig, men jeg vet søren ikke hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dette virker ikke noe ålreit verken for deg eller hunden.. Men sikker på at dere ikke gikk for fort frem i rehabiliteringen hvis dere bare brukte halvparten av tiden som var tiltenkt? Og har du/vet sjekket ryggen hans for stive muskler eller låsninger?

Det er jo 3 uker siden Enya opererte og vi også har fått beskjed om at haltingen etter operasjonen ofte kommer av at det har blitt en vane. Men for deres del så høres der jo veldig ut som han har vondt.. Jeg har desverre ingen gode råd, men bra at du følger med og vil ta han med på en sjekk ;) lykke til! Og skriv gjerne hvordan det går. Alle erfaringer med PL-operasjon er veldig interessant å høre om :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det var fysioterapeuten som mente at det ikke var mer å hente på rehabilitering der, hun mente også at det ikke var tegn på hverken smerter eller låsning i ryggen.

Og det stemmer forsåvidt med når jeg prøver å strekke ut beinet, det går greit, han reagerer ikke da.

Jo, han er stiv, han har en liten pølse jeg skulle massere på innsiden av låret.

Han har mest lyst til å gnage av meg fingrene når jeg gjør det.

Han er visst født med feilstillinger i bakbeina, som gjør at han har en litt sammensunken holdning når han går. Han får ikke strukket bakbeina skikkelig ut.

Jeg fikk mange øvelser jeg skulle gjøre, og jeg har hørt at det kan ta et års tid før de bruker det opererte beinet skikkelig, så det kan være at han bare er stiv.

Men, så lenge jeg ikke vet om han bare er stiv, eller om han har smerter, så synes jeg det er litt vanskelig å vite hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Det blir uansett godt at han som opererte igjen skal få kjenne om det virker som om alt ligger der det skal inni beinet, da vet jeg i allefall hvordan ståa er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Klematis sånn generelt sett så tenker jeg at stivhet og slikt kan påvirke mye, det kan være både vondt og plagsomt, så behandling av dette ville jeg ihvertfall gitt et forsøk. Både selv hjemme med "massasje" og stretching (ikke snakk om noe heavy opplegg, men bare små ting som øker blodomløp og bevegelse), back on track dekken osv og for han som er så liten kanskje et varmt bad/svømming om du har tilgang på badekar e.l. og hos en behandler som masserer/setter nåler e.l. Husk også at han kan få vondter og overbelastning andre steder enn akkurat der han ble vondt, som kommer av at han avlaster foten og overbelaster andre ting.

Ang smertestillende så synes jeg det høres lurt ut, at det ikke virket så bra etter operasjonen trenger ikke bety så mye, da er jo alt nytt og veldig sårt så da kreves det mer for å ta all smerte, om det er smerte nå så er det antagelig ikke så mye som det var når han var nyoperert. Så kan man jo diskutere om det er bra eller ikke, personlig tenker jeg at det skader ikke å forsøke, i beste fall så får du et svar på om det er smerte eller ikke som forårsaker adferden, og du kan slutte etter kort tid. I verste fall så finner du ut at det er smerte, og kanskje bør han gå på det en stund, men om det står mellom et liv i smerter/avliving og et (kanskje) noe kortere liv, men uten smerter med rimadyl så er det vell ikke noe og lure på :) Mange HD hunder bla går jo i årsvis på rimadyl.

Men det trenger jo ikke være smerter heller, at ting sitter i hodet kan ta lang tid, det kan til og med bli værende hele tiden, alt etter som hvor tøff eller ikke hunden er. Viss jeg ikke husker feil så har jo denne hunden vært igjennom litt av hvert på kort tid, pluss at den kanskje ikke er verdens tøffeste så det er på ingen måte umulig at det bare er en usikkerhet etter at det har vært vondt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også prøvd på Rimadyl :)

Chicka har gått på lav dose Rimadyl i flere år nå, hun har ingen anmerkninger på den store blodprøven vi tar hvert år, hun er 12år og burde vel kanskje hatt noen anmerkninger, men som sagt ingen.

Det er så mange som syntes Rimadyl er fy fy, men jeg er enig med @Malamuten det er bedre å gi den litt smertestillende, da kan du ha han noen år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ta noen runder med kiropraktor? Få løsne opp stivheter og slikt i musklene både bak og foran. Også i kombinasjon med smertestillende sånn at hunden får slappet mer av og det kan hjelpe hvis det er psykisk. Verdt et forsøk i hvertfall. Beinet må bygges opp igjen etter en slik runde og musklene kan svekkes ganske mye. Det er uansett greit å ha en dialog med veterinæren som har hatt med hunden å gjøre for å høre hva som er best.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg er glad jeg bestilte time til han! Jeg tok ikke feil.

Ortopeden tok meg på største alvor, og mente at det så absolutt er grunn til å tro at mini har smerter.

Han påpekte at han hadde store knusningsskader i menisken med noe forkalkning, og at det ikke er alt som vil bli helt bra, noengang. Det som er positivt, er at kneskåla, den sitter som bare det, og det er ikke antydning til at den kan finne på å hoppe ut av posisjon.

I og med at han også er såpass aktiv som han er, så får beinet kjørt seg ekstra, og da er det ikke unaturlig at han kan kjenne at det gjør vondt av og til. Han er jo en temmelig spretten type, og jeg spurte om vi fortsatt kan gå lange turer på flere timer, og det var ikke noe problem, bare jeg legger merke til i hvilke situasjoner/terreng han hopper mer på tre bein enn ellers.

Så det vi gjør nå, er at han skal gå på smertestillende/betennelsesdempende, noe som heter Previcox. Det skal han ta en halv tablett av 1 gang om dagen i 3 uker, så skal vi se om det hjelper.

I tillegg har jeg kjøpt et fòr som heter Hill's j/d tilsatt glukosamin, for å øke tilførsel av leddvæske, og få leddet til å gro bedre. De hadde visst veldig god erfaring med det fòret. Tok den kalorireduserte varianten, fordi han jo er kastrert, og for selv om han ikke er tykk, trenger han ikke å bli rundere, som ortopeden så pent formulerte seg da jeg spurte:)

Ortopeden regnet med at jeg vil merke tydelig bedring i.l.a disse tre ukene, så jeg og han skal ha kontakt framover, og se hvordan dette går. Ved behov fortsetter vi med medisinering, siden ikke alt kommer til å bli helt bra.

Jeg var jo nødt til å spørre om dette håpløse beinet er noe stakkaren kan leve med i mange år, men det var visst ingen grunn til å tro noe annet enn at han kan leve med det lenge.

Jeg har nemlig lurt på om jeg til slutt må velge mellom å amputere beinet eller avlive, håper jeg slipper det.

Det er mulig vi må operere på nytt om noen år for å renske opp på nytt inni beinet, men det var ikke noe jeg trengte å tenke på nå.

Det var veldig godt å få et skikkelig, og tydelig svar, og at vi ble tatt så på alvor.

@RenateA: Det var godt å høre at hunden din ikke har utslag på blodprøvene, for det har bekymret meg litt.

Junior her er jo bare 2 år, så om han må gå på medisiner i perioder, så kan det altså gå greit over flere år :)

@Malamuten: Ja, hele livet hans har jo vært en lang rekke av plager, smerter og operasjoner helt siden han var bare 13 uker ung.

Han er nok litt dramatisk også, han er jo ikke Chihuahua for ingenting :ahappy:

Hva er back on track dekken?

@Djervekvinnen: Ja, han har ikke mye muskler i det opererte beinet, og det er ikke så lett å få bygd dem opp når han hopper såpass mye rundt på 3 ben, men jeg håper det hjelper med massasje, strekking av beinet, balanseøvelser på ball, og nytt fòr og smertestillende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Takk @Renate A, det er vel noen som har hintet litt om at mange nok hadde latt han få ei sprøyte for lengst, men det er ikke et alternativ så lenge han har livskvalitet.

Det er jo artig at jeg faktisk har betalt 15.000,- for å kjøpe dette defekte lille dyret hvor ingenting fungerer som det skal, men det er liksom ikke så nøye oppe i alt sammen, så lenge han har det bra. Lille elsklingen min :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Klematis Back on track er en produsent som lager dekken og div andre ting med keramikktråder i stoffet. Keramikken reflekterer kroppsvarme å øker blodtilførsel til muskler, sener og ledd. Det kan virke helende på skader og det kan ha positiv innvirkning på permanente skader/slitasje, enten ved og redusere smerter og/eller bremse/stoppe negativ utviklling av slitasjen.

Fint at du dro til vet og fikk et svar, om ikke annet så fordi hunden din nå slipper og ha vondt, håper det blir bedre nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Klematis Back on track er en produsent som lager dekken og div andre ting med keramikktråder i stoffet. Keramikken reflekterer kroppsvarme å øker blodtilførsel til muskler, sener og ledd. Det kan virke helende på skader og det kan ha positiv innvirkning på permanente skader/slitasje, enten ved og redusere smerter og/eller bremse/stoppe negativ utviklling av slitasjen.

Fint at du dro til vet og fikk et svar, om ikke annet så fordi hunden din nå slipper og ha vondt, håper det blir bedre nå :)

@Malamuten: Det hørtes jo veldig interessant ut, selv om det er beinet som er mest skadd, så har ikke den lille bakparten og ryggen hans det helt supert heller. Hvor får man tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg googlet det, og hva er forskjellen på disse to?

Leste at de kommer i flere varianter

http://www.hooks.no/product.aspx?productid=045557

http://www.hundeutstyr.no/nyhet-back-on-track-hundekken-p-652.html

Det fra hundeutstyr.no er vel et vinterdekken, leste at det finnes et i fleece også mens det fra Hööks er netting, er det den typen jeg bør kjøpe, eller er det flere typer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet det, og hva er forskjellen på disse to?

Leste at de kommer i flere varianter

http://www.hooks.no/product.aspx?productid=045557

http://www.hundeutstyr.no/nyhet-back-on-track-hundekken-p-652.html

Det fra hundeutstyr.no er vel et vinterdekken, leste at det finnes et i fleece også mens det fra Hööks er netting, er det den typen jeg bør kjøpe, eller er det flere typer også?

Hvilken som passer deg kommer jo litt an på hvor og når du skal bruke det, feks dumt med vinterdekken om du skal bruke det inne, da kan det raskt bli varmt. Jeg er litt usikker på de forskjellige, men sikkert noen andre som kan svare på det, jeg har vinterdekkenet (tror jeg) og det er ikke så veldig tykt/varmt, men kanskje ikke noe og bruke på sommeren akkurat. De selger vell også slike hase"beskyttere" o.l. som går på føttene. Sjekk her http://www.backontrack.com/se/produkter/hund/ for utvalg og forskjell på de forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Bestilte nettingdekkenet nå, så kan han bruke det på tur om sommeren, og under ullgenseren om vinteren, og kanskje om natta på sommeren når det er for varmt til å bruke ute, leste at effekten var best ved bevegelse.

Så får jeg se om noen kan skaffe et som passer bakbeinet også.

Det er jo veldig bra at det finnes noe som forhåpentligvis kan hjelpe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Renate A, det er vel noen som har hintet litt om at mange nok hadde latt han få ei sprøyte for lengst, men det er ikke et alternativ så lenge han har livskvalitet.

Det er jo artig at jeg faktisk har betalt 15.000,- for å kjøpe dette defekte lille dyret hvor ingenting fungerer som det skal, men det er liksom ikke så nøye oppe i alt sammen, så lenge han har det bra. Lille elsklingen min :wub:

Uff, det med sprøyta her jeg også fått høre flere ganger, mange som ikke skjønner at jeg orker å "styre" så mye med en hund...ufattelig at folk ikke gjør det tenker jeg.

Chicka har mini filt fra back on track, den kan du feks legge i sengen hans, den Chicka har er litt liten til hun, men til en Chihuahua så vil de passe perfekt, de er myke og gode å ligge på.

Da får han effekten på hele kroppen når han ligger, veldig lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Renate A: Det var smart med et slikt teppe, spørs om jeg går for det om det ikke finnes bakbeinsbeskyttere som passer:)

Ligger hun på det et bestemt antall timer, eller kan man ha det i hundesengen hele tiden?

For det blir kanskje for mye med både dekken, teppe og bakbeinsbeskytter?

Sendte en forespørsel om bakbeinsbeskyttere, og fikk en tilbakemelding på at de ikke trodde det fantes så små beskyttere fra back on track, men det var noe som het Rehab med samme effekt, de skulle undersøke om det fantes til så små bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes så småe til bakbeina, nei.

Chicka har både magnet matter og disse mini filtene, hun får legge seg der så mye hun vil, merker at hun legger seg der spesielt på dager som det regner eller om hun er litt stivere en dag :)

De magnetmadrassene har jeg bestilt hos Nikken og er veldig fornøyd med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag har han oppført seg veldig merkelig, synes jeg. Vi gikk tur i skogen, og beinet virket ganske bra. Så var vi ferdige med det, og han tuslet rundt i gresset en stund.

Plutselig så begynte han å gå veldig merkelig med halen mellom beina, ble veldig stresset, og han kikket flere ganger bakover mot beinet, og var tydelig utilpass. Til slutt la jeg han i bilburet, og på veien hjem var han veldig opptatt av beinet. Han ser på det, gnager litt på det og undersøker det veldig selv. Og han har fått en halv tablett Previcox både i går og i dag.

Han drev å harket litt flere ganger i natt, nå driver han å snufser litt,men brekninger kunne være en bivirkning leste jeg.

Ut ifra Felleskatalogen virker det som om Previcox kan være det samme som Rimadyl.

Nettingdekkenet fra back on track er sendt i dag, så det skal bli spennende å prøve.

Skal få tak i en slik matte, eller teppe til han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best effekt så skal jo BOT sine produkter brukes mest mulig (etter tilvenningsperioden) så selv om det har mest effekt når hunden er i bevegelse så er det lønnsomt å bruke det en del utenom tur også, og helst sammenhengende i lengre perioder, ikke bare litt nå og da gjennom dagen. Det står vell ganske godt forklart på siden deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

OK, da har jeg funnet ut at smertestillende ikke har noen som helst effekt på oppførselen hans.

Jeg vet ikke om det betyr at han tror han har smerter, og at det meste faktisk sitter i hodet, eller om han trenger en annen type medisiner.

I og med at ortopeden påpekte hvor store skadene i beinet er, og at det er trolig at han har smerter, så synes jeg det er merkelig at jeg ikke ser noen endring på han.

Back on track dekkenet kom i posten i dag, det er bestilt etter rygglengde, men skal det være såpass stort?

QkZZeUJs.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...