Gå til innhold
Hundesonen.no

Stueren noen plasser


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

BCvalpen min på snart 7 måneder har vært stueren siden dag 4, BORTSETT fra hjemme hos moren min. Hver gang vi er der har han et uhell - men han gjør ikke fra seg skikkelig - bare litt, og så gjør han seg ferdig når han får ut. Kjefter ikke på ham når det skjer, får ham til å komme bort til det og sier forsiktig men bestemt "nei", og tar ham med ut. Er tydelig at han vet han har gjort noe galt, og er stolt som bare det etter han har vært ute. De har en tispe som ikke er husren for en femmer, men markering er det vel ikke når han bæsjer? Og det skjer også på rom hun ikke har tilgang til. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det? Roser som bare det når han er ute, med en gang og gjerne samtidig, så er det bare å ta tiden til hjelp eller? Dette skjer bare én gang per besøk (som er to-tre dager), men det er kun der, ikke når vi er på besøk andre steder, enten det er andre hunder der eller ikke. Det er dessuten tydelig at han er litt stresset når vi er der, er mye mer urolig og slapper ikke av - og han er av typen som aldri stresser ellers. Umulig å holde ham fokusert, og løper rundt som en tulling. Så kanskje det er det? Stress rett og slett? Vet ikke hva jeg skal gjøre med det, hver gang han begynner å bli vimsete ber jeg ham ligge, og koser og roer ham ned, men to minutter etterpå er han likedan. Tispa går forsåvidt etter ham og knurrer og glefser om hun ikke er høyere opp enn ham (i en sofa f.eks.), men han legger seg bare ned og logrer og slikker... Har virkelig ikke peiling på hva som skal til :( Kan jo nesten ikke slutte å besøke familien heller :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur det ein hund der frå før som gjer frå seg inne? Dersom det lukter tiss/bæsj så er det lett å bli forvirra for om det er lov eller ei å gjere frå seg der. Og det er høgst vanleg, etter min erfaring, at dei søker til rom dei ikkje "brukar" til vanleg for å gå på do.

Eg ville berre fortsett å ta ut hunden ofte, kanskje gå tilbake eit steg på dotreningsstigen, ta ut hunden etter all soving, leik, mat osv. Den vil nok lære at det ikkje er lov inne der og. :)

Litt OT så trur eg ikkje det er noko poeng i å vise hunden det den har gjort fra seg før ein går ut, i slike situasjonar (når hunden er for stor til å bærast) der me har komt over hunden samtidig som den gjer frå seg, springer me berre ut med den. (Me har lett tilgang på utedør da...) Blir det ikkje oppdaga før etterpå er det litt poenglaust å vise det fram, trur eg da. :)

Edit: Det gjer det nok ikkje noko lettare for kvalpen om han er stressa, og han blir nok stressa av at folk er stressa av stresset og. :P Får hundane oppleve ting "sammen"? Slik at det at kvalpen er tilstades betyr noko positivt for tispa og? (Og så blir dei gjerne roligare av å bli litt slitne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur det ein hund der frå før som gjer frå seg inne? Dersom det lukter tiss/bæsj så er det lett å bli forvirra for om det er lov eller ei å gjere frå seg der. Og det er høgst vanleg, etter min erfaring, at dei søker til rom dei ikkje "brukar" til vanleg for å gå på do.

Eg ville berre fortsett å ta ut hunden ofte, kanskje gå tilbake eit steg på dotreningsstigen, ta ut hunden etter all soving, leik, mat osv. Den vil nok lære at det ikkje er lov inne der og. :)

Litt OT så trur eg ikkje det er noko poeng i å vise hunden det den har gjort fra seg før ein går ut, i slike situasjonar (når hunden er for stor til å bærast) der me har komt over hunden samtidig som den gjer frå seg, springer me berre ut med den. (Me har lett tilgang på utedør da...) Blir det ikkje oppdaga før etterpå er det litt poenglaust å vise det fram, trur eg da. :)

Edit: Det gjer det nok ikkje noko lettare for kvalpen om han er stressa, og han blir nok stressa av at folk er stressa av stresset og. :P Får hundane oppleve ting "sammen"? Slik at det at kvalpen er tilstades betyr noko positivt for tispa og? (Og så blir dei gjerne roligare av å bli litt slitne.)

Ja, tispa som bor der fra før nekter å gjøre fra seg ute, så at han kjenner lukten er jo klart. Men han gjør ikke fra seg på rom han ikke har lov til å være på - men rom tispa aldri får være på. Han får ikke på min mors soverom, tispa får ikke på noen av de andre soverommene osv.

Har gått helt tilbake til starten i dotreninga, tar han med ut sporenstreks om han gir tegn til å ville ut, venter alltid ekstra lenge for å se om han skal gjøre fra seg to ganger ute - og det skjer som sagt aldri mer enn én gang i løpet av et par dager. Roser og koser massevis.

Nei det å vise ham det har vel mest vært et litt desperat forsøk på å få resultater. Tar jeg ham på fersken(som er 90% av tilfellene), så bærer jeg ham ut såklart. Null stress å bære 20 kilo ti meter ;)

Moren min er konstant stresset når vi er på besøk, siden lillesøteren min akkurat har begynt og krabbe, og tispa er en miniYorkie, så hun er jo redd for at han skal være hardhendt. Og det er jo forståelig, men han har aldri engang viftet med labben mot tispa, og babyen vet han at han ikke får nærme, så han går i store omveier for å unngå å røre henne eller lekene hennes :P Men moren min roper jo og kjefter på ham så det blir jo en god del ekstra stress.

Hundene er med på turer sammen, men om valpen kommer for nærme, så glefser tispa. Det har hendt at hun kommer og napper i lekene hans når han ligger og kosetygger på de, og da slipper han lekene og snuser/slikker på tispa og lar henne ta leken. De får jo ikke leke skikkelig pga størrelsesforskjellen, men de leker mye mens han ligger, da er tispa kjempeglad og halen går som en propell. Men plutselig så kan hun hoppe rundt og glefse, uten noen åpenbar grunn. Da bruker valpen og pistre og gå til noen andre for å få kos.

o.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid snakk om at han besjer eller er det begge deler? Kan jo være markering, men er det hovedsaklig besj så tenker jeg mer i retning stress/usikkerhet i noen slags form. Det kan ofte sette fart på systemet og slå ut i avføring. Det kan også forklare hvorfor det skjer i starten og ikke etter dere har vært der en stund (ettersom han antagelig slår seg til ro/tilpasser seg etterhvert). Hvorfor, det er jo vanskelig og si herfra, men det kan jo være så mangt, alt ifra den andre hunden som bor der, til noen lukter som han kjenner, til at han reagerer annerledes på noe din mor gjør bevist eller ubevist (kroppsspråk/utstråling), har den spist ny type mat(maten til din mors hund feks)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC valp er 6mnd nå, hos enkelte kan han gjøre fra seg, kan være at din er som min, de vet ikke hvor de skal gå for å vise oss at de må på do, så de har jo ikke annet valg.

For min gjør det bare når han ikke vet hvor han skal gå for å vise meg at han må på do. Man ser jo på hele hunden at dette er ikke kult, men jeg kjefter ikke, jeg tørker jo opp, så går jeg ut med han så han ser hvor utgangen er. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, men sånn er det for oss. Tenker da siden din er vel litt vant med å være hos moren din? Da burde den kanskje vite hvor døra ut er, men kan jo være den ikke har skjønt det enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke legg for mye i at "han vet han har gjort noe galt". Det kan vel så gjerne være at han kommer med dempende signaler når du "viser ham" hva han har gjort og sier "Nei!". Hvis han gjør fra seg grunnet stress, så vil det bare gjøre det verre for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke legg for mye i at "han vet han har gjort noe galt". Det kan vel så gjerne være at han kommer med dempende signaler når du "viser ham" hva han har gjort og sier "Nei!". Hvis han gjør fra seg grunnet stress, så vil det bare gjøre det verre for ham.

Han viser den adferden før jeg sier nei, og er veldig mild mot ham nettopp fordi jeg mistenker at det er stress:)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være kroppsspråket ditt. Vi signaliserer mer enn vi er klar over, og noen hunder er veldig vare på slikt. Hunder har uansett ingen moral og kan derfor ikke vite at de har gjort noe galt. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alltid snakk om at han besjer eller er det begge deler? Kan jo være markering, men er det hovedsaklig besj så tenker jeg mer i retning stress/usikkerhet i noen slags form. Det kan ofte sette fart på systemet og slå ut i avføring. Det kan også forklare hvorfor det skjer i starten og ikke etter dere har vært der en stund (ettersom han antagelig slår seg til ro/tilpasser seg etterhvert). Hvorfor, det er jo vanskelig og si herfra, men det kan jo være så mangt, alt ifra den andre hunden som bor der, til noen lukter som han kjenner, til at han reagerer annerledes på noe din mor gjør bevist eller ubevist (kroppsspråk/utstråling), har den spist ny type mat(maten til din mors hund feks)?

Maten blir satt fram til måltider og så fjernet, så han har ikke fått i seg annen mat. Ikke andre typer godbiter heller, da de har samme favoritt. Og det er ikke nødvendigvis med det samme vi kommer dit at han har uhell, ikke er det noen spesielle tidspunkter på dagen heller. O.o

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC valp er 6mnd nå, hos enkelte kan han gjøre fra seg, kan være at din er som min, de vet ikke hvor de skal gå for å vise oss at de må på do, så de har jo ikke annet valg.

 

For min gjør det bare når han ikke vet hvor han skal gå for å vise meg at han må på do. Man ser jo på hele hunden at dette er ikke kult, men jeg kjefter ikke, jeg tørker jo opp, så går jeg ut med han så han ser hvor utgangen er. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker, men sånn er det for oss. Tenker da siden din er vel litt vant med å være hos moren din? Da burde den kanskje vite hvor døra ut er, men kan jo være den ikke har skjønt det enda.

Det ga faktisk veldig mye mening! Ytterdøra jeg oftest bruker for å lufte ham er i 1etasje, vi er alltid i 2etasje. Tispa har løpestreng utenfor altandøren i 2etasjeog luftes alltid der, så er jo ikke rart om han blir forvirret! Vi er bare der en eller to ganger i måneden, så vi har ikke rukket å være der så mye enda:) Har båret han ut nærmeste dør når han har hatt uhell, og er ikke alltid vi går ut i 1etasje for tissetur ellers, så kanskje jeg skulle brukt kun én dør? Skjønner så altfor godt hva du mener med at man ser på hunden at dette er ukult :P Uff, stakkars lille. Får se om barnegrind over trappa og én-dørs-taktikk fungerer da :P

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har uansett ingen moral og kan derfor ikke vite at de har gjort noe galt. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Veldig OT: Moral er én ting, men jeg er innmari forkjølet og den eneste grunnen til at jeg merker at hunden har hatt et uhell (når jeg ikke fersker ham), er kroppsspråket hans. Det lyser "Jeg er veldig veldig lei for det og vil egentlig ikke innrømme det men se her" Slikt har jeg sett på mange hunder. Det er vel ikke et ukjent fenomen med hunder som ser skyldige ut?:) Virkelig ikke meningen å "bite tilbake" om det oppfattes slik:) Skjønner hva du mener, og er enig, så forklarte litt nærmere:)

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...