Gå til innhold
Hundesonen.no

Feltsøk for newbees


Margrete
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Det siste først, fra reglene:

Feltgjenstander

I klasse 1 skal det legges ut 2 gjenstander og i klasse 2 skal det legges ut 4 gjenstander (hanske,
lommebok e.l.) ikke tilhørende fører. Apportbukk, bringkobbel og gjenstander av metall må ikke
nyttes, eller gjenstander som i størrelse og form avviker for mye fra de eksempler som er nevnt i
reglene.
I klasse 3 vil det i tillegg bli lagt ut 2 mindre gjenstander, dog ikke mindre enn 3x5 cm.
Gjenstander av metall skal ikke benyttes.
Gjenstandene får ikke legges nærmere hverandre enn ca. 10 meter. Dommeren anviser
feltansvarlig hvor gjenstandene skal plasseres. Gjenstandene skal plasseres på samme sted for alle
hundene i klassen. Dersom en gjenstand blir skadet (ved for eksempel kraftig tygging) skal denne
byttes ut med en liknende gjenstand før neste hund. Gjenstander som ikke blir funnet av
foregående hund skal løftes fra bakken og legges ut på nytt.

Så ja, ser ut til det er samme gjenstandene i RSP som i NBF.

Angående innlæring, er jeg langt ifra noen ekspert, og andre har sikkert bedre metoder for å lære inn feltsøk. Jeg har bare prøvd meg frem og funnet ut hva som fungerer for mine. Jeg har først tråkket opp en korridor (om man kan kalle det for det) på ca 12 meter bredt og ca 50 meter langt. Deretter har jeg begynt med leker. Jeg fikk sambis til å holde igjen Angus/Alice og tirret de litt med leken før jeg løp ut i feltet og la den ned. Prøvde også å gjemme den så den ikke skulle bli så utrolig synlig. Så har jeg egentlig bare sluppet ut hunden på feltet, og når de har funnet gjenstanden (mine kan ikke apportøvelsen) har jeg tjoet og hoiet og full fest med de. Gjentatt dette et par ganger til de forstår hva det er man gjør. Sist jeg trente felt nå så testet jeg Angus ut med en gjenstand som ikke betyr noe for han (hanskene mine) pluss en leke.. Med en gang han ga inntrykk for å være interessert i den, var det full fest hos meg igjen. Sendte han så på nytt hvor han fant leken og igjen ble det full fest hos meg :) Og dette er vel der vi er nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står feltsøk for newbees, så hiver jeg meg på med et spørsmål: når/hvordan skjønner hundene at de skal være inni den opptråkka firkanten ? :P Har sett videoer og sånt, og hundene søker helt ut i hjørnet av firkanten liksom, men jeg skjønner aldri hvordan de vet hvor "helt ut" er ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står feltsøk for newbees, så hiver jeg meg på med et spørsmål: når/hvordan skjønner hundene at de skal være inni den opptråkka firkanten ? :P Har sett videoer og sånt, og hundene søker helt ut i hjørnet av firkanten liksom, men jeg skjønner aldri hvordan de vet hvor "helt ut" er ?

Siden jeg skjønner bittelitt så svarer jeg på den: Det er tråkket opp og utenfor der så er det heller ikke noe å finne. Så regner med de raskt fatter at menneskelukt er stedet å holde seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da Jaily og jeg lærte felt (vel, var vel hun som lærte det ;) ) tråkket vi en korridor på 12 x 50 m. Tok en kul gjenstand (alt er kult i Jailys verden) og lekte rett på utsiden av det ytterste hjørnet, tok fra henne gjenstanden, hev den på innsiden av korridoren ute på 50 m, tok med hunden til grunnlinja og slapp henne. Det gikk veldig kort tid før hun skjønte poenget. Når hun hadde skjønte det at det lå noe der ute som hun skulle ut og finne la vi egentlig bare til gjenstander sånn smått om senn. Gjorde det ikke på noen spesiell måte. Har også hatt lite problemer med at hun "bytter" gjenstand hvis hun først har funnet en for så å slå på en annen gjenstand, men så har jeg også vært veldig nøye på å belønne godt for gjenstander hun kommer inn med ettersom lille frøken snupp er veldig, veldig lite glad i å slippe gjenstander hun har jobbet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Drar opp denne jeg :-)

hva mener dere med korridor? tråkker dere en "ramme" rundt firkanten eller tråkker dere HELE firkanten? :-)

hvordan starter øvelsen i konk?

er det man selv som skal tråkke opp i lavere klasser?

(jeg tenker på nbf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Drar opp denne jeg :-)

hva mener dere med korridor? tråkker dere en "ramme" rundt firkanten eller tråkker dere HELE firkanten? :-)

hvordan starter øvelsen i konk?

er det man selv som skal tråkke opp i lavere klasser?

(jeg tenker på nbf)

Tråkker både rundt og inni. Så ja, hele. Eller, jeg må innrømme at jeg er lat på nyinnlæringa. Jeg går bare sikksakk ut med en gjenstand (mens hunden ser det) og slipper den ned ett sted. Og så sikksakker jeg meg til bake. Det viktige er ar det er overtråkka der hunden skal søke og finne gjenstand og at den ikke kan følge sporet direkte ut til gjenstanden. Etterhvert tar jeg med flere gjenstander ut per påvirkning og så når hunden får til det legger jeg ut uten at hunden har sett noe. Når hunden vet hva den skal gjøre øker jeg innimellom størrelsen på feltet til fult 50x50 meter felt.

I konkurranse er feltet merka opp minst 24 timer før med merkebånd i hvert hjørne og de som arrangerer stevnet har tråkka over (noen ganger hjelper deltagerne som står og venter også til med dette). Øvelsen starter med at du går frem til grunnlinja med hunden i fot/under kontroll, dommer/feltansvarlig forteller deg hvor grunnlinja går og sørger for at du vet hvor feltet er og forsikrer seg om at du vet hvor mye tid du har osv. Så får du starte hvor du vil på grunnlinja etter tida har starta og du beveger deg som du finner hensiktsmessig på grunnlinja. Du styrer resten av øvelsen selv. Øvelsen er ferdig når du har funnet alle gjenstandene eller tida er ute.

Men i konkurranse så kommer jo ikke denne øvelsen før i B da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...