Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruta

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Ja, du får masse gratis! Selv har jeg gått andre veien - fra LP til også å drive med jakttrening ;) (tror forresten en slektning av deg har vært dommer på en WT jeg gikk i fjor, hvis jeg ikke tar helt feil?).

Jeg tror absolutt du kan bruke dummy som forsterker. Så lenge du kaster dummyen når hunden står plassert riktig i ruta, lærer den seg jo hva som utløser belønningen.

Svigerfar Erling Skotner (Tandenbo's), hans fru Grethe Ranheim (Greline's)og naboen min Unni Falkeng (Hunting high and low) hjemme i Vestfold er alle tre jaktprøvedommere. Erling og Grethe påstår til og med at det var de som innførte WT i Norge etter å ha vært på field trial i England, så det er nok helt sikkert en av de som dømte :P De gjør jo ikke annet enn å reise land og strand rundt for å dømme eller konkurrere.

Fra LP til jakttrening, det funker jo like greit det, det er jo der jeg også skulle ha begynt. Jeg ser nå at jeg skulle ha trent mye mer på fri ved fot, egentlig mer lydighet generelt før jeg satte i gang med elite-øvelser i jakt. Men jeg har hvertfall fått en nyttig erfaring og vet at ved neste hund skal jeg begynne i en annen kant og ikke proppe hjernen til hunden full før den fyller 3 mnd, hehe.

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det er bra å trene med dummy, fordi det gir et mykere bitt. Det er greit å ha med seg når hunden apporterer treapport eller metall i LP, jeg vil påstå at det er mindre sjans for tygging og tullball hvis man trener mye med dummy. Men gjeterhunder har vel generelt et mye hardere bitt enn retrievere kan jeg tenke meg. Emil til Martine bærte dummyen til Lisa et par runder, og da så den ut som en flatbanka pølse etterpå, satt litt på spissen.

Få deg en Quest 500 gr dummy, de er slitesterke som FY og er akkurat passe vekt.

Skrevet
Svigerfar Erling Skotner (Tandenbo's), hans fru Grethe Ranheim (Greline's)og naboen min Unni Falkeng (Hunting high and low) hjemme i Vestfold er alle tre jaktprøvedommere. Erling og Grethe påstår til og med at det var de som innførte WT i Norge etter å ha vært på field trial i England, så det er nok helt sikkert en av de som dømte De gjør jo ikke annet enn å reise land og strand rundt for å dømme eller konkurrere.

Hehe, det var faktisk både Erling og Grethe som dømte, ja.

Skrevet

Hehe, det var faktisk både Erling og Grethe som dømte, ja.

Er det upassende å spørre hvordan det gikk på WT'n? Hvilken klasse stilte du i forresten?

Skrevet
Er det upassende å spørre hvordan det gikk på WT'n? Hvilken klasse stilte du i forresten?

Neida, overhodet ikke! ;) Stilte bare i BK, og det gikk ganske bra helt til finalen - der ble det en 0 fordi dumme hunden (les: dumme meg som ikke avverget det) tok med seg en dummy fra standplass ut. Gjett hva jeg trente på i tiden etter...

Skrevet

Hørt om doggie-zen?

Og hvis du L E S E R fremgangsmåten, så ligger det ikke godbiter i ruten. Og som sagt tidligere, det trenger ikke være godbiter

ja, men det kan være godbiter uttafor ruta som er interessante. du husker din hund løp for å hente godbit istedenfor å gå til kjegla? Jeg syns det er unødvendig å ha godbiter inn i bildet når man trener sånt som f.eks ruta. Det mener jeg. Godbiter er greit på mange øvelser, men jeg syns at sånn som ruta er det litt ririkabelt.

Skrevet

Det er bra å trene med dummy, fordi det gir et mykere bitt. Det er greit å ha med seg når hunden apporterer treapport eller metall i LP, jeg vil påstå at det er mindre sjans for tygging og tullball hvis man trener mye med dummy. Men gjeterhunder har vel generelt et mye hardere bitt enn retrievere kan jeg tenke meg. Emil til Martine bærte dummyen til Lisa et par runder, og da så den ut som en flatbanka pølse etterpå, satt litt på spissen.

Få deg en Quest 500 gr dummy, de er slitesterke som FY og er akkurat passe vekt.

Ok!! Tusen tusen takk for tipset. :D Det skal jeg huske på hvis de går i stykker... Kjøpte 5 stik i polen for litt over 1 år siden, og jammen holder de ennå! :D Men jeg skal prøve å få tak i en sånn du tipsa meg om. Er kjekt å ha, for de begynner å bli litt herrpa nå :P hehe

Skrevet
ja, men det kan være godbiter uttafor ruta som er interessante. du husker din hund løp for å hente godbit istedenfor å gå til kjegla? Jeg syns det er unødvendig å ha godbiter inn i bildet når man trener sånt som f.eks ruta. Det mener jeg. Godbiter er greit på mange øvelser, men jeg syns at sånn som ruta er det litt ririkabelt.

Du snakker imot deg selv. Du vet tydeligvis ikke hva doggie-zen er, for når du svarte nevte du at det kunne være godbiter utenfor ringen som er interessante. En doggie-zen-klok hund vet at den eneste måten å oppnå godbitene utenfor ruten på er å utføre arbeidet! Og ja, min hund har ikke verdens beste doggie-zen - fordi vi ikke har trent i allslags situasjoner ennå, som inni ringen, med dommer, i hall osv. (derimot har hun enormt god doggie-zen i andre sammenheng) Derfor er det noe vi trener mye på nå, og jeg har sett hunder med utrolig god doggie-zen, og er sikker på at vi skal få en like god.

Så at hunden kan bli interessert i godbiter utenfor ringen er ingen unskyldning om man trener en doggie-zen klok hund! Og det er faktisk samme greie om man trener med leke. Hunden kan lett bli interessert i en leke utenfor ringen, en hund, et menneske eller hva som helst som tar hundens interesse.

Skrevet
det er derfor man  må bygge opp seg selv som forsterker :D

Tänk om hunden springer tillbaka till dig istället för in i rutan då :):D

Skrevet

Tänk om hunden springer tillbaka till dig istället för in i rutan då :D :D

det er ikke lov ;) så så greit er det :D

Skrevet

Det er heller ikke "lov" (hunden kan ikke gjøre det om den vil oppnå belønningen) for klikkertrente hunder å hente mat.

men det får jo ikke annen konsekvens enn at den ikke får maten. så hvorfor bry seg?

Skrevet
men det får jo ikke annen konsekvens enn at den ikke får maten. så hvorfor bry seg?

Fordi den ikke oppnår det den ønsker, derfor bryr den seg! Hundene våre "opererer på miljøet" de. De gjør kun det som lønner seg for dem.

Skrevet

Våra klickertränade hundar har tävlat mycket med externbelöning utanför ringen i elitklass. De har inte en enda gång sprungit ut från planen för att ta den. De är väl medvetna om att den är där, men också att enda sättet att få den är att göra momenten snabbt och precist.

Skrevet

Jeg har sett flere mat- trente hunder som springer ut av ringen. bare min erfaring.

Skrevet

Ja..si det?Min hund bryr seg ihvertfall veldig..Selv om han hadde 14 mdn læring i å være oppurtinist og å raske til seg alt han kom over så er han nå veldig konsekvent på å ikke prøve å ta namen som ligger i godbitskålen ved siden av musematten eller kongen jeg veiver forann snuten hans under dekk og bli.Selv om han da ikke straffes fysisk hvis han prøver seg,han mister bare muligheten til å få belønning.Så altså:selv om du ikke ser noen grunn til å bry seg,så gjør altså hunden det.Og det er det som er det viktige for meg :wink:

At det virker...

Skrevet

ja, det viktigste er at man selv er fornøyd og mestrer det :):D Og selvsagt en lykkelig hund :D

Skrevet
Jeg har sett flere mat- trente hunder som springer ut av ringen. bare min erfaring

Da er det jo feil trening, og feil trening finner man både innen klikkertrening, nordenstam, jærvenrud, målbildstrening eller hva som helst.

Jeg har selv vært uheldig fordi jeg var upresis med treningen. På vanlig trening kan vi ha godbitskål utenfor ringen, men det har hendt èn gang at hun spiste noen godbiter som lå i gresset. Min feil - for jeg har alltid latt henne spise godbiter som ligger på bakken.

Forresten, den episoden du så - så var det ikke snakk om at hunden min løp ut og spiste godbitene. Og det vet jeg at du vet. Jeg måtte ta fra henne et fiskehode som ble kastet i bosspannet. Hun gikk hele programmet kjempefint uten å virke ukonsentrert e.l. Men på fremadsendingen trodde hun faktisk at hun fikk lov til å hente belønningen! Det heter dårlig stimuluskontroll på fremadsending, ikke noe annet. Og når jeg så at hunden min "misforstod" kommandoordet ropte jeg på henne, og hun bråsnudde og kom tilbake. Vi tok fremadsendingen en gang til, og sendte henne bare ut når jeg var sikker på at hun hadde segg kjeglen. Og da funket det. Det var dårlig stimuluskontroll. Men poenget var at hun snudde når jeg ropte på henne - og kom tilbake med en gang. Så "hunden gir blaffen fordi den bare oppnår å ikke få mat" er tydeligvis bare en hypotese fra din side.

Skrevet
men på nkku leiren lette hun også etter noen godbiter i øvelsen?

Jeg har selv vært uheldig fordi jeg var upresis med treningen. På vanlig trening kan vi ha godbitskål utenfor ringen, men det har hendt èn gang at hun spiste noen godbiter som lå i gresset. Min feil - for jeg har alltid latt henne spise godbiter som ligger på bakken.
Skrevet

Og selv om jeg ikke har vært god nok til å trene doggie-zen i alle situasjoner, så har vi tusenvis av eksempler på at det funker! Og det du sa var at man burde bruke leke i stedet for godbit, for ellers kom hunden til å lete etter godbiter utenfor ringen. Det gjelder faktisk det samme for leke. Med doggie-zen er det ikke bare snakk om godbiter

Skrevet

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som er belønnet med godbiter skal løpe ut om den får lukta av mat, enn om en hund belønnet med leke skal løpe ut om den får lukta av mat?

Om jeg hadde lært inn ruta og bare brukt leke som belønning og ikke lært inn noe særlig med doggie-zen, så ville Tinka allikevel ha løpt ut om det hadde ligget et griseøre (eller en tørrforkule) ved siden av. Hun er jo fremdeles labrador og Tinka selv om hun har blitt belønnet med leke på den øvelsen. Om du skjønner?

Skrevet
Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som er belønnet med godbiter skal løpe ut om den får lukta av mat, enn om en hund belønnet med leke skal løpe ut om den får lukta av mat?

Om jeg hadde lært inn ruta og bare brukt leke som belønning og ikke lært inn noe særlig med doggie-zen, så ville Tinka allikevel ha løpt ut om det hadde ligget et griseøre (eller en tørrforkule) ved siden av. Hun er jo fremdeles labrador og Tinka selv om hun har blitt belønnet med leke på den øvelsen. Om du skjønner?

da skjønner ikke hunden ruta, også vet den at det ikke får noen konsekvens at den er ulydig.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...