Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av kosttilskudd


Mari
 Share

Recommended Posts

Vi får for lite d-vitamin.

Med et ok innhold av a-vitaminer i kosten er det bortimot umulig å overdose på d-vitamin, og når det gjelder c-vitaminer, er det så vanskelig at noen bare trenger mer enn gjennomsnittet? For det er det "anbefalt daglig inntak er", et gjennomsnitt. Noen trenger mer, andre trenger mindre. Og de som trenger mer kan fint falle innenfor diverse sykdomsgrupper. Det samme gjelder andre næringsstoffer :)

*borderline kverulering, men mest spesifisering siden det virker som du har misforstått noe*

Det er da ingen som har nektet for ditten eller datten, men det er jo en rimelig grei "no brainer" at når kroppen kun trenger en spesiell mengde med et vitamin, så er det å sløse bort penger hvis man bruker VELDIG mye penger på noe som regelrett renner rett gjennom kroppen :) Det er jo bare det man prøver å si. Og jada, jeg tviler på at alle har nøyaktig likt behov (75mg), men det er en LANG LANG vei fra 75mg til 2000mg.... Det er *der* kommentarene som er kommet ligger i leia, ikke der du kommenterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sier at det definitivt kan være giftig. Har også lest det flere ganger

Ja, og min lege sa at d-vit på 24 var helt normalt og ikke noe i veien med... til og med de norske retningslinjene mener det burde være høyere. Det laveste anbefalte jeg har sett på et norsk laboratorum var 40. Det er faktisk lavt. Ikke alle leger er oppdaterte.

Og igjen, det er viktig med a-vitamin for å balansere d-vitaminet.

*borderline kverulering, men mest spesifisering siden det virker som du har misforstått noe*

Det er da ingen som har nektet for ditten eller datten, men det er jo en rimelig grei "no brainer" at når kroppen kun trenger en spesiell mengde med et vitamin, så er det å sløse bort penger hvis man bruker VELDIG mye penger på noe som regelrett renner rett gjennom kroppen :) Det er jo bare det man prøver å si. Og jada, jeg tviler på at alle har nøyaktig likt behov (75mg), men det er en LANG LANG vei fra 75mg til 2000mg.... Det er *der* kommentarene som er kommet ligger i leia, ikke der du kommenterer.

Men om kroppen trenger så mye, hva da? Å måle hvor mye du skiller ut er vel ganske umulig for de fleste av oss, og da er det eneste igjen å prøve. Siden kroppen skiller ut overskuddet så er det jo som sagt ikke farlig. Kanskje man kunne brukt en mindre dose, men det er jo bare å prøve seg frem til lavest dose som gir effekt, verre er det ikke. Og gir det effekt kan det godt være verdt de kronene til en finner ut av det. For meg er det en no-brainer at enkelte har høyere næringsbehov, og de kan godt være langt over "gjennomsnittet". Nå hadde jeg sett på andre ting før jeg hadde tatt superdoser C-vit, men jeg ser ikke problemet for dem som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ikke noe problem - det er bare et poeng. Og nei, jeg har veldig vondt for å tro på at noen trenger over 1000% mer C-vitamin enn andre, med mindre man er to helt forskjellige dyrearter. Så stor forskjell er det ikke på mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og min lege sa at d-vit på 24 var helt normalt og ikke noe i veien med... til og med de norske retningslinjene mener det burde være høyere. Det laveste anbefalte jeg har sett på et norsk laboratorum var 40. Det er faktisk lavt. Ikke alle leger er oppdaterte.

 

Og igjen, det er viktig med a-vitamin for å balansere .

Min lege var veldig klar på at mitt nivå på 30 var alt for lavt. Derfor tar jeg også 5000 IU hver dag. Jeg har aldri hørt noe om at viamin a er så viktig, jeg har hørt at magnesium er viktig for opptaket...

Følger også en d vitamin side på facebook, der en lege poster masse om d vitamin.

Får også masse nyhetsbrev på mail om d vitamin og det står overalt at man kan ta for mye d vit og at det er giftig i for store doser. Det har ikke noe å gjøre med at de norske anbefalingene er alt for lave, for det er alle enige i. Men hvis en slank person stapper i seg 30 000 IU over lengre tid så ja...da kan vedkommende bli forgiftet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isteden for å kjøpe C-vitamin med binnestoffer og og pilleform kjøpe som tulip sier askobinsyre på apoteket. De hjelper deg også med dosering. Er så mange år siden jeg fikk målt det opp at jeg husker ikke målene utenom at bikkjene for 1/4 kryddermål og jeg 1/2 - 1 kryddermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ikke noe problem - det er bare et poeng. Og nei, jeg har veldig vondt for å tro på at noen trenger over 1000% mer C-vitamin enn andre, med mindre man er to helt forskjellige dyrearter. Så stor forskjell er det ikke på mennesker :)

Nå kan det jo være slik at den anbefalte dosen også er for lav ;) Men trenger ikke diskutere c-vitaminer i kroppen.

Nå var ikke a vitaminet viktig for opptak, men for å forhindre overdose. Doser på 30 000IU er vel bare anbefalt for dem som har lave verdier og som må komme seg opp kjapt - og hvor lang tid det tar vil jo variere av f.eks. kroppsvekten. Etter man er på et ok nivå, går man over på en vedlikeholdsdose/kutter helt om man ikke trenger. Selv bruker jeg "bare" 2000 IU daglig, for da holder jeg meg der jeg skal være. I sommermånedene trenger jeg ikke tilskudd i det hele tatt, for jeg er mye ute i sola og får det den veien i stedet.

Jeg sier ikke at d-vitamin ikke er giftig (for det kan det være, og det kan a vitamin også), men de dosene som trengs er høye, over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...