Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser blod


Martine
 Share

Recommended Posts

I går tisset Santo inne en gang, men det så visst normalt ut i følge min samboer. Da jeg kom hjem fra jobb senere på kvelden tisset han blod. Gulvet ble rødt, så det var en god del blod. Da så jeg også en annen stor blodflekk med en ganske stor koagel, så han hadde da tydeligvis tisset enda en gang tidligere. Gikk ut en tur på ca 200 meter, og da tisset han blod 6-7 ganger, hvor det kom en god del alle gangene bortsett fra en, hvor det kom noen dråper. I dag tidlig gikk vi samme runden, og han tisset ca like mange ganger som i går, med blod i dag også. Fikk samlet litt i et uringlass, og det var helt mørkt (liknet litt på cola el.) I tillegg til dette så har han vært ganske slapp de siste dagene, og han har også gått ned i vekt (veier nå 13,4 kg, tidligere nærmere 17 kg).

Vi hadde time hos veterinæren kl 10 i dag tidlig, og det ble tatt blodprøver, urinprøve, røntgen og ultralyd, i tillegg til at prostata ble sjekket, og en full sjekk ellers. Han sovnet flere ganger hos veterinæren, og det er ikke normalt for å være han.

De fant ingenting galt, bortsett fra litt forhøyet leverenzymer (?), og på ultralyd så man noe, men de mente at det mest sannsynlig kun var blodansamlingen. Røntgenbildene så helt fine ut, men magesekken var fortsatt full av mat selv om han ikke har fått mat siden i går kveld, og har sovet ved sengen vår/i gangen uten tilgang til noe som helst mat.

Er det noen som har vært borti liknende? Er det noe mer som bør sjekkes? Fikk beskjed om at hvis han fortsatt blør om et par dager så bør jeg kontakte akuttvakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de ikke noen teori om hva det kunne være?

De lurte først på om det kunne være pga traume, men fant ingenting annet som kunne tilsi det. De snakket om kreft, men de verken kjente noen svulster, eller så det på røntgen. Det de så på ultralyd var noe i blæren, men de mente at det nok var en blodansamling. De kunne ikke se noen nyresteiner eller noe på røntgen. Blodprøvene og røntgenbildene så visst overraskende fine ut til at han er 8 år gammel. Så de var ikke sikre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så ekkelt. Håper det ikke er noe alvorlig. God bedring til Santo!

Takk! Ja, han er ikke helt seg selv stakkars. Syltynn, og reagerte ikke en gang på andre hunder/dyr på venterommet hos veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis allmenntilstanden også er så dårlig så synes jeg du burde presse litt mer på veterinæren for en videre plan evt. sjekke hos noen andre. Er det noen av prøvene dere vil få svar på seinere?

Skulle se an allmenntilstanden og evt komme tilbake. Så vidt jeg vet fikk vi svar på alle prøvene nå. Han spiser, drikker (er på sin vanlige matjakt) og er med på det som skjer, men slappere enn vanlig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg dratt til en veterinær til for en second opinion :) Noe er det jo som plager ham ut i fra hva du beskriver. Lykke til, håper han kvikner til snart :flowers:

Takk :) drar nok til en annen veterinær i morgen dersom han ikke er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe infeksjon eller noe annet "ufarlig"? Dere fikk ikke noe antibiotika, i tilfellet? Eller de skal vel kunne se om det er infeksjon, regner jeg med.

Nei, blodprøvene viste ingen tegn til infeksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ikke bra ut, spesielt vedr vekt-tapet hans og at han ikke er i form. Må innrømme jeg tenker nyresykdom av et eller annet slag (nyrestein, nyrebekken betennelse e.l.), eventuelt kreft av et eller annet slag.De tok ikke noen mer "langsiktige" blodprøver enn de der superkjappe? Anbefalte ikke noe spesielt kosthold heller? Tror jeg ville prøvd meg på en second opinion jeg også... det er en slags halvdag imorgen.

Ingen vet.student her som kan komme med forslag? (Helst harmløse lidelser så man slipper å få helt angst)

God bedring til han ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ikke bra ut, spesielt vedr vekt-tapet hans og at han ikke er i form. Må innrømme jeg tenker nyresykdom av et eller annet slag (nyrestein, nyrebekken betennelse e.l.), eventuelt kreft av et eller annet slag.De tok ikke noen mer "langsiktige" blodprøver enn de der superkjappe? Anbefalte ikke noe spesielt kosthold heller? Tror jeg ville prøvd meg på en second opinion jeg også... det er en slags halvdag imorgen.

Ingen vet.student her som kan komme med forslag? (Helst harmløse lidelser så man slipper å få helt angst)

God bedring til han ihvertfall!

Nei, ikke så vidt jeg fikk med meg. I tillegg var det noe galt med den blodprøvemaskinen, så det tok ekstremt lang tid å få svar. De vanligste prøvene så i hvert fall ganske fine ut. Får se det an litt, de nevnte jo at det kunne jo hende at det er kreft også. Samboeren min mente at vi kanskje burde ha blitt henvist til CT, for det blødde rimelig mye altså. Det kan jo hende at vekttapet kommer av at jeg har vært borte en uke nå, men har jo spist like mye som vanlig og ikke mer aktivitet enn normalt. Anbefalte ikke noe spesielt kosthold, men sa vi skulle se det an litt, fore mer og oftere og følge nøye med. Blør han fortsatt i morgen drar jeg til en annen veterinær, eventuelt akuttvakten.

Setter pris på alle råd fra noen som kan litt mer om dette enn meg jeg, uansett om det er harmløst eller ikke :)

Takk! :)

Huff - hadde håpet det var noe enkelt. :hug: Masse god bedring til han uansett.

Takk :hug: Får følge nøye med, ta han med ut ofte så han får tisset og samlet opp urinen i et plastglass el innimellom for å se ordentlig...

Her er et bilde av hvordan urinen så ut i dag tidlig:

1907621_10154022104980553_56215973257205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så bekymringsfullt for dere! Ta en tur til dyrlege imorgen også dere.. mørkt blod tyder jo på "gammelt" blod og det må jo komme fra et sted..

Ja, det er det jeg også tenker. Noen som vet hvilke veterinærer som er best på sånt i Osloområdet, og som har åpent i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette hørtes kjent ut, hyppig tissing/skvetting og blod i urin, vekttap og dårlig apptitt, så jeg måtte bare skrive et svar. I vårt tilfelle var det svært aggressiv kreft i urinblæra med spredning til nyrene. Dette vistes på ultralyd som en masse, men de måtte åpne opp for å bekrefte (vi hadde håpet det var livmora, for den kunne fjernes). I vårt tilfelle var urinledere blokkert av svultsvev så det var smertefullt for hunden å prøve å tisse. Jeg håper for din skyld at det ikke er samme sak, for i vårt tilfelle var det dessverre ingenting å gjøre.

Krysser fingrene for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette hørtes kjent ut, hyppig tissing/skvetting og blod i urin, vekttap og dårlig apptitt, så jeg måtte bare skrive et svar. I vårt tilfelle var det svært aggressiv kreft i urinblæra med spredning til nyrene. Dette vistes på ultralyd som en masse, men de måtte åpne opp for å bekrefte (vi hadde håpet det var livmora, for den kunne fjernes). I vårt tilfelle var urinledere blokkert av svultsvev så det var smertefullt for hunden å prøve å tisse. Jeg håper for din skyld at det ikke er samme sak, for i vårt tilfelle var det dessverre ingenting å gjøre.

Krysser fingrene for dere.

Takk for svar! Min hund spiser og drikker normalt, men vil at flere veterinærer skal se på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...