Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode spørsmål til oppdretter


Chako
 Share

Recommended Posts

Jeg satt og tenkte på hva som kan være gode og lure spørsmål å stille oppdretter under første møte. Jeg er rimelig grønn på fronten, men har jo noen tanker om logiske spørsmål. Hva spør dere om? Hva skulle dere ønske dere spurte om som dere kanskje glemte i øyeblikket?

Jeg tenker selv det er lurt å spør om gemytt på foreldre, sykdom som kan finnes hos rase, eventuelt sykdommer/plager som ligger på linjene eller nær slekt. (tenker også på HD/AD her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør egentlig ikke så mye jeg, jeg sjekker selv det jeg kan ang hd osv på nett, hundene (eller hvertfall mor) treffer jeg jo og kan observere selv, og utover det så går det mest i og bare snakke sammen og se hvilket inntrykk man får, både hva gjelder hundehold, mennesketype, mål med avl osv.

Og helt ærlig, det jeg ikke får sjekket selv ser jeg ikke helt poenget i og spørre om da jeg faktisk ikke venter at oppdretter jeg ikke kjenner hadde sagt at jonei, faren er jo litt ustabil da, eller at det er masse sykdommer ute og går... Finnes for all del de som er 100% ærlige også, men jeg hadde ikke tatt oppdretters ord for god fisk uten videre, med mindre jeg kjenner vedkomende godt. Og det går ikke bare på uærlighet heller, men rett og slett at deres oppfatning av hva som er bra eller dårlig kan være helt annerledes enn min,ergo kan det jo hende at oppdretter svare, helt ærlig, at de synes ting står bra til, mens jeg hadde kanskje ikke tenkt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sjekket opp det meste du nevner her på forhånd. Ikke noe i veien for å ta det opp med oppdretter, men jeg hadde følt det mere allright å kunne ha en samtale om det, i stedet før "jeg spør - oppdretter svarer". Dessuten er det jo en trygghet å sitte med slik viktig kunskap selv.

Det første møte med oppdretter kan dere prate om løst og fast, danne deg et inntrykk av vedkommede og hundeholdet, spørre om hennes/hans hunder og valper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan sjekkes på nett sjekker man først (eks HD).

Jeg ville f.eks spurt om hvorfor de har gjort kombinasjonen din eventuelle/fremtidige valp kommer fra. Og jeg tenker som så at en god oppdretter vil kunne si mye mer enn at hundene er friske, har minimumskravene og er snille :P

En oppdretter som virkelig lever for dette vil vel kunne skrive side opp og side ned om sin kombinasjon? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hvilke negative sider hundene som skal parres har. Om det ikke finnes noen, så er det i seg selv bekymringsverdig. Ingen hunder er perfekte, og noe negativt må de klare å påpeke, ihvertfall som oppdrettere :)

Ellers det du føler for der og da i øyeblikket :) Det du lurer på. Ingen spørsmål er dumme ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oppdretter ville kunne si mye rart, og det er det som er poenget mitt, spiller jo ingen rolle om det er snakk om helse, gemytt, hvorfor denne kombinasjonen etc etc. Enten det faktisk er det de tror de holder på med eller det er et spill for galleriet. Ikke alltid like enkelt og vite hva som er hva før evt etterpåklokskapen setter inn. Spes om man ikke er så dreven selv. Skitprat er skitprat uansett, det er dessverre ikke alltid så lett og vite hva som er hva når man ikke selv vet hva det riktige svaret er.

Men selvfølgelig, noe mer enn hd resultater vil man gjerne ha og gå etter, og der bruker jeg som sagt tiden på og bare samtale med oppdretter, snakke om det som faller seg inn, og uten og drive utspørring eller ha konkrete spm bare danne meg et bilde av hvem er denne personen, hvilket hundehold og syn har h*n, hva baseres oppdrettet på osv. Og da burde man få dekt alt man trenger vell? Siste rest må jo da nesten gå på magefølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppdretter setter jeg pris på spørsmål fra valpekjøpere. Jeg prøver jo å informere om alt jeg kan, men ofte går enkelte ting i glemmeboken. Samtidig kan små ting som en valpekjøper er opptatt av kanskje ikke føles like "viktig" for meg. Så spørsmål om hvilke tanker jeg har for kombinasjonen når det kommer til mentalitet, helse og bruksegenskaper setter jeg pris på. Om det er egenskaper/ adferd som er typiske for disse linjene. Det er jo utrolig mange ting med en kombinasjon en valpekjøper ikke har mulighet for å finne ut via internett og databaser. om man ikke føler man kan stole på svarene til oppdretter mener jeg man bør finne en annen oppdretter som man føler tillitt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppdretter setter jeg pris på spørsmål fra valpekjøpere. Jeg prøver jo å informere om alt jeg kan, men ofte går enkelte ting i glemmeboken. Samtidig kan små ting som en valpekjøper er opptatt av kanskje ikke føles like "viktig" for meg. Så spørsmål om hvilke tanker jeg har for kombinasjonen når det kommer til mentalitet, helse og bruksegenskaper setter jeg pris på. Om det er egenskaper/ adferd som er typiske for disse linjene. Det er jo utrolig mange ting med en kombinasjon en valpekjøper ikke har mulighet for å finne ut via internett og databaser. om man ikke føler man kan stole på svarene til oppdretter mener jeg man bør finne en annen oppdretter som man føler tillitt til.

Det har ikke noe med at man nødvendigvis føler misstillit, jeg hadde aldri kjøpt valp fra noen jeg følte var uærlige, problemet er jo og vite hvem man kan stole på og hvem man ikke kan stole på, det vet man liksom ikke før man kjenner folk godt. Og som nevnt så er det dette med og legge forskjellig i ting. Derfor sjekker jeg det jeg kan også bruker jeg tiden jeg har til og bli best mulig kjent med oppdretter, og da kommer jo slikt frem, så får man bruke magefølelsen basert på det man har og gå på av fakta og følelser. Min erfaring er ihvertfall at tanker rundt avl, hundehold etc kommer jo frem naturlig når man snakker sammen, man trenger ikke drive tusen spm. Selv om man selvfølgelig skal spørre om man har noe konkret man lurer på. Jeg har et par slike bak meg, og jeg hadde ikke hatt sjans til og vite det jeg vet nå, da. Det er mange "selgere" der ute i oppdretterverdenen. Folk som vet akkurat hva de skal si og hvordan de skal si det, som ikke alltid er like enkle og gjennomskue, og det er dessverre realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall en rase hvor enkelte (store) helseproblem dysses ned av svært mange oppdrettere; og ingen har det på sine linjer naturligvis :P og det er også store forskjeller i gemytt, som kan "maskeres" med oppdragelse.

Ikke at jeg er generelt mistroisk ovenfor oppdrettere heller, men mennesker vil alltid ha ulik virkelighetsoppfatning og vekte ting forskjellig. Når man kjenner noen såpass dårlig som man gjerne gjør i møte med en oppdretter, er det fort gjort å snakke litt forbi hverandre; eller i alle fall at man som valpekjøper kanskje ikke ser helt klart for seg det oppdretter forsøker å formidle.

Den enkleste måten å bekrefte at oppdrettet produserer sunne hunder, at oppdretter selv er støttende og engasjert i valpekjøperne, og aller viktigst: for å finne ut om jeg faktisk liker linjene (og ikke bare hundene til oppdretter slik som h*n har oppdratt dem) er å hilse på valpekjøpere og deres hunder. De oppdretterne jeg har vært i kontakt med, har heldigvis bare sett det som positivt at jeg kjører 4 timer hver vei for å hilse på hunder fra linjene deres, da :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Pim ang det å kontakte tidligere valpekjøpere! Da kan man få et litt mer nyansert bilde av oppdretter og deres hunder.
Det er i alle fall det jeg har gjort tidligere, og det jeg kommer til å gjøre igjen når det nærmer seg. Kjenner selv hvor vanskelig det er å skulle sno seg rundt i denne jungelen, spesielt mtp at jeg bor i Finnmark. Jeg kan ikke fly norden rundt å hilse på folk liksom, det lar seg bare ikke gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det dere sier med å sjekke ting på nett. Hvor finner man info om HD? Og er det mulig at oppdretter røngter og ikke sender inn resultatet, og dermed skjuler feil og mangler?

Nå har jeg forstått det at enkelte raser skal være testet (og fri) for å avles med, men spesielt for raser som er kjent for å være sunn og frisk. Har jo sett diskusjoner om å lete etter feil osv.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan sjekkes på nett sjekker man først (eks HD).

Jeg ville f.eks spurt om hvorfor de har gjort kombinasjonen din eventuelle/fremtidige valp kommer fra. Og jeg tenker som så at en god oppdretter vil kunne si mye mer enn at hundene er friske, har minimumskravene og er snille :P

En oppdretter som virkelig lever for dette vil vel kunne skrive side opp og side ned om sin kombinasjon? :)

Dette her synes jeg er gode poenger. Jeg ville innhenta all mulig informasjon fra nettet først, da ikke bare DogWeb, men nettsider som raseklubb og oppdretterens egen, og stilt spørsmål utfra hva som slo meg mens jeg leste. Som ny valpekjøper er det veldig mange ting en rett og slett ikke tenker på å spørre om, så jeg vil vel også si at det er tillitsvekkende dersom oppdretter tar seg tid til å forklare ting som ballesteiner, bittfeil, HD, AD, temperament og tannskifte, og ikke minst at de faktisk kan svare på alle spørsmål, også de kritiske. Jeg ville også spurt rett ut om de negative sidene både med rasen og oppdretterens egne hunder, dersom vedkommende ikke tar opp dette på egenhånd. Det siste er definitivt det beste.

Ang det dere sier med å sjekke ting på nett. Hvor finner man info om HD? Og er det mulig at oppdretter røngter og ikke sender inn resultatet, og dermed skjuler feil og mangler?

Nå har jeg forstått det at enkelte raser skal være testet (og fri) for å avles med, men spesielt for raser som er kjent for å være sunn og frisk. Har jo sett diskusjoner om å lete etter feil osv.. :)

Dette registreres i DogWeb. Om du ikke har tilgang sjøl, kan en annen som er medlem av NKK sjekke ting for deg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her synes jeg er gode poenger. Jeg ville innhenta all mulig informasjon fra nettet først, da ikke bare DogWeb, men nettsider som raseklubb og oppdretterens egen, og stilt spørsmål utfra hva som slo meg mens jeg leste. Som ny valpekjøper er det veldig mange ting en rett og slett ikke tenker på å spørre om, så jeg vil vel også si at det er tillitsvekkende dersom oppdretter tar seg tid til å forklare ting som ballesteiner, bittfeil, HD, AD, temperament og tannskifte, og ikke minst at de faktisk kan svare på alle spørsmål, også de kritiske. Jeg ville også spurt rett ut om de negative sidene både med rasen og oppdretterens egne hunder, dersom vedkommende ikke tar opp dette på egenhånd. Det siste er definitivt det beste.

Dette registreres i DogWeb. Om du ikke har tilgang sjøl, kan en annen som er medlem av NKK sjekke ting for deg. :)

Man kan også sjekke opp i sverige hunddata og i finland sin hundedatabase. Om oppdretter bruker utenlandske hannhunder, evnt hunder med kull i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også sjekke opp i sverige hunddata og i finland sin hundedatabase. Om oppdretter bruker utenlandske hannhunder, evnt hunder med kull i andre land.

Enig, veldig lurt! Og hvis en som jeg er helt tilbakestående i feks bruk av KoiraNet, kan en spørre Janson om hjelp. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør ikke først og fremst fordi at jeg ikke kan sjekke om ting sjøl, det har jeg som regel gjort på forhånd, jeg spør for å høre hva og hvordan oppdretter svarer på spørsmålene mine. Blir ingenting negativt nevnt, veit jeg at oppdretter juger, blir negative ting nevnt, så veit jeg at oppdretter i det minste er klar over det, og kommer de med negative ting jeg ikke har spurt om, så veit jeg at de ikke prøver å skjule noe.

Så jeg spør om helse, tanken bak kombinasjonen, hvordan hundene er med folk, andre hunder og i miljø, hva den mest negative tingen med kombinasjonen er, så tar jeg det derfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...