Gå til innhold
Hundesonen.no

Biltips!


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Evige spørsmål, hvorfor er du så vanskelig? :lol:

Saken er at til sommer, så kjøper vi ny bil. Pdd har vi en Chrysler Grand Voyager. Den har definitivt en plass og komfort som i min mening er vanskelig å slå. Men så er det alt det negative da. Den ruster jo snart opp, det elektriske er ikke bra i det hele tatt, også sluker den bensin bedre enn det jeg sluker cola :lol: Opptil 2,5 liter per mil er ikke akseptabelt lenger, spesielt ikke når vi kjører til og fra Ås-Rakkestad 5 dager i uken og trening i Sarp opp mot 4-5 dager i uken. Med alle feilene den har, så regner vi med at den ikke blir EU-godkjent neste år. Vi MÅ bytte bil.

Kravene våre:

- 5 seter, med mulighet for å ta ut seter ved behov

- God plass til hunder (en stor groenendael og en liten groenendael)

- Driftsikker

- Billig, både med tanke på feil og forbruk (vil helst ligge på 0,5 liter per mil)

- Budsjett på 80 000 kr

Så er det vel egentlig mer. Det jeg liker med Voyageren vår er at selv om vi har bur baki, så kan vi fylle bakluka med mer ting. Jeg ønsker ikke å bare kunne ha plass til bur og ingenting annet. Gigantisk bil er utelukket (Caravelle, Transit (den store)).

Can someone help me? :lol:

Edit: For øyeblikket er WV Passat, Citroën Berlingo og Peugeot Passat i tankene, men jeg er usikker på plassen om man skal ha 5-seter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er da større enn passaten. Men mindre enn voyageren, ja. Vi har Opel Zafira som er ca. like stor, og har to hunder (en større, en mindre enn belger, men de tar mesteparten av bagasjerommet), og pakker i baksetet når vi skal på langtur.

Ford Galaxy er vel det eneste alternativet til voyager i størrelse i den typen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke kjøp Fiat, jeg har Fiat og den er det bare tull med! Møkkabil. Kjøp Mitsubichi! Hadde det før, og den gikk for det meste som en klokke helt til den rusta i stykker 18 år gammel :wub: Eneste med Mitsubichi er at delene gjerne er litt dyre.

Hold dere unna de utrolig populære bruktbilmerkene feks Honda - det kan du spare masse peng på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galaxyen skal tittes litt nærmere på :)

Har noen erfaring med Ford Connect? Kom over den nå nettopp, og den traff alle punktene våre plassmessig hvert fall.

Ti gode bruktbiler til under 100.000

http://www.abcnyheter.no/motor/2013/06/06/ti-gode-bruktbiler-til-under-100000

De beste og de verste bruktbilene. Veldig grei oversikt over registrerte feil fra 2-3 år gamle biler og helt opp til 10-11 år gamle biler. Galaxyen er en av de dårligste 10-11 år gammel, men det er vel litt frem i tid :)

http://www.dinside.no/907728/de-beste-og-verste-bruktbilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna franskt (peugeot, citroen, renault) der får du raskt ekstra utgifter om ting går istykker pga at du må inn på merkeverksted fordi de har endel spesialverktøy som de ikke har på verksted som er ment for "alle". Noen av disse "spesial" løsningene gjør at ting blir ekstra dyrt også fordi det tar mye mer tid og komme inn dit man skal, så da blir det både flere timer med arbeid pluss dyrere timepris fordi man må på merkeverksted.

Berlingo har feks en svakhet på dempingen bak, og og fikse det på merkeverksted blir 12000 kr.

Vil du ha 5 seter hadde jeg gått for type vw touran, ford galaxy osv, bedre kjørekomfort og grei plass. Har selv en citroen berlingo 5 seter og da er det ikke spes mye plass igjen bak så da kan man like gjerne kjøpe en vanlig personbil type som er bedre og kjøre enn disse "pizzabil"/småkassebil typene.

Nå håper jeg at det blir en liten stund til jeg må kjøpe ny bil, og da blir det forhåpentligvis ny bil, men om jeg må kjøpe bruktbil igjen før det så tror jeg jeg kommer til og gå for en 2seter ford transit connect. God plass, rimelige biler, ikke fransk og forholdsvis billig og grei og fikse om det skulle være noe. Men som sagt, vil man ha 5 seter ville jeg sett på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare tenk modell - tenk utstyring. Om du kjøper bil som en gang ble importert, sjekk at den er utstyrt med det som vil være vinterpakke for Norge (motorvarmer, lyspakke, elektrisk oppvarmede seter). Jeg ville satt krav på Xenon-lys som minstekrav (bi-xenon) - lys er viktig, og etterhvert som man blir eldre bare viktigere og viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...