Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytte ut eller ikke?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

La oss si at jeg har en hypotetisk venn som er i en situasjon der hun egentlig bare har lyst til å komme seg ut av huset. Hun sliter med konsentrasjonsvansker, økt tretthet (sover opp mot 14-15 timer om dagen), hun klarer ikke glede seg over andres glede, alt dette grunnet en depresjon.

Depresjonen er i store mengder forårsaket av hennes mor som ikke alltid er like grei, men det er også kommet av frykt for framtiden, det at alt skal være perfekt og trusler om at hunden hennes snart blir avlivet fordi moren (som faktisk tok initiativet til å skaffe den) ikke orker at den går i beina på henne.

Det hele ender opp i at hun ikke orker å gå ut på sosiale ting, hun låser seg inne på rommet sitt det meste av dagen og det er veldig vanskelig for foreldrene og vi som er rundt, å få tak i henne.

Hun har også sagt at karakterene hennes nå går rett vest fordi hun ikke klarer å lese før prøver. Hun har ikke energi, men hvis hun prøver å lese så går på en måte alt i surr (vet ikke helt hva som skjer. noe med at linjene går i hverandre elns). Dette kombinert med "flink-pike"-syndromet gjør jo at stresset bare øker, og hun har noen ganger fått nesten panikkanfall før prøver, men også bare midt i en time. Da bare gråter og gråter og gråter hun helt ukontrollerbart.

Jeg synes det er grusomt å se på. Hun har sagt at hun vurderer å flytte ut, bare ta med seg bikkja og komme seg ut, for det er nok moren som er det desidert vanskeligste. Vi har en klassekamerat som bor i et kollektiv/bofellesskap der det er et ledig rom. Det er lov med hund, men det bor en kanin der som hunden har reagert på før. Jeg har i hvert fall troen på at det er mulig å trene bort, for de har vært på hytte sammen, der de klikkertrente hunden og da ble det bedre men ikke helt perfekt.

Hun har også jobb, men det blir nok for mye å balansere skole, eksamener, hund og mye deltidsjobb. Men hun har sagt at foreldrene (i hovedsak faren) er villig til å hjelpe med leie/hundemat.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Synes egentlig hele greia er veldig vanskelig, så jeg vet rett og slett ikke helt hva jeg skal si når hun spør meg om hva jeg ville gjort..

EDIT: Det er forresten ikke snakk om mishandling eller noe sånt, men mer kommentarer og psykiske ting som tærer på sinnet.

EDIT2: Hun går også til lege for å se om det er noe mer som er "galt". Legen har allerede sagt at hun trenger psykolog og mest sannsynlig medisiner, men han har også tatt prøver som skal sjekke noen sykdommer som skaper tretthet. Tror det blant annet var stoffskifte(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo egentlig også at det er den beste løsningen. Tror det blir lettere å jobbe med ting når man ikke har en mor som det hengende over seg hele tiden.

Og også det å komme seg til noen som faktisk bryr seg om henne. Det tror jeg hun har utrolig godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut om hun har mulighet til det økonomisk, men få også hjelp! Hjelpelærer/helsesøster på skolen, psykologen som legen snakker om osv.

Uavhengig av hva som er problemet så har hun det vanskelig og jeg tror en psykolog kan være til god hjelp. Man trenger ikke å være helt forskrudd psykisk eller dypt deprimert for å ha behov for eller utbytte av å gå til psykolog. Jeg kom til psykolog pga depresjon men fortsatte lenge etter at depresjonen var borte, rett og slett for å ha en profesjonell person å kaste tanker med og finne ut av meg selv som person.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt ut om hun har mulighet til det økonomisk, men få også hjelp! Hjelpelærer/helsesøster på skolen, psykologen som legen snakker om osv.

Uavhengig av hva som er problemet så har hun det vanskelig og jeg tror en psykolog kan være til god hjelp. Man trenger ikke å være helt forskrudd psykisk eller dypt deprimert for å ha behov for eller utbytte av å gå til psykolog. Jeg kom til psykolog pga depresjon men fortsatte lenge etter at depresjonen var borte, rett og slett for å ha en profesjonell person å kaste tanker med og finne ut av meg selv som person.

Jeg er helt enig! Har lenge prøvd å få henne til å gå til helsesøster, for jeg har sett at hun har slitt lenge, men det har liksom eskalert de siste to månedene. Tror hun synes det er veldig vanskelig. Det å på en måte innrømme at hun ikke er så flink som hun mener at hun skal være. Det blir liksom et nederlag.

Det er jo økonomien som er den største frykten også, tror jeg. Det å klare å jobbe nok til å betale 5000,- pr/mnd, pluss hundemat, samtidig som hun ikke må jobbe så mye at bikkja blir stående alene hele tiden. Men hvis hun får hjelp av foreldrene så tror jeg det skal gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor foreldrene sammen? Kanskje hun kan prate med faren om hvordan situasjonen er?

Flytte vil jo gi avstand og pusterom, men hun bør også få hjelp utenfra. På helsestasjoner kan det også finnes tilbud for ungdom. Der er ofte terskelen lav bare for å komme innom å ta en prat.

Det finnes jo stipender også i forhold til det økonomiske. Hvor gammel er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også flytt, jeg vil tro situasjonen bare vil bli verre om hun blir værende. Det å isolere seg kan også veldig fort bli selvforsterkende, og det å ha et trygt godt nettverk rundt seg er utrolig viktig da (og hjemmemiljøet er jo det som virkelig skal være trygt). Og ja, det er fryktelig vanskelig å ta det steget å gå til psykolog, men du kan jo prøve å si til henne at av og til så kan man ikke greie å ordne alt selv uten at det betyr at det er et nederlag. Livet kan være veldig tungt til tider, og da er det egentlig bare fornuftig å bruke de midlene man har tilgjengelig for å komme seg videre. Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle venninnen din at hun er så absolutt ikke alene i verden, og hun må på ingen måte føle at det er et nederlag å søke hjelp! Slik jeg forstår det utifra hva du skriver, så har hun allerede begynt å se på løsninger og alternativer, og bare det at hun klarer å jobbe burde hun være stolt av :) Som flere her skriver: Flytt ut. Jeg kjente meg veldig godt igjen i det du skriver, og jeg endte opp med å flytte ut da jeg fylte 16. Hadde en vanskelig mor, en skoleflink storesøster å leve opp til, og konsentrasjonsvansker. Måtte ha litt (en god del) hjelp av pappaen min økonomisk, men i ettertid er jeg utrolig glad jeg turte å ta det steget at jeg flyttet. Tror venninnen din hadde hatt godt av det også. Håper ting blir lettere for henne etter hvert :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon da jeg var 17. Jeg flytta ut i egen leilighet og ting ble 10 ganger bedre med en gang!

Hadde et veldig turbulent forhold med min mor, men etter jeg flytta så er vi nesten bestevenner! Bare det å få sine egne rutiner, slippe å tenke hva andre hjemme mener hun skal gjøre etc blir mye lettere. Gjorde hvertfall det for meg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...