Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden oppfører seg ikke normalt


Ginaml
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en dansk svensk gårdshund tispe på snart 3 år som har oppført seg rart siden vi kom hjem fra en 4 dager påsketur sammen med andre venninner med hunder. Hun har alltid vært en super happy hund med masse energi og en hale som springer fram og tilbake. Etter vi kom hjem fra påsketuren så har hun virkelig ikke utstrålt like mye glede som normalt. Jeg vet ikke om det bare er fordi hun er helt utslitt etter turen? Hun fikk ikke så mye tid for seg selv siden det var andre hunder (3-4) rundt hele tiden. Når vi var der nektet hun å spise så jeg måtte "mate" henne, og etter vi kom hjem (igår ettermiddag) har hun ikke spist..

Så spørsmålet mitt er; tror dere hun er syk eller at hun bare trenger litt tid for å slappe av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress med det, ikke start med uvaner som håndmating eller bestikkelser for og få i henne mat, ikke dill masse og ikke syns synd på henne. Gi henne ihvertfall et par dager å se det an. Med mindre hun virker syk, da drar du til vet. Det kan være at hun er sliten, det kan være at hun savner og ikke være eneste hund eller det kan være snart løpetid eller bare litt dårlig form, vanskelig å si, men uansett så går det seg til og i mellom tiden så er det greit og ikke lage seg masse uvaner og diller kanskje må slite med lenge etterpå. De tar ingen skade av å være litt slappe eller ikke spise en dag eller tre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan være sliten, men det skader ikke undersøke hunden.

Sjekk slimhinner:
Legg et lite press i noen sekuner med pekefinger rett over en hjøretann - slipp opp - hvor raskt går tannkjøttet tilbake fra hvitt til normal farge?
Øyne: hvordan ser slimhinnene ut her? normal farge? hvis ikke; hvilken farge?

Er hun tungpustet? Hvordan kjennes magen/buken ut? myk? hard?

Drikker hun? Hvordan har avføring sett ut de siste dagene?

Nedsatt almenntilstand (slapp, spisevegring, apatisk) er grunn til å være litt bekymret.

Som Malamuten skriver; ikke prøv å press i henne mat.

Se det an til i morgen - men sørg for at hun får i seg væske - hvis hun ikke er bedre i morgen, bør du bestille time til dyrlegen.

Å ha vært under høyt stress i flere dager kan tære på kroppen - sørg for ro og vann (og sørg for at hun drikker noe)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...