Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaksine -varighet


Yodel
 Share

Recommended Posts

Jeg ser fordelen av å vaksinere, samtidig som jeg missliker det. Kroppen proppes jo full av (ufarliggjorte) sykdomms-substanser - som vi vet kan ha bi-effekter.

Jeg forsøker derfor å holde meg til kun de mest nødvendige vaksinene, og drøyer den så lenge det går.

Når det gjelder Rabiesen er jo den grei etter at de nye reglene satte i kraft- de tar vi bare min. 3 uker før vi drar, uansett om det er hvert år eller hvert 4. år.

Men så er det den "vanlige" vaksinen.
Hva er varigheten på denne?

Veterinærene anbefaler hvert år, men utstillingsreglementet i Norge og vaksineprodusenten sier 3/ 4 år (etter at valpe - og 1 års vaksinen er tatt)?
Hva gjør du?
Og gjelder det samme i utlandet? Tenker særlig på de andre nordiske landene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare kennelhosten som det vaksineres for hvert år, mens fullvaksine nå er hvert tredje år? Her vaksinerer jeg hvert 3 år. Har ikke hunder som er spesielt utsatt for smitte eller som har grunner til å bli spesielt hardt rammet om de skulle bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Men hva er kravene om man drar til utlandet? Må man ha tatt den årlige boosten mot kennelhoste?

Ville anbefalt årlig uansett, hvertfall til hunder du stiller ut/konkurrerer med eller, eller bare ofte lar gå sammen med ukjente hunder (treff e.l).

Jeg har vaksinert årlig mot kennelhoste, og den andre hvert 3. år de siste årene.

Akkurat nå er jeg derimot litt usikker på om jeg burde fylle på årlig igjen, da hunden har bikket 11 år og hører litt forskjellig om at det kanskje er en fordel å ikke vaksinert eldre hunder like hyppig. Skal snakke med min vet. om det, men generelt mener jeg det er lurt årlig og tror jeg kommer til å fortsette med det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er kravene om man drar til utlandet? Må man ha tatt den årlige boosten mot kennelhoste?

Ingen krav til sverige eller danmark i alle fall. Finner utfyllende svar hos mattilsynet, for hvert land :)

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/

Ville anbefalt årlig uansett, hvertfall til hunder du stiller ut/konkurrerer med eller, eller bare ofte lar gå sammen med ukjente hunder (treff e.l).

Jeg har vaksinert årlig mot kennelhoste, og den andre hvert 3. år de siste årene.

Akkurat nå er jeg derimot litt usikker på om jeg burde fylle på årlig igjen, da hunden har bikket 11 år og hører litt forskjellig om at det kanskje er en fordel å ikke vaksinert eldre hunder like hyppig. Skal snakke med min vet. om det, men generelt mener jeg det er lurt årlig og tror jeg kommer til å fortsette med det enda.

Hvorfor? Vaksinen fungerer dårlig og hundene kan bli syke likevel?

Jeg har aldri opplevd kennelhoste på mine, selv ikke da min bror sin hund hadde kennelhoste, og bodde hos oss en uke. Har en del venner og bekjente som har opplevd at flokken har fått kennelhoste, og at det da har vært liten forskjell i intensitet på hunder som har vært uvaksinert og vaksinert.

For min del er ikke fordelene større enn ulempene her. På lik linje med influensavaksinen hos mennesker, vurdert opp mot meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ingen krav til sverige eller danmark i alle fall. Finner utfyllende svar hos mattilsynet, for hvert land :)http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/ Hvorfor? Vaksinen fungerer dårlig og hundene kan bli syke likevel? Jeg har aldri opplevd kennelhoste på mine, selv ikke da min bror sin hund hadde kennelhoste, og bodde hos oss en uke. Har en del venner og bekjente som har opplevd at flokken har fått kennelhoste, og at det da har vært liten forskjell i intensitet på hunder som har vært uvaksinert og vaksinert.For min del er ikke fordelene større enn ulempene her. På lik linje med influensavaksinen hos mennesker, vurdert opp mot meg selv.

Florerer av kennelhoste her jeg bor hvertfall, alltid en eller annen hund på samme plass som har det. :)

Så er ganske stort sannsynlighet for å få det, og tenker at det er typisk å skulle bli smittet når man ikke er vaksinert, fordi det da er mer sannsynlig at hunden blir skikkelig syk.

Samtidig anbefales det jo til alle eldre (mennesker) å ta influensavaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren min setter kennelhoste hvert år og fullvaksinerer annenhvert år (om jeg husker riktig!) :-) Nå i mars fikk begge mine fullvaksine. Rabiesvaksinen settes ved behov ca 1 mnd før avreise, har ikke hatt behovet enda.

Så er det disse ormekurene da :-) Det blir gitt ved sverigetur eller ved påvist orm. I år har vi planer om to sverigeturer, så da blir det to behandlinger. Den praktiske gjennomføringen av dette har jeg ikke tenkt på enda. Må vell finne en veterinær i Sverige da? som er åpen på helg? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Veterinærene anbefaler hvert år, men utstillingsreglementet i Norge og vaksineprodusenten sier 3/ 4 år (etter at valpe - og 1 års vaksinen er tatt)?

Hva gjør du?

De obligatoriske valpevaksinene + 1 år. Alt etter det avhenger om hunden skal i hvilken som helst ring/arena hvor man må forholde seg til gjeldende reglement fra NKK. Med andre ord vaksinerer vi minst mulig. Hunder flest er overvaksinerte og trenger ikke så hyppige påfyll, mange av vaksinene har virkning tilnærmet livet ut (iallefall på store hunder med litt kortere levetid). Kennelhoste har de fleste hundene hatt en gang som valp, og aldri igjen, forkjølelser og influensa er nå vanlige hos både mennesker og dyr.

Edit; jeg er ingen alternativ vaksinemotstander, men jeg mener også at ikke all sykdom skal behandles som pesten. Sykdom (på et normalt nivå) er med på å herde og forbedre immunforsvaret. Overvaksinerer man dyr kan det i verste fall føre til autoimmune sykdommer.

Dette er også de anbefalingene jeg har fått fra min private veterinær (som ikke setter vaksiner for å tjene penger).

Så er det disse ormekurene da :-) Det blir gitt ved sverigetur eller ved påvist orm. I år har vi planer om to sverigeturer, så da blir det to behandlinger. Den praktiske gjennomføringen av dette har jeg ikke tenkt på enda. Må vell finne en veterinær i Sverige da? som er åpen på helg? :-/

Ved korte turer til Sverige kan hunden forhåndsbehandles hos veterinær i Norge før avreise.

Endret av Bølla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig fikk vaksine ved 3 mnd., skal revaksineres nå ved 1 år i sommer, kommer til å vaksineres mot kennelhoste hvert år og resten hvert 3. år, etter veterinærens anbefalinger. I tillegg vil han fra juni av ormkurbehandles hver 28. dag grunnert hytten i Sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De obligatoriske valpevaksinene + 1 år. Alt etter det avhenger om hunden skal i hvilken som helst ring/arena hvor man må forholde seg til gjeldende reglement fra NKK. Med andre ord vaksinerer vi minst mulig. Hunder flest er overvaksinerte og trenger ikke så hyppige påfyll, mange av vaksinene har virkning tilnærmet livet ut (iallefall på store hunder med litt kortere levetid). Kennelhoste har de fleste hundene hatt en gang som valp, og aldri igjen, forkjølelser og influensa er nå vanlige hos både mennesker og dyr.

Ved korte turer til Sverige kan hunden forhåndsbehandles hos veterinær i Norge før avreise.

Jeg skal til Sverige fra fredag til søndag :-) kan man behandle på fredag morgen da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte og googlet litt selv:
Om ormekuren, ved innreise til Norge, uansett land:

Behandlingen skal være gjennomført i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timerfør innreise til Norge. Det aller beste er at behandlingen skjer 24 timer før innførsel. Hvis hunden er behandlet tidligere enn 24 timer før innførsel og hunden har oppholdt seg i skog og mark der smittefaren er størst, anbefaler Mattilsynet at hunden får en ekstra behandling etter at den er tilbake i Norge. Denne behandlingen kan eier utføre selv.

Det vil si at det er mest heniktsmessig å utføre denne i Norge før avreise om du skal på en kortere tur.

Fra DKKs utstillingsreglement:

Vaccinationer

For at deltage på udstilling skal en hund være vaccineret mod hundesyge og parvovirus. Vaccinationen skal være foretaget senest 14 dage før udstillingsdagen. For hunde op til 24 måneder gælder, at vaccinationen højst må være 1 år gammel. For øvrige gælder, at vaccinationen højst må være 4 år gammel. Dokumentation for vaccination skal medbringes på udstillingen.
Udenlandske hunde skal være rabiesvaccinerede i henhold til den til enhver tid gældende danske lovgivning.

Fra Skks utstillingsreglement

1. Vaccinationer

Deltagande utländska hundar ska vara in- förda till Sverige i enlighet med svenska införselbestämmelser för hund avseende rabiesvaccination och avmaskning gentemot bandmask (echinococcos).

Deltagande hund ska vara vaccinerad mot valpsjuka enligt följande:

  • Hund under ett (1) års ålder: vid lägst tio

    (10) veckors ålder.

  • Hundöverett(1)årsålder:Hundskavara vaccinerad vid lägst tio (10) månaders ålder.Vaccinationen får inte vara utförd för mer än fyra (4) år sedan.

  • Förstagångsvaccination ska vara gjord minst fjorton (14) dagar före prov-, täv- lings- och/eller utställningsdagen.

    Kontroll av att gällande införsel- och vaccina- tionsbestämmelser följts kan förekomma.

    Vidare rekommenderar SKK att deltagande hundar dessutom är vaccinerade mot parvo- virusinfektion och parainfluensa (kennel- hosta).

Fra NKK´s utstillingsreglement:

Det gikk ikke an å kopiere fra z-mags, men i korte trekk:
* Hunder under 12 mnd må være vaksinert ved tidligst 10 ukers alder, og vaksinen må være mer enn 14 dager.
* Hunder over 12 mnd skal være vaksinert ved tidligst 10 mnd alder, og vaksinen kan ikke være mer enn 3 år gammel.

Fra FKKs reglement:

Puppies are administered the canine distemper vaccination twice. At least 14 days must have passed since the administering of the booster vaccine at the date of the event (two-week withholding period). The first booster vaccine is valid for one year. The following booster shots, which are administered at the age of one year or older, are valid for a period determined in the summary of product characteristics for the vaccine in question. If the vaccination certificate has been issued prior to 1.7.2010 and the last day of validity of a booster vaccine has not been noted on the certificate, the vaccine will be considered to be valid for 3 years.



Så, slik jeg forstår det holder det at du:

*Vaksinerer hunden din ved 10 ukers alder, deretter ved ett år- deretter hvert 3. år.
Da holder du deg innenfor reglementet til SAMTLIGE Nordiske kennelklubber, og kan fritt reise mellom - og konkurrere i- landene (såfremt også rabies og ormekurer følges).

Jeg velger å tro på kennelklubbene og vaksineprodusentene, og vil heretter kun vaksinere hvert 2.- 3 år etter at de har fått 1. års vaksinen sin (event. også vaksinere ved 2 år om de skal til DK) :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Så det er ingen fare for at jeg ikke kommer inn på utstilling i November med vaksine tatt i september i fjor?

Nei, ikke så lenge hunden var over 10 mnd da den ble vaksinert. Vaksinen varer i 3 år, er ikke noe krav om kennelhostevaksine for å komme inn på utstilling.

Side 4-5 står det om regler i forhold til vaksinering:

http://viewer.zmags.com/publication/94e986af#/94e986af/5

Låner denne tråden litt jeg. Prøvde og lete på NKK sine sider samt google, uten hell: noen som kan dele linken til NKK's regler rundt prøver og vaksinering?

Trykk på tjenester, så får du opp alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...