Gå til innhold
Hundesonen.no

Direktesendt valpefødsel på NRK


linesuhr
 Share

Recommended Posts

Mener flere av dere at å bruke en slik hundeseng er like greit som å snekre valpekasse? Jeg spør bare fordi jeg står lurer på hva jeg skal bruke selv.

Jeg har ikke vært fornøyd med plastsenger som "valpekasse".... Derimot har jeg gått over til kun å bruke bia-bedd. Mykt nok uten at man behøver å bruke tepper etter at valpene er født (som mine tisper graver alt for mye i) Kantene er såpass myke at valpene ikke blir flate om de havner på feil side av tispa. Og det er veldig greit å holde rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at goldener er ganske pesete hunder generelt... de jeg kjenner ligger ofte og peser inne iallefall fordi de er varme.

edit: men det der var litt vel pesete synes nå jeg... men det må kanskje være ekstra varmt inne pga. valpene? Hun peser jo så hun rister stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mener flere av dere at å bruke en slik hundeseng er like greit som å snekre valpekasse? Jeg spør bare fordi jeg står lurer på hva jeg skal bruke selv.

Jeg har ikke vært fornøyd med plastsenger som "valpekasse"... Derimot har jeg gått over til kun å bruke bia-bedd. Mykt nok uten at man behøver å bruke tepper etter at valpene er født (som mine tisper graver alt for mye i) Kantene er såpass myke at valpene ikke blir flate om de havner på feil side av tispa. Og det er veldig greit å holde rent...

En plastseng kan være ok som "fødekasse", det skal være mulig for tispen å få tatt spenntak under fødselen og da fungerer det dårlig med altfor mykt underlag - de fleste tisper synes også det blir for varmt.

Ser mange som hauger på med lassevis av tepper og stasj - for meg blir dette slemt, for det første blir det for varmt og for det andre så er det for mykt.

Jeg har brukt kasse av tre, og kun aviser i bunnen - og jeg har bare aviser i bunnen frem til valpene er så store at det er liten sjans for at "mor" graver dem ned. For mine tisper har gravd, og mange tisper graver - og de graver av instinkt og de graver for å få bort det varme - man risikerer da at valpene blir kvalt under tepper.

Teppe introduserer jeg når valpene er store nok, og mobile nok til å åle seg vekk - dvs. sånn 2,5 uke til 3 ukers alder. Da har tispen gjerne sluttet å grave også. Jeg har imidlertid ikke teppe i hele kassa, bare i en del - dette fordi valpene da ganske fort lærer seg å søke vekk fra liggeplassen for å gå på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plastseng kan være ok som "fødekasse", det skal være mulig for tispen å få tatt spenntak under fødselen og da fungerer det dårlig med altfor mykt underlag - de fleste tisper synes også det blir for varmt.

Ser mange som hauger på med lassevis av tepper og stasj - for meg blir dette slemt, for det første blir det for varmt og for det andre så er det for mykt.

Jeg har brukt kasse av tre, og kun aviser i bunnen - og jeg har bare aviser i bunnen frem til valpene er så store at det er liten sjans for at "mor" graver dem ned. For mine tisper har gravd, og mange tisper graver - og de graver av instinkt og de graver for å få bort det varme - man risikerer da at valpene blir kvalt under tepper.

Teppe introduserer jeg når valpene er store nok, og mobile nok til å åle seg vekk - dvs. sånn 2,5 uke til 3 ukers alder. Da har tispen gjerne sluttet å grave også. Jeg har imidlertid ikke teppe i hele kassa, bare i en del - dette fordi valpene da ganske fort lærer seg å søke vekk fra liggeplassen for å gå på do.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at goldener er ganske pesete hunder generelt... de jeg kjenner ligger ofte og peser inne iallefall fordi de er varme.

edit: men det der var litt vel pesete synes nå jeg... men det må kanskje være ekstra varmt inne pga. valpene? Hun peser jo så hun rister stakkar.

Helt normalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innom av og til og titter. Klarer ikke å legge fra meg at jeg syns valpekassen er alt for liten. Skal ikke mora kunne ha mulighet til å flytte litt på seg i kassen om det blir for varmt eller lignende? Slik det er nå må hun forlate valpene for å komme seg litt vekk. Det er jo pakka ned i der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er innom av og til og titter. Klarer ikke å legge fra meg at jeg syns valpekassen er alt for liten. Skal ikke mora kunne ha mulighet til å flytte litt på seg i kassen om det blir for varmt eller lignende? Slik det er nå må hun forlate valpene for å komme seg litt vekk. Det er jo pakka ned i der.

Men hun trenger ikke å forlate valpene, hun kan bare gå ut av kassa - helt vanlig det.

Mer enn nok plass til å amme valper, og så kan hun legge seg på utsiden når stellet er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

For øvrig så ser det litt ut som om kassa står i stua hvor også familiens andre hund er og det er aktive unger overalt, DET for meg er ett langt større problem.

Mor og barn skal ha RO de første tre ukene, en daglig sjekk av valpene og skifte i kassa er nok forstyrrelser for små valper.

De trenger ikke hilse på resten av flokken heller, det er jo bare slemt å stresse tisper med sånt. Jeg har aldri tillatt andre hunder i nærheten av mine mødre/kull før valpene har passert 3 ukers alder, først da blir de innlemmet i resten av flokken - og det er først da de har noen som helst nytte av det også.

Jeg har kun sjekket mine valper en gang for dagen, og bytta i kassa om det har vært behov for det - mamma har fått lufte seg og fått mat, men ellers (bortsett fra ukesfotograferingen) så er jeg ganske hands off til valpene begynner å få mat. Og besøk er uaktuelt før tidligst ved 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...