Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei..

Har ett spørsmål ang oppdrettere og raseklubber.

I en av mine raseklubber koster det 250 kr å få oppført sitt kennel navn på klubbens nettside.

Da får du også lov å stå på hannhundlisten.

Er dette vanlig praksis rundt om i raseklubbene (altså å ta betalt utover medlemsavgift?)

Jeg synes det er litt få oppdrettere på listen til raseklubben og lurer på om kanskje betalingen har noe med dette å gjøre?

Siden det snart er årsmøte er det jo mulig å komme med ett forslag om å fjerne den avgiften..

Men er dette vanlig praksis rundt om i klubbene så er det jo bare å glemme

Skrevet

Ganske sikker på at det ikke koster noe i min klubb (men du må være medlem av den selvsagt.)

Gratis å stå på hannhundlisten og.

Synes det egentlig er i alles interesse at dette er gratis.

• Like 2
Skrevet

Det kostet tidligere kr 400,- i engangsavgift å stå på oppdretterlisten i snuserklubben, men det ble fjernet nettopp etter forslag på generalforsamling. Begrunnelsen vi la til grunn for fjerningen var at det ville få flere oppdrettere på listen og dermed være mer oversiktlig for nye valpekjøpere. Det koster heller ingen ting å formidle valpekull på hjemmesiden.

• Like 2
Skrevet

Tror både gårdshundklubben og ridgebackklubben tar betalt for at oppdretter skal stå oppført på listen ihvertfall. Hannhund er jeg usikker på, tror muligens det er inkludert. Synes det er synd, fordi jeg tror noen ikke gidder pga det, ihvertfall om de ikke har konkrete kullplaner.

• Like 1
Skrevet

I Norsk Berner Sennenhundklubb er det gratis å stå på oversikten over godkjente hannhunder og på oppdretteroversikten - men om du ønsker lenke til egen hjemmeside, koster den avtalen 100 kroner året.

Valpeformidling koster 25 kroner valpen, men er selvfølgelig gratis om tispa går tom.

Pengene klubben får inn på dette går til et eget sunnhetsfond, hvor midlene spares til ulike prosjekt for rasens helse og tilsvarende. Vi har for eksempel en ordning hvor en kan få støtte til å dekke en viss andel av obduksjonen om en vet at hunden dør av kreft. Vi har en meget utbredt krefttype som er overrepresentert i vår rase, slik at mange ønsker å vite med sikkerhet hva slags kreft hunden døde av, da vi ønsker å få kartlagt hvilke linjer denne kreften opptrer på.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...