Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille med blandingshund?


buddy13
 Share

Recommended Posts

Noen vits?

Skal være utstilling i området, med en uoffisiell del for blandingshundene. Jeg har lyst til å stille, for miljøtrening og moro. Hunden skal jo aldri videreføre noen gener eller stille på noe offisielt siden han er mix.

Men jeg har dårlig erfaring med uoffisiell utstilling for hest, der dommeren egentlig bare gir beng, og dømmer i øst og vest, ofte uten noe konstruktivt. Jeg er redd for å bli dømt helt tilfeldig, selv om det jo ikke har -noe- å si (det handler vel mest om stolthet og go'følelsen - har ikke lyst til å bli dømt av en dommer som ikke bryr seg siden jeg faktisk legger arbeid etc i utstillingsdagen jeg også, selv om hunden er mix).

Noen som har stilt blandingshund/annen hund på uoff.uts. og som kan si noe om de faktisk tar arbeidet seriøst og legger ned litt energi i dømmingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvor den utstillingen skal være? Syns det høres kjempegøy ut, jeg. :)

I Oppland :)

Matchshow dette her da eller?

NKK arrangerer ikke utstillinger for blandinger så vidt jeg vet.

Nå er jeg sikkert en gledes dreper, men hvis dere interesserer dere for å stille ut, hvorfor har dere ikke rasehund?

Vet ikke, tror det er en vanlig offisiell utstilling med en uoffisiell del der de bruker de samme dommerne som på rasehundene. Jeg har rasehund også jeg, men som jeg skrev i hovedinnlegget vil jeg at mixen skal være med for moroskyd - men jeg håper likevel det er muiig med en ok bedømmelse.

Kan jo bli gøy det, men hva skal de dømme etter egentlig? På utstillingen dømmer jo dommeren etter rasens standard, blandingshunder har jo ikke dette, så da skjønner jeg ikke helt hva de skal gjøre? Dømmer de etter funksjonalitet? Søthet? Personlighet?

Du sier noe, jeg skjønner at det kan være veldig vanskelig når en hund er mix av alt mulig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden deltok jeg på matchshow med ei blandingstispe vi hadde inne til omplassering. Dommeren var veterinær, og hun la vekt på hundens kondisjon, pelsen, ikke for lange klør, velstelt og kontakt mellom fører og hund.

Det var vel i hovedsak hva dommerne dømte etter på Norsk blandingshund klubbs show også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vits?

Skal være utstilling i området, med en uoffisiell del for blandingshundene. Jeg har lyst til å stille, for miljøtrening og moro. Hunden skal jo aldri videreføre noen gener eller stille på noe offisielt siden han er mix.

Men jeg har dårlig erfaring med uoffisiell utstilling for hest, der dommeren egentlig bare gir beng, og dømmer i øst og vest, ofte uten noe konstruktivt. Jeg er redd for å bli dømt helt tilfeldig, selv om det jo ikke har -noe- å si (det handler vel mest om stolthet og go'følelsen - har ikke lyst til å bli dømt av en dommer som ikke bryr seg siden jeg faktisk legger arbeid etc i utstillingsdagen jeg også, selv om hunden er mix).

Noen som har stilt blandingshund/annen hund på uoff.uts. og som kan si noe om de faktisk tar arbeidet seriøst og legger ned litt energi i dømmingen?

Hva mener du med "dømmer i øst og vest"? Når man ikke har en standard og gå ut ifra og flere ulike hunder stiller mot hverandre så er det jo vanskelig og dømme tenker jeg, det og skulle sammenligne to helt forskjellige hunder, hvor ingen av dem har en fastsatt standard (som man feks har i gruppe og bis dømming på off utstilling) så blir det jo veldig tilfeldig..

Jeg tenker kjør på om du vil, for morro skyld, og for miljøtreningen, alt det andre hadde jeg ikke tatt så tungt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden deltok jeg på matchshow med ei blandingstispe vi hadde inne til omplassering. Dommeren var veterinær, og hun la vekt på hundens kondisjon, pelsen, ikke for lange klør, velstelt og kontakt mellom fører og hund.

Det var vel i hovedsak hva dommerne dømte etter på Norsk blandingshund klubbs show også.

Dette er kriterier jeg håper de dømmer ut fra, hørtes veldig fornuftig ut :)

Hva mener du med "dømmer i øst og vest"? Når man ikke har en standard og gå ut ifra og flere ulike hunder stiller mot hverandre så er det jo vanskelig og dømme tenker jeg, det og skulle sammenligne to helt forskjellige hunder, hvor ingen av dem har en fastsatt standard (som man feks har i gruppe og bis dømming på off utstilling) så blir det jo veldig tilfeldig..

Jeg tenker kjør på om du vil, for morro skyld, og for miljøtreningen, alt det andre hadde jeg ikke tatt så tungt ;)

På hest har jeg hørt kritikker som "søt hoppe", "burde hatt annen farge på grimen", "litt langt hovskjegg", samt at det er gitt poengrekke "midt på treet" med en eneste kommentar - "fin hest". Når man stiller et dyr på utstilling regner jeg med de fleste ønsker seg en kommentar på f.eks. hold, helse (så langt dette lar seg se på avstand av en dommer) etc.

Men ja, vi deltar nok for moro skyld uansett, fin trening, så får rasebikkja redde æren rent resultatmessig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...