Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av kosttilskudd


Mari
 Share

Recommended Posts

I det siste medlemsbladet til de med min sykdom var det en artikket om kosthold og slikt, og det viser seg at vi kan ha positiv effekt av enkelte kosttilskudd. Bl.a c-vitamin, kalsium + D-vit, omega 3 og magnesium. Av c-vitamin skulle man ta ganske høy dose, helt opp i 3 gr om dagen, og med norske priser blir det møkkdyrt. Iherb er genialt, jeg handler mye der, men jeg vet at det er endel regler for å importere slikt.

Er det noen som vet hva reglene er på de tilskuddene som er aktuelle for meg? Omega 3 er greit, det kjøper jeg allerede uten problem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

@lijenta ,Husker du hva de d-vitaminene du kjøpte der het? Jeg har fått pakker fra iherb sendt i retur, og det er litt surt. Vil helardere meg. :P

De heter Healthy Origins Vitamin D3 5000IU(Styrkegrad) (får dem ikke fra statene, dem er for kraftige, men fra Eu land). Mener 5000IU er noe av det kraftigste du får importert og det som er kjekt. For nesten et år betaler en ca 150 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fra bigvits kan du kjøpe inntil 5000iu for inntil 3 mnd forbruk. Reglene er annerledes derfra fordi det er innen eu, så man kan kjøpe større doser der enn på iherb.

Kremt det er 360 tabletter i boksen- og serving size 1 softgel. Vet om flere som også har fått importert denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De heter Healthy Origins Vitamin D3 5000IU(Styrkegrad) (får dem ikke fra statene, dem er for kraftige, men fra Eu land). Mener 5000IU er noe av det kraftigste du får importert og det som er kjekt. For nesten et år betaler en ca 150 kroner

Fra bigvits kan du kjøpe inntil 5000iu for inntil 3 mnd forbruk. Reglene er annerledes derfra fordi det er innen eu, så man kan kjøpe større doser der enn på iherb.

Genialt! :) Vet dere om det samme gjelder med c-vitaminer (evt dosering?) og magnesium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitamin kan du jo mokke i deg så mye du bare vil, kroppen bare pisser ut (bokstavelig talt) overskuddet. Sånn sett høres det litt mumbo-jumbo ut å ha "ekstra store doser av C-vitamin" enn så lenge overskuddet uansett bare renner ut, og det er jo ikke *SÅ* mye mer C-vitamin enn hva man får i seg av et normalt kosthold som egentlig trengs.

Her i Sverige får man brusetabelletter med stevia-søtning fra Friggs til 14,90SEK/boksen for 20 tabeletter med 2000mg/C-vitamin per tabelett. Det er 1250% av nødvendig dagsdose (RDI)…. (iflg pakningen) - mao pisser jeg ut 1000% av det :lol:

Pleier å ta en om dagen ca annenhver dag, det gir energiboost om morgenen. Også smaker de så innmariiiiii godt med stevia-søtning og røde bær-smak :D (finnes i ørtogforti varianter)

EDIT: Husk forresten at for store doser D-vitamin kan være direkte skadelig. Om enn ikke dødelig, men det kan være sånn internett-mumbo-jumbo som jeg har plukket opp et sted :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, tollen har helt sikkert noe en eller annen plass, jeg bare finner det ikke. :ahappy:

Jeg har kjøpt fra iherb. Bl.a denne bruker jeg nå. Den er helt ok, men best å ta til mat.

Der er i hvertfall en serie hvor jeg er fornøyd med tranebærene. Jeg er blitt anbefalt san omega men ikke kjøpt enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt det er 360 tabletter i boksen- og serving size 1 softgel. Vet om flere som også har fått importert denne

Mye slipper gjennom fra iherb også, men reglene sier 3 mnd forbruk. Du risikerer altså at det blir stoppet hvis det er mer. Er i hvert fall det jeg har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Mye slipper gjennom fra iherb også, men reglene sier 3 mnd forbruk. Du risikerer altså at det blir stoppet hvis det er mer. Er i hvert fall det jeg har lært.

Ja, derfor plukket jeg den opp fra anbefalinger. Husker ikke om den har vært gjennom tollen eller ikke. På i herb så sto det at jeg ikke hadde lov til å kjøpe den da jeg logget meg inn. Men har ikke testet i herb og pund. San hvis dem hadde hatt et lager i england

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitamin kan du jo mokke i deg så mye du bare vil, kroppen bare pisser ut (bokstavelig talt) overskuddet. Sånn sett høres det litt mumbo-jumbo ut å ha "ekstra store doser av C-vitamin" enn så lenge overskuddet uansett bare renner ut, og det er jo ikke *SÅ* mye mer C-vitamin enn hva man får i seg av et normalt kosthold som egentlig trengs.

Her i Sverige får man brusetabelletter med stevia-søtning fra Friggs til 14,90SEK/boksen for 20 tabeletter med 2000mg/C-vitamin per tabelett. Det er 1250% av nødvendig dagsdose (RDI)…. (iflg pakningen) - mao pisser jeg ut 1000% av det :lol:

Pleier å ta en om dagen ca annenhver dag, det gir energiboost om morgenen. Også smaker de så innmariiiiii godt med stevia-søtning og røde bær-smak :D (finnes i ørtogforti varianter)

EDIT: Husk forresten at for store doser D-vitamin kan være direkte skadelig. Om enn ikke dødelig, men det kan være sånn internett-mumbo-jumbo som jeg har plukket opp et sted :P

Som skrevet blir overskuddet med urinen. Men er den mengden C-vit du skriver @Mari dose på hverdagsbasis? Eller over en kort periode? Man bør merke seg at et inntak over 1-5g daglig over en lengre periode kan forårsake nyrestein :) Anbefalt inntak av C-vit er etter mine studier/kilder 75mg/dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet blir overskuddet med urinen. Men er den mengden C-vit du skriver @Mari dose på hverdagsbasis? Eller over en kort periode? Man bør merke seg at et inntak over 1-5g daglig over en lengre periode kan forårsake nyrestein :) Anbefalt inntak av C-vit er etter mine studier/kilder 75mg/dag.

Ja, det er snakk om daglig. Artikelen er skrevet av en ernæringsfysiolog, og foreslått mengde er 1500 mg pr dag.

@Kangerlussuaq

Her er et utdrag i forbindelse med c-vit:

".... Derfor er C-vitamin spesielt viktig for en med XXXXXX da vitaminet spiller en vikig rolle i kollagendannelsen og styrker ligamenter, sener og blodårer. Vitamin C vil også forhindre blåmerker og det fremmer sårheling og tannkjøtthelse. I en metaanlyse av Mantle et al. viser det seg at høyt c-vitamin inntak gjennom tilskudd, 500-3000 mg/dag, kan forbedre sårheling betraktelig og det vil også bedre kollagendannelsen hos XXXXXX pasienter. Samt ser det ut til at flere andre plager ved XXXXXX, som muskel- og skjellettproblemer, hud- og vaskulære problemer kan forbedres. Foreslått mengde er 1500 mg/dag. I Norge er snbefalt inntak 75 mg/dag og det er alftor lavt for denne gruppen."

(skrivefeil er mine, jeg orker ikke korrekturlese. :P)

Men uansett var det ikke ment som en diskusjon. Dere må gjerne gjøre det altså, men jeg kommer neppe å delta så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snakk om daglig. Artikelen er skrevet av en ernæringsfysiolog, og foreslått mengde er 1500 mg pr dag. 

 

@Kangerlussuaq

Her er et utdrag i forbindelse med c-vit:

"... Derfor er C-vitamin spesielt viktig for en med XXXXXX da vitaminet spiller en vikig rolle i kollagendannelsen og styrker ligamenter, sener og blodårer. Vitamin C vil også forhindre blåmerker og det fremmer sårheling og tannkjøtthelse. I  en metaanlyse av Mantle et al. viser det seg at høyt c-vitamin inntak gjennom tilskudd, 500-3000 mg/dag, kan forbedre sårheling betraktelig og det vil også bedre kollagendannelsen hos XXXXXX pasienter. Samt ser det ut til at flere andre plager ved XXXXXX, som muskel- og skjellettproblemer, hud- og vaskulære problemer kan forbedres. Foreslått mengde er 1500 mg/dag. I Norge er snbefalt inntak 75 mg/dag og det er alftor lavt for denne gruppen."

(skrivefeil er mine, jeg orker ikke korrekturlese. :P

 

Men uansett var det ikke ment som en diskusjon. Dere må gjerne gjøre det altså, men jeg kommer neppe å delta så mye. :)

Neinei, ikke ment som diskusjon :) Bare informerte om at et så stort inntak kan(!!) resultere i nyrestein. Men det er ganske liten sjanse, så er nok bare å spise :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på tv en gang da noen vurderte å kjøpe C-vitamin tilskudd at "det blir det dyreste pisset du har hatt noen gang" :)

Men det er sant. Kroppen kan uansett bare nyttiggjøre seg en viss del, og det er ikke mye den trenger. Det er derfor liten eller ingen vits å betale for og ta kjempedoser. Kroppen fjerner det bare, ubrukt. Så hvorfor betale for noe du ikke kan nyttiggjøre deg?

PS! Selvsagt opp til deg, da.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på tv en gang da noen vurderte å kjøpe C-vitamin tilskudd at "det blir det dyreste pisset du har hatt noen gang" :)

Men det er sant. Kroppen kan uansett bare nyttiggjøre seg en viss del, og det er ikke mye den trenger. Det er derfor liten eller ingen vits å betale for og ta kjempedoser. Kroppen fjerner det bare, ubrukt. Så hvorfor betale for noe du ikke kan nyttiggjøre deg?

PS! Selvsagt opp til deg, da.... :)

Var vel ca akkurat det jeg forsøkte å si ja...:)

Men koster c-vitamin i pilleform så mye å importere? Som nevnt koster 20 dager med en 2000mg dose 14,90SEK... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-vitamin kan du jo mokke i deg så mye du bare vil, kroppen bare pisser ut (bokstavelig talt) overskuddet. Sånn sett høres det litt mumbo-jumbo ut å ha "ekstra store doser av C-vitamin" enn så lenge overskuddet uansett bare renner ut, og det er jo ikke *SÅ* mye mer C-vitamin enn hva man får i seg av et normalt kosthold som egentlig trengs.

Her i Sverige får man brusetabelletter med stevia-søtning fra Friggs til 14,90SEK/boksen for 20 tabeletter med 2000mg/C-vitamin per tabelett. Det er 1250% av nødvendig dagsdose (RDI). (iflg pakningen) - mao pisser jeg ut 1000% av det :lol:

Pleier å ta en om dagen ca annenhver dag, det gir energiboost om morgenen. Også smaker de så innmariiiiii godt med stevia-søtning og røde bær-smak :D (finnes i ørtogforti varianter)

EDIT: Husk forresten at for store doser D-vitamin kan være direkte skadelig. Om enn ikke dødelig, men det kan være sånn internett-mumbo-jumbo som jeg har plukket opp et sted :P

Det stemmer at for store doser dvit kan være giftig fordi dvit er fettløselig.

Derfor hadde jeg tatt en blodprøve for å sett ann nivået før man begynner å trøkke i seg 5000 Iu om dagen. Jeg tar blodprøve hver 3 mnd fordi jeg sliter mef ekstremt lave dvit nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får for lite d-vitamin.

Med et ok innhold av a-vitaminer i kosten er det bortimot umulig å overdose på d-vitamin, og når det gjelder c-vitaminer, er det så vanskelig at noen bare trenger mer enn gjennomsnittet? For det er det "anbefalt daglig inntak er", et gjennomsnitt. Noen trenger mer, andre trenger mindre. Og de som trenger mer kan fint falle innenfor diverse sykdomsgrupper. Det samme gjelder andre næringsstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...