Gå til innhold
Hundesonen.no

Import fra Danmark?


Lillekrapyl
 Share

Recommended Posts

Noen som kjenner til hvordan reglene er nå?

Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker.

Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere.

Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til hvordan reglene er nå?

Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker.

Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere.

Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer?

Med de nye reglene så må valpen vaksineres mot rabies når den er 3 mnd, for å så vente 21 dager før den kan tas inn til Norge.

Mer info på mattilsynets sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til hvordan reglene er nå?

Ifølge nye regler skal valpen være over 12 uker.

Men oppdretter i Danmark har sjekket med sin dyrlege, som mener at valpen ikke vil være klar for å kunne tas ut av landet før den er 16 uker, og jeg skjønner ikke hvorfor.

Har lest på Mattilsynets sider uten å bli særlig mye klokere.

Ser de må være 12 uker, ha EU pass og fått ormekuren, men er det noe mer?

Den må være 3 mnd før den kan vaksineres mot rabies også må den vente 21 dager etter vaksine før den kan forlate landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har mer det samme spørsmålet og er det meningen at vi som eier skal ha EU pass eller er det meningen at hunden skal ha det? jeg vet det er et dumt spørsmål men spør for det om.

Ingen spørsmål er for dumme. :) Det er hunden skal ha det. Det kjøpes gjennom veterinær og er noe oppdretteren lett kan fikse.

Kjæledyrpass

Her er et eksempel på et norsk kjæledyrpass:

m02Pass2306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må være 3 mnd før den kan vaksineres mot rabies også må den vente 21 dager etter vaksine før den kan forlate landet

Hvor står dette på Mattilsynets sider?

Jeg finner bare dette:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/reise_med_og_innforsel_av_hund_katt_og_ilder_til_norge/krav_som_gjelder_ved_reise_fra_alle_land_utenom_sverige_storbritannia_og_irland_finland_malta.10719

Er det bare meg som er dårlig til å lete? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her:

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_dyr_skal_vaere_vaksinert_mot_rabies_minst_21_dager_for_de_kommer_til_norge.7641

Det er forbudt å ta med hunder og katter inn i Norge som ikke er vaksiner mot rabies (unntatt fra Sverige)

  • Vaksineringen må gjøres av veterinær og etter vaksineprodusentens anbefaling – vanligvis når dyret er tre måneder gammel.

  • Ved førstegangs vaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først 21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Hvis dyret vaksineres på nytt regnes vaksinasjonen som gyldig fra den dato vaksinen ble gitt, hvis gyldigheten av forrige vaksinasjon ikke er utløpt når ny vaksine ble gitt

  • Det skal dokumenteres i veterinærattesten eller EU-passet at dyret er vaksinert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt Mattilsynet et svar:

Hei igjen

I pakningsvedlegget til Rabisin i Danmark, står det følgende:
1 injektion fra 12-ugers alderen

På mattilsynets sider står det:
Vaksineringen må gjøres av veterinær og etter vaksineprodusentens anbefaling – vanligvis når dyret er tre måneder gammel.

Ettersom valpen skal rabiesvaksineres i Danmark, av dansk veterinær som følger vaksineprodusentens anbefaling, vil det naturlige da være å vaksinere ved 12 uker.

Avventer deres svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...