Gå til innhold
Hundesonen.no

INNLÆRING - Fri ved fot


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Hvis hunden overhodet ikke følger deg (jeg har sett et par gå i motsatt retning) så hjelper det å ha bånd på for å lettere få kontakt. ;) Hvis det gjaldt Kovu spesifikt så har vi minus-innkalling på ham, så han kan ikke gå løs noe sted som ikke er inngjerdet.

Ok. Jeg har motsatt erfaring, og føler at så lenge hunden kan gå løs (dvs at innkalling er på plass, og at det normalt ikke er noe problem) så kan man jo bruke mer av seg selv i stedenfor å bruke båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Ok. Jeg har motsatt erfaring, og føler at så lenge hunden kan gå løs (dvs at innkalling er på plass, og at det normalt ikke er noe problem) så kan man jo bruke mer av seg selv i stedenfor å bruke båndet.

Det å bruke mye av seg selv er ikke nødvendigvis noen fordel. I starten er det greit, men det er jo også en hjelper man skal fjerne (man skal heller ikke "bruke" båndet i treningen, det skal kun hindre hunden i å vandre avgårde). Jeg strever selv med å avlære meg med å "bruke meg ihjel" for å få Kovu til å jobbe. På de fleste noe førerorienterte raser er ikke dette veldig nødvendig, men det er ikke alle hunder som naturlig følger fører, selv med mye kontakttrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lettere å trene uten bånd i den forstand at man er mye friere selv. Mye holde styr på med klikker, godbiter, bånd osv. Man oppfører seg også selv mye mer naturlig når det båndet ikke er det. Man skal jo faktisk gå mer fri ved fot enn lineføring. Men ute og blant mye forstyrrelser foretrekker jeg å ha på båndet for at hunden skal få mindre mulighet til å belønne seg selv ved å gå bort til spennende ting rundt, eller forstyrre de andre som trener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han går jo så fint med godbiten at jeg tror du fint kan begynne å ha godbiten i andre hånden og begynne å fjerne lokkehånden ved å klikke for veldig korte strekker for så å skyte frem høyrehånden for å gi han godbiten før han rekker å bryte posisjonen. Men cluet er så korte strekker i begynnelsen så du rekker å klikke han for å være der han skal være, og godbiten må gis så raskt at han ikke rekker å bryte posisjonen når du klikker. (ja, gjentar meg selv masse her nå!)

Parallelt bør du trene omvendt-lokking både i fvf-posisjon og/eller utgangsstilling slik at han lærer å IKKE vri seg etter godbiten.

Edit/legger til litt her: Så snart hunden tar dette med å holde posisjonen etter klikket så kan du ha godbitene i lomma istedet for i hånden. Dette med å ha godbitene i venstre hånd er altså bare en midlertidig greie. I prinsippet skal du bruke akkurat den hånden og lomma du ønsker til godbitene, for hunden skal lære seg å ikke gå etter godbitene. Når du begynner med godbitskål/doggie-zen så er det en stor fordel at hunden har lært at den kan jobbe i motsatt retning av der belønningen er. Edit slutt

Å gå bakover mens hunden følger etter er også en grei metode, men den tar litt tid før man er der at man har noe som ligner fvf. Til gjengjeld gjør du det lett for deg selv til du skal begynne å lære inn stå/sitt/ligg under marsj, for da kan samme metode brukes igjen.

Det at hunden raskt mister fokus krever at du enten lokker som du gjør, og/eller belønner oftere og/eller krever mindre og/eller trenger bedre godbiter og/eller trener med for mange forstyrrelser eller annet. Dette vet du helt sikkert og har tydeligvis tatt en vurdering på, og han er som du sier en fjortis. Og hvis det er lokking som skal til for å få trent, og ikke minst synes treningen er morsom selv, så er det jo greit. Men jeg nevner det nå allikevel :)

For øvrig; takk for inspirasjonen, nå fikk jeg også lyst til å begynne med fvf og utgangsstilling på min lånehund! :-)

Endret av Helianthus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ å starte en slik tråd! Jeg har lenge slitt med dette med Enya. Problemet er å få hun nærmere mitt venstre bein og få hun i riktig posisjon. Hun er jo en liten dvergpuddel, så det er jo ikke så lett som å trene en normalt stor hund. Frykter at hun er litt redd for å bli tråkket på..

Er det noen som har bilde/video/link til korrekt posisjon i forhold til fører og hvor nærme skal hunden være beinet?

På kurs har vi lært at jeg skal gå bakover og Enya skal følge meg med kontakt og at jeg til slutt skal snu meg. Vi har kommet så langt at hun går ved siden av meg og setter seg når jeg stopper, men hun har altså ikke riktig posisjon og kan ikke utgangsstilling. Prøvde en goood stund å lære utgangsstilling ved hjelp av kassemetoden, men det funket ikke i det hele tatt. Så vi ga litt opp.. Så tips om innlæring av utgangsstilling tas også imot med stor takk :)

Oog, er det noe regel på om bikkja skal gå bak deg og sette seg eller om den bare skal snu ved siden av eier og sette seg? Har sett flere som bruker siste metode, noen som har tips om hvordan man lærer inn det? Eller evt hva som er enklest?

(Litt rotete innlegg - øya går i kryss, men håper det var litt forståelig hvertfall :P )

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke mye av seg selv er ikke nødvendigvis noen fordel. I starten er det greit, men det er jo også en hjelper man skal fjerne (man skal heller ikke "bruke" båndet i treningen, det skal kun hindre hunden i å vandre avgårde). Jeg strever selv med å avlære meg med å "bruke meg ihjel" for å få Kovu til å jobbe. På de fleste noe førerorienterte raser er ikke dette veldig nødvendig, men det er ikke alle hunder som naturlig følger fører, selv med mye kontakttrening.

Jeg bruker mye av meg selv de gangene hundene mine ikke er interesserte og ikke er så "på" som jeg ønsker at de skal være for å få de mer med. Det har fungert fint på mine hunder, selv om de ikke er konkurransehunder (enda). Hvis man bare bruker båndet så blir det jo ikke noe morsommere for hundene, i hvert fall ikke for mine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på meg = vi går

Se bort = vi står

Der begynner vi. :)

Fokus på belønning, plassering av belønning, la hunden få tid til å "kjenne" på vendinger og forsiktige tempovekslinger.Bruker lokking og shaping om hverandre.

Jobber med utg.pos ved siden av som en egen øvelse, går bare hunden i gang ved fvf trening. Holdter introduserer jeg senere når hunden har blitt mer kjent med hva det dreier seg om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige hunder og har brukt to forskjellige metoder. Ene hunden rygga jeg med kontakt, snudde meg gradvis og så shapa videre derfra. Andre hunden ble lokka med godbit. Den klenginga er ingen god ide nei. Det vil du få trekk for i alle konkurranser :) Jeg ville heller ikke gått med hånda sånn. Du kan gjerne lokke, men ta da heller hånda ned. Nå ser han vekk fra deg på hånda og blir skeiv (riktignok motsatt vei av normalen). Og at du holder sånda sånn er mer som må tas bort enn om hånda bare holdes forran hunden i rett posisjon .
Hånda var i den posisjonen for å lettere få han til å klenge. Så det blir andre boller nå. MegaMarie, se LP Elite FVF der står det noe om kontakt og til hinder for fører. Mange dommere vil nok også trekke for dette tidligere i klassene. En ting er vel at det er individuelt hvilken metode passer for den enkelte ekvipasjen, og mistenker at ting blir annerledes når fjortisfasen er over. Men foreløpig mangler han den lille gnisten/motoren, som jeg håper kommer frem om jeg er hyppig og flink med belønninga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie, se LP Elite FVF der står det noe om kontakt og til hinder for fører. Mange dommere vil nok også trekke for dette tidligere i klassene.

Hmm, det er dette med å tolke reglene da. Noen som vet hva som er vanlig å trekke for?

Også dersom hunden er for nærme eller i kontakt
med fører og dermed til hinder er dette feil.
Hva er for nærme? Hva er til hinder for føreren? Får ikke hunden være i kontakt med føreren overhode?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke helt i mål enda, men selve fvf-konseptet lærte jeg inn ved å fange atferd og utvikle det derfra. Utgangsstilling har jeg forsøkt ved hjelp av lokking, men den er ikke på plass enda. Så nå er jeg tilbake til kassen og har mer fremskritt der.

Vi har også gått baklengs for å få enda mer kontakt og flyt, men vet ikke hvor mye det har hjulpet da han kunne konseptet allerede da.

Ang. bånd så har jeg alltid på ham bånd når vi trener med andre. Jeg har da kjøpt et 4m langt bånd som jeg bare legger på bakken. Jeg holder det ikke, siden hendene er opptatt med klikker og belønninger. Jeg har det bare på bakken slik at hvis han skulle ta peiling mot noe annet enn meg så får jeg raskt stoppet ham.

Her er en nylig video fra vår fvf. Ikke helt ferdig enda, men på god vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmm, det er dette med å tolke reglene da. Noen som vet hva som er vanlig å trekke for?

Også dersom hunden er for nærme eller i kontakt
med fører og dermed til hinder er dette feil.
Hva er for nærme? Hva er til hinder for føreren? Får ikke hunden være i kontakt med føreren overhode?

Det spiller jo egentlig ikke så stor rolle hvordan du tolker reglene da. Det er hvordan dommerne tolker reglene som betyr noe. Du får ganske mye trekk for klenging hvor hunden også ploger forran fører og du får en del trekk for at hunden henger på låret ditt. Du får ikke trekk (fra noen dommer jeg har gått for ihvertfall - det kan jo være noen) for at hunden er i kontakt med føreren så lenge den går rett på siden og ikke klenger inntil. Det blir selvfølgelig strengere oppover i klassene, men mye klenging vil du få noe trekk på i de lavere klassene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder sjelden å gjøre så mye dill og dall når jeg holder på, så så sant hunden ikke har masse diller og man må gå omveier for å nå målet, så forsøker jeg (les: forsøker, i mitt hode er det sånn - kanskje er det ikke alltid slik i praksis *ler*) å gjøre ting så enkelt som mulig.

Når jeg trener inn fvf på mine hunder, så lokker jeg dem i den posisjonen jeg vi ha dem, og belønner det. Jeg bruker som regel å få en meget pen fvf på hundene mine.

Her er unge Yasmine på en av sine første treninger på fvf (her blir vel stort sett bare sitt'ene belønnet, men jeg belønner også alltid NÅR vi går):

http://www.youtube.com/watch?v=HctlhbhaHLw

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av meg selv de gangene hundene mine ikke er interesserte og ikke er så "på" som jeg ønsker at de skal være for å få de mer med. Det har fungert fint på mine hunder, selv om de ikke er konkurransehunder (enda). Hvis man bare bruker båndet så blir det jo ikke noe morsommere for hundene, i hvert fall ikke for mine hunder...

Les innlegget mitt en gang til. Jeg sier at man IKKE skal bruke båndet. Det å gjøre det morsommere for hundene å jobbe er en helt annen del, klart vi jobber med det, for vår del har det ihvertfall ingenting med bånd eller ikke å gjøre. Heldigvis, siden jeg har hunder som ofte må ha bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Så enkelt er det faktisk :D.

Willy the man måtte ha bånd på trening helt til han var godt og vel 2,5 år- kanskje lenger. Han hadde overhodet ikke noen intensjon om å holde seg hos meg over lengre perioder under trening, for det var jo så mange søte tanter der, og 4-bente damer... så da var det jo å ha bånd som sikkerhetsline når man trente. Og greier man ikke å håndtere bånd og godbiter og klikker og alt som skal til, så er det vel ikke BÅNDET som nødvendigvis er problemet.... jeg mener - når jeg med armer og bein i alle retninger, med en hund som hadde armer og bein - OG HODET - i alle retninger, greide å administrere klikker og godbiter og bånd og leker, så burde de fleste andre også greie det :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bånd må brukes i både lydighet og rally klasse 1 ;)

Vi fikk en kjempesmell da jeg for første gang skulle gå lineføring med Bonnie, hun ble plutselig en halvmeter fra beinet mitt og syntes det var veldig irriterende. Bånd = tur, selv i treningsmodus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo egentlig ikke så stor rolle hvordan du tolker reglene da. Det er hvordan dommerne tolker reglene som betyr noe. Du får ganske mye trekk for klenging hvor hunden også ploger forran fører og du får en del trekk for at hunden henger på låret ditt. Du får ikke trekk (fra noen dommer jeg har gått for ihvertfall - det kan jo være noen) for at hunden er i kontakt med føreren så lenge den går rett på siden og ikke klenger inntil. Det blir selvfølgelig strengere oppover i klassene, men mye klenging vil du få noe trekk på i de lavere klassene også.

Jeg mente hvordan dommeren tolker reglene. Jeg vil ikke si Tidi klenger, men hun har kontakt med beinet mitt med sin skulder, men går likevel beint. Finnes det noen video eksempler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mente hvordan dommeren tolker reglene. Jeg vil ikke si Tidi klenger, men hun har kontakt med beinet mitt med sin skulder, men går likevel beint. Finnes det noen video eksempler?

Det gjør det helt sikkert, men jeg syns det er litt dårlig gjort å linke til andre på ting som er dårlig :hmm: Men om du ser på filmen av unghunden min her (dette er ikke en skrytefilm, det er film for å se hva jeg må jobbe med og hvordan). Han er en litt utfordrende fyr å trene fvf med, for han vil så mye. Han går litt for langt fram, men om du ser når jeg går fvf mot kamera fra ca 1:10 ut i filmen. Der ser du at han ploger og henger på låret mitt. Det vil gi trekk i konkurranse. Når jeg trener stå under marsj mot slutten av filmen går han fint.

Han her går så tett på meg at jeg alltid kjenner hvor han er. Han er inntil låret mitt hele tida, men han henger ikke/lener seg ikke på meg og ploger ikke. Dette har jeg ikke fått trekk i på konkurranser (hehe men vendingene hans på stedet var ikke akkurat vakre i denne filmen :P ). Heller ikke i elite.

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har utgangsstillingen på plass fra før og gjør som mokken. Kontakt = gå frem. Ett steg i begynnelsen, følger hunden på får den skryt og belønning. Etterhvert går jeg kanskje litt lenger, skryter men holder igjen godbiten. Støtter mye med stemme og fjerner heller den etterhvert. Også er jeg veldig, veldig nøye med å belønne hunden i rett posisjon, altså at han ikke må gå noen steg frem for å hente godbiten feks. Har hunden en tendens til at rumpa faller ut belønner jeg alltid på venstresiden av hodet til hunden så rumpa forsvinner inn igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Skulle akkurat til å si det, han gjør akkurat det, og er således "til hinder" fordi han presser seg sånn på (noe jeg selvfølgelig drev og belønnet i den økten).

Men det hadde vært gøy om noen kunne linket til filmer (gjerne konkurranse) der det oppnås høye karakterer 8+ på FVF, så kan man se hvordan en "perfekt" fri ved fot kan se ut. Jeg prøvde å se etter dette på Youtube selv, men fant ingenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skulle akkurat til å si det, han gjør akkurat det, og er således "til hinder" fordi han presser seg sånn på (noe jeg selvfølgelig drev og belønnet i den økten).

Men det hadde vært gøy om noen kunne linket til filmer (gjerne konkurranse) der det oppnås høye karakterer 8+ på FVF, så kan man se hvordan en "perfekt" fri ved fot kan se ut. Jeg prøvde å se etter dette på Youtube selv, men fant ingenting.

Ekko, hunden i den siste filmen jeg linka til får alltid over 8 på fvf. Vendingene på stedet var jo ikke spesielt bra i den filmen (de er gjerne bedre enn det der), men posisjonen hans er bra. Helga etter den filmen fikk jeg 9,5 poeng i elite, da var trekket for at han satt seg skeivt i vendingene. Jeg bruker å få rundt 9 på konkurranse på fvf. Da er det ofte et halvt poeng trekk på min overaktive venstre skulder :lol: (og nei, det er ikke så lett å holde den i ro :P ). Resten småplukk. Noen vil ha hundene roligere, at de går "flatere" og gjevnere og jeg får stadig høre at jeg kommer til å få trekk for at han går så høyreist, men har ikke fått det enda.

For å se gode fvf kan det jo være et tips å søke på vm/em/nm osv. som viser karakterene på filmen.Det er gjerne hunder som har gjevnt gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det helt sikkert, men jeg syns det er litt dårlig gjort å linke til andre på ting som er dårlig :hmm: Men om du ser på filmen av unghunden min

(dette er ikke en skrytefilm, det er film for å se hva jeg må jobbe med og hvordan). Han er en litt utfordrende fyr å trene fvf med, for han vil så mye. Han går litt for langt fram, men om du ser når jeg går fvf mot kamera fra ca 1:10 ut i filmen. Der ser du at han ploger og henger på låret mitt. Det vil gi trekk i konkurranse. Når jeg trener stå under marsj mot slutten av filmen går han fint.

Han

går så tett på meg at jeg alltid kjenner hvor han er. Han er inntil låret mitt hele tida, men han henger ikke/lener seg ikke på meg og ploger ikke. Dette har jeg ikke fått trekk i på konkurranser (hehe men vendingene hans på stedet var ikke akkurat vakre i denne filmen :P ). Heller ikke i elite.

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Takk for svar! Jeg skjønner at du ikke vil poste filmer av andre hunder, men som du selv sa, så ser vi jo en klengete hund i videon i første innlegget. Men det er slike videoer som du postet jeg mente, som viste forkjellige fri ved fot. Veldig fine beskrivende videoer, jeg tror jeg skjønner det. Jeg ønsker slik fri ved fot som du har med hunden i slutten av videoen :)

Jeg skal få filmer en dag, så kan dere hjelpe med å si om det er klenging eller ikke. Vi går ikke så langt om gangen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...