Gå til innhold
Hundesonen.no

Nylonbein


Recommended Posts

Jeg har en liten destroyer her i huset. 8 mnd gammel, elsker å leke både slene, sammen med meg, og sammen med andre hunder. Favorittleken er et nylonbein jeg kjøpte på Rema. Men så var det da dette med trygghet. Jeg bekymrer meg for eventuelle giftstoffer i beinet, og siden hun gnager såpas på det så får hun jo etterhvert av bittesmå biter. De regner jeg med kommer ut igjen (de er jo som små sandkorn), men jeg så tenker jeg på disse eventuelle giftstoffene.

Jeg hadde håpet at noen hadde tanker eller erfaringer rundt dette. Jeg har sluttet å gi spiselige gnageting, for så snart det er tygget ned såpass at det får plass i kjeften, så svelger hun resten (type en halv dentastix, eller en hel hundekjeks).

Gummileker som kong er hun ikke interessert i med mindre de er fyllt med noe godt, og da gidder hun bare så lenge godisen ikke krever så mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg ville ikke gitt veldig harde gnagerting i det hele tatt, jeg, da, spesielt ikke spiselige ting som gevir. Med tanken på tenner.

Men hva med f.eks fletteknute? Er jo poppis blant mange valper hvertfall. Eller mykere gummigreier som gir litt etter med tenna (men det ødelegger hun vel igjen).

Red: Kong har også en som er utformet som et bein, som man kan putte noe i hver ende, tror du den hadde vært interessant, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt veldig harde gnagerting i det hele tatt, jeg, da, spesielt ikke spiselige ting som gevir. Med tanken på tenner.

Men hva med f.eks fletteknute? Er jo poppis blant mange valper hvertfall. Eller mykere gummigreier som gir litt etter med tenna (men det ødelegger hun vel igjen).

slike trådleker er skumlere synes jeg... der hunden drar av og spiser i seg tråder :-/

jeg har nylonbein til mine :-) det er ment til hund og er nok ikke giftig! det som blir tygd av er smått og går nok gjennom systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

slike trådleker er skumlere synes jeg... der hunden drar av og spiser i seg tråder :-/

jeg har nylonbein til mine :-) det er ment til hund og er nok ikke giftig! det som blir tygd av er smått og går nok gjennom systemet.

Om hunden klarer det er det såklart heller ikke å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en trådknute til henne og timet hvor lang tid det tok å ødelegge. 10 minutter, og da ble det fargede trådklumper i bæsjen, ja, til tross for at jeg tok trådleken så snart jeg så at hun hadde tatt knekken på den. Jeg kjenner nesten at jeg blir litt imponert over hva hun får til. Også blir jeg litt imponert over at hun stortsett har latt møblene mine være i fred, selv om kjøkkenstolene må byttes ut. ;)

Gummiben har jeg prøvd. Ikke bare ben, men gummileker fra forskjellige merker, som lukter og kjennes ganske forskjellige ut, men hun liker de ikke. F.eks. den der standardballen med tråd som man kan kjøpe overalt. Hun liker tråden, og rører ikke ballen, annet enn for å holde den fast mens hun røsker tråden ut. Legger jeg godbiter eller leverpostei eller hva det nå skulle være i dem, så spiser hun det som er lett tilgjengelig, før hun lar den ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker har jeg sluttet å kjøpe til min hund.... Han ødelegger så og si alt han får..... Ute i hagen ligger det en sånn Kong Wubba, som er nesten helt ødelagt.... Han har noen baller liggende her, det virker som han ikke gidder å ødelegge dem.... :P

.......og han er snart 4 år..... :icon_redface: Noen hunder bare ødelegger alt av leker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mnd hadde jeg ikke bekymret meg for tennene mer iallefall. Jeg ga tygge snacks som var naturlig til både pi og Amiga som de hadde å tygge på, type okse muskler, storfe sene, luftrør ol. Gevir finnes også i Valpe variant så ingen grunn til å steile havanaiselove :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

8 mnd hadde jeg ikke bekymret meg for tennene mer iallefall. Jeg ga tygge snacks som var naturlig til både pi og Amiga som de hadde å tygge på, type okse muskler, storfe sene, luftrør ol. Gevir finnes også i Valpe variant så ingen grunn til å steile havanaiselove :-)

Ikke bekymret seg for tenner på en 8 mnd gammel hund? Disse tennene skal hunden ha livet ut, så å ta hensyn burde man absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymret seg for tenner på en 8 mnd gammel hund? Disse tennene skal hunden ha livet ut, så å ta hensyn burde man absolutt.
Så derfor skal den ikke få tygge på ting? Jeg sa jo nettopp at det finnes faktisk gevir til valp, de er kappet i to og er mykere og lettere nettop pga tenner, passer også eldre hunder. Men hvor hysterisk skal man være? Skal ikke hunder gnage på pinner eller noe da? Har en 10 mnd gammel Unghund som får gnage på myke gevir, og det meste av naturlig snacks. I tillegg til okse haler, margben, kalkunhalser og diverse fra slakteren. Alt har mine fått fra de var små.. Alle har perfekt bitt og flotte tenner. Forstår ikke helt hva du mener man skal ta så hensyn til, for hva? Normale ting å gi en hund? Er da vitterlig bedre å gi hunden noe som er bra for den og sunt enn at den tar inventar eller spiser istykker leker :-P Jeg lurer veldig på hva slags hensyn du mener man skal ta og ikke minst hvor lenge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så derfor skal den ikke få tygge på ting? Jeg sa jo nettopp at det finnes faktisk gevir til valp, de er kappet i to og er mykere og lettere nettop pga tenner, passer også eldre hunder.

Men hvor hysterisk skal man være? Skal ikke hunder gnage på pinner eller noe da? Har en 10 mnd gammel Unghund som får gnage på myke gevir, og det meste av naturlig snacks.

Forstår ikke helt hva du mener man skal ta så hensyn til, for hva? Normale ting å gi en hund?

Er da vitterlig bedre å gi hunden noe som er bra for den og sunt enn at den tar inventar eller spiser istykker leker :-P

Jeg lurer veldig på hva slags hensyn du mener man skal ta og ikke minst hvor lenge.

Jeg kaller det personlig ikke hysteri å la være å gi ting som hunden bare blir liggende å skrape på, fordi det da veldig lett går utover tennene og spesielt emaljen, spesielt etter å ha sett hvor mange hunder som faktisk både har ødelagt emalje og nedslitte tenner, men hva andre kaller det er jo opp til dem.

Selv råfôrer jeg PM, så det blir litt bein, men regelen her og er at de aldri skal være så harde at hunden blir liggende å skrape på dem uten å få tygget i seg beinet. Det er jo veldig stor forskjell her fra størrelsen på hunden hva man bør gi og ikke da.

Selv har jeg bare sett standard gevir, men finnes de såpass myke at hunden enkelt får det i seg, er det såklart greit. De man kan ha liggende i ukevis med hyppig tygging eller mer, nei.

Red: Spiselige ting skal spises opp rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten destroyer her i huset. 8 mnd gammel, elsker å leke både slene, sammen med meg, og sammen med andre hunder. Favorittleken er et nylonbein jeg kjøpte på Rema. Men så var det da dette med trygghet. Jeg bekymrer meg for eventuelle giftstoffer i beinet, og siden hun gnager såpas på det så får hun jo etterhvert av bittesmå biter. De regner jeg med kommer ut igjen (de er jo som små sandkorn), men jeg så tenker jeg på disse eventuelle giftstoffene.

Jeg hadde håpet at noen hadde tanker eller erfaringer rundt dette. Jeg har sluttet å gi spiselige gnageting, for så snart det er tygget ned såpass at det får plass i kjeften, så svelger hun resten (type en halv dentastix, eller en hel hundekjeks).

Gummileker som kong er hun ikke interessert i med mindre de er fyllt med noe godt, og da gidder hun bare så lenge godisen ikke krever så mye jobb.

Man får jo kjøpt sånne gummibein som ikke kan ødelegges. Jeg har et fra europris til 99kr, kjempe populært her :) kan være verdt å prøve :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymret seg for tenner på en 8 mnd gammel hund? Disse tennene skal hunden ha livet ut, så å ta hensyn burde man absolutt.

Er bikkjene blitt så skrøpelige at de ikke kan tygge bein? Hunden er da et rovdyr som fint skal kunne klare å tygge bein uten at tennene går føyka... I så fall vi jeg stille spørsmål rundt avlen, dersom det er sannsynelig at en 8 mnd ung og frisk hund skal kunne klare å ødelegge emaljen av å tygge bein. En gammel hund kanskje ja, men en ung hund? meh...

En sunn og frisk hund bør vel tåle såpass mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er bikkjene blitt så skrøpelige at de ikke kan tygge bein? Hunden er da et rovdyr som fint skal kunne klare å tygge bein uten at tennene går føyka... I så fall vi jeg stille spørsmål rundt avlen, dersom det er sannsynelig at en 8 mnd ung og frisk hund skal kunne klare å ødelegge emaljen av å tygge bein. En gammel hund kanskje ja, men en ung hund? meh...

En sunn og frisk hund bør vel tåle såpass mener jeg.

Hunder skal fint tåle å tygge bein, poenget er at beina skal være spiselige. Visse bein er ikke det, og det kommer også som sagt an på størrelsen til hunden her om hvilke som egner seg og ikke, men alle vektbærende bein fra store, tunge dyr er noe man bør unngå til alle hunder uansett str. De er for harde for alle hundetenner.

Ulvene spiser heller ikke disse beina til sine større byttedyr, i likhet med at gevir ikke blir spist.

Selv gir jeg f.eks ribbein av lam og rå svinehaler til min hund, men beinet i svinekoteletten kan min lille hund ikke få, for det blir han bare liggende å skrape på fordi det er for hardt. Mens en stor hund lett hadde tygget det beinet til grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bein som varer lenge er toppers! Da slipper jeg å pusse tenna på de, siden de gnager på beina hver dag. De beste beina er etter min mening de hvor de får av noen få biter for hver tyggerunde, feks skulderblad og hofte - disse er det også litt størrelse på så de ikke kan slukes. Mine får egentlig alt av rå bein. Skulle det mot all formodning komme en dag hvor en av de brekker en tann, so be it.

Ang gift i disse hudbeina, så var det vel en tråd om dette husker jeg. De blekes og slikt med kjemikalier, så ville satset på rå/tørka bein (varmebehandla bein splintrer seg lett) :)

Tips: hva med det store beinet i nettbutikken til Anette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Havanaislove, man skal ikke gi hunder vektbærende bein (som margbein) hvis hunden er en tygger. Tuva har knekt flere tenner og skala av emaljen pga dette, og hun har sterke sunne tenner. Trym derimot kan få margbein, fordi han ligger ikke å tygger på det lenge, han sutter ut innholdet og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et litt OT spml. Jeg har sett at noen gir oppvaskoster i tannfellingsperioder. Er det noe dere vil fraråde med tanke på giftstoffer osv som dere nevner oppi her?

Det finnes så mye annet å gi valpen :-P Aldri tenkt tanken på å bruke oppvaskkosten.

Men et par nylonbein fra ebay har hjulpet mye :-) Har også hadd diverse kong-produkter samt everlasting treatball.

hadde et slikt til begge mine som små:

www.ebay.com/itm/Chocolate-Flavour-Tasty-Bone-For-Large-Dogs-Tough-Hygienic-Tastybone-Chew-Toy-/380868764207?pt=UK_Home_Garden_Kitchen_Steamers_Cookers_PP&hash=item58ad8c222f

everlasting treatball :

www.ebay.com/itm/StarMark-Triple-Crown-Everlasting-TREAT-BALL-Chew-Treat-Challenging-Dog-Toy-/350774215805?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51abc5c47d

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mye annet å gi valpen :-P Aldri tenkt tanken på å bruke oppvaskkosten.

Men et par nylonbein fra ebay har hjulpet mye :-) Har også hadd diverse kong-produkter samt everlasting treatball.

hadde et slikt til begge mine som små:

www.ebay.com/itm/Chocolate-Flavour-Tasty-Bone-For-Large-Dogs-Tough-Hygienic-Tastybone-Chew-Toy-/380868764207?pt=UK_Home_Garden_Kitchen_Steamers_Cookers_PP&hash=item58ad8c222f

everlasting treatball :

www.ebay.com/itm/StarMark-Triple-Crown-Everlasting-TREAT-BALL-Chew-Treat-Challenging-Dog-Toy-/350774215805?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51abc5c47d

Ja, skurret litt på det når jeg så det(altså det var en ny ubrukt en, ikke en gammel utslitt), men det var visst en effektiv og fin ting å gi i valpeperioden da bustene skulle være gode å bite og klø på. Er ikke nødvendigvis noe jeg vurderer selv, men ble nysgjerrig på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...