Gå til innhold
Hundesonen.no

Langhåret + normalhåret schæfer


Emilie
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg bare lurer, går det an å kombinere langhåret og korthåret schæfer og få godkjent registrert avkom? Går det an innenfor NSchK, eventuelt bare innenfor NKK. Noen som vet?

Slik jeg har forstått det så skal ikke hårlagsvariantene krysses med hverandre, men avkom blir registrert som det hårlaget de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket for en tid tilbake med NKK om dette og svaret var at kombinasjoner av lang og kort hår er å regne som blandingshund og blir ikke registrert. I Sverige derimot får man registrert kombinasjon av kort og langhår

Ja ble feilinformert av en oppdretter :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse reglene er forvirrende selv. Jeg leste et skriv i fra FCI hvor det kom frem at kryssparring i mellom hårlag var lov, men så viser det seg at det er opp til hvert enkelt land. Om man ser på parringslister rundt om i Europa ser man mange plasser de krysser hårlag. I Sverige er det vist en overgangsregel og det skal kun bli lov å parre like hårlag i fremtiden. Synd synes jeg, da det kunne gitt en bredere avelsbase. Jeg tror også at langhår får dårligere underull på sikt om det kun blir lov å parre langhår med langhår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse reglene er forvirrende selv. Jeg leste et skriv i fra FCI hvor det kom frem at kryssparring i mellom hårlag var lov, men så viser det seg at det er opp til hvert enkelt land. Om man ser på parringslister rundt om i Europa ser man mange plasser de krysser hårlag. I Sverige er det vist en overgangsregel og det skal kun bli lov å parre like hårlag i fremtiden. Synd synes jeg, da det kunne gitt en bredere avelsbase. Jeg tror også at langhår får dårligere underull på sikt om det kun blir lov å parre langhår med langhår..

ja, jeg tror også vi må ha inn normalhår med jevne mellomrom for å beholde hårlaget. Det må være passe forvirrende når selv oppdrettere ikke helt vet. Nå er jo en del oppdrettere som blir direkte kvalme bare av å se en langhår, så de har vel neppe satt seg så godt inn i reglene. For at de skal bruke langhår på sine tisper, er vel nesten som å be dem løpe nakne gjennom Carl Johan edru ... skjer ikke med andre ord

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Ok, så det er altså ikke lov å pare hårlagene og få godkjent avkom, verken i NKK eller NSchK? Og er det eventuelt mulig å sende en norskregistrert tispe til Sverige og ha kullet der, registrert via en svensk kennel og få det godkjent via SKK, og deretter i NKK? Nå bare tenker jeg høyt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Ok, så det er altså ikke lov å pare hårlagene og få godkjent avkom, verken i NKK eller NSchK? Og er det eventuelt mulig å sende en norskregistrert tispe til Sverige og ha kullet der, registrert via en svensk kennel og få det godkjent via SKK, og deretter i NKK? Nå bare tenker jeg høyt :)

Sorry dobbeltpost...

Teknisk så skal det være mulig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ... sånn er det i praksis. Er det ikke stas?

Nei, jeg syns ikke det jeg, men jeg er kanskje bare hysterisk med tanke på genpool og sånt :P

Delt i 4...lang og kort bruksvariant og lang og kort utstillingsvariant ;)

Trodde ikke bruksfolk brydde seg om bagateller som pelslengde og farge jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det jeg, men jeg er kanskje bare hysterisk med tanke på genpool og sånt :P

Var med ca en ti liters bøtte sarkasme :P

Om jeg skal være alvorlig, så må nok langhår bruks gå i langhårskl for å få sin premiering. Så jo, de bryr seg nok de også. Langhår er sjeldent sett på som noe fint i schæfermiljøet, uansett bruks eller show. Pelskvaliteten er vist dårligere, så da er det jo viktig for bruksfolket :)

Edit: Lagt til litt

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med ca en ti liters bøtte sarkasme :P

I know ;)

Om jeg skal være alvorlig, så må nok langhår bruks gå i langhårskl for å få sin premiering. Så jo, de bryr seg nok de også. Langhår er sjeldent sett på som noe fint i schæfermiljøet, uansett bruks eller show

Jeg antar det har noe med vane å gjøre? Langhårs har vel ikke vært godkjent før nå veldig nylig, så de ble vel stort sett solgt som familiehunder. Vi får satse på at det går seg til etterhvert som langhårene vises frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det jeg, men jeg er kanskje bare hysterisk med tanke på genpool og sånt :P

Trodde ikke bruksfolk brydde seg om bagateller som pelslengde og farge jeg ;)

Jeg vil helst ikke ha langhår inn på mine linjer (har til nå ikke hatt et eneste langhåret avkom).Synes ikke de er like bruksdugelige når det kommer til snø som korthår. Men her spiller det jo ingen rolle om man bryr seg eller ikke angående pelslengde...det er NKK og NSchK som sier at vi "må" bry oss da det er de som setter reglene.

Men ser jo at det allerede er noen som bevisst avler langhårede svarte for eksempel. Folk finner seg nisjer uansett...

Fordelen for langhår er jo at det til stadighet vil komme til nye individer ettersom man kan registrere langhårede avkom født i korthårskull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha langhår inn på mine linjer (har til nå ikke hatt et eneste langhåret avkom). Synes ikke de er like bruksdugelige når det kommer til snø som korthår. Men her spiller det jo ingen rolle om man bryr seg eller ikke angående pelslengde...det er NKK og NSchK som sier at vi "må" bry oss da det er de som setter reglene.

Av ren nysgjerrighet: Er det virkelig den eneste grunnen til at du ikke liker å få langhår? For det er jo ikke alle fra dere som blir brukt som lavinehunder, det er vel nok av de som går som tjenestehunder av ett eller annet slag, eller som brukshunder (RIK eller NBF) og de er jo sjeldent ute for å jobbe i dyp snø. Bruksevnen sitter jo ikke i pelsen? Snøen har ikke plagd meg så voldsomt med Nix. Klart nå det er kram snø så fester det seg fort i buksene. Ellers blir hun bare ren i snøen, mulig hun har en spesiell form for pels, gudene vet, for det er stort sett den eneste grunnen jeg hører når jeg spør hva den voldsomme motviljen til langhår kommer av. Skulle ønske noen hadde en litt bedre grunn i tillegg til den med snø.

Det eneste som virkelig irriterer meg er all møkka hun drar med seg uansett årstid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT: for meg er det så enkelt som at jeg liker best normal hår. Jeg syns det er penest, det er det jeg forbinder med schæfer. For meg så er langhår feil, selv om raseklubben mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha langhår inn på mine linjer (har til nå ikke hatt et eneste langhåret avkom).Synes ikke de er like bruksdugelige når det kommer til snø som korthår. Men her spiller det jo ingen rolle om man bryr seg eller ikke angående pelslengde...det er NKK og NSchK som sier at vi "må" bry oss da det er de som setter reglene.

Men ser jo at det allerede er noen som bevisst avler langhårede svarte for eksempel. Folk finner seg nisjer uansett...

Fordelen for langhår er jo at det til stadighet vil komme til nye individer ettersom man kan registrere langhårede avkom født i korthårskull.

Hmm.. Hvorfor sliter de med snø?

Eneste hunden vi har hatt i hus som har slitt med snø, er puddelen, og selv hun sliter bare når snøen er kram og våt. Ingen av belgerne har hatt problemer med snø (om vi ser bort fra at den allergiske terven som får veldig såre bein i kulda pga soppangrep, men der er det soppen og kulda som er et problem, ikke snøen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst ikke ha langhår inn på mine linjer (har til nå ikke hatt et eneste langhåret avkom).Synes ikke de er like bruksdugelige når det kommer til snø som korthår. Men her spiller det jo ingen rolle om man bryr seg eller ikke angående pelslengde...det er NKK og NSchK som sier at vi "må" bry oss da det er de som setter reglene.

Men ser jo at det allerede er noen som bevisst avler langhårede svarte for eksempel. Folk finner seg nisjer uansett...

Fordelen for langhår er jo at det til stadighet vil komme til nye individer ettersom man kan registrere langhårede avkom født i korthårskull.

Min langhår har ikke noe problem med snø, annet enn at det fester seg litt mellom potene, men det er bare å klippe, og så er det full rulle. Kuldetoleransen er enda større enn hos min gamle normalhår, og han er meget velfungerende i snøforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet: Er det virkelig den eneste grunnen til at du ikke liker å få langhår? For det er jo ikke alle fra dere som blir brukt som lavinehunder, det er vel nok av de som går som tjenestehunder av ett eller annet slag, eller som brukshunder (RIK eller NBF) og de er jo sjeldent ute for å jobbe i dyp snø. Bruksevnen sitter jo ikke i pelsen? Snøen har ikke plagd meg så voldsomt med Nix. Klart nå det er kram snø så fester det seg fort i buksene. Ellers blir hun bare ren i snøen, mulig hun har en spesiell form for pels, gudene vet, for det er stort sett den eneste grunnen jeg hører når jeg spør hva den voldsomme motviljen til langhår kommer av. Skulle ønske noen hadde en litt bedre grunn i tillegg til den med snø.

Det eneste som virkelig irriterer meg er all møkka hun drar med seg uansett årstid ;)

Hmm.. Hvorfor sliter de med snø?

Eneste hunden vi har hatt i hus som har slitt med snø, er puddelen, og selv hun sliter bare når snøen er kram og våt. Ingen av belgerne har hatt problemer med snø (om vi ser bort fra at den allergiske terven som får veldig såre bein i kulda pga soppangrep, men der er det soppen og kulda som er et problem, ikke snøen)

Eneste grunnen til at jeg ikke vil ha langhår er at de i mine øyne har upraktisk pels. Vår første schäferhund var en nydelig, diger bamse av en langhåra schäferhund. I Trødelags våte vintre med mye klabbe snø var det plagsomt både for hund og eier når halve hunden var dekt i snøklumper. Vi prøvde det meste, som å klippe han ned på potene og oppover fanene, spraye han med balsam osv osv, ingen ting nytta. Dette var i mine øyne en begrensning for alle turer, snørekjøring og trening i vinter halvåret. Med den hunden sa jeg at jeg aldri mer skulle ha langhår uansett så søte de er. Utseende til langhår tiltaler meg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg ikke vil ha langhår er at de i mine øyne har upraktisk pels. Vår første schäferhund var en nydelig, diger bamse av en langhåra schäferhund. I Trødelags våte vintre med mye klabbe snø var det plagsomt både for hund og eier når halve hunden var dekt i snøklumper. Vi prøvde det meste, som å klippe han ned på potene og oppover fanene, spraye han med balsam osv osv, ingen ting nytta. Dette var i mine øyne en begrensning for alle turer, snørekjøring og trening i vinter halvåret. Med den hunden sa jeg at jeg aldri mer skulle ha langhår uansett så søte de er.

Utseende til langhår tiltaler meg veldig.

Ah, men da forstår jeg. Heldigvis har jeg sluppet slik med min langhår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...