Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekksele (lavt trekkpunkt), miniatyrhund, hvilken er best? Bilder


Recommended Posts

Herregud, så vanskelig det er å finne gode trekkseler til miniatyrer. Den skal brukes til kjettingtrekk, altså lavt trekkpunkt. Vi har halvnome til vanlig trekk.. Jeg har to stykker nå, Gresshoppa MiniMarka (rosa), og Yukon regulerbar trekksele, men er usikker på hvilken som er best.

Yukonselen ser rar ut på, men har godt trekkpunkt i bruk. Stroppene nede går langt forbi ribbeina, og kan krasje i lårene, men det ser ikke ut til at hun bryr seg i bruk:

http://instagram.com/p/jgwNODHY6i/#

Gresshoppaselen er litt kort, men det løses ved å bruke et bakstykke. Det er det jo på de fleste nomeseler uansett? Den ligger oppå ribbeina, så er innenfor der. Jeg har ikke fått prøvd den i bruk enda.

Begge selene har like stor halsåpning, Yukon sin er kanskje litt større (men ser ikke sånn ut pga paddingen er bredere).

Prøvde å ta bilder, men Nano gjør all motstand hun kan. Hun ser altså normal ut i kroppen i virkeligheten :P

Yukon:

post-10941-0-79676800-1390572955_thumb.j

post-10941-0-79267400-1390572961_thumb.j

Gresshoppa:

post-10941-0-38236200-1390572932_thumb.j

post-10941-0-56496900-1390572909_thumb.j

post-10941-0-59316200-1390572904_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker jo nomesele til trekk av kjetting til større hunder, og da er jo vinkelen enda større? Jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skal kunne gå an til en miniatyr? Hun er 25 cm over bakken?

Ser at WP seler er enda bedre, selvsagt. Men spørs liksom hvor mye penger jeg vil legge i dette, og hva hun faktisk behøver. Så spør ikke for å være teit altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at belastninga blir litt feil hvis man bruker en nomesele. Særlig den på det nederste bildet, da vil jo vekta på en måte henge over krysset på hunden, og jeg tenker at det kan jo ikke være så bra. Jeg har aldri sett noen bruke nomesele til kjettingtrekk (mener ikke at det ikke er noen som gjør det asså, men jeg har vært litt i wp miljøet og vært medlem på wp-forum osv. og har aldri sett det eller hørt om det.) Men det spørs jo sikkert hvor tungt hunden trekker, også er det nok viktig med et langt tau mellom selen og kjettinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig å bruke nomesele til dette, i alle fall her på forumet? Men jeg har egentlig ikke peiling selv altså.

Det ligger en film øverst der hun bruker første sela og trekker kjetting. :)

Den siste selen vil få på et bakstykke (løkke), så festet vil bli like langt som på den øverste sela.

Selen skal også brukes til trekking loddrett ut fra selen (akebrett osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverst passer ikke så den er det bare og droppe uansett. Den fra gresshoppa ser bedre ut men ville selv hatt en som går litt lenger bak til kjettingtrekk. Mulig det bare ser ut som den er kort, men det ser du jo selv. Greia er jo at viss den ikke går helt bak så vil jo trekket bli liggende på den ene siden og det blir feil. Viss du har halvnome, har du vurdert og bare kjøpe en slik bakdel med pinne som du kan klipse på den sela du har og få enda bedre trekkpunkt med det samme? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ha brukt WP-sele til kjettingtrekk. Med nome-sele vil det bli mye press på bakparten når trekkpunktet er så lavt som det blir med kjetting. De som virkelig driver med WP og kjettingtrekk foretrekker virkelig dette i forhold til nome-sele som skal brukes til litt høyere trekkpunkt.

Om du har planer om å trene endel kjettingtrekk med hunden ville jeg investert i en WP-sele. Når den er til en så liten hund vil jeg ikke tro det er så himla dyrt heller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverst passer ikke så den er det bare og droppe uansett. Den fra gresshoppa ser bedre ut men ville selv hatt en som går litt lenger bak til kjettingtrekk. Mulig det bare ser ut som den er kort, men det ser du jo selv. Greia er jo at viss den ikke går helt bak så vil jo trekket bli liggende på den ene siden og det blir feil. Viss du har halvnome, har du vurdert og bare kjøpe en slik bakdel med pinne som du kan klipse på den sela du har og få enda bedre trekkpunkt med det samme? :)

Når hun legger seg i selen, så er den ringen ca 1,5 cm kortere enn halen hennes. Jeg tenker den vil bli greit om jeg fester en løkke bak, slik mange seler har? De båndene som går over ribbeina kunne maks vært en cm lengre bak, før de ville gått forbi ribbeina hennes (når det er trekk i selen). Men det er jo lite avstander å snakke om når det er miniatyrer. :hmm:

Jeg syns selen ser dårligere ut på bildene her enn i virkeligheten, samtidig har jeg ikke fått prøvd den på, så vanskelig å si. Får prøve den på tur, og kanskje ta noen bilder? Jeg syns det er kjempe vanskelig å vurdere selv liksom.

Jeg har vurdert tanken ja, men nomeselen vi har nå ville det ikke fungert med uten å gjøre ganske store endringer, iom at båndet rundt magen ville strammet om det ble festet ringer i det.

Ja, dessverre alt for stort. Rygglengden hennes er 25, og høyden sånn ca 26. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt ha brukt WP-sele til kjettingtrekk. Med nome-sele vil det bli mye press på bakparten når trekkpunktet er så lavt som det blir med kjetting. De som virkelig driver med WP og kjettingtrekk foretrekker virkelig dette i forhold til nome-sele som skal brukes til litt høyere trekkpunkt.

Om du har planer om å trene endel kjettingtrekk med hunden ville jeg investert i en WP-sele. Når den er til en så liten hund vil jeg ikke tro det er så himla dyrt heller :)

Ja, ser jo jeg burde vurdere det. Men blir det virkelig så mye press på bakparten, når hun maks er 22-25 over bakken under trekk? Jeg vet ikke altså.. Bare ser så mange med mye større hunder som bruker nomesele og kjettingtrekk.

Eneste jeg er redd for med WPsele er at det skal bli for klumpete for henne? Men er kanskje bare en vanesak?

Hun trekker 1,25 kg nå, og veier 3,8. Går 2-3 km. Så er jo litt. Kommer ikke til å bruke så mye mer vekt, det er hovedsakelig fordi hun er lat, men liker å trekke. Så eneste måten jeg får trimmet henne litt på, da traver hun og koser seg på tur, fremfor å subbe i beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vekt. Mer enn feks malamutene mine trakk, sånn ifht str. Med så mye vekt hadde jeg absolutt vurdert weightpull sele. Har selv brukt nomesele til slikt, men det er ikke ofte, vi bruker mest ski/sykkel og de gangene det er så er det snakk om max 1/4 av kroppsvekt stort sett mindre, og selvfølgelig så langt bånd som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,25 kg er jo ganske mye for en så lett hund til å begynne med? Min BC på 14kg starta med 2kg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulig det er mye, men om du ser filmen i første innlegg, så ser du at det er null stress for henne. Der har hun allerede gått 1.5 km. Hun er 4,5 år, og trekker generelt mye (sparkesykkel flere ganger i uka når det er mulig, så antar hun har grunnlag?). :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er mye, men om du ser filmen i første innlegg, så ser du at det er null stress for henne. Der har hun allerede gått 1.5 km. Hun er 4,5 år, og trekker generelt mye (sparkesykkel flere ganger i uka når det er mulig, så antar hun har grunnlag?). :)

Jeg tror det er helt fint jeg. Var på WP-kurs med en chihuahua på 1,7 kg som skulle prøve kjetting på 0,5 kg. Det var ikke noe problem. Hunden bare gikk der den. Instruktør gikk opp til 900 gram. Hunden trakk supert den!

Utrolig hvor sterke de små er i forhold til størrelsen sin! En chihuahua har også trekt 50 kg på WP konkurranse! Men det er så klart en som er godt trent.

Bare pass på å ikke trene for mye og ofte, og kjøp en god WP sele :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er mye, men om du ser filmen i første innlegg, så ser du at det er null stress for henne. Der har hun allerede gått 1.5 km. Hun er 4,5 år, og trekker generelt mye (sparkesykkel flere ganger i uka når det er mulig, så antar hun har grunnlag?). :)

Trodde du nylig hadde begynt med trekk med henne :)

Edit: Hadde ikke sett filmen, og ser at det går fint der ja :) Kanskje min drar mer enn jeg tror? hmm. haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du nylig hadde begynt med trekk med henne :)

Edit: Hadde ikke sett filmen, og ser at det går fint der ja :) Kanskje min drar mer enn jeg tror? hmm. haha :P

Ja, har nettopp begynt med kjettingtrekk :) Men vanlig form for trekking har vi trent lenge med (og der har vi en super sele), er eneste måten jeg får trimmet henne skikkelig. Tidligere har jeg aldri fått trimmet henne vinterhalvåret, utenom de få gangene vi går på ski, men oppdaget kjettingtrekk nå, så da kommer vi nok til å benytte oss en del av det :D

Ganske morsomt å se en hund "deppe" på tur, surre i hælene mine og bevege seg minst mulig, og så fester jeg på kjettingen og så masjerer hun foran for seg selv hele turen :D

Er jo spesielt viktig at hun er godt muskulert, siden hun har PL på ene foten.

Jeg tror heller ikke det er for mye, men allikevell tungt nok til at en korrekt og god sele begynner og bli viktig.

Ja, jeg tror dere har rett. Jeg får begynner å spare, var ikke akkurat billige de WP-selene. Håper de klarer å sy dem nøyaktige nok til en liten sak som min, feilmarginen blir jo mindre, jo mindre hunden er. Men ser at Heidihj skriver at en Chi gikk WP, så da må det nok være håp for min også :D @Heidihj, Du vet ikke hvor den hadde sele fra?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har nettopp begynt med kjettingtrekk :) Men vanlig form for trekking har vi trent lenge med (og der har vi en super sele), er eneste måten jeg får trimmet henne skikkelig. Tidligere har jeg aldri fått trimmet henne vinterhalvåret, utenom de få gangene vi går på ski, men oppdaget kjettingtrekk nå, så da kommer vi nok til å benytte oss en del av det :D

Ganske morsomt å se en hund "deppe" på tur, surre i hælene mine og bevege seg minst mulig, og så fester jeg på kjettingen og så masjerer hun foran for seg selv hele turen :D

Er jo spesielt viktig at hun er godt muskulert, siden hun har PL på ene foten.

Ja, jeg tror dere har rett. Jeg får begynner å spare, var ikke akkurat billige de WP-selene. Håper de klarer å sy dem nøyaktige nok til en liten sak som min, feilmarginen blir jo mindre, jo mindre hunden er. Men ser at Heidihj skriver at en Chi gikk WP, så da må det nok være håp for min også :D @Heidihj, Du vet ikke hvor den hadde sele fra?

Jeg veit ikke, men skal sjekke ut! :)

EDIT: Her er selen sydd http://minipina.com/minipina-selen-hundeutstyr/index.html

EDIT2: Ser at det kosta nok til en liten hund og ja. Du får sende henne en mail og høre om pris på sele til en dp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små hundene trekker jo mye mer i forhold til sin egen kroppsvekt enn det de store hundene gjør. :)

Wp- selene er litt tjukke i stoffet for at de ikke skal slite på pelsen eller være ubehagelig på når de trekker tungt. :) Det er nok ikke noe problem å få bestilt en sele til dine hunds mål, bare vær nøye når du måler. Og husk at det er veldig viktig at selen sitter trangt over hodet/brystet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er sterk. Det hadde jo faktisk vært gøy å teste WP sånn skikkelig, hun liker jo å trekke, så hadde kanskje vært en aktivitet hun kunne trivdes med? Aner ikke hvordan miljøet i Oslo er for det da?

Skal spare opp til en slik sele, prøve å selge en av de andre. Og så bruker vi nok den rosa i mellomtiden + langt bånd mellom kjettingen. Hun gikk 3 km i dag. Kommer til å gå 2-3 ganger i uken, så jeg ser jo det at vi burde fått den skikkelige selen på plass så fort som mulig.

Jeg veit ikke, men skal sjekke ut! :)

EDIT: Her er selen sydd http://minipina.com/minipina-selen-hundeutstyr/index.html

EDIT2: Ser at det kosta nok til en liten hund og ja. Du får sende henne en mail og høre om pris på sele til en dp :)

Takk. Er sikkert like mye jobb å sy en liten sele, om ikke enda mer jobb pga knoting. Så egentlig forstålig at det er nesten like dyrt. Kjedelig for meg da.. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er sterk. Det hadde jo faktisk vært gøy å teste WP sånn skikkelig, hun liker jo å trekke, så hadde kanskje vært en aktivitet hun kunne trivdes med? Aner ikke hvordan miljøet i Oslo er for det da?

Skal spare opp til en slik sele, prøve å selge en av de andre. Og så bruker vi nok den rosa i mellomtiden + langt bånd mellom kjettingen. Hun gikk 3 km i dag. Kommer til å gå 2-3 ganger i uken, så jeg ser jo det at vi burde fått den skikkelige selen på plass så fort som mulig.

Takk. Er sikkert like mye jobb å sy en liten sele, om ikke enda mer jobb pga knoting. Så egentlig forstålig at det er nesten like dyrt. Kjedelig for meg da.. hehe :P

Om du vil vite mer om miljøet rundt WP kan du sjekke her: http://www.norwegianwpclub.com/

Vær klar over at om du vil trene styrke og skikkelig WP er det mer effektivt å ha korte økter med tyngre kjetting. Å putte på en kjetting å gå 3 km er bra det, men du trener ikke styrke i form av WP. Jeg varierer treningen med kjetting med lengre tur med lettere kjetting, og korte økter med tung kjetting. Da får hunden virkelig arbeida. Det er starten på et trekk som er tungt, så om du vil trene styrke er det lurt og stoppe og starte og stoppe og starte. Hold bare på en liten stund med tungtrekk, og sørg for at hunden syns det er morro! Belønning og ros :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er jeg klar over altså. Men har ikke helt følt jeg har hatt utstyret (eller kompetansen) til å ta tunge økter. Så da har vi bare gått turer med den vekten jeg ser hun enkelt klarer, og tatt av vekten etter maks 3 km.

Hun reagerer supert på verbal ros og oppmuntring på trekk.

Skal sjekke ut linken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...