Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Det finnes sikkert en lignende tråd, men æ finn ikkje noko.

Det er ormekurtid her i hus, tenkte å skifte produkt for å unngå ressistens, samt at vi ikke er så mye i Sverige lengre hvor vi har brukt å kjøpt Droncit og Drontal. Dyra er mye i skog og mark med høy tetthet av vilt, mye med andre hunder og etterhvert skal også minstemann forhåpentligvis en del ut på sauejordet, så ormekur er absolutt en nødvendighet :)

Så mitt spørsmål er: Hvilke produkter bruker du/har du brukt, og er du fornøyd med det/dem? Pris, anskaffelse?

Skrevet

Jeg har kun gitt pålagt ormekur pga Sverigetur etter at hundene ble voksne, man skal ikke gi kur før man er sikker på at bikkja har orm. Å gi den kur prevantivt funker ikke, den kan jo få orm få dager etter kuren...

• Like 3
Skrevet

Som tulip sier, ormekur fungerer ikke prevantivt, så om du ikke har misstanke om faktisk orm og ikke må gi fordi du skal ut av landet så er det ingen vits eller behov for og gi. Og det er ganske dumt og gi, med tanke på at jo mer slikt vi hiver rundt oss jo større sannsynlighet for resistent orm.

Skrevet

Sier som de andre, ikke gi ormekur hvis du ikke skal til utlandet eller det er påvist hos hunden. Hunden bør også når den skal behandles gis det mest spesifikke og minst bredspektra i forhold til behov. :)

For mye bruk her kan virkelig gi oss store problemer.

Skrevet

Jeg vet det ikke er preventivt, og er klar over faren med overmedisenering.

Men jeg går etter hva jeg er blitt anbefalt fra mine veterinærer som har fulgt de rundene vi allerede har hatt og bekjente innenfor hundemiljøet. Jeg beklager, men etter to omganger med de ulumskhetene i hus og plagen det har medført, så tar jeg heller forhåndsregler istede for å ende opp med syk hund igjen, enkelt og greit :)

Tilbake til spørsmålet :)

Skrevet

Men hvis du går etter hva du har blitt anbefalt fra veterinær så bør vel veterinæren ha anbefalt hvilke produkter du bør bruke?

Veterinæren har anbefalt Droncit/Drontal, men tenkte jeg skulle spørre hvilke produkter sonenfolket bruker inntil neste gang vi skal til helsekontroll :)

Skrevet

Men hvis hunden ikke har orm, da er ikke ormkur "føre var". Det er som å ta antibiotika uten å trenge det. Om du er redd den har det så ta en avføringsprøve. Har ikke hunden orm så gir man ikke ormkur. Det vil ikke hjelpe preventivt mot å få uhumskheter i hus.

• Like 2
Skrevet

Men hvis hunden ikke har orm, da er ikke ormkur "føre var". Det er som å ta antibiotika uten å trenge det. Om du er redd den har det så ta en avføringsprøve. Har ikke hunden orm så gir man ikke ormkur. Det vil ikke hjelpe preventivt mot å få uhumskheter i hus.

Altså, jeg skjønner hva dere sier :)

Med tanke på hennes historie og plager de omgangene hun har hatt orm, så ønsker verken veterinær eller jeg at vi får en full utbrytning, vi ønsker å ta egg og 'larver' før de utvikler seg til å være et problem. Minstemann kommer ikke til å bli behandlet uten mistanke.

Skrevet

Jeg vet det ikke er preventivt, og er klar over faren med overmedisenering.

Men jeg går etter hva jeg er blitt anbefalt fra mine veterinærer som har fulgt de rundene vi allerede har hatt og bekjente innenfor hundemiljøet. Jeg beklager, men etter to omganger med de ulumskhetene i hus og plagen det har medført, så tar jeg heller forhåndsregler istede for å ende opp med syk hund igjen, enkelt og greit :)

Tilbake til spørsmålet :)

Men hvordan kan dette hjelpe deg mot utbrudd igjen ? Tar du 4 ganger i året feks så rekker du mange utbrudd i mellom der. Så det er jo akkurat det som er poenget, man kan ikke ta forhåndsregler, fordi det ikke finnes kur som virker prevantivt. Så for og forhindre utvikling må du isåfall gi hunden 1 gang i mnd da, minst.

Og blir ormene motstandsdyktige så hjelper iallefall ikke det hundene dine.

Skrevet

Altså, jeg skjønner hva dere sier :)

Med tanke på hennes historie og plager de omgangene hun har hatt orm, så ønsker verken veterinær eller jeg at vi får en full utbrytning, vi ønsker å ta egg og 'larver' før de utvikler seg til å være et problem. Minstemann kommer ikke til å bli behandlet uten mistanke.

Om hun blir så syk av orm, så får du heller levere inn avføringsprøve hver mnd og kure om/når hun får orm.

• Like 2
Skrevet

Men kjære dere, ønsket med denne tråden var ikke kritikk av vår bruk eller andre fremgangsmetoder, dere er hjertelig velkommen til å diskutere dette i en annen tråd hvis dere ønsker å fortsette diskusjonen. Vår bruk er i samråd med veterinær, og gjør det som er best for helsa til hunden etter deres råd basert på informasjonen de har om henne som jeg ikke ønsker å redegjør for. Jeg vet det ikke er ønskelig å medisinere hver måned, hadde hun reagert normalt på orm så hadde det ikke vært et tema engang :)

Skrevet

Men om du medisonerer henne jevnlig så blir ormen kanskje resistent. Hva skjer da OM hun får orm? Ta heller avføringsprøve en gang i mnd og bytt vet. Det hjelper INGENTING og medisinere dersom det ikke er orm. Ormkur er også gift og å putte gift i hunden uten grunn? Fysj

• Like 1
Skrevet

Men om du medisonerer henne jevnlig så blir ormen kanskje resistent. Hva skjer da OM hun får orm? Ta heller avføringsprøve en gang i mnd og bytt vet. Det hjelper INGENTING og medisinere dersom det ikke er orm. Ormkur er også gift og å putte gift i hunden uten grunn? Fysj

Vi har vært innom 3 veterinærer som alle har kommet med samme løsning, så jeg velger å stole på dem. Vi vet og er inneforstått med faren ved hyppig medisinering, for tredje gang. Vennligst hold fysj'inga for deg selv hvis du er uenig med oss eller fagfolk, det gjør ikke situasjonen noe bedre.

Hvis dere ikke har noe saklig å tilføre tråden, ønsker jeg at tråden stenges/slettes eller at dere diskuterer på et generelt nivå i en annen tråd :)

Skrevet

Så mitt spørsmål er: Hvilke produkter bruker du/har du brukt, og er du fornøyd med det/dem? Pris, anskaffelse?

Til voksne hunder har jeg enten gitt Drontal (kjøpt i Norge, husker ikke pris) eller Milbemax som jeg kjøper i Sverige når jeg er der. Husker ikke pris på den heller men er helt sikker på at den er langt rimeligere enn tilsvarende produkt her hjemme.

Har kun gitt ormekur de siste årene ved utenlandsreise og når vi har fått ny valp i hus.

Valper har fått Banmint.

Edit: fant kvittringen i medisinskapet! :P

1 pk milbemax vet, 2 tabl (1 tabl pr 5-25 kg hund), 137 SEK.

Skrevet

jeg ser det er mange her som sier ormen blir resistent om man overmedisinerer.

hvordan mener dere den blir resistent?

jeg har snakket om dette med flere vetrinærer og de sier alle det samme:

om hunden har orm, så må den jo ha kur,
og har den ikke orm så er det jo ingen orm der som kan utvikle resistanse uannsett.

jeg skjønner bare ikke logikken bak tankegangen om at den kan bli resistent. det må jo i så fal være om hunden har orm, den får ormekur- og survival of the fittest- altså at enkelte ormer overlever kuren og slik kan formere seg og spre sine sterkere gener videre.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...