Gå til innhold
Hundesonen.no

Goldsky hund?


tm10014
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Ren blanding. Ta det værste fra begge raser og godkjenner du det ja da kan du gå for hunden. Du får et sted mellom det værste fra bege raser og det beste fra begge raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hvordan en blanding blir.Hvorfor skal du ha en slik? :)Sent from my iPhone using Tapatalk

det er en valp jeg skal snart få i hus sammen med min samboer, vi var veldig åpne til hvilke som helst hund da vi bestemte oss først for å gå inn for det. Moren er en husky men faren er ukjent. valpen ligner veldig på en goldsky og jeg er ganske sikker på at det er det, derfor jeg lurte litt på om det var noen med erfaring fra akkurat den rasen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen slike blandinger, men jeg ville jo sett for meg at hunden gjerne blir et sted mellom 20 og 35 kg, men det er jo ren gjetning. Ellers tenker jeg at de sikkert røyter masse og så ville jeg vært obs på at de særlig på grunn av huskydelen kan ha et sterkt jaktinstinkt og at det er mulig at man ikke kan ha dem løse. Ja, og så blir det gjerne en aktiv hund som trenger masse mosjon.

Som sagt så er det vanskelig å spå med en blanding, og rasene er jo ganske forskjellige. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren blanding. Ta det værste fra begge raser og godkjenner du det ja da kan du gå for hunden. Du får et sted mellom det værste fra bege raser og det beste fra begge raser.

er faktisk veldig stor fan av husky og liker også golden retriever. Skal lese mer detaljer om rasene. Takk :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en valp jeg skal snart få i hus sammen med min samboer, vi var veldig åpne til hvilke som helst hund da vi bestemte oss først for å gå inn for det. Moren er en husky men faren er ukjent. valpen ligner veldig på en goldsky og jeg er ganske sikker på at det er det, derfor jeg lurte litt på om det var noen med erfaring fra akkurat den rasen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det er ingen rase. Det er en blandingshund. Man vet som sagt aldri hvordan en blandingshund ender opp i utseende, osv. :)

Ville heller gått for en rasehund som passer det dere vil ha av en hund. En husky er en krevende blandingshund. De er avlet opp for hundekjøring, og trenger dermed mye mosjon. Ikke bare turer, men gjerne trekk, kløving ol. for å være fornøyde :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt blandingen golden / grønnlandshund.

En fantastisk hund på alle måter.

Jonas var den mildeste, og mest spesielle av de 6 hundene jeg har hatt.

Har ikke hatt noen annen hund som har fått så mye positiv oppmerksomhet uansett hvor vi kom.

Jeg fikk Jonas etter å ha hatt arbeidsuke på en kennel da jeg var 15 år.

Det var denne hunden eller ingen.

Mamma og pappa gav meg ikke tusenvis av kroner å bruke på en renraset hund.

Og jeg hadde stor glede av Jonas i ungdommen og som ung voksen.

Helt til en dagen han kom seg ut av et vindu, jaget sau og ble begjært avlivet.

Vi lærte på den harde måten at det å eie en polarhund og en del andre raser er et ekstra ansvar...

Denne erfaringa har jeg tatt med meg videre, og all lærdom er bra å ha.

Jonas var etter renrasede foreldre, ble en ganske stor hund på 28 kg.

I dag hadde jeg ikke kjøpt en slik hund.

Dels fordi mine nåværende interesser ikke går over ens med å ha ei blandingshund.

Og dels fordi jeg ikke synes man skal blande raser, og i alle fal ikke raser med så ulike egenskaper.

Vi ante jo ingenting om hva han egentlig ville utvikle seg til å bli.

Hverken psykisk eller helsemessig.

Ingen av hans foreldre var helsetestet, men alt sånt ble uvesentlig, jeg skulle jo få min egen hund!

Nå, mange år etter, kan jeg egentlig ikke helt se hvorfor det ikke finnes renrasede individer som oppfyller de fleste krav med tanke på utseende og egenskaper.

Jeg ønsker forutsigbarhet, i den grad det er mulig, i avelen, og det får man ikke med å blande raser i hytt og pine dessverre.

post-3069-0-42507000-1396621377_thumb.jp

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen slike blandinger, men jeg ville jo sett for meg at hunden gjerne blir et sted mellom 20 og 35 kg, men det er jo ren gjetning. Ellers tenker jeg at de sikkert røyter masse og så ville jeg vært obs på at de særlig på grunn av huskydelen kan ha et sterkt jaktinstinkt og at det er mulig at man ikke kan ha dem løse. Ja, og så blir det gjerne en aktiv hund som trenger masse mosjon.

 

Som sagt så er det vanskelig å spå med en blanding, og rasene er jo ganske forskjellige. :)

ja det er jo det også. Jeg må nesten se om valpen er mer husky eller golden da de to rasene er forskjellig som du sier :) og kanskje få noen til å se om det er golden. Takk for hjelpen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo det også. Jeg må nesten se om valpen er mer husky eller golden da de to rasene er forskjellig som du sier :) og kanskje få noen til å se om det er golden. Takk for hjelpen :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Om den så hadde vært prikk lik en golden, så kan den fortsatt vokse opp til å oppføre seg mer som en husky :)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt en blanding av Husky og Golden. Det første jeg tenker på er jo hva disse hundene egentlig brukes til. Golden er en apporterende hund, så de har en veldig stor dragning mot fugler. Mens Huskyen er en trekkhund med et stort jaktinstinkt. Alle de Huskyene jeg kjenner kan ikke gå løs fordi de jager (og noen har drept) dyr. Derfor tenker jeg at Retrieverens dragning mot fugl + et stort jaktinstinkt kan skape en hund som er nesten fiksert på å ta fugl.

Er det noen grunn til at dere vil ha denne blandingen? Og er det noen grunn til at dere ønsker en blandingshund? Du burde tenke på gemytt og hva dere vil leve med i hverdagen. Tåler dere mye bjeffing/uling? Røytinga på både Golden og Husky er ekstrem (i mine øyne), og jeg er vant med Labrador (som også røyter utrolig mye). Rasehunder er jo mye mer forutsigbare, så der vet du som regel hva du får. Blandingshunder er aldri like i utseende, gemytt eller egenskaper. Selv i et kull kan det være store variasjoner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en valp jeg skal snart få i hus sammen med min samboer, vi var veldig åpne til hvilke som helst hund da vi bestemte oss først for å gå inn for det. Moren er en husky men faren er ukjent. valpen ligner veldig på en goldsky og jeg er ganske sikker på at det er det, derfor jeg lurte litt på om det var noen med erfaring fra akkurat den rasen :)

Altså, det er ingenting som heter "goldsky". Det er overhode ingen "rase" som du kaller det. Det er en blanding mellom golden retriever og husky. Med det sagt så vil det ikke hjelpe deg stort om noen andre forteller om sin erfaring. En blanding av to så forskjellige raser kan gi alt mulig rart. Det hjelper heller ikke å velge en som ligner masse på en golden som valp, den kan fremdeles være håpløs å ha løst ute, ha masse jaktinnstinkt, o.l. Eller den kan få golden sine problemer, HD, kreft, o.l. Eller kanskje den får begge deler, det verste fra begge raser. Det er rett og slett ingen fasit. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere erfaring fra å eie hund fra før? =) Hva tenker dere hunden skal brukes til? Bare tur, hundesporter? etc. Hvordan ser dere for dere at deres hundeliv blir. Skal hunden bo inne, eller stå ute. Det er viktig å tenke gjennom slike før man skaffer seg hund. Hunden kan jo leve opptil 15- 17 år. Og da er det lurt at dere ikke skaffe dere noe, som en kan gå lei av fordi den ikke passer inn i deres hverdag. Det vil si: Dersom en selv er under middels aktiv, så er det ikke lurt å skaffe seg en veldig aktiv type hund.

Jeg synes bare det er litt viktig å tenke gjennom slike ting før man skaffer seg en veldig aktiv rase. I deres tilfelle huskyblanding. Huskyen er jo egentlig en blandingshund den også, så det er svært store individforskjeller innenfor rasen.

Lykke til uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om du liker huskyer og vil trives med alt av instinkter som kan finnes i dem og samtidig tåler at den kanskje ikke blir en like god trekkhund som en husky og litt tyngre, så er det sikkert en fin blanding for dere :)

Regn med mye jaktinstinkt og ganske stor sannsynlighet for at den ikke vil kunne gå løs når den blir skikkelig voksen. Stor sannsynlighet for at den vil kreve en del fysisk trening og like trekk, men det er også relativt sannsynlig at goldenen i den ikke gjør den til den beste trekkhunden. Hvilke egenskaper som slår gjennom er vanskelig å si. Røyting kan du ihvertfall regne med :lol: kanskje 18-35 kg voksenvekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du jo faktisk ikke sikkert at faren er golden retriever, så det kan dukke opp andre egenskaper enn de du ville fått av en blanding med golden i fordi faren faktisk kan være noe helt annet. Det kan være vanskelig å se på en blandingshund hva den er blanding av, og særlig på valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville vært mer skeptisk til å ikke vite hvem faren er, enn at det er en blanding. Du vet ikke at faren ikke er proppfull av arvelige sykdommer eller er fryktelig dårlig mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en noe som heter Goldsky. Dette er en huskyblaning, uansett hvordan den ser ut, så er det ikke garantert at det er golden i den.

Har hatte slik blanding selv, styr unna sier jeg bare.

Den var stor andel husky og golden, ispedd med border collie og amstaff. Men i all hovedsak var det nok golden og husky i den. Elsket den på alle måter, men den ble bare 2 år gammel. Fordi blandingen slo helt feil ut mtp mentale egenskaper. Skal dere ha en blanding, velg en voksen hund. Så vet dere hva dere får!

Min var ca 21 kilo, korthåret, blå øyne, gyllden med hvitt. Enormt aktiv fysisk og mentalt. Skarp, mye vokt, trekk villig og samkjønnsaggressiv. Hysterisk nærvøs og redd, reagerte med å panikk, flukt og bitt. Foruten om det, en vakker og fantastisk hund som skulle ha vært 8 år nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Off... dette var en kjedelig tråd å lese på...

Når man skaffer seg blanding, ja da blir man hengt. (Bare å være forberedt på diverse slengkommentarer i fremtiden - hev dere over dem, men vær også obs på de som tenker "å så fiiiiin".... er ikke alltid det er så positivt heller, man kommer borti mange utseendefikserte folk som ikke bryr seg om hunden som bor i dem gitt!)
Men mye av det som står her er jo også sant. Jeg har ei som er 7 slag nå, og det skjer ikke igjen. Skal jeg ha blanding må det være av raser som "går overens" (to gjetere blandet f.eks.).
Hun var så slitsom som valp, at jeg var ikke sikker på om jeg turte å få meg valp noensinne igjen. Men jeg holdt ut, gjorde mitt beste, og selv om hun fortsatt er en krevende hund, så er hun blitt en veldig snill og god hund, og jeg er ufattelig glad i henne til tross for alt som bor i henne. Hun er altså 50 % gordon setter, resten buhund, whippet, border collie, dunker, husky (tipper alaskan) og schæfer. Og har endt opp på 17 kg. En veldig hendig strl. Hennes mor var vel og merke bare 12 kg og hakket lavere enn whippettispa mi (tipper rundt 45 cm høy).

Møt moren til valpene. Liker dere ikke henne, så ikke ta med dere valp hjem.

Vær forberedt på å være uforberedt og ta ting som det kommer. Gå på kurs. Gjør deres beste. Dette vil bli en stor hund, og den kan komme til å kreve mye av dere (men det er absolutt ikke sikkert). Bare det at dere tar kontakt her sier jo at dere vil det beste for hunden, tenker jeg, og at dere er interessert i å lære. Masse lykke til. :ahappy:

Disse blandingsvalpene som ofte blir til ved uhell trenger jo også hjem, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at tråden ble snart opprettet for en måned siden. Antar dere har valpen i hus, hvordan går det? :)

Må forresten legge til at en av grunnene til at jeg gikk for min blandingshund var god info jeg mottok om moren til valpene og hvordan valpene hadde blitt håndtert og hva de hadde opplevd og ikke opplevd før "oppdretter" solgte dem, samt ønsket om å få en allround hund som kan brukes til alt. Hun har ikke hodet helt på plass til spor og agility, men hun er nå med på det. Funker som bare rakkern til trekk - der har vi mye gøy :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første Siberian fikk seg et blandingskull med en løstgående golden miks (over 50% golden i den tispa). Sa selvsagt i fra om at denne hunden besøkte hannhunden min, men eier sa bare "hun blir ikke drektig likevel"
Jommen sa jeg smør...

6 valper kom det.

Jeg vet ikke så mye om de etter de nådde ca 1,5 år, da flyttet jeg fra stedet moren og alle valpene bodde på. De var hunder som krevde en god del fysisk aktivisering og på mange måter mer husky enn golden. De var ikke så store, men det var nok pga moren som var rundt 50cm i høyde. Vet den ene levde til den ble nesten 15 år og var ikke noe stort problem i sitt liv. Dette vet jeg da mitt søskenbarn tilfeldigvis ble sammen med dattera til de som kjøpte denne valpen når hunden var gammel.

Hvordan en tilfeldig annen golden x husky miks blir trenger ikke ha noe felles med valpene fra dette kullet.

Det sagt, blandinger med designernavn liker jeg dårlig fordi det ofte ligger motiver jeg ikke er enig i bak slik avl. Blandingshunder av "ups" opphav har jeg ikke noe imot.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...