Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ser at mange av dere stiller inn ISO selv, men hvordan vet dere hva dere skal ha?

Er det lett å se om man tar testbilder (på kamera skjermen)

Jeg pleier nemlig å la den stille seg selv og så stiller jeg blender/lukker selv

Skrevet

Det kommer an på om du mener "lett å se på skjermen".

Det er lett å se om det blir for mørkt eller for lyst, men det er feks ikke lett å se om det blir kornete/støyete bilder, eller ikke. Da må du zoome helt inn på bildet på skjermen.

Jeg prøver i all hovedsak å ligge under 1000 i ISO, hvis det er dagslys er ikke det så vanskelig, som regel, men jeg syns at jo mørkere bildet er, jo mer tydelig er det om det er korn/støy.

Skrevet (endret)

Hm... jeg synes akkurat ISO'en gir seg selv på en måte? Som regel har jeg noen tanker om hva slags lukkertid jeg trenger. Siden jeg bortimot aldri tar bilder av stillestående ting med kameraet på stativ, er det alltid noe som rører på seg som jeg må ta hensyn til. Enten det nå er hunder i fart, folk rundt et bord eller rett og slett at jeg er ustø på hånda. Deretter prøver jeg å få blenderen sånn grei nok med hensyn til lyset og hvor mye dybdeskarphet jeg ønsker. Deretter blir er det bare å sette isoen til hva det nå enn er som blir passe lyst. Nå har jeg også et kamera med greie isoegenskaper, så da kan jeg gå ganske høyt her. Med mitt gamle kamera kunne jeg ikke skru opp isoen all verden, så da måtte jeg vurdere litt mer hva jeg kunne leve med av isostøy, bevegelsesuskarphet og manglende dybdeskarphet.

Men nå er jeg langt fra noen ekspert, da.

En annen fordel med mitt nye kamera er at jeg greide å lese det som står helt nederst i søkeren, da først oppdaget jeg denne lysmålingen som alle andre snakket om og jeg ikke skjønte bæra av :P Nå kan jeg stille inn det jeg ønsker av blender og lukker, fokusere p motivet og trykke søkeren ned, og så ser jeg på figuren der inne om det er passe eksponert. Da er det jo bare å skru på det man ønsker til den figuren viser at det er passe. Trenger ikke å styre med å ta testbilder som jeg gjorde før :P

Endret av Petra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...