Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan reagerer du når hunden din stikker når den går løs?

Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Akkurat når hunden blir redd er det veldig vanskelig, og egentlig ikke så mye å få gjort annet enn å prøve å forebygge. Kanskje også ha på en langline slik at man kan ha en mulighet til å få tråkket på den, eller man kan håpe at hunden setter seg fast i den før den når en evt. bilvei. Jeg lufter en hund som er veldig skvetten (ikke min) og jeg tør ikke å ha den løs. Litt uvvant med en hund som nesten er som en hest i redsel og reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

"OZZYYY, JAAAA, HURRAAAA, KOM A GUTTEN! JA KOMME DAAAA. JAAAAA HURRAAAAA SÅ BRAAAAAAAAAAAAAAA! DYYYYKTIIIIIIIG " med verdens teiteste stemme.

Hei folkens, hunden stakk fordi den var redd!! Da flykter den jo og det er noe helt annet enn alle andre utflukter. Du kan ikke gjøre annet enn å bygge selvtillit og lære han å ty til deg, når han er

Min erfaring: jeg løper i motsatt retning og lager masse rare lyder og bevegelser. Funker fjell på min unghund. Min løper bare videre dersom jeg kommer etter, for da har han jo "flokken" med seg på "j

Ville gjort som @ida sier. Sosialisert med de tingene han syntes er skummelt. Hilse på alt han syntes er skummelt, gjøre han vant til lydene. Kan også være greit å gå med langline til han blir litt mer trygg på seg og verden :) Da slipper jo også du bekymre deg for å miste han i trafikken samtidig som han får gått litt "løs". I langline får du jo firt han inn, og klappet og rost på han hvis noe skummelt skulle skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur og går motsatt veg, da kommer de alle som olja lyn etter mor.
Men jeg lærer dem tidlig når de går løs at DE må holde styr på MEG, og ikke omvendt. Og jeg går mye løs med dem fra starten av. I "Trass-faser" har de langline, som jeg bruker aktivt for å lære dem at det ikke nytter å prøve å stikke sin veg. Jeg bestemmer sjø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ : Jeg klapper ikke på redde hunder, jeg er vennlig men bestemt. Fysisk er jeg "den reddende engel", fordi jeg i praksis viser hvordan situasjonen bør løses. Men ros og klapp kommer først når hunden faktisk gjør som jeg ønsker :) Da er jeg til gjengjeld over meg av begeistring. Etter hvert slutter jeg med det også, for det er faktisk sånn her i livet at om du skal komme deg noen vei, må du hoppe over bekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh... jeg synes alle her kan få låne Pi hver og enkelt av dere også filme en seanse... :P

Hilsen lekte fang/vent på en corgi i en INNHEGNING i femti minutter.... :gaah::P

Hadde jeg aldri giddet. :P Jeg kan være usikker på noen områder og gjøre hunden svært bortskjemt på andre områder - men på enkelte ting så har jeg fullstendig null-toleranse. Hadde Ozu vært i det humøret, så hadde jeg gått. Spesielt siden han var i en innhegning. Hadde satt meg flere meter borte med ryggen til og heller ventet der - en time om jeg måtte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det var litt underlig, det som skjedde, for nå gikk vi over et stort jorde, og tilbake igjen. Han gikk løs. Det tar 20 minutter, og bilveien med 80-sona er et stykke over på andre siden, og bilene suser forbi hele tiden. Ingen problem, han ble ikke redd noen av dem, hverken biler, trailere eller annet. Jeg testet innkallingen, når jeg sier navnet, kom eller snacks stopper han, ser på meg, evt setter seg ned med labben i været når han får beskjed om det, og er han et stykke unna, bråsnur han og kommer løpende.

Det var tydeligvis et eller annet med den situasjonen før i dag som ikke var som de fleste andre i hans hode. Synd jeg ikke helt ser forskjellen, med mindre det var noe jeg gjorde som førte til at han oppfattet situasjonen som noe han burde løpe fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg aldri giddet. :P Jeg kan være usikker på noen områder og gjøre hunden svært bortskjemt på andre områder - men på enkelte ting så har jeg fullstendig null-toleranse. Hadde Ozu vært i det humøret, så hadde jeg gått. Spesielt siden han var i en innhegning. Hadde satt meg flere meter borte med ryggen til og heller ventet der - en time om jeg måtte. :P

jeg gikk hjem, for jeg kunne se der hun var hele veien, satte fra meg kamera, hentet mer godbiter, og en leke, og gikk tilbake. men hunden var fortsatt i det "OMG IKKE TA PÅ MEG" humøret hun kan finne på å tilte over.... da var det bare å sitte på en stubbe og ha hunden spinnende rundt seg da.. til slutt kom det en dame som jeg spurte om hun ville komme inn og hilse på hunden min, og samtidig ta tak i nakkeskinnet liksom :lol: men når damen bøyde seg og hilste på så snappet pi ut av moduset sitt og jeg kunne gå bort og koble på hun og vi var bestevenner og pi bare omg, mamma se på meg a vi kan gjøre alt sammen... :no:

Om det samme skjer i skogen så kan jeg bare løpe avgårde og hun følger etter også glemmer hun at hun egentlig drev og stakk også går hele seansen over. Men når sånt skjer innendørs i haller, eller i innhegninger... nei takk da er hun billig :lol:

*sitte og nynne jeg vet det er en fase, jeg vet det er en fase*

Og ja, hun lever i langline/flexi ... :P

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drar frem den skikkelige brølestemmen min så kan jeg få han bort frA det aller meste, men jeg blir litt flau av å brøle så hele Finnmark hører det :P Jeg har mye bedre suksess med å rope "vent" eller "stopp". Har jeg fått stoppa han en gang så tørr han ikke løpe videre, da kommer han enten tilbake, eller står og venter og prøver seg på noen rolige skritt fremover for å sjekke om jeg fortsatt følger med :P brøler forsåvidt bare hvis det er krise det han skal bort til. Hvis han bare løper rundt uten mål for øyet, eller er for langt foran meg så sier jeg "hadet", så går/jogger jeg motsatt veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han setter til pokker og jeg blir redd for at noe skal skje, så tenker ikke jeg, jeg bare gauler Meesha også funker det.. :P Men nå har jeg ikke opplevd at han er blitt redd da.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvorfor hun stikker...

Løper hun fordi hun vil eller syns det er gøy så brøler jeg (pleier å funke). Når jeg har fått oppmerksomheten kan jeg ofte gå motsatt vei mens jeg ber henne komme.

Setter hun etter noe i jakt blir det brøling + at jeg løper etter henne og kaver :P Er jeg nærme nok og hun fortsatt løper i jaktmodus tar jeg i henne også. For å bryte ut av jakten. Når jeg får tilbake fokus er det alltid "flink jente" og "kom så går vi denne veien" eller lignende.

Man bør aldri kjefte når hunden kommer tilbake til en, selv om det kan være vanskelig å holde seg av og til.

For oss så holder det heldigvis stort sett å sette i et brøl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har aldri mine stikki fra meg, men om de ikke kommer med en gang jeg roper eller får mer lyst til å løpe etter noe blir jeg veldig lite blid og roper ord sonen vil sensurere. Det funker utmerket. De kommer så godt som alltid, og får ofte belønning for å komme. Men gjør de ikke det blir jeg ikke blid. Jeg kan også løpe etter, men bikkjene mine tror jeg er et supermenneske som alltid klarer å løpe fortere enn dem, så da stopper de. Men for det meste er det ros og belønning for å komme fort :)

Men mine hunder har aldri løpt fra meg fordi de er redde for noe. Hunden til ts stakk ikke fordi den hadde lyst. Den var redd. Det er noe helt annet. Man kjefter ikke på en hund fordi den er redd og ikke klarer å kontrollere seg selv fra å flykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh... jeg synes alle her kan få låne Pi hver og enkelt av dere også filme en seanse... :P

Hilsen lekte fang/vent på en corgi i en INNHEGNING i femti minutter.... :gaah::P

Hehe, jeg hadde seriøst aldri giddet... Jeg hadde åpnet grinden, satt meg i bilen og kjørt også hadde hunden aldri fått gå løs uten langline noensinne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hva om bikkja driter i om du snur og går den andre veien? Da er det jo enda lengre for deg å gå hvis bikkja ikke kommer og du må hente den? :huh:

Og det er hele poenget med å ha trent mye på både kontakt, på å overlate ansvaret til hunden å holde styr på eier (og ikke motsatt) og vært forutseende og ligget i forkant foran hunden hele vegen….

Om hunden mot formodning ikke snur og følger etter meg, (har til dags dato ikke skjedd), så hadde jeg bare gått videre og sørget for at hunden faktisk måtte tilbake og lete etter meg.(og ventet et egnet sted). Vel tilbake hos meg hadde den fått på kobbel og måttet tilbringe et par mnd i langline med intensiv innkallingstrening.

Jeg går overhodet ikke ETTER hunden for å fange den inn…..det er å be om å bli ignorert som fører fremover. Og hadde bare forsterket trangen til å stikke sin veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken hund. Tequila kommer til meg når jeg sier i fra. Alltid. Selv i jakt etter fugler eller biler. Det kan hende hun må høre det en gang eller to, men det tar sjeldent lang tid før hun er hos meg. (Og nå jinxer jeg det sikkert skikkelig, nå kommer hun aldri mer til å høre :P ) Syns jeg hun er for langt unna roper jeg "For langt", ser jeg at hun skal til å være dust og jakte på noe f.eks. brøler jeg "NEI" eller "KUTT UT!" med megamorsk stemme.

Khela må jeg være litt mer oppfinnsom på av og til. Men hun også søker til meg om hun er redd eller noe, for vi har bygd på tilliten med at jeg er tryggest og best når ting er fælt. Har ganske god innkalling på henne, men av og til er ting litt mer spennende og må luktes på litt ekstra før hun kommer til meg.

Å jogge i motsatt retning funker om de er oppmerksomme på at jeg faktisk løper fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går overhodet ikke ETTER hunden for å fange den inn…..det er å be om å bli ignorert som fører fremover. Og hadde bare forsterket trangen til å stikke sin veg.

Hysj :o Ikke si det så puddelen hører det, det har fungert helt utmerket på henne!

--

Om hunden har panikk og er redd så vil den ikke reagere normalt for den heller, så jeg veit ikke helt hvor mye det har for seg å rope eller løpe den ene eller den andre retningen. Nora, som vanligvis er en veldig lydig hund, stakk i panikk en gang etter at hun holdt på å bli nedkjørt av syklist (han stupte over hodet på henne, bokstavelig talt), og siden hun ble forfulgt av flexibåndet (som jeg glapp) så var hun ikke akkurat åpen for å høre på fornuft :P Hun løp heldigvis de 200 meterene det var hjem, stadig forfulgt av flexibåndet, og hun var ikke tilsnakkendes før vi sto på gårdsplassen alle sammen. Det er den eneste gangen hun har fått panikk, og det er den eneste gangen hun har ignorert både hvor jeg er og hva jeg gjør. Jeg håper vi ikke havner i en lignende situasjon igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten minibullekar som aldeles ikke gidder å bry seg om hva jeg gjør hvis han bestemmer seg for noe.. Snakker om selvstendig og tøff, 9 uker gammel bare stakk han hjem når han kjente seg igjen 200 meter fra huset, midt i skogen.

Spiller ingen rolle hva jeg har å by på da, for tur er æsj og hjemme best :P Eneste grunnen til at han var glad for å se meg igjen var nok fordi han håpte jeg ville slippe han inn ;)

Han løp hjem et par ganger, noe som jo dessverre er ganske selvforsterkende, så blir langline på han ja. Jaggu prøvde han seg i dag også og fløy avgårde en snarvei gjennom krattskogen da han fikk ferten av retningen hjem. Måtte til slutt inngå et kompromiss å møtes på halvveien, for hvis han skulle kommet hele veien til meg hadde vi stått der enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Mayah holder det å rope "Maaay" strengt om hun ikke hører. Hun kommer stort sett da :) Om ikke kan jeg gå i motsatt retning, og da kommer hun.

Nuka kan jeg bare glemme. Stikker hun gir hun blanke i hvor jeg er hen. Da er det bare å lete og prøve å fange. Hun får ikke gå løs lengre :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herre. Når jeg hadde Borzoier... Om noen av de noen gang kom seg løs, så var det bare å ringe politiet, falcken og bønder i nærheten asap...

Det gjorde jeg og om husky(ene) stakk av, før jeg begynte å gå rundt og leite etter dem. Men de stakk som regel ikke fordi de hadde panikk, de stakk fordi de kunne. De gikk sjeldent løs med vilje annet enn på utvalgte steder til utvalgte tider (på jorder om vinteren, f.eks). Men det er noe annet med en hund som bare ikke har god innkalling og en hund som er redd og er panisk. Jeg har ingen gode råd for hva man skal gjøre da, annet enn å prøve å unngå at hunden får panikk, liksom.

@2ne. Jeg liker ikke at Nora ble redd, men at du faktisk svarer på det det ble spurt om :)

hehe.. Det falt meg ikke inn engang at du likte innlegget fordi at Nora ble redd ;)

Men hun er jo en hund som reagerer på så mangt, og vanligvis, når hun "bare" er redd, så søker hun til meg (eller Belgerpia eller JeanetteH, om de er med). Men i akkurat den situasjonen der var det en rekke uheldige omstendigheter, for å si det sånn. Jeg var irritert på Dina som hadde gått på feil side av en lyktestolpe og plutselig hadde glemt hva "gå rundt" betyr, jeg glapp båndet, noe jeg sjeldent gjør, og vi har aldri noen gang holdt på å bli nedkjørt av noe som helst før da denne syklisten stupte over Nora. Så hun reagerte på at jeg allerede var irritert, på han som fløy over hodet på henne og flexibåndet som forfulgte henne hele veien hjem. Da blokkerte hun faktisk, jeg tror det er den eneste gangen hun ikke engang har prøvd å gjøre som hun har fått beskjed om. Så om vi skulle være så uheldige at vi havnet i en sånn situasjon igjen, så veit jeg ikke hva jeg kan eller bør gjøre. Jeg satser på at jeg slipper å finne ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottie stakk i panikk første dagen her. DA ble jeg stressa da. Men hun hadde ikke rukket å utvikle noe trygghetsforhold til oss, så hun løp hodeløst, rett frem i blind panikk. Da var det ut å lete, ringe politi og spørre skigåere og stoppe biler. Er hunden redd og ikke søker til eier så er det ikke så mye man får gjort annet enn å lete syns jeg. Vente til det "går over" og krysse alt som er for at den stopper før bilveier (det gjorde ikke hottie, jeg stoppet en bil på hovedveien og spurte om de hadde sett henne, det hadde de ikke, men da de skulle andre veien så de henne og ringte Bonden. ) Det gikk heldigvis bra, men vi var nøye på at hun ikke kom seg løs leeenge etterpå. Nå får hun ikke panikk på samme måte, og løper enten til meg eller til døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@2ne. Jeg liker ikke at Nora ble redd, men at du faktisk svarer på det det ble spurt om :)

Trådens tittel er hvordan reagerer DU. Da må man nesten svare ut i fra situasjonene som er aktuelle med egen hund. Men som jeg skrev tidligere: En redd hund er noe helt annet. Det er ikke noe poeng i å kjefte eller korrigere en redd/panisk hund. Den er ikke fornuftig, den har mer eller mindre blokkert, og da må man bare forholde seg rolig og trygg og få tak i den så fort som mulig. Løper man etter hiver man seg jo med på galskapen, men å løpe mottatt vei har liten hensikt ettersom den ikke har fokus på annet enn redselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Maja stikker hvis hun blir skremt så kan jeg bare glemme å få henne til å komme til meg. (ved skudd eller smell f.eks.). Da er det bare å gå pent og pyntelig bak og prøve å få med meg hvor hun går. (eller tenke meg til hvor hun kommer til å dra, noe som er hjemover).

Hvis Milla stikker når hun er redd så kauker jeg og sier NEI, STÅ! eller lignende. Det funker under tvil på henne, aner ikke hvorfor det funker på henne men ikke Maja. Individsforskjeller og alt det der. :)

Hvis Milla stikker uten å være redd så er det bare å heve stemmen eller springe motsatt vei. Hvis Maja ikke hører på meg å stikker/ ikke kommer så bør jeg ha en inderlig god godbit og noe plastikk jeg kan lage lyd med. Hun driter i om jeg oppfører meg som et nek og springer andre veien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...