Gå til innhold
Hundesonen.no

Lure tips til pynt på CV


Tommy
 Share

Recommended Posts

For et års tid siden fikk jeg meg en linkedin-konto, og i dag fikk jeg meg til å fylle den ut. Fikk meg forsåvidt også til å sjekke ut "alle andre", og jeg må si jeg ble litt demotivert.

Hvorfor ble jeg demotivert? Jo. Jeg har jobbet siden jeg var 13 og har lang arbeidserfaring, dog lite relevant for fremtidig jobb innenfor kommunikasjonsbransjen (eventuelt journalistikken om det står mellom det og NAV). "Alle andre" har motsatt av meg. De har kanskje ikke så mye arbeidserfaring, men latterlig mye småting som definitivt slår positivt ut. Kurs, erfaringer, annet arbeid, verv osv.

Jeg tenker som så at jeg VIRKELIG trenger noe slikt. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg kan finne på. Så det jeg lurer på er om noen kanskje har noen tips til ting som gjør CV'en bedre? Småting, store ting. Whatever.

Kostnad og tid er nøkkelfaktorer her. Har ikke råd til å ta kurs til mange tusen, og har ikke mulighet til å sette av mange timer hver dag til det.

Konkrete tips varmer hjertet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært frivillig? Man kan føre opp slikt arbeid, selv noe så difust som f.eks frivillig økonomistyrer i leiligheta du deler med 5 kompiser. Ansvar er ansvar, og da har du hatt det.

Og ikke la deg demotivere av andres stivpyntede CV'er, uansett om du har påtatt deg frivillige og betalte verv til du satt og vugga i dusjen kl 01.00 hver dag for du aldri fikk tid til deg selv gjennom hele utdanninga - så trenger ikke det være nok til å få en jobb. *RELEVANT* arbeidserfaring er viktigst, av min erfaring. Men jeg er jo i en annen bransje, så ikke ta mitt ord for 110% rett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så spesielt med min "bransje" er at mange av de som jobber innenfor den kommer fra andre yrkesgrupper, som politikere og andre som har nøkkelkompetanse innenfor politiske beslutningsprosesser. Altså folk med store nettverk og påvirkningskraft.

I fjor fikk 5 av 20 ferdige masterstudenter umiddelbar jobb, og samtlige av de har hatt store verv tidligere.

Erfaring, nettverk og evne til å være synlig er noe som preger yrket. Går man inn på Finn og leter etter de jobbene hvor det kreves minst, så stiller de fortsatt krav til flere års arbeidserfaring. Et par hospiteringsannonser (gratis arbeid) krever sågar tre års erfaring, for å gi erfaring til å få jobb senere.

Dødsviktig å skille seg positivt ut, noe jeg ikke gjør i dag.

Skal sjekke om det finnes relevant frivillighetsarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så spesielt med min "bransje" er at mange av de som jobber innenfor den kommer fra andre yrkesgrupper, som politikere og andre som har nøkkelkompetanse innenfor politiske beslutningsprosesser. Altså folk med store nettverk og påvirkningskraft.

I fjor fikk 5 av 20 ferdige masterstudenter umiddelbar jobb, og samtlige av de har hatt store verv tidligere.

Erfaring, nettverk og evne til å være synlig er noe som preger yrket. Går man inn på Finn og leter etter de jobbene hvor det kreves minst, så stiller de fortsatt krav til flere års arbeidserfaring. Et par hospiteringsannonser (gratis arbeid) krever sågar tre års erfaring, for å gi erfaring til å få jobb senere.

Dødsviktig å skille seg positivt ut, noe jeg ikke gjør i dag.

Skal sjekke om det finnes relevant frivillighetsarbeid :)

Studentverv! Ja da, jeg er studentdemokrati-nerd til fingerspissene, men det er virkelig ett kjempefint sted å knytte kontakter, lære masse og opparbeide seg litt erfaring som er i hvert sånn nogenlunde relevant. Kanskje studentdemokratiet ved studiestedet ditt har behov for en informasjonsansvarlig eller lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentverv! Ja da, jeg er studentdemokrati-nerd til fingerspissene, men det er virkelig ett kjempefint sted å knytte kontakter, lære masse og opparbeide seg litt erfaring som er i hvert sånn nogenlunde relevant. Kanskje studentdemokratiet ved studiestedet ditt har behov for en informasjonsansvarlig eller lignende? :)

Jeg har tenkt på det. Han ene jeg bor med er rekrutteringsansvarlig for linjeforeningen, og gjør mildt sagt lite på veldig mye tid. Vurderer å bli med neste år, for akkurat nå er valgene over. Skader ikke høre dog!

---------

Edit: NVM, fant det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det. Han ene jeg bor med er rekrutteringsansvarlig for linjeforeningen, og gjør mildt sagt lite på veldig mye tid. Vurderer å bli med neste år, for akkurat nå er valgene over. Skader ikke høre dog!

:ahappy: Jeg bruker ganske mye tid på mine verv, så spørs nok litt hva man legger i det. Men det er spennende og gøy! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tre frivilligsentraler i Kristiansand; Blå Kors sin i Posebyen, en på Grim og en på Randesund/Tveit. I tillegg har du endel litt utenfor byen. Det å være frivillig skiller seg alltid positivt ut på en søknad, uansett. Det vitner til samfunnsengasjement og personlig initiativ. Og hva med å i tillegg foreslå at du kan gi gratis (frivillig) veiledning til frivilligsentralen ift. kommunikasjon utad - opprette en blogg for de, styre hjemmesiden en stund eller lignende? Alt slikt er - om det ikke er så relevant akkurat det du gjør - ofte veldig relevant i skreven form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...