Gå til innhold
Hundesonen.no

Uka som gikk


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Målene denne uken var:

- Forlenge sitt og bli (Tja)

- Flere gode passeringer (Ja)
- Jobbe med dekk (noe vi ikke har gjort på flere mnd) (Tja)
- Stå under marsj (Nei)
- Introdusere spor! (Ja)

Dette har vært en helt strålende uke! :ahappy:

Mandag: Båndtur på formiddagen, 30 minutter. Kurs på kvelden, 1.5 time. Trente dekk, passeringer, lineføring, og garantert noe mer jeg ikke kommer på :P Men ting gikk bra.

Tirsdag: Tur i skog (løs) og boligfelt (bånd), 1.5 time. Fine innkallinger, godt fokus på meg selv når vi møtte andre mennesker i skogen. Trente litt sitt og bli + lineføring langs veien, det gikk bra.

Onsdag: Kurs på kvelden i 1.5 time. Innkalling til utgangsstilling, utgangsstilling, passeringer, tannvisning, lineføring, KNALL valp som bare er best i verden. (Sitat instruktør: "Dette blir som å hoppe etter Wirkola" etter lineføring med passeringer :wub: )

Torsdag: Tur i bånd langs veien med sambo på formiddagen, tre kvarters tid. Trening på kvelden med soniser, på å gå fint i utstillingsbånd, tannvisning og stå sånn passelig i ro :P Gikk ganske bra. Kort tur i bånd etterpå + at han fikk løpe litt løs og leke før trening.

Fredag: Spor x2. Første sportreningen hans, første sporet gikk så-som-så, andre sporet gikk helt supert. Etterpå fikk han løpe løs med to sonishunder. Vanvittig flink vofs, som ble veldig veldig sliten.

Lørdag: "Miljøtrening" på dyrebutikken = overlykkelig valpis som elsker verden og livet. Tur løs i skogen etterpå i tre kvarters tid, og innkalling, hvorav en inn til utgangsstilling. Superhund!

Søndag: En eller annen tur med sambo, jeg ligger inne under pledd og overlater ansvaret til Meeshas pappa i dag :P

Mål for neste uke:

- Ikke rundsleike og elske ihjel den som tar tannvisning på han

- Delta på vår første utstilling :)

- Flere gode passeringer

- Gå et par korte spor

- Trene mer på sitt og bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Skogstur på omlag en time

Tirsdag: Lydighetstrening og løping på jordet

Onsdag: Små lufteturer bare
Torsdag: Passeringstrening etterfulgt av litt lydighetstrening. Tur langs vei på kvelden.

Fredag: Halvannen time kløvtur med fotball-lek-pause underveis. På kvelden dro vi inn til Oslo (togtur + t-bane) for å besøke svoger og søster. Da ble det litt påminnelse om at man er rolig og kan faktisk ligge og slappe av når man er på besøk. Ny påminnelse om dette når han etter TO TIMER (! :lol:) oppdaget at det var en katt i den femti kvadratmeter store leiligheten.

Lørdag: Utstillingsdag! Dvs noen timer i bil, inn i ringen, miljøtrening i hall, lydighetstrening, togtur osv fra tidlig tidlig morgen til vi kom inn døra halv ni på kvelden...

Søndag: Tre timer på lydighetstrening i Drammen Hundepark

Dette tror jeg er første og siste gang jeg kommer til å huske alt hva jeg har gjort en hel uke, så måtte bare svare denne uka. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - Skogtur

Tirsdag - LP trening

Onsdag - Skogtur og lek med en annen hund

Torsdag - Skogtur

Fredag - Skogtur

Lørdag - Skogtur, hundelek og LP trening

Søndag - Lang skogtur

Mye skogtur her, men jeg har vært syk nesten hele uken, så da er det lettest å bare slippe hundene i skogen sånn at de kan få løpe litt. Planer om litt mer ordentlig trening fra i morgen.

Tror jeg skrev tidligere i tråden at jeg skulle få til bedre passeringer med Mocca, og det har gått kjempefint siden sist.

Hun har endelig fått en kjempefin kontakt i de fleste passeringer vi har hatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag - tur

Tirsdag - fellestrening. Har kortet ned til økter på ett minutt, noe som jeg merker gir mye bedre fokus. Trente på apport, noe vi har gjort bortimot ingenting av før. Med trepinne fikk jeg ham til å gripe den av seg selv, men da jeg byttet til gummislange, så mistet han interessen og jeg måtte begynne helt på ny. Med doggie-zen fikk jeg ham til å snuse på gummislangen, så der har vi mye å gjøre.

Onsdag - Passeringskurs. Gikk tur i et populært turområde i Stavanger hvor det er mange hunder. Ozu dro og var litt ivrig og småstresset i begynnelsen, men alle passeringene gikk helt fint. Kinderegg på alle, og hadde ingen problemer med å trekke ham ut eller holde kontakten. Mot slutten kunne gikk han i slakt bånd med hund både foran og bak uten antydning til stress. Tror jeg svevde hele veien hjem.

Torsdag - tur

Fredag - tur. Trente lineføring. Fikk trent nesten en hel øvelse med 100 % kontakt og gjennomføring hele tiden. Ny rekord og Ozu fikk nesten en hel pose godbiter som jackpot!

Lørdag - Topptur. Trente fvf. LItt forkortet, men gikk gjennom vendinger, holdter og ulike hastigheter. Falt litt ut og nølte på holdtene, men ellers veldig bra gjennomført.

Søndag - Tur. Traff hund i bånd da Ozu var løs. Ozu kom på innkalling selv om han var bare noen få meter fra hunden - yay!

Veldig fornøyd med uka! Både fordi Ozu har vært langt over middels flink, men også fordi jeg har vært syk på tredje uka nå, men likevel fått gjort litt. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, uka har vært variabel.

Mandag: Ingenting

Tirsdag: LP trening i ridehall. Fokus fri ved fot

Onsdag: Jakttrening. Mislykka kvalifiseringsprøve pga manglende avlevering :icon_redface: Jaktlydigheten var i utgangspunktet en bra økt.

Torsdag: LP trening. Fremdeles fri ved fot/lineføring som fokus. Betydelig bedring siste uka! Begynte fra scratch med klikkertrening på avlevering.

Fredag: Klikkertrening på avlevering. Stor fremgang.

Lørdag: Skogstur + klikkertrening på avlevering.

Søndag: Skogstur + apportering. Gjett hvem som kun hadde fine avleveringer og ingen teite "du får ikke tak i meg" lek :drool::drool:

Denne uka er det fokus på jakt og lp. Sikkert fri ved fot denne uka også, men da på vendinger og utholdenhet. Må få vekk litt snusing... he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: Tur og trening på kjøkkenet (stå under marsj)

Tirsdag: Sosialisering med hest, sau, trillebår mm i stallen, lå i bilen mens jeg red + tur

Onsdag: LP-trening, bronsemerkekurs

Torsdag: Skitur + introdusering for klikkeren

Fredag: Skitur + litt mer klikker, såvidt håndtarget

Lørdag: Introkurs i klikker 4t

Søndag: Samme som lørdag :)

Også har jeg nok trent mer stå under marsj på kjøkkenet, for det føles ut som om jeg har trent det MASSE, uten å komme noen vei.. Men nå tror jeg det har løsna :bananas:

Til uka er det mer stå under marsj, hvis han nå har skjønt greia, skal jeg roe litt ned på den. Trene mer på avstandsbelønning, både med matskål og leker. Også ser jeg nå at jeg må begynne å skrive treningsdagbok...Må ha litt mer oversikt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...